Jotta nitriittejä syntyy, tulee akvaariossa olla sopivaa bakteerilajia hapettamassa sitä nitriitiksi - ei niitä sinne tyhjästä ilmaannu. Bakteerit alkavat lisääntymään, kun kalat tuodaan akvaarioon. Riippuen nyt täysin jo olemassa olevan bakteerimassan määrästä ja sen kuormittamisesta nitriittiä ilmaan akvaarioon, piikki pikkuhiljaa kasvaa - tai nitriittiä ei ilmaannu lainkaan akvaarioon.Regenbogenfisch kirjoitti:itse kypsyttelin akvaariotani noin viikon ja sitten tulivat kalat. Nyt tietenkin vetää joku täällä herneen nenään, mutta mulla ei ollut kalojentuonti hetkellä nitriittiä jne. ja kalat voivat edelleen mainiosti.
Tietämättä sen tarkempaa akvaarion kokoa, kalojen lukumäärää tai bakteeriympin (suodattimen) kokoa, on suhteellisen riskialtista kokeilla tällaista. Tulee helposti "kalaisa kypsytys" ja kalakeittoa. Akvaario toimii varsin hyvin ilman suodatustakin, kunhan vain vettä kierrätetään. Miksi? Siksi, koska suurin osa hyödyllisesti bakteereista on akvaarion muille pinnolla kuin varsinkaan pienessä suodattimessa.Tietenkin on tärkeää, että akvaario on kypsä, mutta minun mielestäni (riippuu tietenkin vesiarvoista, joillakin ne asettuvat vasta myöhemmin) 2-4 viikkoa on yleensä liioitteulua, varsinkin jos jostain saa bakteereita suodattimeen.
Sinulle on käynyt tuuria tässä suhteessa, mutta kehottaisin jatkossa kyllä varovaisuuteen. Onneksi nykyään on liikkeissä saatava ihan oikeitakin bakteerivalmisteita, joita vielä pari vuotta takaperin sai vain lätäkön toiselta puolelta.