Ammattinne, koulutuksenne & akvaarioharrastuksenne

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kalinka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kalinka »

Paljon olen olevinaan opiskellut, ensin maatalousoppilaitoksessa viljelijän ammattitutkinnon(karjanhoitaja), sitten hevosten hoitajaksi, sitten kaupan alan opintoja, eli myyjän ammattitutkinto, sekä viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä perhepäivähoitajan ammattitutkinto. Ja sitä työtä olen nyt tehnyt 1,5 vuotta. Haaveena olisi joku päivä opiskella pien- ja suureläinten hoitajaksi, esimerkiksi eläinsairaalaan tms.
JesseJ
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JesseJ »

Olen käynyt peruskoulun ja menen lukioon. Yhteyksiä akvaarioharrastukseen on ollut minulla aina ja se on ollut apu esim. kemiassa, biologiassa jne.
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Olen kulttuuriantropologian opinnoissani loppusuoralla (gradua pakerran), eli kohta puoliin minusta tulee filosofian maisteri. Olen osa-aikatyössä konsulttifirmassa, jossa kiusaan työnhakijoita, eli vedän erilaisia soveltuvuustestejä (niitä numerosarjoja yms., jos tiedätte). Harrastus tuo ainakin vähän vaihtelua arkeen, joka on tällä hetkellä muuten hyvin paljon teorioiden pyörittelyä ja työntekoa.
-Satu
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Kaksikin tutkintoa on tullut luettua: ulkomaankauppaa englanninkieliseltä linjalta merkonomiksi ja tietotekniikkaa amk-n puolelta sitten tradenomiksi. Tuo merkkarikoulutus oli kyllä ihan höpöä soopaa, mutta tällä tietotekniikan koulutuksella olikin sitten jo substanssia työmarkkinoilla. Sittemmin tuo kaupallinen puoli on ollut vain hyväksi ammatissani - varsinkin ollessani projektipäällikkönä. Nykyään askartelen tietokantojen parissa.

Koulutuksen ja akvaarioharrastuksen väliltä ei siis löydy mitään yhteistä.
silli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja silli »

Kasvatustieteen maisteri, luokanopettaja (piiiiiitkällä kesälomalla 8) )

Hyötyä harrastukselle ei ole ja hyvä niin, työ pitää pitää erossa harrastuksista.
ReimaR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

Kemistiksi olen itseäni voinut kutsua jo kohta kymmenen vuotta. Koulutusta enemmän hyötyä harrastukselle on ollut työssä opitusta laiterakentamisesta ja luovasta ongelmanratkaisusta. Työkseni teen ympäristötutkimusta ja tutkimuslaitteiden ja menetelmien kehitystä. Erikoisalanani teollisuuden ja yhdyskuntien aiheuttamien ilmaan menevien päästöjen mittaaminen. Muu harrastustoiminta on keskittynyt luontoon ja ihmismielen koukeroiden selvittämiseen. Perhe-elämän asetin akateemisen uran edelle n. 6 vuotta sitten.
Mother nature is a bitch !
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Peruskoulun jälkeen menin ammattikouluun ja sieltä ulos tuotantotekniikan mekaanikkona. Sen jälkeen en keksinyt muuta kuin Wärtsilän ammattikoulu josta valmistuin laivavarustelu asentajaksi.

Muutaman vuoden konepajalla lähinnä CNC sorvarina. Sieltä ensin lomautus ja lopulta se yritys meni konkurssiin. Sen jälkeen rakennuspeltisepäksi. Ilmastointi asennus / osien teko, mittaus, säätö ja koepaine hommelit tulivat sen jälkeen mukaan työnkuvaan kurssituksen jälkeen. Myös ilmastointikanavien nuohous ja ilmastointilaitteiden huolto / korjaus kuuluu työn kuvaan rakennuspeltitöiden kanssa.

Nykyään tulee siis tehtyä lähes kaikkea mahdollista minkä käsillä voi metallista, pellistä, puusta tehdä.

Mitäkö hyötyä akvaarioharrastuksessa, no jos ei muuta niin ainakaan ei mene sormi suuhun tekniikan kanssa :).
totoro
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja totoro »

Mä siirryn vasta ylä-asteelle, mutt haaveammatteja olis akvaariomyyjä, argeologi, kasvitieteilijä, eläintieteilijä, kalatieteilijä( :mrgreen: ), huonekasvimyyjä jne...
Akvaarioihin tutustuin jo syntymästä lähtien, kun meillä oli ollut akvaario jo kymmenen vuotta.Nyt sitten ollaan luettu kaikki Mylsän kirjaston akvaariokirjat ja lisää kaivattaisiin.. 8) Internetin ja uuden tietokoneen saaminen joululahjaksi helpotti asiaa.Muistaakseni miljoonakalamme synnytettyä kiinnostuin etsimään netistä tälläisiä foorumeja ja tässä sitä ollaan! :mrgreen:
Chyental
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Chyental »

No peruskoulun jälkeen olen lukenu itteni tietohallinnon merkonomiksi. Siitä sitten jatkoin ammattikorkeeseen ja nyt teen päättötyötä. Titteli tulee olemaan tietojenkäsittelyn tradenomi. Kesätöitä on sitten tehty niin teurastamolla kuin kaalimaalla ja sikalassa mätetty paskaa. Eli ei näistä akvaharrastuksista oo ollu työhön muuta hyötyä kuin rentouttanut vapaa-ajalla. :mrgreen:

Ja välillä tullu työkavereiden kanssa juteltua. Pomo kun harrastaa myös akvaarioita, samaten yhden toisen työkaverin vaimoke.
-Chyental-
vanne
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja vanne »

Koulutus vielä FM, valmistumisvuosi joskus 97. Pääaineena biologia (ekologia). Toimittuani pari vuotta yläasteen ja lukion opettajana elämän heitellessä päädyin takaisin yliopistoon väitöskirjaa pakertamaan. Tuossa juuri viimeisiä lauseita kirjoittelen ja parin-kolmen kuukauden kuluttua titteli lienee sitten FT. Töitä olis ja kiinnostavia aiheita, mutta mitäs sitten??? Palkkaakin jonkun pitäisi maksaa... p..hana! Pitääköhän lähteä takaisin Suomea kiertämään opettajan hommissa.

Ammatista ja koulutuksesta on ollut apua tässä akvaariohommassa, joka alkoi 98 abien antaessa minulle akvaarionsa, kuparimonnisen (Broman) ja tuliliskon (Jönssi). Bromania piti kuulemma vähän varoa - se oli kuulemma homo :mrgreen:
TimoV

"Pain decreases as nerve damage accumulates"
Mastacembalus
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mastacembalus »

Fm, elokuvatutkimus/kirjallisuus/kulttuuriantropologia. Ammatteja tällä hetkellä: Kaupungin tapahtumasihteeri ja elokuvakriitikko. Minä tiedän sitten kaikesta miltei kaiken parhaiten [;)]

Yliopistossa tuli luettua 9 vuotta sitä sun tätä, yllä olevat on nyt päällimmäisinä mielessä. Vakituinen työura antaa odottaa yhä itseään tai on vasta aluillaan, mutta monenlaista tilapäishommaa on tullut tehty raksalta taidetoimikuntaan saakka.Alunperin musta piti tulla eläinbiologi tai eläinlääkäri, en tajua miten tässä näin kävi... 8O
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

DI, tänään vielä "oikeissa töissä", elokuun puolivälistä tekun opettajaksi 8)
Eli foorumin seuraaminen jää "katkolle" pariksi kuukaudeksi

/jari

ps. 3kk kesälomalle on ihan mahdollista keksiä tekemistä :D
Villi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Villi »

Minulla on koulutuksena lukio ja sen jälkeen minusta tuli puualan artesaani, eipä noista paljon hyötyä ole akvaarion kannalta. Tällä hetkellä olen äitiyslomalla ja tulevaisuudessa siintävät lääkärin opinnot, josko niistä sitten olisi jotain apua kalojen hoitoon :D
When I grow up, there will be a day
When everybody's got to do it my way!
Katja
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Katja »

Koulutukseltani olen kemian laborantti ja lisäksi olen jatko-opiskellut ympäristötutkimusta. Työskentelen tutkimuslaboranttina Suomen ainoassa ihopankissa "pankkineitinä". Työn kuvaan kuuluu ihosolujen kasvatus ja niihin liittyvät experimentit, joissa käytetään sekä primaarisoluja että kadaveri-ihoa (=vainajan iho).
Akvaariot ovat kiinnostaneet pikku-tytöstä asti. Tällä hetkellä on kiekkokaloja. Suunnitelmissa olisi joskus perustaa oikein iso iso akvaario. Kemian opiskelusta on ollut apua akvaarion hoidossa.
Aphrodite
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aphrodite »

Koulutukseltani olen graafinen suunnittelija mutta työskentelen tällä hetkellä tulostusoperaattorina (= tulostan ISOLLA tulostimella ISOJA kuvia).
Se mitä hyötyä koulutuksestani akvaarioharrastuksessa on ollut liittynee vain tuohon esteettiseen puoleen... [;)]
Männäänkö moottortietä, rantatietä vae tyrkkeenkö keskustan läpi?
tinuli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tinuli »

Ensin lastenohjaaja ja nyt sosionomi (amk). Töitä teen hiv-positiivisten huumeidenkäyttäjien kanssa. Työstä tuskin iloa harrastukselle, mutta harrastuksesta kyllä työlle. Hermot lepää akvaarioiden kanssa häärätessä. Stressi pysyy loitolla aika pitkälle kalojen tuijottamishetkien ansiosta.
greippi
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja greippi »

Mainostoimistossa olen töissä ja jos joku tietää mitä hyötyä siitä on akvaarioharrastukselle niin kertokoon minullekin [;)]
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

Lukion jälkeen vietin 180 vrk. mukavaa leirikouluelämää poikaporukassa. Syksyllä 2002 aloitin bio- ja elintarviketekniikan opinnot. Touhu tuntuu hiukan liian insimöörimäiseltä minulle ja nyt jännitän, pääsenkö yliopistoon pakertamaan mikrobiologian opintojen parissa.

Välillä olen tehnyt töitä kesäisin sairaalassa välinehuoltajana (saksien, puukkojen, neulojen ja muiden ihmisentyöstövempeleiden kuskausta, pesua, pakkausta ja sterilointia). Sairaalalähettinä olen myös tallustellut tuuppaillen hengityskoneita ympäriinsä, kuskaten lääkkeitä ja huumeita sekä pakastellen amputaatioraajoja ja toimitellen irti leikeltyjä rintasyöpiä ja imusolmukkeita minigripeissä jääleikelabraan.

Opinnoista on ollut hyötyä harrastukselle ja toisaalta harrastuksesta on ollut mittaamattoman suuri hyöty opintoja ajatellen.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
d78
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja d78 »

Joulun aikaan luulisin olevani automaatioinssi. Sitä ennen yhdistelmäopintoina lukio ja automaatioalan ammattikoulu.

Jatko-opintoja tulee mikäli Turusta löytyy(ja pääsen) sopiva DI/FM linja.

Eikä taida opinnot harrastusta tukea.
Ana_H
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ana_H »

Tietotekniikkaa kolmatta vuotta tuolla TTY:lla opiskelen, ja näillä näkymin opiskelen vielä pitkään mikäli tahti jatkuu samana. Mihinkäs sitä muka niin kiire olisi...?

Koulutuksen hyödyt akvaarioharrastukseen? Paha sanoa, kun ensimmäisen akvaarioni sain viikko sitten ja sekin on vielä kypsymisvaiheessa. [;)]
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Minusta tulee datanomi ;) Jonka jälkeen sitten taidetta opiskelemaan. Kaksi ammattia ei liene mitään huono idea näillä työmarkkinoilla.

Tietokoneella räpeltäminen on toki auttanut akvaarioharrastustani kohoamaan uusiin sfääreihin. Ja toki haaveena on joskus tehdä se täysin tietokoneistettu akvaario ;)
Kawai
Member
Member
Viesti:

Re: Ammattinne, koulutuksenne & akvaarioharrastuksenne

Viesti Kirjoittaja Kawai »

Rääkky kirjoitti:Mitä AW:laiset tekevät työkseen tai ovat opiskelleet ja mitä olette hyötyneet näistä akvaarioharrastuksen saralla?

Itse todella en ole kuin lukion käynyt ja ainoa hyöty voin siitä todeta olleen kielitaito, että löydän kyllä helposti etsimäni tiedon monella kielellä, mutta mitään erikoistietoa minulla ei ole.
Itse toimin kielikouluttajana eräässä firmassa, jolta eri yritykset ostavat - yllätys, yllätys - kielikoulutusta henkilökunnalleen. Lähinnä yhdyn siis Rääkyn kommenttiin siinä, että itselle on ollut (kieli)koulutuksesta hyötyä tiedonhankinnan saralla.

-K-
"Paikallisia sadekuuroja... ja v***t!!" - Nooa, 4341 eKr
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Piakkoin alkaa 5. ( 8O HUI jokohan pitäisi käyttää termiä N:s) vuosi epätoivoista päämäärätöntä räpiköintiä yliopistolla fysiikka pääaineena. Tällä hetkellä opistosuuntana lääketieteellinen fysiikka.
Muutamasta lukemastani kemian opintoviikosta on kyllä ollut hyötyä. Ja vedenvaihto on loistava tekosyy olla menemättä luennolle :roll:
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

KatjaN kirjoitti:Piakkoin alkaa 5. ( 8O HUI jokohan pitäisi käyttää termiä N:s) vuosi epätoivoista päämäärätöntä räpiköintiä yliopistolla fysiikka pääaineena.
Äää... Älä huoli. Minä keikuin siellä kymmenen vuotta kirjolla, samassa laitoksessa. Seitsemän ensimmäisen aikana ei vielä edes nolottanut kun oli opintoviikko per vuosi (vaikka kaikki tulivatkin ensimmäisen puolen vuoden aikana). Sen jälkeen alkoi tuntua hölmöltä ja kymmenen ahkeran vuoden jälkeen jätinkin hakematta lukuvuositarran.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

KatjaN kirjoitti:Muutamasta lukemastani kemian opintoviikosta on kyllä ollut hyötyä.
Totta kai sitä kemiaa kannattaa nyt lukea paljon, paljon enemmän, kun ei tarvitse astella kuin tien toiselle puolelle :mrgreen: Sanoopi henkilö, joka ensi syksynä astelee sille puolelle tietä luennoille...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”