180-l kalasto (oli:TAAS akvaariokyselyä...)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Ei noin uusi pohja voi olla tukossa, sinne on tod. näk. jäänyt perustamisvaiheessa ilmaa. Millainen tarkalleen se pohja on? Hienoa hiekkaa alle 2mm raekokoa vaiko isompaa joka on siis jo soraa?

------------------------
vihertini kirjoitti:Ei kuulunut paheksuntaa mun kalamääriin, joten ne varmaankin on sitten ok :)
Ei varmaan mene liian täydeksi, mutta nuo marmorimonniset vaihtaisin vaikka kääpiömonnisiin tai johonkin muihin monnisiin, jotka viihtyvät yli 25 asteisessa vedessä. Marmorimonninen arvostaisi viileämpää [;)] .
Muuten kyllä tuossa on nuo guramit, taistot, hehkut ja tapparat kaikki vähän pintaveden asukkeja, joten keskivesi jää aika tyhjäksi :| . sen puoleen voisi harkita jotakin muutosta ehkä. Nuolimonniset olisivat ainakin myös keskivedenkin asukkeja ja kestävät vähän yli 25 asteen lämpöäkin.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
[[nienna]]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja [[nienna]] »

Näh, meni toi osto järjestys sekasin, kun sisko oli käynyt ostamassa synttäri lahjaksi 3 helmirihmaa... Se vaan osti niin pieniä, että niistä ei vielä tunnista sukupuolia ja mä oon varmaan pulassa jos siellä on enemmän kun yks uros. Kaikkialla on lukenu että se on rauhallinen kala, mutta nyt ne ottaa aina välillä TOSI nopeita spurtteja, ja yksi menee aina välillä suodattimen ja lasin välistä... Vaikuttaa tosi säikyiltä, mutta ehkä se on vaan muutto stressiä... Lisäksi mulla ei oo vielä ku muutama kasvi, kun ei mun ollu tarkotus ostaa helmirihmoja (jotka ilmeisesti tarvitsis aika runsaan kasvuston) vielä. No jaa, kai ne kestää jonku aikaa ilman hirveetä määrää kasveja.

--------------------

Se on sellasta noin 2 mm. Hiekka on siis tosi vanhaa. Se oli akvaariossa jo silloin kun se oli meillä muutamia vuosia käytössä, ja oli varmaan jo ystävällämme, jolta akvaario ostettiin.
3 koiraa, 1 kissa ja 180-l ja 52-l akvaario
marinum
Advanced Member
Advanced Member

[[nienna]] kirjoitti:Se on sellasta noin 2 mm. Hiekka on siis tosi vanhaa. Se oli akvaariossa jo silloin kun se oli meillä muutamia vuosia käytössä, ja oli varmaan jo ystävällämme, jolta akvaario ostettiin.
Kai pesit sen sitten kuitenkin hyvin? Normaalisti ei kannata kauheasti lapota ja putsailla uutta allasta, koska typpibakteerit häiriintyvät ja vähenevät tuollaisesta toiminnasta. Jos pohjasta tulee selkeästi hajua, niin sitten on huonompi homma. Ja se nitraattitippatesti olisi hyvä hankkia ensitilassa ihan omaksi [;)] .
Ja helmirihmoille olisi hyvä hankkia pikaisesti lisää kasveja suojaksi, etteivät stressaantuisi enempää (täälläkin palstalle noita kasvipaketteja myydään). Pintakasvejahan nuo arvostavat. Kannattaa myös ehkä pitää niitä vähän hämärämmässä valossa pari päivää, jos ne ihan säikkyvät ja myös jotta kotiutuisivat helpommin. Ja siskolle kannattaa sanoa, ettei enää ostele ilman lupaa mitään elävää lahjaksi :| .
Hyvää syntymäpäivää sinulle :P .
[[nienna]]
Junior Member
Junior Member

Kiitoksiä... :)
Pesin hiekan hyvin ennen kuin laitoin sen altaaseen.
Toivottavasti noi kalat kotiutuu pian, kun ne on niin säälittävän näköisiä. Ne on ollu altaassa vasta parisen tuntia, ja yksi niistä on tosi säälittävä, se vaan on ihan pohjalla mahdollisimman piilossa, tai syodattimen takana... Toisetkin kaksi on aika piilossa, mutta yleensä pinnan tuntumassa kuitenkin.
Hassua kyllä, tosi haaleiden rubiinitetrojeni värit tummeni tosi paljon (siis hyvällä tavalla, nyt punainen raita on paljon kirkkaampi) nyt kun helmirihmat tuli.
Kuinka nopeasti helmirihmat mahtaa kasvaa?
[[nienna]]
Junior Member
Junior Member

Mahtuisikohan tonne sekaan vielä omenakotiloita? Sopisko vesiarvoiltaan yhteen mun muitten kalojen kanssa?
Voiko merestä otettuja simpukan kuoria pistää akvaarioon, vai liukeneeko siitä kalkkia tai muita aineita, ja onko ne vaarallisia?
[[nienna]]
Junior Member
Junior Member

Eikö kukaan osaa sanoa mitään? :(
Korento
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Korento »

Omia kokemuksia ei ole, mutta omenakotilot ilmeisesti kaipilevat hieman emäksistä ja kovahkoa vettä, kun taas rihmakaloille ja rubiinitetroillekin veden olisi hyvä olla pehmeää ja hapanta. Eli ei ne oikein taida sopia samaan akvaarioon...

Simpukankuoret puolestaan yhtään happamassa vedessä "liukenevat" ajan myötä, meillä ainakin on tullut reikiä ja kuori on selvästi ohentunut ja otettiinkin ne pois, kun tuo huomattiin. Voisi kuvitella, että tuo liukeneva kuoriaines kovettaisi vettä. Takuuseen en tosin mene.

Tuolta löytyi tieto, että omenakotilon vesi ei saa missään nimessä olla hapanta, eli kaipaisi emäksisen veden kavereita.
[[nienna]]
Junior Member
Junior Member

okei kiitos... :)
[[nienna]]
Junior Member
Junior Member

Helmirihmat on nyt kotiutunu hyvin, ja ovat aika reippaita. Oon kuullu että helmirihmat ois tosi arkoja ja pelokkaita, mutta noi ainaki tulee ihan etulasiin pällistelemään (onko se sana??) ulkomaailmaa... Rohkeni heti kun sain hankittua kasveja lisää...

Nyt akvaariossani siis asuu:
3 helmirihmaa
partamonni
29 rubiinitetraa (yksi kuoli kai muuttostressiin)

Mahtuisiko tonne vielä siis jotain? Joku kääpiöahven on mietinnässä ja piikkisilmät (tosi tuskin otan niitä kun ne on niin pelottavia, en uskaltais käsiäni laittaa akvaarioon...), ehkä jotain monnisia? Mitäs tonne sopis?

Ostin rubiinitetrat 10 kappaleen erissä, ja nyt uusin erä on vähän eri värisiä kun muut. Ne on keltasempia. Voiko se olla joku tauti, vai onko se ihan normaalia?
TaHa
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja TaHa »

Ei oo mikään tauti. Eripaikoissa kasvatetut niin voi olla hieman eri värisiä. Laittaisin paljon kasveja rubiinitetrojen kanssa. Jos otat kääpiöahvenia niin ne voivat kiusata monnisia. Muista kantoja tai kookoksenkuoria. Partamonni voi syödä miekkakasveja joten miekkakasveja ei välttämättä kannata ottaa.
Ja kyllä pällistäminen on mielestäni sana koska löysin haussa aika paljon osumia.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Mites olisi ne helmimonniset?
http://images.google.fi/images?hl=fi&q= ... Etsi+kuvia
Onhan toki muitakin monnisia, näitä helmiä ainakin on yhdessä Turkulaisessa liikkeessä. Tai sitten sopisi vaikka jotkin nuoliaiset tai selkäuimarit.
[[nienna]]
Junior Member
Junior Member

Helmimonniset vaikuttaa tosi kivoilta ja sopis helmirihmojen väreihin, mutta mitä pikaisella googletuksella läysin, niin mun pH(7.2) on niille vissiin vähän liian korkea. Onko se niin tarkaa vai voiko ne laittaa tonne sekaan? Ja mitä nää mahtaa maksaa?
Mietin myös että mä en ehkä pistä ollenkaan mitään monnisia ja pistän vaan ne töyhtikset... EHKÄ
marinum
Advanced Member
Advanced Member

[[nienna]] kirjoitti:Helmimonniset vaikuttaa tosi kivoilta ja sopis helmirihmojen väreihin, mutta mitä pikaisella googletuksella läysin, niin mun pH(7.2) on niille vissiin vähän liian korkea. Onko se niin tarkaa vai voiko ne laittaa tonne sekaan? Ja mitä nää mahtaa maksaa?
Mietin myös että mä en ehkä pistä ollenkaan mitään monnisia ja pistän vaan ne töyhtikset... EHKÄ
Enpä usko että tuo haittaa ja luulen, että tuo pH laskee tuosta kun hankit lisää kaloja. Akvaariopisteessä niitä on, en nyt muista hintaa [;)] . Kyllä se kääpiöahvenkin sopii jos monnisia et haluaisi.
[[nienna]]
Junior Member
Junior Member

No mä jään vielä miettimään tätä... En oo nyt vähään aikaan tota pH:ta mitannukkaan, eli saattaa olla paljon vähemmänkin.
-----------------
Missä Akvaariopiste on? En oo ikinä kuullukkaan siitä paikasta.

Edit. Yhdistetty peräkkäiset viestit. -Ylläpito
marinum
Advanced Member
Advanced Member

[[nienna]] kirjoitti:Missä Akvaariopiste on? En oo ikinä kuullukkaan siitä paikasta.
Tässä:
http://www.akvaariopiste.net/
[[nienna]]
Junior Member
Junior Member

kiitoksia... :)
marinum
Advanced Member
Advanced Member

[[nienna]] kirjoitti:Helmimonniset vaikuttaa tosi kivoilta ja sopis helmirihmojen väreihin, mutta mitä pikaisella googletuksella läysin, niin mun pH(7.2) on niille vissiin vähän liian korkea. Onko se niin tarkaa vai voiko ne laittaa tonne sekaan? Ja mitä nää mahtaa maksaa?
Leopardimonninenkin on nätti ja kestävä monninen ja sille tuo pH yläraja on suositeltu 7,5. Näitäkin löytyy kyllä Turun liikkeistä, tosin usein niitä myydään väärällä jaguaarimonnisen nimellä:
http://images.google.fi/images?hl=fi&q= ... Etsi+kuvia
[[nienna]]
Junior Member
Junior Member

Hmm... Mietin jos ei ottais monnisia ollenkaan. Tai jos otan ni otan niitä helmimonnisia. Jos niitä näkyy joskus vaikka Uudessa Akvaariossa, ni ostan niitä, mut jos sinne tulee ensin töyhtökääpiöahvenia, ni otan niitä. Ehkä vähän tyhmältä kuulostava idea, mutta kun mä en yhtään tiedä enkä osaa päättää... Joten antaa "sattuman" ratkasta... :mrgreen:
[[nienna]]
Junior Member
Junior Member

Nyt mun akvaariossani on seuraavat:
3 helmirihmakalaa
29 rubiinitetraa
1 partamonni

Mietin että jos sinne pistäis vaikka nuolimonneja (onko sama asia kuin otot?)... Mutta mä en ainakaan ole löytänyt siitä lähes yhtään tietoa..

Nyt akvaario näyttää kivan eloisalta ja aika täydeltäkin jo. Mutta kuitenkin aika tyhjältä. Kysymys jonka oon kysyny tässäkin keskustelussa monta kertaa: mitä tonne mahtuis vielä?
fish_miss
Member
Member

Viesti Kirjoittaja fish_miss »

Oliko se lämpötila 26-27? Tonne voisi laittaa lämpimänveden ottoja/nuolimonneja (sama kala) vaikka 6 kappaletta, häviää metrin altaaseen varmaan hyvin. Otot tarttee hapekasta ja virtaavaa vettä, joten toiseen päähän olisi kiva virtausnurkka niille kiva. Otot on myös yleensä seinillä ja sisusteilla, ei pohjalla, joten pohjalle voisit laittaa vaikka punanoitamonneja (http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... nnoita.htm). Miltäs kohtaa vedestä (pinta, keski vai pohja) näyttää tyhjältä?
[[nienna]]
Junior Member
Junior Member

No varsinkin keskeltä ja pinnasta, noi rubiinitetrat kun täyttää pohjan aika hyvin. Pinta taas näyttää tyhjältä sen takia että noi helmirihmakalat on niin pentuja vielä, että niitä pitää melkein etsiä, mutta kun ne kasvaa, niin se on varmaan ihan ok.
Eli siis 2/3 ylhäältä on vähän niinku tyhjänä. Ja ymmärtääkseni pohjallekkin pitäis mahtua vielä jotain?
Niin ja lämpötila on noin 28
marinum
Advanced Member
Advanced Member

[[nienna]] kirjoitti: Nyt akvaario näyttää kivan eloisalta ja aika täydeltäkin jo. Mutta kuitenkin aika tyhjältä. Kysymys jonka oon kysyny tässäkin keskustelussa monta kertaa: mitä tonne mahtuis vielä?
Kannattaa lukaista uudelleen tämä keskustelu vielä läpi, koska mielestäni sinulle on ehdotettu jo vaikka mitä; rihmat, taistelukalat, monniset, noitamonnit, otot, ahvenet, nuoliaiset, tetrat, tapparat, kynäkalat..Itse sinun täytyy kuitenkin päätös tehdä mikä olisi kiinnostavin tai sitten laitat homman jäihin ja otat lisää vasta sitten kun sopiva laji löytyy [;)] .
[[nienna]]
Junior Member
Junior Member

hups... Enpäs taas tajunnu niin yksinkertaista asiaa kuin edellisten viestien uudelleen lukeminen. Tyhmä minä 8-)
[[nienna]]
Junior Member
Junior Member

Nyt allas on ollut jo montamonta kuukautta toiminnassa ja kaikki menee ihan hyvin. Yhdessä vaiheessa kyllästyin akvaarion hoitoon kokonaan, ja en kehtaa edes sanoa kuinka kauan akvaariossani oli vedet vaihtamatta. Joka tapauksessa asia on nyt korjattu, koska hankin sellasen pitkän letkun, joka yltää pesuhuoneeseen asti. Joten nyt kun siitä ei ole niin paljoa vaivaa, jaksan vaihtaa ne joka viikko. :mrgreen:
Ton kyllästymisvaiheen aikana partamonni kuoli, ja luulen että se johtui siitä, että olin vahingossa sammuttanut ilmastimen. En aijo ostaa uutta.

Eli nyt akvaariossani on:
-3 helmirihmakalaa (en ole vieläkään varma sukupuolista, mutta luultavasti uroksia kaikki).
-28 rubiinitetraa

Luin pikaisesti nuo aikaisemmat viestit läpi, ja haluaisin hirveästi helmimonnisia, mutta se on sen verran kallista puuhaa, ettei rahat riitä. Eli jos kaikki ihanat ihmiset voisi ehdottaa yläaste ikäiselle lähes rahattomalle tytölle budjettiin sopivia kaloja, niin olisin tosi kiitollinen :)
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Onhan noissa monnisissa valinnan varaa, jos niitä pohjalle halajat. Itsekin ostan usein parven alun ja täydennän sitten lompakon antaessa periksi. Osta helmimonnisia esim. 4-6 kpl ja sitten pikku hiljaa lisää, kun rahavarat antavat periksi.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”