Kätevintä tietysti olisi, jos olisi itsellä jonkinlainen mikroskooppi, tahikka paikallisella akvaarioseuralla tmv. helposti saavutettavalla taholla. Jollei ole, niin sitten vaihtoehtona ainakin on EVIRA. Sinne kyllä pitäisi jotenkin saada ne kalat elävinä, joten taitaa ainakin siellä päin maailmaa mennä hankalaksi.heituliini kirjoitti:Missä ja miten tuo mikroskoopn alle saattaminen toteutetaan?
Hillitön hankautuminen hiekkaan
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Hillitön hankautuminen hiekkaan
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Kyllä se minunkin kipsini silloin oli ihan eläinkaupasta ostettua, ja nimenomaan silloinkin kaloja tippui vasta pari päivää vedenvaihdosta. Jos se kovuuden nosto ei ole kuin tuon 7 -> 14 dH niin oikeasti suosittelisin kokeilemaan kaikkien lisättyjen tököttien poisjättöä, myös sen kipsin. Aquasafea on turvallista käyttää mutta en välttämättä laittaisi mitään kloramiinin poistajaakaan nyt. Kloramiinikin voisi itseasiassa jopa auttaa (esim. http://www.skepticalaquarist.com/chlorine-chloramine).
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Tuo Easy Balance ainakin nostaa KH:ta eli toimii siltä osin kuin ruokasooda. Huomasin, että tehdessäni kipsistä ja ruokasoodasta veden kanssa liuoksen, astiassa alkoi kuohua ja syntyi sakkamaista paakkua. Nyt sitten lisäänkin kipsin ensin ja vasta kun se on sekoittunut hyvin koko altaan veteen, laitan ruokasoodan perään. Easy Balance saattaa siis reagoida kipsin kanssa.cercer kirjoitti:Toimiiko tuo ihmeaine Easy Balance zeoliitilla tmv. kuten esmes FFM? Jos zeoliitti sitoo kipsiä jotenkin paakkuiseen muotoon joka korventaa kiduksia? Pahoittelen junttia termistöäni.
Kultakalat
-
- Senior Member
Taidan luovuttaa tuon pikkuakvaarion kanssa ja nakata sen hevon kukkuun! Nyt jo kolmas millis kuollut kolmen päivän sisään. Ei mitään ennakko-oireita, ei kerrassaan mitään ja kuollut kala näyttää aivan normikalalta. En taaskaan suurennuslasin ja kirurginveitsen kanssa löytänyt mitään poikkeavaa. Pitäsköhän tuo nyt sitten varalta ottaa ja madottaa esim. flubenol-pastalla tuo sakki vai mitä hiittä teen tuolle porukalle. Meinaa vähän intoa syödä harrasteesta jatkuva vastoinkäymisten suoMari kirjoitti:Kätevintä tietysti olisi, jos olisi itsellä jonkinlainen mikroskooppi, tahikka paikallisella akvaarioseuralla tmv. helposti saavutettavalla taholla. Jollei ole, niin sitten vaihtoehtona ainakin on EVIRA. Sinne kyllä pitäisi jotenkin saada ne kalat elävinä, joten taitaa ainakin siellä päin maailmaa mennä hankalaksi.heituliini kirjoitti:Missä ja miten tuo mikroskoopn alle saattaminen toteutetaan?

------------------
Vielä semmoisen hommelin tein, että suodattimen tsekkasin. Oli aika paljon höttöä, jota tulee mädäntyvistä kasveista. Lisäksi napsin kaikki kuolleet kasvinosat pois, laitoin suodattimeen sen vaiheen päälle mikä ilmastimen lisäksi työntää pieniä happikuplia ja lisäsin kaverilta saamaani Waterlifen bacterlife-valmistetta, josta mm. lemmikkitarvike kirjoittaa seuraavaa: " Bakteeritiiviste, aivan erinomainen vedenhoitoaine. Bacterlife hajottaa turvallisesti akvaariossa kalojen, kasvien ja ruuan jätöksistä syntyneitä jätteitä. Parantaa suodattimen toimintaa, pitää veden puhtaampana ja vähentää vedenvaihdon tarvetta!"
Sitten on keinot loppu jos tämäkään ei auta

On ne vaan niiiiiiiiin ihania 

^ Onko nyt kokeiltu se ettei Easy Balance ja kipsi reagoi ja viimeisen lisäyksen jälkeen vettä on vaihdettu niin paljon ettei oletettuja kivettyneitä muhjuja enää siellä olisi?
-
- Senior Member
Joo, vettä on vaihdettu nyt päivittäin kolmasosa. En ole lisännyt mitään muuta kuin tuota bakteerijutskaa tänään, ohjetta pienemmällä annoksella tosin varovasti alkuun. Mietin jo sitäkin, että onko tuorekurkku se provosaattori. Monni tykkää siitä mahdottomasti ja sitä on palanen akvassa tosi usein.cercer kirjoitti:^ Onko nyt kokeiltu se ettei Easy Balance ja kipsi reagoi ja viimeisen lisäyksen jälkeen vettä on vaihdettu niin paljon ettei oletettuja kivettyneitä muhjuja enää siellä olisi?
Ai niin, aineiden reagoimisesta: Sekoitin pieneen määrään vettö tuota eläintarvikeliikkeen myymää kovetusainetta ja lisäsin siihen sittän Easy Balancen ja se vesi alkoi suhisemaan

Hinkautumista ei ole enää ollut.

-
- Elite Member
Eipä se suhiseminen sinällään mitään merkitse, kyllä saman reaktion saa aikaan vaikkapa Tanganjika A:lla ja Tanganjika B:llä jotka kuitenkin ovat samaan akvaarioon laitettavia aineita. EIkö tässä lisäksi ollut jo pitkään käytetty molempia aineita ilman mitään hinkkautumisongelmaa, joka alkoi siis lähinnä bakteerilääkityksen ja kasvilannoitteen aloittamisen jälkeen?
Yksi arvaus voisi olla, että siellä on bakteerilääkitys kellistänyt bakteerikannan niin päin, että jokin ärhäkämpi vesibakteeri pääsee lisimään häiritseväksi tuossa neljässä päivässä vedenvaihdon jälkeen. "Ei yhtään hankailua" vs. "hillitön hankaaminen" kuulostaa tässä kovin oudolta ja jos sen nyt harkitusti unohtaisi ja olettaisi että välissäkin on jonkinlaista huomaamattomampaa oiretta, niin voitaisi toki mennä myös loisten puolelle, mutta mikä loinen toisaalta reagoisi vedenvaihtoon noin jyrkästi? Se ei oikein sovi. Jos ne nimenomaan kylkiä hankaavat niin pitäisi näkyä jonkinlaista limakerroksen paksunemista. Jos taas kiduksia niin olettaisi kidusten punoittavan. Sitten kuitenkin tippuu ihan oireettomia kaloja, joka voisi viitata jonkinlaiseen myrkytykseen. Myrkytyskin tietysti voi olla myös bakteerin aiheuttama. Ne varsinaiset myrkkymyrkytykset joihin itse olen törmännyt ovat kyllä aiheuttaneet myös käytösmuutoksia.
Listaapa vielä ihan kaikki aineet mitä lisäsit aiemmin veteen ja ota kuva akvaariosta ja kaloista, jos voit.
Yksi arvaus voisi olla, että siellä on bakteerilääkitys kellistänyt bakteerikannan niin päin, että jokin ärhäkämpi vesibakteeri pääsee lisimään häiritseväksi tuossa neljässä päivässä vedenvaihdon jälkeen. "Ei yhtään hankailua" vs. "hillitön hankaaminen" kuulostaa tässä kovin oudolta ja jos sen nyt harkitusti unohtaisi ja olettaisi että välissäkin on jonkinlaista huomaamattomampaa oiretta, niin voitaisi toki mennä myös loisten puolelle, mutta mikä loinen toisaalta reagoisi vedenvaihtoon noin jyrkästi? Se ei oikein sovi. Jos ne nimenomaan kylkiä hankaavat niin pitäisi näkyä jonkinlaista limakerroksen paksunemista. Jos taas kiduksia niin olettaisi kidusten punoittavan. Sitten kuitenkin tippuu ihan oireettomia kaloja, joka voisi viitata jonkinlaiseen myrkytykseen. Myrkytyskin tietysti voi olla myös bakteerin aiheuttama. Ne varsinaiset myrkkymyrkytykset joihin itse olen törmännyt ovat kyllä aiheuttaneet myös käytösmuutoksia.
Listaapa vielä ihan kaikki aineet mitä lisäsit aiemmin veteen ja ota kuva akvaariosta ja kaloista, jos voit.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Pieneen vesimäärään sekoitettuna ne aineet nähtävästi reagoivat keskenään voimakkaasti. Se, miten aineet reagoivat koko akvaarion vesimäärässä, on vaikeampi todeta. Kannattaa laittaa ne aineet eri aikaan tai lopettaa kokonaan Easy Balancen käyttö. Koska Easy Balance puskuroi pH:ta, on odotettavissa pH:n laskua sen käytön lopettamisen jälkeen. On punnittava asia siltäkin kannalta. Olisi myös varmistuttava, ettei ulkoloisia ole, jos hinkkaaminen vielä jatkuisi.heituliini kirjoitti: Ai niin, aineiden reagoimisesta: Sekoitin pieneen määrään vettö tuota eläintarvikeliikkeen myymää kovetusainetta ja lisäsin siihen sittän Easy Balancen ja se vesi alkoi suhisemaan![]()
Aika mystistä tuo kalojen äkillinen kuoleminen. Sen ymmärtää, että jos kaloilla olisi ulkoloisia, esim kidusmatoja, ne hinkkaisivat itseään, mutta jos niiden kidukset olisivat niin täynnä loisia että ne kuolisivat, olisi luultavimmin nähtävissä ensin hapen puutteesta johtuvaa ilman haukkomista ja kalojen yleiskunnon selvää laskua. Eivät kidusmadotkaan yhdessä yössä iske ja tapa. Se, voisivatko kalat kuolla noiden aineiden yhteisvaikutukseen, on itselleni arvoitus. Lisään kultakaloilleni ruokasoodaa ja kipsiä enkä ole havainnut pienintäkään muutosta kalojen yleiskunnossa tai käyttäytymisessä saatika että hinkkaisivat itseään mihinkään. Poissuljettua ei tietenkään ole, että aineet reagoisivat kalojen kiduksissa niin, että kala kehittäisi niin paljon limaa kiduksiinsa, että se tukehtuisi, mutta miksi se tapahtuisi jossain akvaariossa ja jossain toisessa ei?
Tässäpä minun pähkäilyjä. Maisun mainitsema bakteerien mahdollinen osuus ongelmaan olisi kyllä looginen kun oli se lääkityskin joka pisti bakteerikannan sekaisin. Onpa aikamoinen vyyhti ja sinun ja kalojen kannalta hyvin ikävä.

Kultakalat
-
- Elite Member
Sen tässä käytetyn kipsin vaihtoa toiseen laatuun ja tuoreeseen pakettiin voisi myös kokeilla. Tuolloin, kun omilla miljoonakaloillani oli tätä tippumista, jonka ketjun linkkasin aiemmin, niin silloinhan itse aloitin spekuloinnin siitä että voisiko kipsi mennä pilalle. Ei kai sitäkään mikään ole vielä mahdottomaksi todistanut.
-
- Junior Member
Nostan kyllä hattua niille jotka saavat millikset elämään. Itselläni eivät nimittäin ole ikinä kovin kauan eläneet, vaikka vesiarvot ovat olleet kunnossa. Luovutin sitten sen asian suhteen ja siirryin pehmeän veden kaloihin ja hyvin on sujunut. En halua ketään lannistaa, mutta nuo millikset ei tosiaan ollu ainakaan mun juttu. Harmi, koska kauniita kyllä ovat 

~~1000 litraa vettä olohuoneessa ja aivan täysin heroksiin hurahtanu harrastelija~~
(heros notatus, heros severus, heros efasciatus)
-
- Senior Member

maisu kirjoitti:Eipä se suhiseminen sinällään mitään merkitse, kyllä saman reaktion saa aikaan vaikkapa Tanganjika A:lla ja Tanganjika B:llä jotka kuitenkin ovat samaan akvaarioon laitettavia aineita. EIkö tässä lisäksi ollut jo pitkään käytetty molempia aineita ilman mitään hinkkautumisongelmaa, joka alkoi siis lähinnä bakteerilääkityksen ja kasvilannoitteen aloittamisen jälkeen?
Elikkäs... Niin kauan, kuin akva mulla on ollut, olen käyttänyt siihen Easy balancea, JBL aqua dur plussaa, sera florenaa, ja jnkv sera aquatania. Sitten sitä lääkevalmistetta x 1 ja bakuvalmistetta laitoin eilen veteen ja suodattimen sisäänkin sitä tiputtelin. Lisäksi tässä matkan varrella olen lisännyt kasveja, kaupan kasveista olen ne vuorivillapalat poistanut huolella, koristeita olen vedessä liottanut useamman päivän ennen altaaseen lisäämistä. Hiekan määrää olen nostanut melkein kaksinkertaiseksi.
Kuvaa kokeilen liittää, katsotaan onnistuuko

--------------------
Annapa hyvä vinkki kauniista ja persoonallisesta kalasta 63-litraiseen...?[RiSu] kirjoitti:Nostan kyllä hattua niille jotka saavat millikset elämään. Itselläni eivät nimittäin ole ikinä kovin kauan eläneet, vaikka vesiarvot ovat olleet kunnossa. Luovutin sitten sen asian suhteen ja siirryin pehmeän veden kaloihin ja hyvin on sujunut. En halua ketään lannistaa, mutta nuo millikset ei tosiaan ollu ainakaan mun juttu. Harmi, koska kauniita kyllä ovat
Pikkasen muutes
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)

Jotenkin hankala uskoa että kipsi mihinkään vanhenisi. Ja jos vanhenisi, niin korkeintaan sillä tavoin ettei se kovetu enää kuten ennen, eli teho laskisi. Mutta eipä liene "pilaantuvaa" ainetta sinällään.maisu kirjoitti:Sen tässä käytetyn kipsin vaihtoa toiseen laatuun ja tuoreeseen pakettiin voisi myös kokeilla. Tuolloin, kun omilla miljoonakaloillani oli tätä tippumista, jonka ketjun linkkasin aiemmin, niin silloinhan itse aloitin spekuloinnin siitä että voisiko kipsi mennä pilalle. Ei kai sitäkään mikään ole vielä mahdottomaksi todistanut.
-
- Elite Member
Niin, se kipsin pilalle menohan oli oman miljoonakalaongelmani kohdalla heittämäni juttu. Betoni ainakin menee pilalle, sen olen kokenut itse (ts. tehnyt betoniruukkuja edellisvuoden tavarasta, hajosivat kuivuttuaan käsiin). Mutta kemia ei ole vahva aihealue minulle. Siksi olen sitä kipsinkin mahdollista pilaantumista itse kysellyt pari vuotta sitten.
Noita kuvia en nyt oikein saa selviksi typerällä älykännyllä katsomalla, joten pohditaan lisää huomenna. Ja kyllä niitä helpompiakin kaloja 60-litraiseen löytyy jos niikseen tulee, ei tarvitse altaasta luopumista sentään ajatella jos yksi laji onkin hankala.
Noita kuvia en nyt oikein saa selviksi typerällä älykännyllä katsomalla, joten pohditaan lisää huomenna. Ja kyllä niitä helpompiakin kaloja 60-litraiseen löytyy jos niikseen tulee, ei tarvitse altaasta luopumista sentään ajatella jos yksi laji onkin hankala.
^ Silläpä juuri meinasinkin, että teho saattaa laskea jossain kohden, mutta en usko siitä sen myrkyllisempää/haitallisempaa tmv tulevan vaikka aineelta ikää löytyisikin.
-
- Elite Member
Et usko, mutta tiedätkö varmaksi?
No, jos kirjoitan, että "en usko" ja "asia lienee näin". Eikös se aika selvästi kerro sen, että en tiedä sitä varmaksi. Ainakin minun mielestäni nuo ovat ihan selviä ilmaisuja. Mutta toki jokainen voi lukea ja tulkita niitä miten lystää.
Onko itselläsi jotain materiaalia esittää siitä, että kipsijauheen olisi mahdollista pilaantua? Näkisin mielelläni :--)
Onko itselläsi jotain materiaalia esittää siitä, että kipsijauheen olisi mahdollista pilaantua? Näkisin mielelläni :--)
-
- Elite Member
Minun käsittääkseni kipsiä on monenlaista:
http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin1215.htm
http://www.pienoismallit.net/keskustelu ... aa-kipsia/
-
- Junior Member
No omakohtaisesti en osaa suositella kuin platyja ja kardinaaleja ym. Tällaisia parvikaloja, koska tosi heikosti ovat minulla menestyneet :/ ja enpä kyllä tiedä onko nuo kardinaalit sitte niin persoonallisia, vaikka ovatkin kiva näky isompana parvenaAnnapa hyvä vinkki kauniista ja persoonallisesta kalasta 63-litraiseen...?

~~1000 litraa vettä olohuoneessa ja aivan täysin heroksiin hurahtanu harrastelija~~
Näinpä näyttäisi noiden keskustelujen perusteella olevan. Ei noista kyllä kumpikaan vastaa siihen, että mitä kipsille käy ajan kanssa. Eikä toisaalta tuo keskustelukaan mitään faktaa esitä niistä erilaisista kipsilaaduista. Mutta no, jokatapauksessa, olen edelleen sitä mieltä ettei kipsi "pilaannu" iän karttuessa.maisu kirjoitti:Minun käsittääkseni kipsiä on monenlaista:
-
- Senior Member
Tuun varmasti kohta hulluksi tämän homman kanssa... Hinkautuminen on taas saanut yliotteen ja nyt myös ryntäillään sinne sun tänne. Neontetrat edelleen oireettomia, samoin poikas-altaassa olevat poikaset. Elikä onko tämä kuitenkin joku loinen? Jos varalta loislääkkeellä hoitaisin tankin, niin kävisikö tarkoitukseen esim. Flubenol-pasta? Eihän tilanne voi oikeastaan enää tämän huonommaksi mennä. Nyt jo neljäs kala kuollut tälle viikolle.
Testien tulokset edelleen samat, kuin ennenkin. Jos ja kun nämä loput millikset (4 kpl) kuolevat myös, olen ajatellut yhden taistokoiraan ottaa. Pitäisi vain ensin uo väliaikaissijoitetut neontetrat jonnekin säätää; vesilämpötilat eivät taida ihan kohdata taiston kanssa. Mitähän sitä taistolle kaveriksi? Jtn kiilakylkiä?
Ai niin, jos tuo millisten kuoleminen jatkuu tuota tahtia, niin onko 63 l liian pieni kuudelle kirsikkabarbille (3 N ja 3 U)? Ovat nyt isommassa akvassani. Ja jos ei ole liian pieni, niin mitä teen ennen siirtoa tuolle kirotulle purtilolle, ettei barbit kuole siihen? Fauntatar mainitsee, että pienelle parvelle minimikoko on 60 l mutta nyt kuuluu kysymys, että mikä on "pieni parvi"?
Testien tulokset edelleen samat, kuin ennenkin. Jos ja kun nämä loput millikset (4 kpl) kuolevat myös, olen ajatellut yhden taistokoiraan ottaa. Pitäisi vain ensin uo väliaikaissijoitetut neontetrat jonnekin säätää; vesilämpötilat eivät taida ihan kohdata taiston kanssa. Mitähän sitä taistolle kaveriksi? Jtn kiilakylkiä?
Ai niin, jos tuo millisten kuoleminen jatkuu tuota tahtia, niin onko 63 l liian pieni kuudelle kirsikkabarbille (3 N ja 3 U)? Ovat nyt isommassa akvassani. Ja jos ei ole liian pieni, niin mitä teen ennen siirtoa tuolle kirotulle purtilolle, ettei barbit kuole siihen? Fauntatar mainitsee, että pienelle parvelle minimikoko on 60 l mutta nyt kuuluu kysymys, että mikä on "pieni parvi"?

-
- Elite Member
En lähtisi lääkitsemään arviolta, väärä lääkitys vain stressaa kaloja ja pahentaa tilannetta entisestään. Lääkkeet ovat aina myrkkyjä, joita pitäisi käyttää erittäin harkiten ja vain spesifioidusti jokaiseen vaivaan.
Kirsikkabarbit kyllä menevät 60 litraisessa, mutta parempi olisi ottaa 2 koirasta ja 4 naarasta kuin tasaparit. Älä kuitenkaan hanki uusia kaloja ennenkuin näiden nykyisten vaiva selviää. Se mikroskopointi olisi nyt aidosti hyvä, ilman sitä loisten mahdollisuutta (ja laatua) on mahdoton sulkea pois.
Kirsikkabarbit kyllä menevät 60 litraisessa, mutta parempi olisi ottaa 2 koirasta ja 4 naarasta kuin tasaparit. Älä kuitenkaan hanki uusia kaloja ennenkuin näiden nykyisten vaiva selviää. Se mikroskopointi olisi nyt aidosti hyvä, ilman sitä loisten mahdollisuutta (ja laatua) on mahdoton sulkea pois.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Senior Member
Mikroskopointi on mahdoton toteuttaa täällä 
Nyt huomasin, että millis-uros on laihtunut kohtalaisesti (tosin on nyt altaan ainoa uros, johtuneeko sitten siitä, että nyt jahtaa kaikkia tyttöjä yksin) ja kaloja tarkemmin seurattuani hinkaaminen kohdistuu nimenomaan kiduskaariin, ei kylkiin. Osalla kiduskannet näyttävät myös punoittelevan reilusti. Elikkäs oliskohan kuitenkin kiduksissa loisia...

Nyt huomasin, että millis-uros on laihtunut kohtalaisesti (tosin on nyt altaan ainoa uros, johtuneeko sitten siitä, että nyt jahtaa kaikkia tyttöjä yksin) ja kaloja tarkemmin seurattuani hinkaaminen kohdistuu nimenomaan kiduskaariin, ei kylkiin. Osalla kiduskannet näyttävät myös punoittelevan reilusti. Elikkäs oliskohan kuitenkin kiduksissa loisia...

Suolakuuri? Tai kenties ihan kidusloislääkitys. Jotain vikaa siellä on ja enää ei todennäköisesti johtuisi kemikaaleista ja jos kerran noin oireileekin niin lääkitys on kohtuu perusteltu.
-
- Elite Member
Mitä se hiekka siellä on? Onko ajallista yhteyttä hiekan lisääämisellä ja näillä hankailuilla?
-
- Junior Member
Amatöörin arvailuja:
Kuvien perusteella suodatin puhaltaa aika reilusti kuplaa, onko näin ollut koko ajan?
Josko laittaisit suodattimen pienemmälle ja niin ettei puhaltaisi kuplia ja suuntaisit virtauksen suht pinnalle.
- Omassa akvassa ollut kanssa jonkunlaista hinkailua ja kun nostettiin suodatinta hieman ylemmän liikuttamaan pintaa enemmän, hinkailu vähentyi ja loppui kokonaan suurimmalla osalla kaloista. Vanhin touhunuoliainen vielä hinkailee, ajatuksena ottaa se nyt erilleen ja antaa suolakylpy..
Mulla ei vielä riitä tietoa ja taitoa selittää tuon kummemmin tapahtuman vaikutuksia, viisaammat vois auttaa jos näkee että tästä vois olla oikeasti apua. Ilmeisesti liika happi liittyy asiaan, sullaki kuitenki aika paljo kasveja.. Amatör, sori![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Kuvien perusteella suodatin puhaltaa aika reilusti kuplaa, onko näin ollut koko ajan?
Josko laittaisit suodattimen pienemmälle ja niin ettei puhaltaisi kuplia ja suuntaisit virtauksen suht pinnalle.
- Omassa akvassa ollut kanssa jonkunlaista hinkailua ja kun nostettiin suodatinta hieman ylemmän liikuttamaan pintaa enemmän, hinkailu vähentyi ja loppui kokonaan suurimmalla osalla kaloista. Vanhin touhunuoliainen vielä hinkailee, ajatuksena ottaa se nyt erilleen ja antaa suolakylpy..
Mulla ei vielä riitä tietoa ja taitoa selittää tuon kummemmin tapahtuman vaikutuksia, viisaammat vois auttaa jos näkee että tästä vois olla oikeasti apua. Ilmeisesti liika happi liittyy asiaan, sullaki kuitenki aika paljo kasveja.. Amatör, sori
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)