Parvessa pysyvät kalat?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Parvessa pysyvät kalat?

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Anastasia kirjoitti:Mie oon miettinyt nyt ainakin kuukauden verran kavereita lasitetrojen ja kahden hunajarihman seuraan. Jotain pientä tetraa tai rasboraa pitäis keksiä. Olisi hurjan kiva, jos pysyisivät paremmin kasassa, kuin nuo lasitetrat.
Miten olis rusokiilakylki? :) http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... akylki.htm
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Parvessa pysyvät kalat?

Viesti Kirjoittaja bj »

Mä annan äänen romminokille eli punapäätetroille. Ne on varmaan parhaiten mulla olleista tetroista pysyneet parvessa. Uivat jatkuvasti tiiviissä porukassa allasta ees taas ja vähän kasvien lomastakin. Kun yks lähtee, ni kaikki lähtee. Aika näyttäviä ovat kirkkaan punaisine päineen ja raitapyrstöineen. Eivät ole arkoja eikä säikkyjä.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Parvessa pysyvät kalat?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Komppaan bj:tä täysin. Upein ja tiivein parvi mitä mulla on koskaan ollut oli reilun 30 pyrstöä romminokkia. No niin, siis en nyt laske monnisia mukaan, koska niillä on yleensä enemmän tai vähemmän häröparvet!!
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 964
Liittynyt: 21:35, 08.04.2009
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Parvessa pysyvät kalat?

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Mulla parhaiten ja kauneimmin parvessa ovat pysyneet mustaneontetrat. Kulmatetratkin vähän, mutta eivät läheskään niin hyvin. Mustaneontetrat on mulla muutenkin tosi paljon esillä ja ovat kauniita. Aluksi olivat arkoja, mutta pienillä muutoksilla niistä tuli todella rohkeita. Valitsin itse mustaneonit osittain siksi että ovat suht halpoja kaloja. Ja tyytyväinen olen ollut! :D
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Anastasia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 217
Liittynyt: 23:23, 06.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Parvessa pysyvät kalat?

Viesti Kirjoittaja Anastasia »

Noita punapäätetroja mie mietin kanssa, tykkäilen kovasti. Mutta mites sitten, kun toisilla on punainen naama ja toisilla punainen pyrstö, luulen pian että puolet kaloista ui takaperin :D
Olisihan se pitänyt arvata...
KattiFisu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 22:18, 26.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Häme

parvessa pysyvä parvikala

Viesti Kirjoittaja KattiFisu »

Mikä olisi parvikala, joka pysyisi isossa parvessa ja näyttäisi hienolta isossa akvaariossa?

Akvaarion koko 600 litraa, hiekkapohja, mattosuodatin. Nyt nippa nappa keskikovaa vettä, mutta vesiarvoja voi tuunata pehmeähkön-kovan välillä. (Myös ihan pehmeä mahdollinen, sitä tulee hanasta, mutta tällä hetkellä sen verran korallihiekkaa akvaariossa, että vaatisi hiekan vaihdon, johon en viitsi ihan heti ruveta. Ja todella kovaa ei kyllä tuosta saa varmaan millään). Ja samoin voi tuunata lämpötilaa sitten mahdollisesti vaihtuvan/uusitun kalaston myötä. Ph on noin 7 luokkaa ollut.

Jos hieno parvikala löytyisi, voisin tuunata akvaarion sen mukaiseksi. Tällä hetkellä on sekalana, himppu kalakeiton aineksia (lehtikalaa, rihmakalaa, leväbarbia, neontetraa, partista, tulipyrstö, taisto ja suppusuita) joita voisin tosiaan parantaa, kunhan tietäisin, että mihin suuntaan! Yhdessä vaiheessa oli plekot harkinnan alla, mutta se on nyt ruvennut murtumaan.

Kalan itsessään ei muuten tarvitse olla mikään isokokoinen, kunhan muodostaisi näyttävän parven.
Akvaariohistoriassa 600-litraa seuraa, jota kaipauksella muistellaan.
Mukana edelleen yli parikymmentä vuotta vanha 60-litrainen.
Suunnitteilla akvaterra kiinankelloille.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: parvessa pysyvä parvikala

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Punapäätetra isona parvena, lämpimässä viihtyvänä,(tuntuu kestävän virtausta), joten käy hyvin myös plekojen kanssa. Meillä ainakin pysyvät hyvin parvessa.
KattiFisu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 22:18, 26.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Häme

Re: parvessa pysyvä parvikala

Viesti Kirjoittaja KattiFisu »

^kiitos! Just toi on hyvä pointti, että on omakohtaista kokemusta, vaikka yksilöitähän kalatkin on, mä tietty onnistun saamaan jotain "varmaa parvikalaa" ne yksilöt, jotka viihtyy purkin eri kulmissa :mrgreen:

Lisää? :D
Akvaariohistoriassa 600-litraa seuraa, jota kaipauksella muistellaan.
Mukana edelleen yli parikymmentä vuotta vanha 60-litrainen.
Suunnitteilla akvaterra kiinankelloille.
viineri
Member
Member
Viestit: 311
Liittynyt: 09:45, 20.07.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kouvola

Re: parvessa pysyvä parvikala

Viesti Kirjoittaja viineri »

Taitavat mennä punapäätetrat lehtikalojen ruoaksi.
112 l
Pytty sisältää: hunajarihmalauman, +10 kardinaalitetraa, kuparimonnisia, partamonnin ja muutaman nuolimonnin
KattiFisu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 22:18, 26.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Häme

Re: parvessa pysyvä parvikala

Viesti Kirjoittaja KattiFisu »

^jos luit ensimmäisen viestin kokonaan, niin varmaan huomasit, että kalastoa oli siis tarkoitus parantaa/uudistaa/kohentaa, kunhan ensin tiedän mihin suuntaan sitä haluan tehdä [;)] Mutta hyvä huomio tuo lehtikset+punapäätetrat, kiitos!


OT: miksi ei voi olla tuon ison akvaarion kalaston kokoaminen yhtä simppeliä kuin pienen, pieneen oli heti selviö että platyä ym ja se on siinä. Mä oon nyt yli kaksi vuotta odottanut tuohon isoon akvaan sitä kuuluisaa klik-hetkeä, että tiedän minkälaisen haluun, mut ei... :roll:
Akvaariohistoriassa 600-litraa seuraa, jota kaipauksella muistellaan.
Mukana edelleen yli parikymmentä vuotta vanha 60-litrainen.
Suunnitteilla akvaterra kiinankelloille.
Ninium85
Member
Member
Viestit: 287
Liittynyt: 12:00, 18.08.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sastamala

Re: parvessa pysyvä parvikala

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

No kulmatetrat ovat kivannäköisiä kun niitä on paljon, mutta omaa kokemusta ei ole siitä että pysyvätkö ne hyvin parvena. Samoin pikkutetra. Siitäkään kummemmin mitään tietämättä. :)
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
Ninjuska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 76
Liittynyt: 12:19, 25.01.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: parvessa pysyvä parvikala

Viesti Kirjoittaja Ninjuska »

Kiilakyljet ovat näyttävän näköisiä ja minulla ainakin pysyvät hyvin parvessa. Nyt on 20kpl 100l akvassa, näyttävät todella hienoilta!
"Kaikki eläimet ovat yhtä tasa-arvoisia,mutta toiset eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset."
-George Orwell: Eläinten vallankumous
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 14:59, 22.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: parvessa pysyvä parvikala

Viesti Kirjoittaja malawi »

http://www.youtube.com/watch?v=gWj71L7khPE

Hyvä esimerkki punapäätetroista!
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Re: parvessa pysyvä parvikala

Viesti Kirjoittaja marinum »

MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Zaphood
Member
Member
Viestit: 486
Liittynyt: 19:01, 13.08.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kangasala

Re: parvessa pysyvä parvikala

Viesti Kirjoittaja Zaphood »

Piti lisätä wettä meillä Intiaaninsulat ovat kohtuullisen hyvin parvessa, tosin allas on vain 128 litraa. pikkuleijat sen sijaan liihottavat miten sattuu...
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: parvessa pysyvä parvikala

Viesti Kirjoittaja bj »

Romminokille ääni täältäkin (eli punapäät). Ehdottomasti parhaiten ainakin mun tetroista tiiviissä parvessa kiitäviä ja viihtyviä ovat.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”