Harrastajien vähättely

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

sanni
Starting Member
Starting Member

Mari: ei hätää

Viesti Kirjoittaja sanni »

:P
Kuten edellä totesin, taitaa meikäläisellä olla kovin kritisoiva päivä ja sehän heijastuu heti. Ja helposti sitä syyllistyy samaan kärkkääseen sättimiseen, mistä toisia moittii. Pyydän anteeksi [:I]

Tarkoitukseni oli miettiä, että miksi nuoliaiset sitten olisivat muita huonommassa asemassa, että vain rahalla pelattaisiin... Ymmärrän tuon rahapointin erittäin hyvin, sillä paikka, mistä ostimme altaamme, vaikutti siltä, että kaikkea saa mitä tajuaa pyytää ja vähän enemmänkin, kunhan raha virtaa. Kalat olivat huonokuntoisia, muutamassa altaassa oli pohjalla kyljellään makoilevia otuksia, altaat suttuisia, kasvit kärsineen näköisiä jo näin maallikonkin silmään, ero oli huikea, kun kävimme tässä arvostamanani kehumassa paikassa.

Mutta totta on tuo, että kaikkihan ovat ihmisiä, miten voisikaan hallita koko tuotetietouden...

Kaiken kaikkiaan, tämänkin esimerkin siivittämänä, olen (alkuperäiseen viestiketjun aihetta löyhästi sivuten [;)] ) sitä mieltä, että alkeellisiin kysymyksiin tieteellisesti ja saanen sanoa, ylieläinsuojelullisesti vastaaminen tuo mielikuvan näykkimisestä ja kaikenlainen näykkiminen saa ihmiset varpailleen, joka taas lisää kysymys- ja vastauksenkäsittelyallergiaa.

Ei tuo Marin ja minun käymä mielipiteidenvaihtopätkä mielestäni mikään kamala riita ole?
Eniten närästäviä ovat nämä "aiotko sä nyt tosiaan laittaa sitä ja tätä sinne altaaseen vaikka täällä on kielletty?" varsinkin, jos alunperin viestin laittaja ei ole sellaiseen mitään absoluuttista aietta osoittanut...

-> allergisoituneita? liian teilausherkkiä?

----------------
Syyssahrami kirjoitti: Kukapa akvaarioon kaloja haluaisi ostaa rääkkäämistarkoituksessa?? :cry:
Kiitos, Syyssahrami, ei täällä varmasti kukaan, koska kaikki tänne eksyvät hakevat/jakavat lisää tietoa (luulisin), että harrastus (=kalojen elämä) sujuisi paremmin.
Jokeri
Member
Member

Re: :)

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

sanni kirjoitti:Itse en uskalla ainakaan 20 vuoteen laittaa muualle viestejä kuin alkeisiin.
Olen itsekin miettinyt tuota ratkaisua. Tai vaihtoehtoisesti... jos tyytyisi vain seuraamaan keskustelua sivusta. Ajatelkaa, kuinka paljon tälläkin palstalla on lukijoita, jotka eivät koskaan uskalla kysymystä kirjoittaa ilkeilyn pelossa? Ja kuinka paljon jää oivalluksia ja oppimista tapahtumatta tästä syystä?
Onneksi täältä löytyy myös niitä käyttäjiä, joilla on asiantuntemusta sekä pitkä pinna ja sujuva näppäimistö.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
iisa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja iisa »

Itse en juuri uusia ketjuja aloittele, kommentoin /esitän lisäkysymyksiä kyllä vähän joka osioon. Tietenkään en mene turisemaan esim. meripuolelle kun ei "alasta" ole hajuakaan... Omia kokemuksia voi mielestäni kirjoittaa vähemmänkin harrastaneet, ja jos "sanakirjatietoa" löytyy niin miksei sitä sitten jakaisi.

Jos olen epävarma jostain asiasta en mene neuvomaan, ja korjatahhan aina saa ja pitää.

:|
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: :)

Viesti Kirjoittaja Kati »

Jokeri kirjoitti:
sanni kirjoitti:Itse en uskalla ainakaan 20 vuoteen laittaa muualle viestejä kuin alkeisiin.
Olen itsekin miettinyt tuota ratkaisua. Tai vaihtoehtoisesti... jos tyytyisi vain seuraamaan keskustelua sivusta. Ajatelkaa, kuinka paljon tälläkin palstalla on lukijoita, jotka eivät koskaan uskalla kysymystä kirjoittaa ilkeilyn pelossa? Ja kuinka paljon jää oivalluksia ja oppimista tapahtumatta tästä syystä?
Onneksi täältä löytyy myös niitä käyttäjiä, joilla on asiantuntemusta sekä pitkä pinna ja sujuva näppäimistö.
Noh niin. Minusta taas tuntuu siltä, että kannattaa pysyä kaukana Alkeet-palstasta, jottei saa turpaansa liian kärkkäästä ulosannista, tiukkapipoisuudesta tai vaikkapa brassailusta. Kysymys saa olla vaikka miten epämääräinen ("onhan hyvä että uskaltaa kysyä"), mutta sen, joka tuhlaa omaa aikaansa jakaakseen tietoa, olisi oltava myös täydellinen persoona täysempaattisella luonteella ja mielellään myös ajatustenlukukyvyllä varustettuna. Sen lisäksi, että pitäisi osata/jaksaa/ehtiä vastata selkeästi, kattavasti ja asiantuntevasti, tulisi myös osata/jaksaa/ehtiä muotoilla sanomansa poliittisesti ympäripyöreäksi, ettei vaan kukaan ota nokkiinsa mistään värikkäästä sanonnasta.

Eikö voitaisi kuitata tätä asiaa sillä, että kirjallinen viestintä on vaikeaa molempiin suuntiin - kaikkea, mikä on helppo lukea tahallisena v*ttuiluna tai ärsyttämisenä, ei olekaan tarkoitettu sellaiseksi? Koskee siis sekä kysyjiä että vastaajia, ja olisi hyvä muistaa sekä lukiessa että kirjottaessa.

Kati
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Eiköhän jokainen saa päättää itse kirjoittaako alkeet-palstalle kaikki kysymyksensä vai ei, jos tuntee olevansa ikuinen aloittelija ja päinvastoin. Moderaattorien avustuksella kuitenkin siirretään ne viestit oikeisiin paikkoihin sen mukaan mitä kysymys koskee, ei sen mukaan onko kirjoittaja aloittelija vai ei.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Piude
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Piude »

Olipa herkkä aihe [;)] ja onpa paljon mielenkiintoisia mielipiteitä. Kun itselleni kerrottiin AW:n sivuista annettiin mukana myös vinkki; "On parempi, et lukee paljon ja ottaa opikseen, mut kannattaa pitää oma suu kiinni". Ja oppi meni perille. Yhden ainoa kymysyksen olen itse ilmoille heittänyt (ja tietysti jonkun harmiksi :? väärälle aiheelle), mutta silti kiitos vastanneiden olen siis vastauksiakin saanut. Itse olen omistanut 7 vuotta 720 L altaan ja kaksi vuotta 100 L altaan. "Pallokala":lta olen tällä hetkellä kerännyt paljon tietoja ja mielipiteitä (kiitos niistä), koska minun uudet ystäväni ovat kimalais-ja punapallokalat.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Piude kirjoitti: "Pallokala":lta olen tällä hetkellä kerännyt paljon tietoja ja mielipiteitä (kiitos niistä), koska minun uudet ystäväni ovat kimalais-ja punapallokalat.
Kiva tietää että on ollut hyötyä minunkin neuvoistani. Lähetä ihmeessä mailia (se palkki tuolla alalaidassa) tai yksityisviestejä jos on kysyttävää pallokaloista etkä uskalla täällä kysyä. :D Toinen vaihtoehto on sivujeni vieraskirja, vastailen myös sinne.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Pallokala kirjoitti:Lähetä ihmeessä mailia (se palkki tuolla alalaidassa) tai yksityisviestejä jos on kysyttävää pallokaloista etkä uskalla täällä kysyä.
Mikkosetä saa viikoittain kysymyksiä hotmailiinsa esim. tyyliin: "Luin A-W:n keskustelusta jostakin ja sinulla oli...blaa blaa ja blaa blaa...minulla on tällainen...blaa blaa...osaisitko neuvoa miten...blaa blaa ja blaa blaa". Vastaan äärimmäisen harvoin tällaisiin, koska yhtähyvin saman kysymyksen voi heittää julkisesti jolloin siitä saa apunsa mahdollisesti joku toinenkin eikä tarvitse kirjoittaa samaa asiaa ihan heti uudestaan. Ystävät ja tutut toki erikseen ja yksityisesti otan edelleen mielellään vastaan rivoja ehdotuksia ym. henkilökohtaisuuksia.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Hyihyi Mikkosetä. *Heristää sormeaan* :twisted:
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Jos kysyy, voi kuulostaa tyhmältä. Jos ei kysy, pysyy tyhmänä. Jotakin tämäntapaista lukee jonkun allekirjoituksessa, ja minusta se on tavattoman viisas ajatus.

Minä en ole akvaarionhoidon asiantuntija. Akvaarioharrastukseni porskuttaa eteen yhden pienenpuoleisen altaan voimalla tilanpuutteen takia, ja vaikka olen pitänyt jonkinlaista akvaariota melkein koko pienen ikäni, vakavampaa harrastusta on takanani vasta pari vuotta. Luonnontieteelliset kysymykset ovat minulle käytännöllisimpiä asioita lukuunottamatta ihan oikeasti vaikeita ymmärtää, koskapa en aikanani lukiossa opiskellut enkä oppinut fysiikkaa, kemiaa enkä kovin paljon biologiaakaan (kuvislukio nääs :roll: )
AW:sta olen saanut valtavasti tietoa, joko kysymyksiä esittämällä, muiden viestejä lukemalla- tai joskus uskaltautumalla vastaamaan ja vertailemaan sitten mielipiteitä muiden kanssa. Kaikesta oppii, eikä yhdenkään kysymyksen tai vastauksen lähettäminen ole tähän mennessä kaduttanut.

Etiikkaa tai "ikuisuuskysymyksiä" sivuavissa keskusteluissa koen olevani vahvemmilla, ihan vaan siitä syystä että olen loppuvaiheen filosofian opiskelija, ja ympäristöfilosofia sattuu kuulumaan erikoisaloihini. Näissä keskusteluissa on se ongelma, että ellei halua pitää kokonaista esitelmää jota kukaan ei jaksa lukea, puheenvuoroa on tiivistettävä. Yleensä tiivistyksestä jää jäljelle johtopäätös (joka ei suinkaan ole oikea, vaan omasta mielestäni parhaiten perusteltu), ja parin lauseen perustelu sille.
Kaikille jotka ovat mahdollisesti loukkaantuneet siitä, että olen sanonut jonkin olevan "väärin" tai "eettisesti arveluttavaa", haluaisin sanoa, että kysymyksessä on nimenomaan tutkimustulos, ei tuomio. Ja olen aina valmis laajemminkin perustelemaan sanomisiani jos se jotakuta kiinnostaa.
Olen Marin kanssa myös samaa mieltä siitä, että kun keskustelun kohteena ovat ihmisten vastuulla olevat eläimet ja niiden hyvinvointi, on tärkeämpää puhua asioista suoraan tarvittaessa tiukastikin kuin ajatella kysyjien miellyttämistä. Jos tämä on ylieläinsuojelullista, niin mikäpä siinä. Minusta puolustuskyvyttömiä eläimiä vain ei voi suojella liikaa.
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
ReimaR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

Behemot kirjoitti:Jos kysyy, voi kuulostaa tyhmältä. Jos ei kysy, pysyy tyhmänä.
Minulle on aikanaan opetettu ettei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, mutta paljon tyhmiä vastauksia.

Jonkin toisen topicin alla keskusteltiin siitä kuinka voisi neuvoa ystäviä/sukulaisia jotka hoitavat akvaariota miten sattuu. Siinä mainittiiin eräänä tapana sellainen hieman asian sivusta keskustelu, vihjaileva neuvominen. Esim. jos jollakin aloittavalla harrastajalla on leviksiä 60 l altaassa, niin ei anneta heti neuvoa "levikset pois ja heti", kuten täällä on monella ns. gurulla tapana tehdä. Tuohon voi jokainen miettiä sopivia kiertoilmaisuja. Näin menetellen voitaisiin kenties välttää monia väärinkäsityksiä eikä karkotettaisi aloittavia akvaristeja tältä niin erinomaiselta tiedonlähteeltä.
Mother nature is a bitch !
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”