Näin on, nyökyttelee innokas Uusalottelija.

Mutta ihan omista kokemuksistaan käsin ja itselleen, sillä muista immeisistä akvan hoitotottumuksineen mulla ei ole kokemusta kuin ittestäni. Allekirjoittaneella on 18-20 vuotta akvaarioharrastusta takana, useita eri kalalajeja, mukavia muistoja. Uusalottelija musta tuli vuosi pari sitten kun kauhukseni tajusin että oon hoitanut rakkaita hyvinvoivilta näyttäviä kaloja pahastikkin väärin. Ovat varmasti kärsineet, vaikkei se suoraan ole päälle näkynyt. Suurinosa on säilynyt elossa, osa ei, muttei se että isoin osa on elossa ei tarkoita että ovat eläneet kärsimyksittä. Nyt yritän opetella kaiken ihan alusta asti oikein, noi järvij:n sivut ja tämä AW ovat olleet siinä suureksi avuksi. Ja totta vie kaikki tieto kannattaa punnita omassa päässään tarkkaan ja se mikä siinä tiedossa painaa on ne perustelut mitä asiaa suositellessa on annettu eli ne syyt miksi tehdään ja mitä tai miksi joku asia on huono juttu kaloja kohtaan ja mitä siitä seuraa. Vilpittömin mielin uskon ihmisten täällä vastailevan toisten kysymyksiin ja minusta niihin on syytä suhtautua vakavasti, kuitenkin kaikki päässään ja omassatunnossaan punniten. Loukkaantuminen - tai suuttuminen - ei ole loppujen lopuksi kannattavaa koskaan, joskaan ei kiellettyäkään. Siinä on vaan se ikävä puoli, että kumpi tahansa noista tulee kohtapikasesti esteeksi ihmisen sisällä. Ja tärkeä tieto jää omaksumatta ja ketkä kärsii - fisuset.
Mie rohkaisisin jatkamaan tutustumista AW maailmaan ja keräämään arvokkaita tiedonjyväsiä kuin kultakuumeinen.

Oppimani jutut ovat vaan kasvattaneet tiedonjanoa ja olen erittäin tyytyväinen siitä, että myönsin itselleni monen monen vuoden jälkeen, että olen ihan oikeasti hoitanut kalojani väärin. Se kyllä omaa syräntä raastaa, eipä ihme. Tein niinkuin akvaariokauppias neuvoi, hyvääuskoen, johon vieläkin luotan tietyissä asioissa, mutta hän ei tiennyt minun tiedollisia perustavanlaatuisia pahoja puutteita eikä siksi tajunnut kuin rempallaan asiat saattaa olla, eikä siksi älynnyt kertoa "kaikkea" alun perusteista asti. Miten hällä siihen oisi edes ollut mahdollisuus testata mitä tiedän ja mitä en. Ja mie tein vaan mitä sanottiin ja väärin osan niistäkin. Eihän hänen hommansa ole olla opettaja, vaan hän voi antaa jotain valaistusta siihen mitä on minulle myymässä, se ei kuitenkaan kata kaikkea. Hänen harrastuksensa on johtanut siihen, että siitä on tullut elämäntehtävä ja työ, mikä tosin on kunnioitettavaa ja jaloa, mutta mikä ei takaa sitä - eikä ole tarkoituskaan, että hänen vastuullaan oisi opettaa ostajat perusteista asti tekemään kaikki juuri niinkuin on syytä tehdä, jotta kaloilla on hyvä olla. Tottavie hän antaa neuvoja niin hyvin kuin osaa, mutta aukkoisessa osaamisessa on niin paljon sudenkuoppia ettei häneltä voi vaatia niiden kartoittamista ja poiskitkemistä.
Perehtymisen aiheita on niin paljon, ettei ole mitään mahdollisuutta kaupanteonyhteydessä täysin syventyä ja pitää huolta että aiemmatkin perushoidolliset toimet on oikealla lailla ja kattavasti hanskassa. Ja kuka tykkäisi jos kauppias alkaisi asiakkaitaan tenttaamaan että mitkä on oman akvaariosi viikottaiset toimenpiteet, kuin paljon suodatusteho, mikä on PH akvassasi, kerro ensin Nitriitit, onko suodatus ja kuin tehokas, oletko laiminlyönyt vedenvaihdot, pesetkö hammasharjalla kasvit ruvelle, aijotko ostaa koskaan isompaa akvaa tälle kalalle kun se kasvaa etc. Vastuu on lemmikin ostajalla, aina, ja hänen hommansa on myös punnita ne saamansa tiedot ja tutkia mikä lähde on luotettava, ja erityisesti miksi se on luotettava ja miten minun pitää toimiani muuttaa, että lemmikkini voisivat entistä paremmin. Ja kaikkihan on loppujen lopuksi sitä, että kun harrastaa, niin kannattaa harrastaa perusteellisesti ja hoitaa kalansa niin, että voi jopa tarpeen tulle perustella hoitotoimenpiteillä, akvan sopivilla litramäärillä ja niiden elinympäristön vesiarvoilla ja olosuhteilla sen, että kalat voivat hyvin. Ja silti pyrkiä yhä parempiin vesiarvoihin ja tietomäärän päivittämiseen luotettavista lähteistä.