Allergioita akvaariosta?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

muuriset
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: astma

Viesti Kirjoittaja muuriset »

rehtiheppu kirjoitti:Sori jos vedit nerneet nenään! :(
Onkos anopillasi koira?
Suoraan sanoen vedin herneet nenään joo, koska tässä asiassa (lapseni sairastelussa) olen suhteellisen allerginen toisten - asiaa, minua saati lastani tuntemattomien - neuvoille. [}:)]

Ja anopillani on koira - tai siis meidän koira on USEIN anoppilassa hoidossa. Lisäksi käymme monta kertaa viikossa anoppilassa, eikä sinne ole menemistä ilman koiraa. Mutta ei hän oireita saa, ei ole koskaan saanut.

Lisäksi sotket jälleen kaksi asiaa: lapsuusiän ja aikuisikän astmat. Meille sanottiin suoraan sairaalassa, että 90 %:sesti lapsemme synnynnäinen astma paranee 2-3 ikävuoteen mennessä. Saattaa tosi puhjeta uudelleen esim. teini-iässä - tai sitten ei.

Mutta et edelleenkään vastannut kysymykseeni, että miten selität tapauksen anoppini?

Ja Sanille: meidän pojasta otettiin veritestit, noin pienellä ihotestit eivät ole luotettavia eikä niitä voida edes tehdä. :)
Opin jo aikapäiviä sitten, ettei kannata hukata aikaa pyrkimällä saamaan muita vakuuttuneiksi
laarukka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja laarukka »

Kotilääkäri lehdestä suora lainaus numerosta 3/05
"Akvaariokalat sopivat yleensä allegisellekin, kunhan allasta ei sijoiteta makuuhuoneeseen. Puhdistamattomaan akvaarioon tuleva levä voi aiheuttaa oireita, samoin kalojen ruoka. Ruokinta ja puhtaanapito kannattaa jättää perheen ei-allergiselle."

Ja lisään vielä..astma+koirat keskusteluun..Miehellä rasitusastma, EI koira-allergiaa mutta silti meille suositeltiin lämpimästi että koiria pidettäisiin mahdollisimman paljon pihalla. Niin astmahoitajat kun kaksikin eri lääkäriä. Koiran oleilu samassa sisätilassa ei ole ikinä suositeltavaa jos jollakulla perheessä on joku hengityselinsairaus. Koiria emme hävittäneet, riskit on kyllä tiedossa..jos miehellä pahenee yhtään oireilu niin sitten asia harkitaan uudestaan. On jo niin "iso" että saa itse päättää asian. :D

---------------------

Ai niin...
meidän 8kk juniorilta otettu myös allergiatesti, verestä..Koiraepäily jatkuvan nuhan takia (johtikin korvien putkitukseen) ja meille kerrottiin että EDES verestä ei noin pienellä saa luotettavia tuloksia vaikka olisikin allerginen.
HITSI, jos se onkin AKVAARIO??!!??!!! 8O :D
rehtiheppu
Junior Member
Junior Member

tapaus anoppi

Viesti Kirjoittaja rehtiheppu »

Muuriset: tapaus anoppi... ihmisten elimistöt reagoi eri tavalla ! Joku voi sietää pitkään ettei altistu ja joku ei! se on arpapeliä. Itse en ainakaan pitäisi vaikkapa koiraa vaikken olisi sille allerginen.Tilanteen muuttuessa lemmikistä luopuminen on kova paikka joten en edes kokeile enään!Koiranne iho on luultavasti hyvässä kunnossa eikä hilseile hirveästi ihohan on se joka aiheuttaa oireita ei karvat.
Olet oikeassa,että lapsuusiän astma sekä allergia yleensä parantuu ajanmyötä tai sitten ei ja todellakin voi puhjeta uudestaan.Aikahan sen näyttää.
Vielä on kesää jäljellä vai onko ?
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Kaivelin tämän ketjun esiin. On ollut parin päivän ajan kummaa ihottumaa, joka katoaa kun poistun kotoota useammaksi tunniksi. Nyt täällä kauhistelen, että akvaariostako tämä johtuu.. Olen tosi allerginen kissoille, koirille jne. sekä joillekin siitepölyille. En oikein tiedä mistä tämä voisi johtua.. Eilen olin kasvoja myöten ihottumassa, ei kivaa. Sen lisäksi, ettei tämä näytä kovin kivalta, kutittaa paljon.. aargh!

Akvaarion olen hankkinut viime vuoden elokuussa, tätä ennen en ole mitään oireita huomannut. Samassa huoneessa nukutaan, yksiössä kun ollaan. Ja minä hoidan ruokkimiset yms.. Avo jo kauhisteli, että jatkossako minä vaan voin katsoa akvaariota ja hän hoitaa ruuat ja siivoamisen.

Mielestäni en ole vaihtanut pesuaineita tai mitään outoa syönyt tai muutakaan sellaista tehnyt, josta voisi tällaisia oireita tullut. Olisikohan sitten tuo kalanruoka.. :| Täytyy varmaan seurailla tilannetta ja mennä ensi viikolla lääkäriin, jos ei oireet hellitä. Vaikka ei sitä kai voi millään testata onko tämä akvaariosta johtuvaa, vai onkohan olemassa allergiatestejä akvaarion osalta?

Maalaan jo piruja seinälle - en halua luopua akvaariosta. :cry:
Aapu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Aapu »

Grimma kirjoitti:Noita pitkähköjä (varsi 30cm) "mikkihiiri"keinosiemennyshanskoja saa luultavimmin apteekista siinä missä vinyylihanskojakin.
Mistähän noita pitkiä keinosiemennyshanskoja saisi? Kävin kysäisemässä apteekista, mutta siellä sanottiin, että niitä ei ole ollut myynnissä apteekeissa moneen vuoteen. Pitkät hanskat tulisivat tarpeeseen, sillä minulla on atooppista ihottumaa käsivarressa. Ihottuma ärtyy selvästi, jos liottelen kättä akvaarioissa, varsinkin nyt, kun toisessa altaassani on runsaasti sinilevää.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

kylpyankka kirjoitti:Kaivelin tämän ketjun esiin. On ollut parin päivän ajan kummaa ihottumaa, joka katoaa kun poistun kotoota useammaksi tunniksi. Nyt täällä kauhistelen, että akvaariostako tämä johtuu..
Edelleen ihottuma kiusaa, mutta olen alkanut epäillä, ettei tämä akvaariosta johtuisi kuitenkaan. Siirtelin maanantaina kasveja pitkän tovin ja suunnilleen uin akvaariossa - ihottuma ei siitä pahentunut. Vai voisiko tuolta haihtua huoneilmaan jotain, mikä ei veteen koskiessa vaikuta?

Siitepölykausi on kuulemma alkanut, joten jospa tämä on sitten vaan jotain leppäallergiaa. *hope so*
kit
Junior Member
Junior Member
Viesti:

...

Viesti Kirjoittaja kit »

Minä kävin pääsiäisenä uittamassa käsiäni appimuorin altaassa, tuloksena mahtava ihottuma käsivarsiin... Se mikä ui enemmän on pahemmassa ryyhkässä kun tuo mikä ei uinu niin paljoa, joten sen perusteella yhdistäsin altaaseen...
Se mikä sen sitten aiheutti... Ite kalat, altaan pohjalla lojunu ruoka vai mahtavat leväkasvustot, ei voi tietää... Altaan vieressä istuminen sai aikaseksi nuhan samoiten kun toisessa päässä huonetta nuhatti tulppaanit, keskellä pysty sentään olemaan...
helunia
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helunia »

Täältä eräs akvaariossa lionnut ihottuman vallassa oleva ilmoittautuu... Mulle tuli myös ihottumaa akvaariota entraillessa. Käsivarsia alkoi kutista. Rasvalla sen saa kuriin. Saattaa johtua myös talven rasituksista iholla. Olisiko jonkinlainen yhteisvaikutus akvaariovedellä ja talven ihoa kuivattavalla ilmastolla.

Kaikki ovat erittäin yksilöllisiä omia yksilöitään allergioiden suhteen. Ei niistä kannata paljon riitaantua! Jokainen tietää parhaiten itse, miten voimakkaita reaktioita on odotettavissa. Pienempien immeisten kanssa on tietysti oltava vielä ekstravarovainen. Lisäksi iho saattaa reagoida eritavalla kuin keuhkot.

Mäkin meinasin pelihousuni repiä, kun muutama vuosi sitten tuli muutaman päivän nokkosrokko, kun käsittelin kylmissä oloissa muutaman sata kirjolohta. [:I]
Luulin jo, että nyt tuli alan vaihto eteen. Mutta ei onneksi. Lekurikin sanoi, että se saattoi olla elimistön stressireaktio kylmässä ilmassa työskennellessä. Koko kroppa oli kuin tulessa, täynnä punaisia kämmenen kokoisia länttejä! Ei muuta paljon voinut kuin zyrtekkiä kitusiin! :roll:
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”