Sinileukakirjoahvenet kutivat!

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

ElSamuel
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Re: Sinileukakirjoahvenet kutivat!

Viesti Kirjoittaja ElSamuel »

Niinkö? Jaa.. mulla se kyllä noukki niitä munia siitä seinältä.. Mutta nyt se vähän enemmän suojelee sitä toista osaa pesästä.
Mutta ei se kyllä enää paljoa siellä pesässä asuskele. Nyt se on taas menny kaivamaan kuoppia, mutta kyllä se häätää noi muut kalat jos ne tulee vähänkin lähemmäs pesää. :)

-Aattelin tänään ostaa vallisneriaa tonne akvaan. Mitäs tuumit, oisko hyvä ostos? :)-

-ElSamuel
Askah
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Askah »

Poikasten hengissä säilymisen kannalta paras olisi varmaan jaavansammal tai jokin muu sammalkasvi, vallisneria kasvaa nopeasti ja on todella helppohoitoinen (selviää jopa mulla :mrgreen: ) mutta jos poikasten etua ajattelet niin eipä siitä suurta hyötyä ole.
ElSamuel
Member
Member

Joo siis enhän mä sitä poikasten takia ostanut! Se on ihan toisessa päässä akvaariotakin. :) Mulla on poikasia varten melko huono "piilopaikkakasvi". Käyn ottaas kuvan siitä ja laitan tänne kun en nimeä muista!:)

Tuossa tuo ensimmäinen kuva.
Mikä kasvi se oikeen on? Hitsit kun en muista..
Oon nyppiny sitä kun on kasvanu turhan pitkäksi ja sitten istuttanut uudestaan jne. :)

-ElSamuel
Vilpertti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Vilpertti »

Argentiinanvesirutto?
---325---325---144---100---85---58---40---
ElSamuel
Member
Member

Kyllä! Kiitoksia! :)

-ElSamuel
ElSamuel
Member
Member

Noniin nyt siellä akvaariossa on sitten taas joku 20-30 pikkuahventa! :)
Huomasin sen tossa äsken kun vähän akvaariota muokkasin.
Katsotaan jos selviävät!Mutta enpä usko kuitenkaan... :(

-ElSamuel
[TunDra]
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja [TunDra] »

Taas on mennyt hetki aikaa kun en ole päässyt koneelle (netissä vikaa), kaikkea jäänyt välistä.
Onneksi olkoon, olihan tätä odotettukin! Yritä keksiä jotain miten saisit poikaset pysymään turvassa ilman että joutuu toista akvaariota ostamaan. Mulla olisi muovinen kymmenen litranen tarpeettomana mut mahtaako semmoiseen saada suodatinta joka ei puhalla liikaa ja vanhempia sinne ei mahdu laittamaan, vain mukulat. Meillä nuo ovat jo hurjan isoja, palleroisia oikein, sekä syöppöjä, tietävät sanonnan pitää syödä että jaksaa :D

Kertoile ihmeessä tapahtumista! :mrgreen:
200l + 60l + 84l
Myydään sinileukakirjoahvenen poikasia!
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=148379
ElSamuel
Member
Member

Ai- Sellasenhan vois melkeen lähettää postissa :D Ja eiköhän sinne jonkinlaisen omatekosen mattosuodattimen vois änkee?

Ovat ihmeellä selvinneet nyt joku 3-4 päivää ja kolmestakymmenestä poikasesta on jäljellä vielä noin 11 ! Tosi hyvin mun mielestä. Mut on vaan melko mahdotonta kasvattaa noita palleroisia kun ei oo toista akvaa... :( Mutta minkäs teet. Pitää pärjätä näin. Ja ehkä sieltä joku hyvällä onnella selviääkin! Pitää tarkkailla. Ei oo muita kaloja hirveesti kiinnostanut syödä poikasia yhtä pientä tiikeribarbi veijaria lukuunottamatta. Se on muutaman syönyt.
Ei sulla olis mitään ehdotuksia miten saisin noi säilymään ilman että ostaisin toisen akvaarion?
Tuskin noita kelluvassapoikashäkissä kasvattaa voi.

Pistä ihmeessä kuvaa poikasista kun pystyt! Mua ainakin kiinnostaa nähdä niitä. :)

-ElSamuel
[TunDra]
Junior Member
Junior Member

Kyllä sinne varmaan ja välttämättä suodatinta ei tarvitse jos vaihtaa joka päivä 1-2 krt vettä. Kyllähän tuommoinen postissa menee.
Yksi vaihtoehto on että jaat akvaariosi niin, että ahvenille jää oma reviiri ja muille kaloille oma, suodatinmatolla esimerkiksi? Ainakin olen lukenut että niitä akvan jakamisia näin tehdään, eikä ole vaikea homma. Tai no riippuu tietysti kuinka paljon "työtä" joutuu tekemään sen eteen;D
En sitten tiedä siitä poikashäkistä, miksi ne ei menisi siinä hetken aikaa? Luulen että sekin voisi toimia, olisivat siellä niin kauan että kasvavat jonkin verran (esim. 1kk) ja sitten miettiä uutta sotasuunnitelmaa. Tosin tuossa iässä ne ovat niin möllyköitä että mahtuvatko enää edes tiikeribarbin suuhun, joten voisi varmaan sitten laskea jo isoon akvaan.

Juu, täytyy laittaa kuvia kun taas saan kameraa lainaan, ovat niin veikeän näköisiä pikkukavereita nyt :) Olisi kiva saada tuostakin kasvuvaiheesta kuvia ennenkuin kasvavat enemmän ahvenen näköiseksi, nyt muistuttavat päänsä puolesta enemmänkin kilpikonnaa tms :mrgreen:
200l + 60l + 84l
murto88
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja murto88 »

Täälläkin on taas munat pyöräytetty... Juuri siirsin erilliseen akvaarioon turvaan. Koitetaan
jos nyt erillisen kasvatusaltaan kanssa onnistuisi, kun ennen on aina mennyt poikaset parempiin suihin...:)
Kuvaa löytyy täältä.
720l Kiekkola
"Kaikkien mieli kalaankin tekee, vaikka ei ole verkkoa eikä venettä."
ElSamuel
Member
Member

Noniin hienoa! Toivottavasti onnistuu poikasten kasvatus! Pistä sitte lisää kuvia kun kuoriutuvat :)

-ElSamuel
murto88
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Joo luulisi tuon kasvatuksen nyt onnistuvan paremmin kun on erillinen poikasallas ja puuvillasukka
suodattimen päällä, niin eivät keksi mennä sinnekkään..:)
720l Kiekkola
ElSamuel
Member
Member

Hyvähyvä. :) Minkäkokosia altaita löytyy? :) Mul on vaan tuo 1 180l akvaario niin vähän on vaikeeta kasvatella..

-ElSamuel
murto88
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Löytyy altaita tällä hetkellä seuraavia

- 350l kilpikonna-allas, jossa 2 punakorvakilpikonna naarasta.
- Eheim MP Classic 180l kalusteakvaario, jossa mm. tuo sinileukakirjoahven pariskunta.
- Juwelin 180l kaluste akvaario.
- 128l hopeakehysakvaario, jossa mm. kyhmyotsakirjoahvenia.
- 100l hopeakehysakvaario, jossa marmorirapu
- 80l hopeakehysakvaario, joka toimii tällä hetkellä kasvatusaltaana
- Vanha 250l akvaario, jonka silikonit vuotaa.. :|

Olen nyt alkanut ottamaan noista kuvia, joita löytyy täältä.
720l Kiekkola
ElSamuel
Member
Member

Ohoh! MElkosesti löytyy siis. Eikö oo yhtään hankalaa hoitaa kaikkia altaita? :) Ja taitaa olla iso talo vai? ;)

-ElSamuel
murto88
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Vielä mitä... vedenvaihdot onnistuu näppärästi letkuilla. Toisaalta suodattimien putsaaminen teettä pikkuisen töitä.
Ja kerrostalo kaksio :mrgreen:, eli ei sitä isompi talo. Alkuinnostuksen myötä vaan lähtenyt akvaarioharrasts ns. "käsistä".
No ei vaan mukavaahan tämä on! Myynnissä minulla on oikeastaan kaikki altaat ja ajatuksena hankkia sitten 1-2 isompaa allasta.
720l Kiekkola
ElSamuel
Member
Member

Jahas! Mä haluaisin enemmän kun 1 altaan mutta vanhemmat ei anna ostaa nii minkäs teet..? :D :D

-ElSamuel
murto88
Junior Member
Junior Member
Viesti:

No kyllähän niitä sitten jossain vaiheessa varmasti ehtii lisää hankkimaan. Minä taas haluaisin pienemmistä altaista eroon
ja isompia sitten tilalle..:)
720l Kiekkola
[TunDra]
Junior Member
Junior Member

Anteeksi nyt taas että olen jättäytynyt keskustelusta, vietiin kone päivitettäväksi paikalliseen ATK-alan liikkeeseen niin ei päässyt käymään täällä :(

Noniin, nyt olisi minullakin suuria uutisia. Tänään kuoriutui toinen poikue :mrgreen: Tekivät kudun maanantaina, äkkiä siirsin vanhemmat poikaset isompaan akvaan, siellä ovat hyvin pärjänneet. Ahvenet tekivät kepposet. Nyt kyllä heti kun nuo uudet vauvelit ovat sen kokoisia että vanhempien ei taree niistä huolehtia, siirrän vanhemmat takaisin isoon akvaan ja lasken lämpötilaa, muutenhan ne lisääntyvät kaiken aikaa :D
Mitenkäs teilläpäin kudun edistyminen sujuupi?
200l + 60l + 84l
ElSamuel
Member
Member

Noh melko huonosti. Ei oo näkynyt kutua ja vaikka olisi ollut niin näin kävi.Lue ensimmäinen juttu

Nyt ovat taas ruvenneet kaivamaan joten eiköhän siellä ala pian näkymään kutua. Se on vain melko rasittavaa kun ei ole minnekään minne laittaa poikasia jne. niin ei voi oikeestaan kasvattaa..

-ElSamuel
[TunDra]
Junior Member
Junior Member

Hui! Kauhee juttu:/ Tosi harmi, onneksi sait uuden akvaarion tilalle!
Se on kyllä hiukan harmillinen homma ettei sulla oo toista akvaarioo että voisit kasvattaa ahvenvauvoja :( Vaikka kyllähän niistä muutama menisi ihan hyvin (luulisin) poikashäkissä, niitä on vaan niin pirun vaikea pyydystää kun ovat niin pikkuriikkisiä
200l + 60l + 84l
ElSamuel
Member
Member

Hah. Totta! :D Mutta viimeksi kun yritin noita tonne pikkupurkkiin laittaa niin kuolivat kaikki.. Ja tälläkertaa annoin vain olla mutta eihän ne nyt sillaikaan selviä. Pitää ehkä ens kerralla koittaa uudestaan. Ja nyt viikonloppuna kun menen viherkalaan niin ostan luultavasti toisenkin poikashäkin niin kokeilen sitä. Tai sitten kinuan lupaa ostaa faunaboxi. :mrgreen:

-ElSamuel
Enna9
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Enna9 »

Vähän ot mut miksi sun vanhemmat ei anna ottaa toista akvaa? Ymmärsin että tuo on sinun ensimmäinen akva ja hommattu siis vuoden alussa? Mulla tuossa lokakuussa puraisi akvakärpänen ja nyt on 4 erinäistä laatikkoa ja 4 tulossa kunhan rahoituksen saan kuntoon.

Voisin kuvitella että itse hoidat akvaarion? Ja hyvin tunnollisesti? Voisit siis "neuvotella" vanhempiesi kanssa toisesta altaasta vetoamalla vastuullisuuteen. Mikäli siis omaan huoneeseesi mahtuu toinen allas. Ja jos itse olet vielä ansainnut rahat siihen niin..! Ja ihan vinkkinä, kyllä se faunaboxi on ihan varteenotettava vaihtoehto, mutta jatkoa ajatellen joku 80 litrainenkaan ei mikään suuri ole ja enempi kuitenkin tilaa. Siis jos nyt saisit luvan yhteen lisäaltaaseen niin eikös se olisi parempi että olisi mahdollisimman monipuolinen, mm karanteenialtaaksi? Siis kyllähän jokaisella tunnollisella akvaristilla [;)] pitää olla vara-akva mm. rikkoontumisen varalle hih! Saattais vaikka mennä läpi teidän kokemusten takia!

T.Enna
Kippoja ja kuppeja..
ElSamuel
Member
Member

Hah :D Kokeillu oon kyllä kaikkea. Ja tuo on toinen akvani. oli ennen 54 l akvaario n. vuoden ja idioottina en älynnyt säilyttää sitä. Kun annoin sen vaihdossa akvakauppiaalle että saisin alennusta.. [}:)] Niin ja vanhemmat sanovat että tähän taloon ei tule toista akvaariota! hah. :D Sanovat että kun muutan niin saan tehdä mitä haluan. :D Hyviä vanhempia nuo kuitenkin ovat. :)

Ja kyllä itse hoiddan akvaani ja hyvin tunnollisesti. ;) Omaan huoneeseeni mahtuisi kyllä joku tosi pieni esim. faunaboxi ja hyvällä säkällä joku 80l myöskin. :) Ja nyt kun meen tonne Tampereelle siskoni luo niin käyn siellä viherkalassa ja jos siellä sattuisi olemaan halvalla joku faunaboxi niin aattelin soittaa tänne kotiin Vaasaan että on niin halvalla että enkö mä nyt sais.. jne. :) Ja just hajos akva niin ei oikeen toimis tuo.. (lue ensimmäinen juttu)

:)

-ElSamuel
Enna9
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Enna9 »

Niin juuri sen takia ajattelin että saattais toimiakkin kun teille jo kerran näin käynyt! "virheistä oppii" tyylillä. No mutta ymmärrän kyllä vanhempiasi ja toivon että innostuksesi tätä ihanaa harrastusta kohtaan on ja pysyy, jotta pääset viimeistään sitten omassa asunnossa toteuttamaan itseäsi juuri niin kuin haluat!

T.Enna
Kippoja ja kuppeja..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”