Projekti miljoonakalat!

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
livingdeath
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Projekti miljoonakalat!

Viesti Kirjoittaja livingdeath »

Vedensuosikki on yksi kauneimmista ja helppohoitoisemmista kasveista ja miljookalojen poikaset pääsevät niiden sekaan piiloon tarvittaessa.

Itse yritän pitää akvaariossa mahdollisimman vähän erilaisia kasveja ettei mene sekavan näköiseksi (nytkin vain 4 erilaista).

Tässä viikko sitten otettu yleiskuva omasta akvaariosta ja sen kasveista.

Kuva

Täällä lisää kuvia: http://akvaarioharrastus.fi/foorumi/media/albums
Niinaa
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Niinaa »

Vau ompas hieno! Mulla tällähetkellä vedensuosikkia, papukaijalehteä, intianvesitähdikkiä ja jotain kasvia jonka nimeä en tiedä :D
livingdeath
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Mulla on vedensuosikkia, pennilehteä, vallisneriaa ja olikohan se nyt joku octobus lajikkeen tähtipatsuli tms.

Yritän pitää nopeakasvuisia kasveja sen takia ettei pääse kertymään niin helposti levää kun niitä pääsee karsimaan useammin.

Pohjakaloja pitäisi saada lisää kun ei ole kuin vain yksi noitamonni. Jotain monnisia voisi käydä ostamassa parven touhumaan ja pitämään pohjan kunnossa (nyt imuroin semmoisella leveällä lapolla hiekan joka vedenvaihdon yhteydessä).

Sain muuten tänään koodattua akvaarion tilavuuslaskurit valmiiksi jos jotain kiinnostaa käydä testaamassa oman akvaarionsa litramäärät :D

Linkki: http://akvaarioharrastus.fi/foorumi/til ... /index.php
Niinaa
Starting Member
Starting Member

Heheh. Täällä taas monnisia ihan liikaa :mrgreen: Ja lisää tulossa... On nuo kyllä kivoja kavereita. Itse tykkään erityisesti albiinomonnisista ja koru- jaguaari- ja helmimonnisista vaikka näistä kolmesta viimeisestä ei kokemusta olekkaan.

Kaupassa näytti olevan punatetroja. Olivat tosi kauniita kyllä. Tämmösiä voisin harkita itselleni jos vaan vesiarvojen perusteella sopis.

Tuohan on tosi kätevä tilavuuslaskin!
Niinaa
Starting Member
Starting Member

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=557DCC25

Akva tällä hetkellä. Puhelinkuva.
hippikala
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Livingdeath: olen kyllä kateellinen tuosta sinun vedensuosikista, minulla se ei ole koskaan menestynyt. Mutta minullakin on tuo tähtipatsuli (Pogostemon stellatus 'octopus'), se on kyllä kaunis kontrastikasvina! Minullahan on ihan järjetön määrä kasveja 54l purkissa: tiikerilumme, ruskomelalehti, tähtipatsuli, jaavansaniaista kahta lajiketta ja muutaman taimen varassa sinnittelee helmiruoho, tammenlehväruoho ja konnanputki. Pitäisi varmaan tehdä jotain valintaa näistä mutta ei millään raaskisi luopua yhdestäkään kasvista. Ja kuitenkin olin 64 litraiseen altaaseen hyvin tyytyväinen kun siinä oli konnanputken muodostama takaseinä ja sitten matalampaa kasvia vaan etualalla. 54l allas on aina ollut kunnon pöheikkö!

Niinaa: kannattaa selailla kokemuksia tuosta punatetrasta. Muistelen nimittäin sitä itsekin miettineeni kunnes sain selville, että saattavat olla todella ärhäköitä nyppimään värikkäiden kalojen eviä. Tästä syystä siis miljoonakaloille hankala kaveri. Milliksissä on kyllä tosiaan se murhe, että sopivia kaverikaloja on harmillisen vähän (ja siksi niin monet päätyvätkin hankkimaan vain platyja). Mutta oletko tutkaillut millaisia kotiloita nykyisin on tarjolla? Sinun altaasi voisi olla riittävän iso esim tylomelania-kotiloille. Ovat todella hauskan näköisiä tyyppejä!
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
livingdeath
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Vedensuosikki on ainakin täällä menestynyt tosi hienosti, paitsi huomasin että jos pitää pidempään kuuvaloa päällä, alkaa tulemaan enemmän ja helpommin levää kuin perusvalon kanssa.

Takalasissa kuuvalon kohdalla on levää enemmän kuin muissa kohdissa. Ilmeisesti kuuvalon ledien aallonpituus on suotuisa levän muodostukselle.

Tässä huonolaatuinen kännykällä otetu kuva vedensuosikista ja vasemmalla pilkottaa vähän pennilehteä:
Kuva

Tässä akvaario sivusta kuvattuna Pogostemon Stellatus Octopus:
Kuva

Ja vielä kuuvalo:
Kuva
Niinaa
Starting Member
Starting Member

Jep tää on tosi harmi kun ei ole milliksille paljoa kaverikala vaihtoehtoja :? Sanokaa vaan jos tiiätte jonku kalan joka sopis millisten kanssa kun itse olen netistä tutkinut mutta en tietenkään tajua kaikkia vaihtoehtoja katsoa :D Mustamollit ois kivoja ja sopis vesiarvojen perusteella mutta nehän saattaa risteytyä millisten kanssa? Kotilot ei oikeen miellytä :P
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Mulla on millisten kanssa mustamolleja, platyja, intiaanisulkia, kuparimonnisia, piikkisilmiä, pari partaimumonnia, leväsukarapuja ja harjarapuja. Aikaisemmin oli myös revontulikaloja mutta seran loislääke tappoi ne pois. Mun mielestä miljoonakala ja mustamolli ei voi risteytyä keskenään. En ole asiasta varma mutta meidän akvaariossa näin ei ole ainakaan tapahtunut.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Fiku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fiku »

Mustamollit ja millikset voivat risteytyä keskenään, mutta se on käytännössä hyvin epätodennäköistä, jos molempien populaatiot ovat altaassa kunnossa.

Intianvesitähdikkiä ja vedensuosikkia pidettäessä samassa altaassa tulee huolehtia riittävästä kasveille soveltuvasta lannoituksesta. Olen itse huomannut toisen aina kärsivän, jos altaassa on ollut molempia verrattaen siihen, että olisi vain toista kasvia. Uskoisin tämän johtuvat lannoitus tarpeesta ja jonkin hiven aineen puuttumisesta kyseisen kasvin kohdalla. Eri kasvit, kun käyttävät eri ravinteista hyväkseen. Nämä köynnöstäväthän ilmeisesti käyttävät samoja ravinteita kuitenkin verrattuna esimerkiksi miekkoihin??!

Edellä mainittuun kommenttiini viittaan myös sen, että kannattee käyttää sitä hakua, koska eri akvaristit ovat perehtyneet eri asioihin. Siksi myös haku selkeytyy, jos tätä ei käytettäisi, kuin FB:a..

btw.. kasivipuolen ihmisistä itse arvostan ainakin Sisso:a (anteeksi julkinen mainostaminen), mutta uskoisin, että YV:ä laittamalla hänkin varmasti auttaa esim näissä kasviasioissa mielellään :)
Fiku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fiku »

Mustamollit ja millikset voivat risteytyä keskenään, mutta se on käytännössä hyvin epätodennäköistä, jos molempien populaatiot ovat altaassa kunnossa.

Intianvesitähdikkiä ja vedensuosikkia pidettäessä samassa altaassa tulee huolehtia riittävästä kasveille soveltuvasta lannoituksesta. Olen itse huomannut toisen aina kärsivän, jos altaassa on ollut molempia verrattaen siihen, että olisi vain toista kasvia. Uskoisin tämän johtuvat lannoitus tarpeesta ja jonkin hiven aineen puuttumisesta kyseisen kasvin kohdalla. Eri kasvit, kun käyttävät eri ravinteista hyväkseen. Nämä köynnöstäväthän ilmeisesti käyttävät samoja ravinteita kuitenkin verrattuna esimerkiksi miekkoihin??!

Edellä mainittuun kommenttiini viittaan myös sen, että kannattee käyttää sitä hakua, koska eri akvaristit ovat perehtyneet eri asioihin. Siksi myös haku selkeytyy, jos tätä ei käytettäisi, kuin FB:a..

btw.. kasivipuolen ihmisistä itse arvostan ainakin Sisso:a (anteeksi julkinen mainostaminen), mutta uskoisin, että YV:ä laittamalla hänkin varmasti auttaa esim näissä kasviasioissa mielellään :)
Niinaa
Starting Member
Starting Member

Okei. Akvaariokaupassa näytti olevan kultapölymolleja eli keltaisia mustamolleja :mrgreen: Vesiarvovaatimukset luultavasti samat kuin mustamollilla? Näitä vois joskus ottaa. Nyt keskityn kuitenkin vaan milliksiin :)
rami12
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja rami12 »

Jos oot kiinnostunut pehmeää vettä kestävistä miljoonakaloista ittelläni olisi kolumbbialaisia villimiljoonakaloja koiras on tosin paljon pienempi kuin normaalit millikset ja siltä puuttuu huntupyrstö kropaltaan ovat kyllä värikkäitä naaraat ovat kaikki harmahtavia väreiltään
Niinaa
Starting Member
Starting Member

rami12// Muuten kyllä, mutta välimatka on tosi pitkä :(

Tämän päivittely on vähän jäänyt mutta 19.7 meille syntyi ekat millispoikaset joita on about 40 ja sain kaikki haavittua poikasaltaaseen. Yhtäkään poikasta ei ole kuollut ja kasvavat hyvää vauhtia ja syövät hyvin. Ruoaksi olen antanut pieneksi jauhettua hiutaleruokaa jolla ovat pärjäilleet. Minkä ikäisenä nuo vois laittaa isoon altaaseen?
Niinaa
Starting Member
Starting Member

Päätin jo laittaa pikkuset isoon altaaseen ja ovat selvinneet siellä jo muutaman päivän ja näytäis ettei ainakaan kovin montaa ole syöty! Saavat kasvaa nyt siellä rauhassa. Pari aikuista millistä sensijaan on kuollut yllättäen :( Olen löytänyt ne valkoisina ja jäykistyneinä pinnasta kellumasta... En ole löytänyt syytä tälle. Jäljellejääneet+poikaset voivat hyvin. En uskalla oikein mennä ostamaan uusiakaan jos ne kuolevat... Osaatteko sanoa mitään syytä tälle?? :( Nyt ei ole yhtään urostakaan niin ei tule poikasiakaan enempää [:I]
Niinaa
Starting Member
Starting Member

Olen tässä suunnitellut että ottaisin jonkun pienen (80-100l) akvaarion lisäksi tuolle 200 litraiselle. Voisi kasvatella siellä millispoikasia jne elikkä millisaltaaksi. Millisten lisäksi jotain pohjakaloja mutta mitä? Kaikki muut kelpaa paitsi albiinomonniset koska niitä on jo toisessa. Ehdottakaa jotain kivaa pohjakalaa mikä sopis tuonne :D Lämmitin ja suodatin on jo, eli vaan kasvit (niitä saa isostakin altaasta), valaisin ja hiekat sekä pohjakalat on hankkimatta. Niin, ja se itse allas. Tää on vasta suunnitteluvaiheessa eli varmaa ei ole :mrgreen: Pohjakalaehdotuksia vaan ois kiva saada! Voisin ajatella myös sukarapuja, mutta en tiedä yhtään millaista vettä tarvivat. Kuvia laitan jossain vaiheessa kun ehdin.
Niinaa
Starting Member
Starting Member

Saatiin muuten pari urosmillistä kaverilta kun luopui kaloistansa.

Kuva
Uros

Kuva
Toinenkin uros ja naaras

Kuva
yksi poikanen monesta :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”