Ja pakko ihmetellä miten Maisu voi olla ns. pitemmän linjan harrastaja jos ei koskaan ole törmännyt yksiväriseen kalanruokaan.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Valvoja: Moderaattorit
Kysymyksessäni se sana "tuollaista" viittasi siihen sinun kuvailemaasi menneiden vuosikymmenten hiutaleruokaan, jota en itse muista yksivärisenä nähneeni. Mutta kuten olen jo kirjoittanut, olen mahdollisesti tullut aloittaneeksi harrastukseni hieman "merkkitietoisemmin" kuin moni muu siihen aikaan.Aqualung kirjoitti:Ja pakko ihmetellä miten Maisu voi olla ns. pitemmän linjan harrastaja jos ei koskaan ole törmännyt yksiväriseen kalanruokaan.
Minä muuten ehdotin eräälle "hiekan keittäjälle" tässä jokunen vuosi sitten että keittäisi kaikkien huonekasviensa mullat viikottain. Ei saanut kannatusta enkä oikein saanut selville sitäkään että syttyikö yksikään lamppu vai menikö ihan ohi.narm kirjoitti:Mulla ei "silloin ennenvanhaan" ollut allasta, mutta nykyisinkin kuulee hirmu monelta jotka käy kylässä ,kun päivittelevät altaiden määrää(eihän täällä ees paljoa ole...) ja aikaa, mikä niihin menee kun "pitää ne hiekatkin pestä/keittää kerran viikossa jne..... Jostain tästä Uudenmaan seudulta eräs tuttu haki keväällä altaan ,niin siellä oli rouvashlö,joka oikeesti harrasti sitä hiekan keittämistä,jotta pöpöt kuolee....
![]()
No vähän tuon tapaista tarkoitin, ettei kerran viikossa puolia kannata vaihtaa, n. kolmanneksen vaihdan n. parin viikon välein.JJVi kirjoitti:Mä oon huomannut, että akvaario voi hyvin jos tosiaan vaihtaa vettä joka viikko. Akvaario voi kohtalaisesti tai jopa hyvin jos sitä vettä vaihtaa vähän kerran kuussa tai jopa harvemmin. Mutta huonoin vaihtoehto on vaihtaa vettä paljon kerran kahdessa tai kolmessa viikossa.
Purkki oli ainakin ruskea.aquamarina kirjoitti:Meillä oli ruskeaa kalanruokaa, myös, tetran pakkaus se oli.
Hiekkahan ei ime kakkaa ollenkaan samaan malliin kuin sora, jolloin tarvetta alimpienkin sorakerrosten pesulle ei tule.Ruma mies kirjoitti:Paljon moitittuja suursiivouksia tehtiin silloin tällöin. Ehkä ei useita kertoja vuodessa, mutta kuitenkin vuosittain. Luulisin, että siihenkin pakottivat lähinnä olosuhteet; lähinnä kunnollisen suodatuksen puute, mikä väkisin aiheutti sonnan kertymistä pohjahiekkaan. Onkohan kukaan koettanut ylläpitää nykyisin opein, mutta ilman suodatusta, akvaariota, jolle ei koskaan tehdä suursiivousta?
Joo, totta on. Muinoin käytin melkein aina tuollaista 2-4 mm raekokoista soraa. Nykyisen kaltaista hienoa hiekkaa olisi luultavasti pidetty akvaarioon sopimattomana. Siitä huolimatta kiinnostaisi tietää, harrastaako kukaan ilman suodatusta toimivaa "luomuakvaariota" ja toimiiko se vuosikausia ilman suursiivousta.maisu kirjoitti:Hiekkahan ei ime kakkaa ollenkaan samaan malliin kuin sora, jolloin tarvetta alimpienkin sorakerrosten pesulle ei tule. ...Ruma mies kirjoitti:Paljon moitittuja suursiivouksia tehtiin silloin tällöin. Ehkä ei useita kertoja vuodessa, mutta kuitenkin vuosittain. Luulisin, että siihenkin pakottivat lähinnä olosuhteet; lähinnä kunnollisen suodatuksen puute, mikä väkisin aiheutti sonnan kertymistä pohjahiekkaan. Onkohan kukaan koettanut ylläpitää nykyisin opein, mutta ilman suodatusta, akvaariota, jolle ei koskaan tehdä suursiivousta?
Mulla on tuolla Rena 245/245S, pyörittää väliaikaisesti tälläkin hetkellä yhden altaan vesiä. Ikää tältä löytyy sen 20 vuotta vissiin jo, 90-luvun alkumetreiltä peräisin oleva suodin tuo on!urpojaturbo kirjoitti: Se vanha rena 224 oli muuten peli! pistin roskiin vasta muutama vuosi sitte, toimi ihan moitteettomasti viimeiseen asti. Näytti vaan jo niin ällötykseltä, jotta ei iljennyt enää varapumppuna pitää...
No kun mä aloin miettimään, että olisko se ollut 245 se malli numero.. Sellainen vihreä 6 kulmainen suodatin, mitoitettu johonkin 60 litran altaaseen.. Oiva vekotin!thank kirjoitti:Mulla on tuolla Rena 245/245S, pyörittää väliaikaisesti tälläkin hetkellä yhden altaan vesiä. Ikää tältä löytyy sen 20 vuotta vissiin jo, 90-luvun alkumetreiltä peräisin oleva suodin tuo on!urpojaturbo kirjoitti: Se vanha rena 224 oli muuten peli! pistin roskiin vasta muutama vuosi sitte, toimi ihan moitteettomasti viimeiseen asti. Näytti vaan jo niin ällötykseltä, jotta ei iljennyt enää varapumppuna pitää...