Turvelisäys järkevästi?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Re: Turvelisäys järkevästi?

Viesti Kirjoittaja bj »

Ok, käsitin tuosta toisin, mut mä taidan kokeilla keittämistä niin, että ovat sukkahousuissa tai noissa polvisukissa paremminkin, olis kaikin puolin siistimpää hommaa. Mahtaneeko nuo sukat kestää pienoisen keittämisen...
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

bj kirjoitti:Ok, käsitin tuosta toisin, mut mä taidan kokeilla keittämistä niin, että ovat sukkahousuissa tai noissa polvisukissa paremminkin, olis kaikin puolin siistimpää hommaa. Mahtaneeko nuo sukat kestää pienoisen keittämisen...
Riippuu varmaan mitä materiaalia ne on. Kyllähän ne kestää senkin että kaadan sen kuuman vesi-turvemössön niistä läpi. Tosin alla on se kylmä/viileä vesi. En osaa sanoa.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
jossula
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jossula »

vähä ot, mut eikö niistä sukkiksista voi liueta jotaki kemikaaleja yms siiken veteen keittäessä ja joutua sitte akvaarioon? + ois kiva juu laittaa vahingossa käytetyt(eli pestyt, pesuaineella) sukkikset :mrgreen: sitte vaa kattoo et mitäs ne nyt tuolla delaa? :mrgreen:
60l kasviallas tulossa
Kissa ja kaksi koiraa, uusi Jyväskyläläinen opiskelija Pohjanmaalta
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

jossula kirjoitti:vähä ot, mut eikö niistä sukkiksista voi liueta jotaki kemikaaleja yms siiken veteen keittäessä ja joutua sitte akvaarioon?
Ihmisen iho on melko herkkä erilaisille kemikaaleille. Valmistuksessa on otettu huomioon, ettei niistä liukene mitään myrkkyjä.

jossula kirjoitti:ois kiva juu laittaa vahingossa käytetyt(eli pestyt, pesuaineella) sukkikset :mrgreen: sitte vaa kattoo et mitäs ne nyt tuolla delaa? :mrgreen:
Kyllä se pesuaine huuhdellaan pois pesun päätteeksi.
-matokani-
Senior Member
Senior Member

jossula kirjoitti:vähä ot, mut eikö niistä sukkiksista voi liueta jotaki kemikaaleja yms siiken veteen keittäessä ja joutua sitte akvaarioon? + ois kiva juu laittaa vahingossa käytetyt(eli pestyt, pesuaineella) sukkikset :mrgreen: sitte vaa kattoo et mitäs ne nyt tuolla delaa? :mrgreen:
Ei ole ainakaan mulla ollut mitään ongelmaa asian kanssa. Itse olen käyttänyt uusia sukkiksia, siis suoraan kaupasta ostettuja ja pessyt ne ilman kemikaaleja huolellisesti. Kalat eivät ole "delailleet" tai käyttäytyneet muutenkaan oudosti. [;)]
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Mä kanssa käytin uusia, mä oon tykästynyt noihin polvisukkiin, ovat valmiita pusseja :mrgreen: . Ekaa kertaa nyt keitin sukkapötkylöissä turvetta, mutta tunkee sitä höttöä niistä näköjään läpi, kun puristelee. Venyyhän tietty ne sukkisten reiätkin. Mut oli silti siistimpää, ei tarvinnut kattilan eikä ämpärin kans ihmetellä, että mihin märät turvekasat. Nuo sukkapötkylät voi nostaa suihkukaapin lattialle kuivumaan, se on kätevää. Ei ollut nyt niin iso homma, että aion jatkossakin keitellä, ei tarvii ostaa kaupallista kallista litkua. Nyt mulla onkin jo kaksi pientä allasta, johon tarviin, tuli laitettua pikkumonnisille ihka oma pytty, jos vaikka saisin ne kutemaan. Saapi nähdä. miten kasvit viihtyy, tuo tummempi vesi tietty syö valoa jonkin verran. Kovasti kasvaa ei tarviikaan, kunhan pysyisivät hengissä ja vihreinä.

Onkohan joku muu havainnut kanssa, että tuo turve ja/tai humus estää levänkasvua?
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

bj kirjoitti: Onkohan joku muu havainnut kanssa, että tuo turve ja/tai humus estää levänkasvua?
Joo turvelisäystähän suositellaan leväongelmiin, sillä turpeessa on aineksia, jotka estävät bakteerien kasvua. Lisäksi levät viihtyvät paremmin emäksisessä vedessä, ja turve laskee pH:ta. :)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tuo turve ei kyllä taida pahemmin auttaa noihin tupsuleviin, ainakii tuolla meikäläisen 128 Lakvaariossa tuo tupsulevä rehottaa oikeen mainiosti turveuutteesta huolimatta.
Tiimalasi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tiimalasi »

Teemu Salonen kirjoitti:
AQUAJapan kirjoitti:No kuule aika moni laskee turpeella lähinnä pH:ta... :roll:
Jeps. Mutta jos nyt hiukkaakaan mistään mitään ymmärrän, niin karbonaattikovuuden tulee laskea myös ennenkuin pH-muuttuu miksikään.
Mua kanssa kiinnostaa tämä eli eikö ensiksi pidä laskea KH alas, jotta tuon pH:n saa muuttumaan vai sisältääkö turve jotain sellaista joka myös laskee tuota KH:ta, jotta pH voi muuttua ?

Esimerkiksi haluaisin saada omassa altaassa pH:n noin 6.5 - 6.8, tällä hetkellä pH on 7.5 ja KH 4. Oman vähäisen käsitykseni mukaan, jos nyt isken tuonne kohtuullisen määrän turvetta ei pH tule muuttumaan miksikään koska KH on 4 vai olenko ihan hakoteillä ?
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Tavallaan asiassa et ole hakoteilla, mut en tiedä, onko tuo 4 sitten kuinka voimakkaasti vaikuttava. Mulla kh vain kaksi yleensä, että täällä ei sen suhteen tarvii tehdä mitään. Tai en ainakaan ole tehnyt, tarvitseminen voi olla toinen tarina.
Tiimalasi
Starting Member
Starting Member

Voisko porukat, ketkä ovat laskeneet pH:ta tuolla omatekoisella uutteella, niin kertoa veden lähtöarvot eli pH ja KH.

Nimimerkillä tuuppasin kaksi litraa omatekoista uutetta altaaseen ja ainakaan parin tunnin jälkeen pH ei ole muuttunut miksikään. Altaan pH pysyy 7.5:ssä ja KH on 4. Vesijohtoveden pH on 7.5 ja KH 5 tai 6.
(tuon mun uutteen pH oli noin 5)

Kaikki edellä olevat arvot on mitattu Tetran tippatesteillä.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Itellä on tuon 128l akvaarion kh arvo 1 tai 2 ja ph oli ennen turveuutteen laittamista 7, nytten kun olen lisänny vedenvaihdon yhteydessä
10L tuota turveuute vettä tonne akvaan niin ph on pysyny 6.5.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Mulla menee pari päivää, kun taasen vaihdan tuon 60 litraisen veden, kunnes voin sitten mittailla tarkemmin jotain noita lähtöarvoja taasen. Viimeksi: kraanavesi on 8,4, ämpärissä turvevesi muistaakseni 6,8, eli lasku on huima. KH on ollut kahden paikkeilla altaissa, mutta muistaakseni jo kraanasta tullessa, tarvinnee kattoo, vieläkö mun JBL KH-tippatestissä on jotain jäljellä, ni voisin tarkistaa. Akvoissa pH ennen turvetta ollut n. 7.4, turpeella JA kiljulla laski 112 litraisessa ihanteeseen eli 6,8 - 6,9. PH:n mittaan elektronisella.

Mut Tiimalasi, minkä kokoinen allas sulla on? Tuo kaksi litraa kuulostaa vähäiseltä, ellei se sitten ollut sitä paksua, suorastaan mustaa mömmöä? Omiini laitan ämpäreittäin (kuten miljoonakalakin, paljon kerrallaan), koko vedenvaihdon teen siis tuvevedellä. Vähempi ei riittänyt mihinkään. Turvetta olen keittänyt alle litran paakut, mulla on siis turveharkkoja, joista veistän palat eli täyttä tavaraa on. Turvevettä noista on tullut 4 - 5 ämpäriä, sitten alkaa laimeta.
Tiimalasi
Starting Member
Starting Member

bj kirjoitti:Mulla menee pari päivää, kun taasen vaihdan tuon 60 litraisen veden, kunnes voin sitten mittailla tarkemmin jotain noita lähtöarvoja taasen. Viimeksi: kraanavesi on 8,4, ämpärissä turvevesi muistaakseni 6,8, eli lasku on huima. KH on ollut kahden paikkeilla altaissa, mutta muistaakseni jo kraanasta tullessa, tarvinnee kattoo, vieläkö mun JBL KH-tippatestissä on jotain jäljellä, ni voisin tarkistaa. Akvoissa pH ennen turvetta ollut n. 7.4, turpeella JA kiljulla laski 112 litraisessa ihanteeseen eli 6,8 - 6,9. PH:n mittaan elektronisella.

Mut Tiimalasi, minkä kokoinen allas sulla on? Tuo kaksi litraa kuulostaa vähäiseltä, ellei se sitten ollut sitä paksua, suorastaan mustaa mömmöä? Omiini laitan ämpäreittäin (kuten miljoonakalakin, paljon kerrallaan), koko vedenvaihdon teen siis tuvevedellä. Vähempi ei riittänyt mihinkään. Turvetta olen keittänyt alle litran paakut, mulla on siis turveharkkoja, joista veistän palat eli täyttä tavaraa on. Turvevettä noista on tullut 4 - 5 ämpäriä, sitten alkaa laimeta.
Mulla on 180 L amme. Veikkaan, että mulla ei toi pH laske mihinkään, koska KH on 4 (ja hanavedessä sen 5 tai 6). Teillä on alhaisempi tuo KH.

Ostin tuollaisen Kekkilän 65L luonnonturve säkin ja siitä keittelin aluksi litran tuota turvetta (laimennettua ainetta tuli noin 7L (1L turvetta, 2L keitinvesi, 5L kylmää vettä)). Lisäsin aluksi vain vähäsen kun luin, että joku laittoi 4 dl saman kokoiseen ammeeseen ja kun mitään ei tapahtunut, niin sitten hulautin enemmän perään.

Alkaa tuntumaan, että mun ainut vaihtoehto on hankkia se pirun käänteisosmoosiolaite ja sillä laskea KH 2.5 hujakoille ja sitten CO2 lannoituksella alentaa toi pH, toki voin tota turvettakin mättää joukkoon sopivasti kaupallisen humusuutteen sijaan. Toinen vaihtoehto on unohtaa toi 6.5 pH ja etsiä kaloja tohon veden laatuun mitä ammeessa on ilman säätöjä.
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Kyllä, minä olen aluksi laittanut sen 4 dl 180-litraiseen. Olen todennut että voin laittaa enemmän, mutta en kyllä mitenkään usko että tarvitsen litraa enempää. Pitää mittailla pH:ta ja lisäillä pikkuhiljaa että saisin pH:n alle seiskan.
Kysyn tässä samassa, että kun jostain syystä tuon pienimmän altaan, 42-litraa, pH on itsestään jotain 6.8, vaikken siis lisää turvetta, niin miten saan lisättyä turvetta ilman että pH laskee, kun sinne olisi tulossa kaloja, jotka tarvitsevat humusta, mutta pH olisi jo sopiva (voiko enää vaikeammin selittää... [:I] )?

edit: viimeksi kun mittasin kh:n, se oli 3:n luokkaa.
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

^ Kohotat kH:ta soodalla?
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

-matokani- kirjoitti:Kyllä, minä olen aluksi laittanut sen 4 dl 180-litraiseen. Olen todennut että voin laittaa enemmän, mutta en kyllä mitenkään usko että tarvitsen litraa enempää. Pitää mittailla pH:ta ja lisäillä pikkuhiljaa että saisin pH:n alle seiskan.
Kysyn tässä samassa, että kun jostain syystä tuon pienimmän altaan, 42-litraa, pH on itsestään jotain 6.8, vaikken siis lisää turvetta, niin miten saan lisättyä turvetta ilman että pH laskee, kun sinne olisi tulossa kaloja, jotka tarvitsevat humusta, mutta pH olisi jo sopiva (voiko enää vaikeammin selittää... [:I] )?

edit: viimeksi kun mittasin kh:n, se oli 3:n luokkaa.
Voit tosiaan kokeilla kohottaa ensin kH:ta soodalla, mutta samalla kohoaa myös pH ja joudut sen sitten laskemaan taas alas turveuutteella. Toisaalta, voit annostella turveuutetta vähemmän.

Itselläni jännittää nyt, kun on uudet kannot tulossa altaaseen. Mittasin eilen kantojen liotusvedestä pH:n, se oli alle 6.5. Hiilidioksidilisäyksellä ja turveuutteella olen omasta altaastani saanut pH:n laskettua 6.8:aan, joten uusien kantojen myötä hiilidioksidilannoitusta saa varmasti vähentää ja turveuutteen jättää kokonaan pois.
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Voisin tehdä niin, että annostelen turveuutetta vain n. 1 dl:n verran. Kun allaskin on niin pieni. Ei se kuitenkaan niin paljoa laske pH:ta. 8-)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”