Kuvia ompuistanne (ja muistakin kotiloista)

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Re: Kuvia ompuistanne (ja muistakin kotiloista)

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

nälkäinen kierteinen

Kuva

omppu vauva

Kuva

kiekkoja

Kuva

Ruuhkaa?
Omppuvauvat ja tylomenia

Kuva
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
Odemus
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Odemus »

Mulla on ollu omppuja vasta puolitoista kuukautta, mutta ne on kyllä vieny mun sydämen. Hauskoja otuksia :D
Liitteet
kotilo pyramidi.JPG
kotilo pyramidi.JPG (95.57 KiB) Katsottu 1069 kertaa
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Kellään kuvia erivärisistä ompuista? Olisi hauska nähdä joku "värisuora" ja nimet niille, jos mahdollista :D
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

^Tuli sattumalta tuo ketju vastaan ja sieltä löytyi kuva yhdestä värisuorasta. http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... &start=180 Muutenkin mielenkiintoinen ketju ja siellä on myös muita söpöjä omppukuvia. :)
Limetti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Limetti »

Omppumiitti :D
Liitteet
007.JPG
007.JPG (104.67 KiB) Katsottu 1020 kertaa
NorQ
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NorQ »

Odemuksella Oli mielestäni hauska kuva Ompuistaan. :)

Kyllä nämä Omput ovat semmoisia veijareita, että niistä joko ei pidä (ehkä vesi yms. vaatimuksien takia?),
tai sitten ne vievät sydämen mennessään. [;)]
Itse hullaannuin näihin otuksiin täysin! Kohta 2 vuotta täyttävästä pojastani puhumattakaan! :D
Meidän pikkupoika katselee mielummin kotiloiden puuhia kuin telkkaria. :D

-----
Riveriana kirjoitti:Kellään kuvia erivärisistä ompuista? Olisi hauska nähdä joku "värisuora" ja nimet niille, jos mahdollista :D
Meillä ollisi tällainen Omenakotiloiden "värisuora". :D

Kuva

Vasemmalta oikealle:
- Tumman violetti pikkuomppu
- Sininen pikkuomppu
- Punainen pikkuomppu
- Tumman violetti iso Omppu
- Vaalea iso Omppu

Eivät kyllä kuvassa näytä yhtä hienoilta kuin akvaariossa. :?

-----

Olisi kyllä mukavaa, jos joillain muillakin olisi laittaa tänne tuollaisia "värisuora" kuvia Ompuistaan. :)
Akvat 526L, 250L ja 100L
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member

Apus mullekin punainen ja valkoinen omppu! Mistähän niitä saisi?

Täällä on pari sinisenä tullutta yksilöä, mutta niiden väri ei kyllä ole noin hyvä kuin noilla kuvissa olevilla. Kuorikin näyttää jotenkin kulahtaneemmalta. Mitähän niille voisi tehdä asian parantamiseksi, vaikka ruokkia jollain erityisellä?
NorQ
Junior Member
Junior Member

Riveriana kirjoitti:Apus mullekin punainen ja valkoinen omppu! Mistähän niitä saisi?

Täällä on pari sinisenä tullutta yksilöä, mutta niiden väri ei kyllä ole noin hyvä kuin noilla kuvissa olevilla. Kuorikin näyttää jotenkin kulahtaneemmalta. Mitähän niille voisi tehdä asian parantamiseksi, vaikka ruokkia jollain erityisellä?
Riveriana:
Mä ostin noi Omput ihan paikallisesta akvaarioliikkeestä ja tietysti silmä kovana valkkasin hienoimmat päältä. [;)]

Kannattaa ostaa niitä PH+Karbonaattikovuus+Nitraatti+Nitriitti+kokonaiskovuus mittariliuskoja, jos niitä ei vielä ole.
Ovat melko kalliitta kun joutuu vähän isompaan altaaseen käyttämään, mut erittäin hyödyllisiä. (:
Mä ainakin olen semmoinen himo-akvaharrastaja, että tuolta akvaariokaapeista löytyy
tuotteita melkein joka vaivaan. :D

- Kuoren huonokuntoisuus saattaa johtua liian alhaisesta PH ja Karbonaattipitoisuudesta
- Jos samassa altaassa on myös muita kaloja kannattaa pitää huoli siitä, ettei Omput jää
ilman ruokaa, mikäli muut ehtii ne ahmimaan ensin.

Itse syötän Ompuilleni TetraWaferMixiä (ovat sen verran kovia etteivät muut akvan asukit ehdi niitä heti popsia parempiin suihin),
tavallisia pohjapellettejä, välillä Sera vipagran kalanruokaa ja pidän huolta siitä, että Ompuilla on aina
saatavilla veden pinnalla Pikkulimaskaa, jotka ne tykkäävätkin oikein
urakalla rouskia ja tietenkin syövät sitten sen mitä muilta kaloilta jää pohjalle killumaan.

Toivottavasti tästä oli jotain apua. :)
Akvat 526L, 250L ja 100L
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member

Limaskan katoamisen jo huomasinkin, enkä laita yhtään pahakseni :mrgreen: Nuo ei siis ole olleet meillä kovin pitkään, parisen viikkoa. En tiedä miten sitten täällä noi arvot vaikuttavat, mutta olivat tuollaisia jo tullessaan. En ehkä muuten olisi mitään niistä tajunnutkaan, mutta kun nyt olen vertaillut noihin kuviin, niin eivät näytä yhtä sileiltä ja kiiltäviltä.
NorQ
Junior Member
Junior Member

Riveriana kirjoitti:Limaskan katoamisen jo huomasinkin, enkä laita yhtään pahakseni :mrgreen: Nuo ei siis ole olleet meillä kovin pitkään, parisen viikkoa. En tiedä miten sitten täällä noi arvot vaikuttavat, mutta olivat tuollaisia jo tullessaan. En ehkä muuten olisi mitään niistä tajunnutkaan, mutta kun nyt olen vertaillut noihin kuviin, niin eivät näytä yhtä sileiltä ja kiiltäviltä.
Kannattaa tarkkailla vesiarvoja, jospa niiden kuori sitten rakentuisi paremmaksi. (: Myös akvaarioliikkeistä kannattaa kysyä ihan rohkesti, jos saa mukaansa limaskaa Omppuja varten, kun siellä kuitenkin joudutaan sitä karsimaan pois.

Itse haen aina akvaarioliikkeessä asioidessani kaupanpäällisiksi limaskaa omille Ompuilleni. :D Nyt tosin olen laittanut toiseen akvaarioon limaskaa kasvamaan, niin voi sieltä sitten haavia sitä Ompuille kun ovat rohmunneet sen melkein loppuun. :)

-----

Veikkaisin tuosta kuoren "huonokuntoisuudesta", että saattaa olla PH liian alhainen Ompuille? Varmaksi en voi mennä sanomaan kun en tiedä millaiset vesiarvit siellä on. :D Mutta eiköhän Omput saada kuntoon kun vaan tarkkailet niitä vesiarvoja ja annat monipuolista ruokaa. (: Voisikohan limaskan loppuminen merkitä myös sitä, että Omput eivät saa riittävästi muuta ruokaa? Myös nuo kalojen viikonloppuruuat (pieni palanen siitä) ovat hyvä lisuke, kun pysyvät niin kauan pohjalla ja sieltä voivat sitten kotilot myös käydä napsimassa välipalaa. :)

-----

Pieni tumma Omppu ja vaalea iso Omppu.
Kokoeroa Omenakotiloilla? :D

Kuva
Akvat 526L, 250L ja 100L
NorQ
Junior Member
Junior Member

Omput aamupalaa syömässä
Kuva
Kuva
Kuva
Akvat 526L, 250L ja 100L
NorQ
Junior Member
Junior Member

Meillä on Omenakotilot alkaneet yhtäkkiä käyttäytyä omituisesti ja ovat jatkuvasti rakkaan sinisen Omppuni kimpussa. :|
Välillä siellä on vain yksi Omppu sen kimpussa ja välillä niitä on kokonainen rykelmä siellä hääräämässä ja myllertävät pitkin pohjaa semmoisessa yhdessä kasassa. 8O Mistäköhän moinen yhtäkkinen käytöksen muutos johtuu? Olisiko kellään Omppuja omaavalla (tai vaikka ei omppuja omistaisikaan) ideoita?
Tähän asti ovat elelleet tuolla ihan rauhaksiin sulassa sovussa ja tuollainen käytös alkoi yhtäkkiä kuin salama kirkkaalta taivaalta. :o
Vai olisikohan mahdollista, että tämä sininen Omppuni olisi sairas ja siksi muut ovat jatkuvasti sen kimpussa? Tai jos tämä sininen onkin Ompuistani ainoa naaras ja siksi nämä muut nyt piinaavat sitä? Onko kellään kokemusta vastaavasta?
Ja tähän vielä, että mitäs olikaan se ruoka, jota monet syöttävät Ompuilleen (olisikohan ollut jotain kalojen lomaruokaa tms.?),
joka sisältää Ompuille hyviä ainesosia ja auttaa sitä kautta kuortakin pysymään hyvänä? :) Yritin täältä etsiskellä, mutta ei tullut mistään nyt vastaan sitä keskustelua, josta silloin moisen luin ja tietysti olen jo unohtanut tyystin minkä nimistä tämä ruoka oli.
Kiitoksia etukäteen, jos joku viitsii/jaksaa vastailla! :D
Akvat 526L, 250L ja 100L
airam
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja airam »

Meillä ainakin omput muodostavat välillä viiden ja kuudenkin ompun "kasoja", olen siinä uskossa, että se liittyy lisääntymiseen. Mutta sitä en osaa sanoa, miksi ne sulla yht' äkkiä olisivat sellaista alkaneet harrastaa, jos ovat olleet tähän asti sovussa. Ovatko omppusi nuoria vai vanhoja? Jos ne ovat nuoria, on tietenkin se mahdollisuus, että ovat tulleet sukukypsiksi ja todellakin muut ovat poikia ja sen yhden tytön kimpussa kaikki.

Mä laitan joskus ompuille Best Friendin Weekend-viikonloppuruokaa, joka sisältää mm. kipsiä. Löytyy tavallisista ruokakaupoista. Tätäköhän etsiskelit?
sekalat 350 litraa, 240 litraa ja 200 litraa
rapula 167 litraa & omppula 126 litraa
Oskarista tuli Kissaenkeli 9.3.2013
eeroq
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja eeroq »

Tossa yks ompuista:
Liitteet
DSC_0038.JPG
DSC_0038.JPG (53.49 KiB) Katsottu 938 kertaa
NorQ
Junior Member
Junior Member

MariaH kirjoitti:Meillä ainakin omput muodostavat välillä viiden ja kuudenkin ompun "kasoja", olen siinä uskossa, että se liittyy lisääntymiseen. Mutta sitä en osaa sanoa, miksi ne sulla yht' äkkiä olisivat sellaista alkaneet harrastaa, jos ovat olleet tähän asti sovussa. Ovatko omppusi nuoria vai vanhoja? Jos ne ovat nuoria, on tietenkin se mahdollisuus, että ovat tulleet sukukypsiksi ja todellakin muut ovat poikia ja sen yhden tytön kimpussa kaikki.

Mä laitan joskus ompuille Best Friendin Weekend-viikonloppuruokaa, joka sisältää mm. kipsiä. Löytyy tavallisista ruokakaupoista. Tätäköhän etsiskelit?
Pari Ompuistani on akvan "vanhuksia" ja loput kolme Omppua ovat sitten vähän nuorempia, mutta isoja ovat jo kaikki. Ehkä nämä nuoremmat ovat sitten tulleet sukukypsiksi ja sen vuoksi on vähän väliä hirveä painiminen ja myllerrys menossa meidän akvassa. Hmmm.. Saattaapi olla juurikin tuo Best Friend viikonloppuruoka, jota mun piti ostaa, mutta en sitten yhtään muistanut kyseisen ruuan nimeä ja akvaliikkeessä ei tiedetty senkään vertaa kun sieltä kyselin. :roll: Kiitoksia neuvosta, seuraavaksi siis sitä ostamaan! :)
Akvat 526L, 250L ja 100L
kalaexpert
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja kalaexpert »

MrAFCMagic kirjoitti:Tälläiset kaksi kotiloa minulla joskus oli, mutta nyt ne ovat jonkun toisen altaassa, kun ei voinut kovettaa vettä noille. Olivat joitakin Sulawesi kotiloita, lajia en tunne.
Kuva
Kuva

Kivoja otuksia oli, noille voisi tehdä 100 litrasen paljun.
Hei, näiden kuviesi kotilot ovat lajiltaan Tylomelania sp patriarchalis. :)
3x koiraa, 2x akvaariota, 3x marsua ja kani. Lauma kasvaa toukokuussa yhdellä koiralla vielä :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”