Laitoin vastaukseni tänne toiseen threadiin, koska tässä on niin yleisiä ja samoja aiheita. Kysymys
täältä.
Niksu kirjoitti:Tein saman huomion sinusta kun lueskelin noita muita keskusteluja.... Huojentavaa huomata etten ole ainoa mämmikoura

Ei pidä syyttää itseään, kuin ei myöskään muita. Ja syyllisten etsiminen onkin Bushin ja Gatesin puuhia!
Niksu, elähän hötkyile! Odota nyt vuorokausi vain. Siellä on isosti bakteerinruokaa, niinkuin pitääkin. Tosin ammonium saattaa loppua, mutta voit lisätä sitä 1mg/l vasta huomenna. Tai sitten teet kuten Jukka juuri sanoi.
Ainoita oikeita vastauksia ei ole. On outoa tehdä toimia jos ei edes tiedä mikä on tilanne. Toisaalta meiltä puuttuu vahvistettu tieto että korkeat pitoisuudet olisivat haitaksi. Luultavasti bakteerit kasvavat ja kasvavat tai ainakin yrittävät. Onko niillä tarpeeksi tilaa kasvaa noin isoksi populaksi tässä kokoonpanossa, kuin isoilla ammoniummäärillä tahtoisivat?
Kuinka paljon siellä nyt tällä hetkellä on noita, voisit kyllä mitata, jos tekemisen puutetta podet. Laimenna vettä lasissa tarkasti esimerkiksi näin: Ota 1 dl akvaarion vettä ja sekoita siihen 1dl puhdasta vettä. Ota siitä 1 dl vettä ja laita jälleen 1 dl puhdasta, sekoita ja mittaa arvot. Mittaustulos kerrotaan neljällä.
Olisi vain hyödyllistä tietää kuinka paljon nitriittiä ja nitraattia voi olla ennenkuin se mahdollisesti vaikuttaa prosessiin huonolla tavalla, jos vaikuttaa. Jukan viimeisestä neuvosta päätellen se ei olisi liian korkealla, mutta onko se totta? Minä en ole hirmuisesti kahlannut mitään ohjeita, mutta en ole sellaisiin arvoihin törmännyt missään.
Kyse on elämästä, bakteereista. Minulla on vain vahvistamattomia hajatietoja että suuret arvot olisivat haitallisia bakteerien toiminnalle. Sitten on iso määrä kokemuksia, että nitriitti käy piikissä ja sitten putoaa. Kun kalat ovat akvaariossa, kuinka paljon ammoniakkia niistä erittyy päivittäin? Jos tätä verrataan kypsytyslukemiin, ollaan tietenkin eri desimaaleilla, tarkoituksella kasvattaa bakteeristo isoksi nopeammin kuin 'kalojen verran' annettaessa tapahtuisi.
Kestää kuitenkin aikansa, että bakteerit kasvavat (expotentiaalisesti). Tilanne voi olla sellainenkin että bakteereilla ei tosiaan ole kotitilaa niin paljoa kuin ruokaa tulee. Tätähän emme saa tietää, jos lopetamme ammoniakin annostelun kesken kaiken.
Toisaalta lienee syytä kysellä sen perään, paljonko niitä kaloja aiot sinne laittaa, kerralla tai nopeaan tahtiin. Liian suuri bakteerikanta on monesti turha, vaikkei siitä mitään haittojakaan ole raportoitu. Liian pieni taas, no tehän tiedättekin.
Elävien eliöiden kanssa voi useinkin olla ihan paikallaan soveltaa, eikä orjallisesti noudattaa teknisiä ohjeita. Tämä siis täysin yleisellä tasolla. Päättäkää itse miten hoidatte ystäviänne bakteereita.
Minun mielipiteeni on että vähempikin ammonium usein riittää ja se on nopeampi prosessi. Mutta minulla on yhtä vähän omia varsinaisia kypsyttelykokemuksia kuin Jukallakin. [/url]
------------
Kala_ kirjoitti:Tulipas mieleen vielä näistä vesiarvoista, että ovatko miten ok käytännössä:
PH on nyt 7, tosin ennen eilistä vedenvaihtoa se oli laskenut kuuteen
KH on 3, joten sitä voisi varmasti tällä ruokasoodan avulla nostaa, jos ph:kin tuosta laskee, ja sitä pitäisi nostaa.
GH on 5, onko ok, vai kipaisenko hakemassa askartelukipsiä?

Hmm.. Siis KH eli karbonaattikovuus on aika alhaalla ja jos se olisi isompi vedellä olisi puskuria happamoitumista vastaan. Tarvitseeko kokonaiskovuuteen tässä vaiheessa kiinnittää juurikaan huomiota?
Menikö oikein? En tiedä näistä juuri mitään.