Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
-pia-
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja -pia- »

Tänään on hyvä päivä!! :D

Aamu alkoi mukavasti ja tiedossa vielä neontetrojen metsästystä ja veden vaihto! :D Uusi juurakko tuli eilen hankittua hieno on! :D

----------------------------

Voi ei huomasin juuri, että yksi albiinomustatetra on epämuodostunut, selkäranka ihan käyrä ja kala ui jotenkin hassusti.. Päästänkö ressukan päiviltä vai annako olla vain?
100L sekala, kissa, mies
http://pial.kuvat.fi
Angel86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Angel86 »

Mä ainakin kattoisin vähän aikaa miten ressukka pärjää. Syökö kuitenkin?
-pia-
Junior Member
Junior Member

Eipä tullu katottua ku tänään ruokaa annoin. Aikasemmin jo huomannu et yks liikkuu hassusti, mut eipä ollu ihme.. :/ Niin mun tuuria, eilen onnistuin hajottamaan toisen kansilasin (istuin päälle epähuomiossa ) ei tienny olisko pitäny itkeä vai nauraa siin vaihees ja nyt viel toi.. :/ Ku muuten on kaikki menny niin hyvin pH kunnossa kalat vilkkaita jne.
100L sekala, kissa, mies
Angel86
Senior Member
Senior Member

Sul on huonoa tuuria ollut :/ Mut älä huoli kyllä muillakin on huolia ollut kaloista :)

Mikä muuten teillä pH akvassa on? Meillä pienemmässä altaassa pH on 7,5 ja just passeli molleille. Ei olla säädelty mitenkään sitä itse. Mut isompaan ois tarkoitus saada pH 6,5-7 et ootteko joutuneet laskemaan pH:ta turvelisäyksillä sun muilla konsteilla. Onks Turun vesi yleisesti kovaa?
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Mä en oo laittanu altaaseen mitään liikaa noita tököttejä, eli en ole arvoja muokkaillut. Ph on molemmissa altaissa 6.8 ja kovuus on keskikovan ja pehmeän rajoilla.
-pia-
Junior Member
Junior Member

Meillä pH tossa 7 rajalla jos menee 7,5 ni täytyy hiukan laskea sit, mut muuten on kuulemma ihan passeli arvo tällähetkel. Muita en sit olekkaan testaillu. Vedenparannus ainetta laitan ku vettä vaihdan ja muuten kyllä kalat todella pirteitä ja voivat hyvin. Mut toi yks on pienempi ku muut ja selkäranka tosiaan hieman mutkalla annoin hiukan ruokaa ja kyllä se näytti syövän vaikkakin ei ole niin nopea mitä muut meijän pikku pirajat! No täytyy hiukan seurailla sitä.

Oon vaan ihmeissäni siitä et tos muuton aikana ei yksikään kala kuollu ja osa on jo varmaan 9 vuotiaita. Ajattelin jotenkin et eivät kaikki siitä selviäis, mut tuolla ne porskuttaa! Lämpötilaa vaan täytyy hiukan nostella ku nyt tuol 24 ja pitäis noitten ahventen lämpötila olla enemmän, mut nostaa vähitellen ja kattoo miten käy. Onneks kuitenkin isäukko vanha harrastaja ni antaa hyviä neuvoja ja täältä on kyl kans saanu todella paljon neuvoja ja tietoja. :D
100L sekala, kissa, mies
Angel86
Senior Member
Senior Member

Voi ku haluaisi ostella jo kasveja ja kaloja akvaan, mut ei ei pitää antaa sen kypsyä rauhassa. Lontoon matkan jälkeen sit toivottavasti pääsis hommiin lokakuussa :)

Mulla on edelleen ongelma et minkä parvikalan otan isoon akvaan? Haluaisin kaloja, jotka ovat värikkäitä ja tiiviissä parvessa viihtyviä. Vesi lämmin 26-30 ja pH siinä 6.5-7. Nii ja ne ei saa päätyä lehtikalojen suuhun :)
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja They2 »

Punapäätetra?
Angel86
Senior Member
Senior Member

Se ois kyl upea! Mut tulevatko syödyksi?
They2
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä niiden pitäisi täysikokoisena olla tarpeeksi isoja, ettei joudu lehtien syödyksi. [;)]
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Enpä usko kanssa, et enää aikuisena, mut jos ovat pieniä ostaessa, ni luultavasti lehtikset ainakin yrittää saalistaa niitä. Uudessa Akvaariossa mun mielestä on/tai oli aika kookkaita romminokkia.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
They2
Advanced Member
Advanced Member

Missä paikassa Turkua kasvaisi noita Tammia? Luin ton tammenlehtiketjun läpi ja tekis nyt niitä mieli. :)
Angel86
Senior Member
Senior Member

Kyl mä romminokkiin taidan kallistua :) Hiukkasen mietityttää turpeen lisäys, mut sitähän saa jostain säkettäin ostettua. Kotiuttaminen pitää tehdä ilmeisesti varovasti. Nii ja kunhan mies suostuu ;)

Tammia on ainakin ruissalossa paljon, mut kyl mä täältä Ilpoisistakin niitä löysin (tosin vain muutaman pikkusen taimen), kun keräilin tammen lehtiä. Et eiköhän niitä joka metsässä ole, jos jaksaa etsiä :)
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Hei, saako tulla mukaan keskusteluun? No, joka tapauksessa tulen.

Itse asun toistaiseksi Varissuolla. Akvaarioni ovat yhä Tuusulan Jokelassa ja ne sinne taitavat jäädäkin. Sen sijaan valmistelen pikkuhiljaa muuttoa jonnekin päin Turkua. Uuteen kotiini haluan kyllä ainakin pari allasta.

Minun on pitänyt jo monena vuotena lähteä mukaan Turun akvaarioystävien toimintaan. En vain ole kehdannut lähteä, kun ei yhtään pönttöä ole tuvassa täällä.

Tosiaan, itselläni vaikeutena tulee olemaan akvaarioiden kantaminen. Sattuu nimittäin olemaan niin, että synnyinlahjana minulla on vain vasen käsi, eikä sekään toimi ihan kunnolla. Ehkäpä jostakin saan kantoapuja.

Vaikka kokemusta minulla on jo miltei 30 vuotta (ensi vuosi on tuo juhlavuosi), eivät altaani kovin suuria ole olleet. Olen "kaikkiruokainen" akvaristina, vaikka kasvissyöjä muuten olenkin. Erityiskiinnostukseni kohdistuu harvinaisempiin synnyttäviin hammaskarppeihin ja tokiin. Suurimpia ilonaiheitani on altaani, jossa on kääpiöhammaskarppeja, pikkumonnisia ja tummapiikkisilmiä.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
They2
Advanced Member
Advanced Member

Kivaa, kun keskusteluun osallistuu lisää akvaristeja. :) Itsekin olen harkinnut Turun akvaarioystäviin liittymistä, mutta esteenä on, että en tiedä, onko siellä yhtään nuoria, minun ikäisiä harrastajia. Eihän se akvaariottomuus estä Tay:hin liittymistä, voithan pelkästään jakaa muille 30 vuoden akvaariokokemuksen. Varmasti joku on myös kiinnostunut synnyttävistä hammaskarpeistä ja haluaisi kuulla sinun kokemukset ym. [;)] :)
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Täällä Lausteella noita tammia on aika paljonkin, sekametsissähän niitä kasvaa varmaan aika yleisestikin. Ruissalo jo mainittiinkin, siellä ny ainakin on.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-pia-
Junior Member
Junior Member

Tuli eilen katsastettua tuo skanssin faunatar.. Piti hakea vain uusi lämmitin ja silti sai kivasti rahaa taas menemään. Vaikka olihan tuo lämmitin jo itsessään hintava, ainakin näin opiskelijan varoilla. Jäi hiukan harmittamaan, kun olisin monnisia halunnut, mutta nuo albiinomonniset mitä olen ajatellut olivat vasta tulleet eikä siis olleet vielä myytävänä. Muuten oli kyllä ihan kivan oloinen liike, tulee varmasti asioitua siellä uudestaankin ku on sopivan lähelläkin! :D
100L sekala, kissa, mies
Angel86
Senior Member
Senior Member

Tervetuloa vaan mukaan keskusteluun JukkaV! :) Sullahan on mahtava kokemus akvaarioista ja varmasti Turun akvaarioystävissä arvostettaisiin sitä tai ainakin minä arvostaisin. Itselläni kokemusta vasta nelisen kuukautta ja purkit vaan lisääntyy :P Eilen ihaltiin miehen kanssa merivesiakvaarioita. Eihän sellanen maksaisi uudessa Turun Merihepossa kuin 600 € 100 l paketti kaikilla tarvikkeilla :D. Juu, parempi pysyä erossa vielä siitä harrastuksesta. Mut hienoja ne kyl on! Tosin tuntuu et makeavesipuolellakin on ihan liikaa haasteita.

Meilläkin hammaskarppeja löytyy nimittäin mustamolleja (lyyrapyrstöisiä ja tavallisia) ja pallomolleja. Ollaan ihan ihastuttu niihin. Mies suunnitteli et siitä tulisi pelkkä molliallas sitten, kun isompi on kypsynyt. Helmirihmat siirtyisi sinne sittten.

Mistä päin ihmiset on Turusta? Jos saapi kysyä... Tietty, jos haluatte pysyä anonyymeinä niin ymmärrän. Taisin mainita sivumennen, että asun Ilpoisissa.

Itse olisin innostunut menemään Turun akvaarioystäviin katselemaan meininkiä, mut ku rohkeus ei ole vielä riittänyt sinne. Ja niillä on kauhean vähän tapahtumiakin ainakin netin mukaan.

Mulla haaveissa isompaan helminonniset tai safiirimonniset (miksei molemmat?). Tosin niiden saatavuudesta en tiedä Turussa. Mä oon skanssin faunattaressa ihan vakiokävijä. Myyjätkin varmaan tunnistaa jo mut :P
-pia-
Junior Member
Junior Member

Asustellaan luolavuoressa, hyvä paikka asua ja koulukin ihan melkein vieressä!! :D
100L sekala, kissa, mies
They2
Advanced Member
Advanced Member

En nyt ihan Turussa asu, mutta aika lähellä kuitenkin. Eli Liedossa Nuolemossa, tai tarkemmin Kisakalliossa. :)
Celea
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Celea »

Nyt kun JukkaV:kin kehtasi keskusteluun tulla, niin liityn minäkin :mrgreen:. Eli täällä kirjoittelee akvaarioharrastaja V kaupunginosasta, eli Aurajoen itäiseltä puolelta lähellä Föriä. Muutin Turkuun Tampereelta tammikuussa, ja koska ensin olin lukulomalla ja nyt etsin töitä, kavereita en ole vielä täältä päin saanut (joka tietysti harmittaa, etenkin nyt kun avokki lähti kaverilleen ja jätti mut yksin kotiin koko päiväks...), eli tää ketju vois olla aika hyvä keino tutustua muihin harrastajiin.

Mulla on 100-litrainen allas, joka lähtee isomman tilalta sitten kun semmosen hyvään hintaan löydän, ja reilu 30-litrainen rapula. Rapulassa on sinilevää jota vastaan taistelen että sais ne itse ravutkin hankittua :D. Niin ja itsekkään en ainakaan vielä ole tay:hun liittynyt.
-pia-
Junior Member
Junior Member

Kiva saada uusia ihmisiä tänne! Toivottavasti muutkin Turkulaiset löytäisivät tämän ketjun!

Aikas monella ongelmana, että ei yhtään akva harrastaja kavereita. Tämän ketjun kautta varmasti saa ystäviä ja voitais järjestää oikein tapaaminen! Ainakin omasta mielestä olisi kiva tavata ja tutustua muihinkin! :D

Nii ja tervetuloa Turkuun! Kuinka muuten olet viihtynyt?? :D
100L sekala, kissa, mies
Angel86
Senior Member
Senior Member

Kylläpäs tänne on tunkua :mrgreen:

Tapaaminen ois kyl kiva, mut sitä ei saa järjestää 26.9.-1.10. :D ollaan silloin Lontoon matkalla :)
They2
Advanced Member
Advanced Member

Kuka menee Tas:in huutokauppaan? Siellähän voitaisiin vaikka tavata. Laittaa vaikka nicci rinnukseen kiinni. :mrgreen:
Hieman oon kateellinen Angel86delle. :frown:
Celea
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Celea »

-pia- kirjoitti:Kiva saada uusia ihmisiä tänne! Toivottavasti muutkin Turkulaiset löytäisivät tämän ketjun!

Aikas monella ongelmana, että ei yhtään akva harrastaja kavereita. Tämän ketjun kautta varmasti saa ystäviä ja voitais järjestää oikein tapaaminen! Ainakin omasta mielestä olisi kiva tavata ja tutustua muihinkin! :D

Nii ja tervetuloa Turkuun! Kuinka muuten olet viihtynyt?? :D
Juu tapaaminen kyllä kuulostaisi hyvältä :D. Ja kiitos kiitos, hyvinhän täällä on tullut viihdyttyä. Etenkin kesällä Turku on tosi mukava paikka, ja ympäri vuoden kaikenlaisia tapahtumia tuntuu olevan paljon enemmän kun Tampereella. Ehkä sitä pitäisi vielä innokkaammin kiertää museoita sun muita nähtävyyksiä :D.
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”