Akvaarion kypsytys

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Akvaarion kypsytys

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

mickey2004 kirjoitti:Typerä kysymys, mutta voiko 30 litrainen allas olla viikossa kypsä?
Taustatiedot: Käynnistys tasan 1 viikko sitten Biodigestillä ja "käytetyllä" suodattimella. Hiekat olivat uudet. Kyseessä kalaton kypsytys, lisätty altaaseen vain silloin tällöin hyppysellinen kalanruokaa.
NO2-piikkiä en ole huomannut missään vaiheessa (tosin mittailin vesiarvoja ekan kerran vasta toissapäivänä enkä silloin mitannut mitään muuta kuin tuon nitriitin...)
NO3, sitä on altaassa nyt n. 20mg/l.
Ainakin minulla akva oli ns. valmis parissa päivässä kun laitoin eka fisut enkä havainnut ammoniakkia enkä nitriittiä missään vaiheessa. Tosi varovaisesti kantsii kalat laittaa. Pieniä ja kestäviä ensin ja vain muutama max. Ruokinnan laitoin myös vähäiseksi. Oma akvani on 84 litraa.

Uusi hiekka minullakin. Ulkosuodatin auttanee asiaa ja tehokas suodatus ylipäätään. Ja tietysti kypsytetty sisäsuodatinkin. Luotan tuohon Biodigestiin enempi kuin Tetran SafeStarttiin.

Mittailisin ammoniakit ja nitriitit aluksi kuitenkin päivittäin, ettei pääse ylläreitä tapahtumaan.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
mickey2004
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

Jaaha... no mä taidan kuitenkin odotella vielä, vaikkapa viikon. Mittailen silti nyt päivittäin vesiarvoja jotta näen miten tilanne kehittyy. Tuohan on siis tuleva tulisukarapula, joten ei todellakaan kannata kiirehtiä tuon rapujen altaaseen laiton kanssa. Muuten mun kauniit raitapaitani uivat selkää aika äkkiä :roll: !
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Siis BioDigest nimenomaan tuo akvaan juurikin ne samat bakut, joita pitkällä kypsytyksellä sinne kehitellään mutta hitaammin. Eli voi hyvinkin olla kypsä jo viikossa. Olen tehnyt BioDigestillä taatusti toistakymmentä kalallista käynnistystä (omia akvoja ja tuttuja jeesaillu) ja aina ilman ammoniumin kanssa sättäämistä. Ikinä ei ole tullut ongelmia, joskus on nitriitti vilahtanut mutta vain siinä määrin ettei edes vedenvaihto ole ollut tarpeellista. Mulla ei mene näillä kokemuksilla jakeluun miksi sen kanssa touhuamisesta tehdään ihan ylettömän hankalaa ja monimutkaista alkamalla pidennettyyn kypsyttelyyn joka tuntuu vain mutkistavan simppeliksi tarkoitettua hommaa. Muistaakseni sen ohjeissa ei opasteta ensisijaisesti HSS-kypsytykseen, toki sen voi niinkin tehdä jos tykkää.

Mun mielestä, Mickey2004, sun akvasi on kypsä, koska nitraattia on noinkin hyvin. Itse toisin ehdottomasti äkkiä ekat kalat, ei kuitenkaan koko sakkia vaan muutamia alkuunsa ja kevennettyä ruokintaa niille, niin päästään kiinni normaaleihin rytmeihin ja bakukannan vahvistumiseen luonnollisella tavalla. Toki voit odotella, mutta mitään tarvetta sille ei ole. Ja vaikka miten varmistelisi kuukausikaupalla, että akva on kypsä, nitriittiä voi paukahtaa aina alkumetreillä, koska vastaperustettu akva on aika epästabiili laitos joka tapuksessa vielä usean viikon, jopa usean kuukauden. Arvoja täytyy joka tapauksessa seurailla vaikka kypsytysvaihe olisikin ns. ohi.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
mickey2004
Senior Member
Senior Member

^No niin minäkin olen ymmärtänyt että ensin tuloo nitriitti, sitten vasta nitraatti. Eli altaani taitaa tosiaan olla kypsä :).
Toki saan tarkkana tuon altaan kanssa olla jatkossakin, kun se on vain 30 litrainen joten vesiarvojen seuranta jatkuu joka tapauksessa. Taidan tehdä nyt osittaisen vedenvaihdon kun nitraattia tosiaan on noin runsaasti, osan kasveistakin voisin ja laittaa allasta piristämään, mutta entäpä nämä tulisukaravut? Joko nekin uskaltaa tuonne laittaa?
cercer
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja cercer »

Kyllä minä laittaisin jo rapujakin, jos haluaa varmistella niin puolet ensin. Eivät ole kovin kuormittavaa sakkia kaloihin verrattuna joten hätää ei pitäisi tulla, kun kerran nitriittiä tarkkailee. Kypsä mikä kypsä :)
mickey2004
Senior Member
Senior Member

No niinpä, sitähän tuo nitraatti taitaa tarkoittaa :D !
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Laitahan niin paljon kasveja kuin vaan kehtaat. Ne käyttävät myös nitriittiä (ammoniumin ja nitraatin lisäksi) ravintenaan, jos sitä sattuisi tulemaankin vielä. Muutenkin ne tasapainottavat akvaa. Juuri noin kypsytyksen pitääkin BioDigestillä mennä: niin helposti ettei edes tajua mitä tapahtui! Itse olen tosiaan lisännyt kalat keittoon aina samantien. Jos kuormitusta on vähän=sopivasti (suhteessa annostukseen), nitriittiä ei tule lainkaan koska ampullien bakuset käytävät sen samantien.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
punapipo
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja punapipo »

Sisso kirjoitti:Mulla ei mene näillä kokemuksilla jakeluun miksi sen kanssa touhuamisesta tehdään ihan ylettömän hankalaa ja monimutkaista alkamalla pidennettyyn kypsyttelyyn joka tuntuu vain mutkistavan simppeliksi tarkoitettua hommaa.
Aloittelijana voin kertoa omasta puolestani, että lähdin hirvensarvensuolalla kypsyttämiseen sen vuoksi, että Jukka Järven sivuilla siitä puhutaan.
Häntä tuntuu moni Aqua-webissä pitävän auktoriteettina. Lisäksi sivut ovat varsin vakuuttavat: kun edes ääkköset eivät näy kunnolla, niin täytyyhän tiedon olla jotain mystistä viisautta!
mickey2004
Senior Member
Senior Member

Jep, kasveja on luvassa paljon! Melkoinen puska vedensuosikkia, isosti sammalia ja jotain muuta kivaa :).
Nitraattia on vielä vedenvaihdon jälkeenkin 12,5mg/l joten kasveja todella tarvitaankin!
Muut vesiarvot:
no2 = 0mg/l
pH = 7,0
GH = 6
KH = 3.
Näillä mennään ;).
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

mickey2004 kirjoitti:Jep, kasveja on luvassa paljon! Melkoinen puska vedensuosikkia, isosti sammalia ja jotain muuta kivaa :).
Nitraattia on vielä vedenvaihdon jälkeenkin 12,5mg/l joten kasveja todella tarvitaankin!
Muut vesiarvot:
no2 = 0mg/l
pH = 7,0
GH = 6
KH = 3.
Näillä mennään ;).
Juu, tottahan se on, että ensin muodostuu ammoniumia, kun kypsyttelee akvaa. Bakuketju ei toimi. Sitten ammoniumin jälkeen tulee nitriittipiikki, jos on tullakseen. Nitraatiksi ei vielä ole ammonium ja nitriitti aluksi päässeet (nitrifikaatiobakujen hapetus). Lopulta ketju päätyy nitraattiin. Ammonium ja nitriitti pitäisi olla 0. Myöhemmin olisikin outoa, jos ammonium nousisi yli nolla. Nitriitti voi nousta ja nitraattiakin myöhemmin olla, mutta nitriitti olisi hälyytysmerkki.

Ammonium ==> nitriitti ===> nitraatti

Kasveja tosiaan runsaasti, niin nitraatti vähenee. Pieni akva on herkkä, mutta kun on pieni kuormitus ja ruokkii alakanttiin, niin homma ok. Tosin ämpärillnen vettä on jo paljon pikku akvassa vedenavaihdossa:). Erityisesti suodattimen putsaus voi tuoda epästabiilin tilanteen - toisaalta sen tukkeutuminen. Muistat vain vedenparannusaineet ja ensiapuna aina kaapissa Biodigestiä - suositten kokemuksesta [;)] .
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
mickey2004
Senior Member
Senior Member

Jep, nyt on kaksi akvaariota kypsytetty Biodigestillä ja täytyy sanoa että sillä homma toimii kuin unelma :mrgreen: !
Tuonne tulee alkuunsa vain 10 mustavalkoista tulisukaa, lisääntyvät sielä sitten itte miten tykkäävät :).
Ja muuta eliöstöä sinne ei sitten tulekkaan.
Kasveja, kasveja kasveja, tuon on tarkoitus olla sellainen "ilo silmälle"-rapula :mrgreen: .
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Nyt kun nitraattia on sivuttu, kannataa muistaa ettei sitä pidäkkään saada kovin alas jos mielii kasvien viihtyvän. Sopiva arvo vedenvaihdon jälkeen on n 10-15mg/l riippuen siitä miten nopeasti kuormitus nostaa sitä, mutta en juuri alle kympin lähtisi sitä ajamaan jos tahtoo keskittyä kasvien hyvään kasvuun.
mickey2004
Senior Member
Senior Member

Toki nitraattia pitääkin olla, muttei sentään ihan 20mg/l:ssa niinkuin eilen oli ennen vedenvaihtoa :).
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

20-30mg/l on kasviakvassa täysin ok lukema ennen vedenvaihtoa. Kaloille haitalliset lukemat alkaa oleman kun ollaan viidenkympin puolella.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Tetran vesitestioppaan mukaan: Nitraatti on kasviravinne, joka on yli 50 mg/l on lisääntyvissä määrin haitallista kaloille ja edistää leväkasvua. Yli 50 mg/l suosittelemme vaihtamaan vähintään 30% akvavedestä. Luulen, että eri kala- ja rapulajit ovat vielä hieman eri herkkiä nitraatille.
mickey2004
Senior Member
Senior Member

Jep, tulisukat ei juurikaan tykkää kohollaan olevasta nitraatista, näin olen ymmärtänyt myös.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Tulisuat ovat Varjon kirjan mukaan hyvin herkkiä kuparille. Kantsinee tutkia asia ja laittaa myös vedenparannusainetta.
mickey2004
Senior Member
Senior Member

Kupari on pahinta noille sukasille, käytän aina vedenparannusainetta kun rapuloihin vesiä vaihdan :).
saraneth
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja saraneth »

Jospa tähän ketjuun tunkisin kysymykseni. Laitoin pystyyn neljä päivää sitten tuommoisen about 60l akvan. Eheimin aquaball 2008 suodatin siellä pörisee. Vesiarvot on hyvät, startupilla bakuja laitettu, bakuja ruokittu. Vesi on niin sameaa että hyvä kun puoleen väliin akvaa näkee, kasveja tuolla jo muutama törröttää. Poistin juurakon eilen akvasta koska se selvästi värjäsi vettä mutta voiko tuo hirveä sameus johtua myös meitin kaivovedestä joka ei ole kirkasta? Vedenparannusainettakin olen kyllä laittanut. Voisinko tässä vaiheessa *(jälkiviisaana) hakea toisaalta kirkasta vettä ja vaihtaa vedestä vaikka puolet? (mulla on bakuampulleja lisää jos veden mukana niitä liikaa tuolta lähtee) Ja stop ammot valmiina jotta voin ne altaaseen heittää ennen kalan kotiutumista. Noin sumeaan tankkiin ei vaan tee mieli yhtään kalaa tunkea. :(
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Pelkkä sameus ei välttämättä tee vedestä kaloille kelvotonta. Aivan kirkkaassa vedessä voi olla paljon enemmän haitallisia aineita, vaikka se ihmisen silmään näyttäisi puhtaalta. Kaivovedessänne on luultavasti humusta, joka ei ole haitallista. Hienolla vanulla voi saada suodatettua pieniä hiukkasia. Ajan mittaan sameus yleensä muutenkin vähenee. Millä olet ruokkinut bakuja? Suuri määrä kalanruokaa voi aiheuttaa bakteerisamennuksen. Voit tietenkin vaihtaakin vettä ja lisätä bakuja ampulleista jos on tarkoitus ottaa kaloja pian. Jos taas aiot kypsytellä pitempään, ei tässä vaiheessa kannata vaihtaa vettä.

Minkälaiset vesitestit sinulla on käytössä? Olet varmaan jo selaillut A-W:tä ja huomannut, että tippatestejä suositellaan liuskatestien sijasta. Muistathan varsinkin nitriitin säännöllisen mittaamisen tärkeyden varsinkin kaloja kotiuttaessasi ja kun akvaario on vielä "tuore"!

Juurakkoa voisit liottaa aluksi vaikka ämpärissä, että enimmät värjäävät/happamoittavat aineet irtoavat siitä. Seuraile, miten juurakko vaikuttaa veden pH-arvoon. Jos vedessä on matala KH-arvo (esim. alle 3), vaikutus on suurempi.Happamahkon veden kaloille juurakon aiheuttama pieni pH:n lasku on hyödyksikin.
Kultakalat
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Pesitkö hiekan? Sameus voi johtua ihan epäpuhtaasta hiekastakin. Minulla allas kirkastui lähes hetkessä, kun pesin hiekan kohtalaisesti. Antaisin sameuden ensin laskea. Jotkut vedenparannusaineetkin tekevät veden aluksi sameaksi kuten Easy lifen tuote ja jotkut bakutiivisteet. Tosin sameus laskee kohtalaisen nopeasti. Kanto tekee veden usein tummaksi kuten lammen vesi - hieman synkän väriseksi, mopaani punaviinin väriseksi. Kannosta harvemmin hiukkasia tulee.

Antaisin suodattimen kirkastaa veden, jos hiekan pölyä. Hienosuodatusvanukin voisi olla ok. Varottava, ettei suodatin mene tukkoon pölystä. Toisaalta sitä ei saisi liian usein pestäkään, ettei bakut kärsi.

Istuttelisin kasveja, mutta kaloja en laittaisi, ennen kuin vesi on kirkasta. Mittailisin myös vesiarvoja.
saraneth
Starting Member
Starting Member

Mittailtu on juu ja pehmosta on vesi, pH on n.6.8, GH 4d ja KH 3d, nitriittiä ei näy mutta yhden stop ammonhan tuonne oon laittanu. Olen nyt kun ei kaloja vielä ole niin laittanu hitusen hss:ssää ja hitusen kalanruokaa joka päivä. Pesin veden hyvin ja juurakon nappasin pois. Nyt vaihdettiin vettä puolet ja allas on enää hiukan samea (kellertävä) mutta takaseinän näen jo selvästi. Bakuampullit oon laittanut tuonne sekä vedenparannusaineen. Meitin kaivovesi on kökköä siis ja toisaalta haettu vesi hyvää. Aion mittailla arvoja jatkossakin ja viskaan tuonne vielä stop ammon ennen kalojen ottoa. Kasvit ainakin näyttävät vielä hyviltä. :) Kaloiksi olen tosiaan ajatellut jotain pikkumonnista ja taistelukalaherraa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

saraneth kirjoitti:Mittailtu on juu ja pehmosta on vesi, pH on n.6.8, GH 4d ja KH 3d, nitriittiä ei näy mutta yhden stop ammonhan tuonne oon laittanu. Olen nyt kun ei kaloja vielä ole niin laittanu hitusen hss:ssää ja hitusen kalanruokaa joka päivä. Pesin veden hyvin ja juurakon nappasin pois. Nyt vaihdettiin vettä puolet ja allas on enää hiukan samea (kellertävä) mutta takaseinän näen jo selvästi. Bakuampullit oon laittanut tuonne sekä vedenparannusaineen. Meitin kaivovesi on kökköä siis ja toisaalta haettu vesi hyvää. Aion mittailla arvoja jatkossakin ja viskaan tuonne vielä stop ammon ennen kalojen ottoa. Kasvit ainakin näyttävät vielä hyviltä. :) Kaloiksi olen tosiaan ajatellut jotain pikkumonnista ja taistelukalaherraa.
Kuulostaa ihan hyvälle ja maltti on valttia - varmaan hyvä tulee:). Kasvit putsaavat myös vettä ja auttavat nitraatin poistossa. Sitten kun aika kypsä, niin pikku hiljaan uusia fisuja. Ei-herkkiä lajeja ensin...
saraneth
Starting Member
Starting Member

Sepäs tässä hassua onkin kun tuossa liuskatestissä ei näy nitriittiä eikä myöskään nitraattia ollenkaan. Tilasin kyllä jo parempia testejä. Mutta muodostuuko sitä nitraattia mitattavia määriä kun nitriittiäkään ei kerran ole eikä tule?
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Minulla oli ensikokeilu jossa uuteen yli nelisataseen laitoin noin puolet hiekasta vanhasta akvasta ja toisen puolen tiskasin puhallushiekasta. Vanhan hiekat eivät olisi edes riittäneet. Yön yli hiekotettuna allas pyöri toisella ulkosuodattimella joka oli kierrollaan kolme kuukautta jo pyörinyt vanhassa, seuraavana päivänä istutin kasvit ja lopulta siirsin kalat. Nyt allas on pyörinyt viikon ja kaikki arvot ovat sallittuja, nitraattia tosin vähänlaisesti, mutta se korjautuu varmasti ajan mittaan 8-)

Hienosti on lähtenyt kaikki pelittämään ja nyt eikun ihaillaan.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”