Harrastajien kuulumisia Loimaa-Huittinen-Sastamala

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Haddock
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Re: Harrastajien kuulumisia Loimaa-Huittinen-Sastamala

Viesti Kirjoittaja Haddock »

T-T ja Jahmatti, saatte alkaa riitelyn tuosta purkista. Tuo jalustakin olis niin nätti, mutta kun on valmis lipasto jonka päälle se on jo tulossa, niin metsästän vielä toisenlaista pyttyä. Siis vähän eri mitoillakin vielä.

Unohdin edellisestä myydään, vaihdetaan ja välillä vähän varastetaankin -listastani tuon yhden n. 15 cm pitkän monnin. Lajista ei ole varmuutta, luultavimmin jonkinlainen ripsimonnisekoite. On varustettu hyvällä ruokahalulla, n. 10 vuoden iällä ja osaa äännellä. Tästä iloa vielä moniksi vuoksiksi :P On tullut hallintaani rescuetapauksena eikä minulla ole sille arvoistaan majapaikkaa.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Juu siis tarkoitin sitä mikä on "säilytyksessä" siinä olkkarin ovella. :mrgreen:

No, tarjouksia? :D
Ei kukaan tuota isompaa tarvitse? Sovitaan että jos ottaa molemmat niin se on iso +piste. :mrgreen:

T-T muuten, sun pitää sit tuoda se sun kauhukertomus-kalakirja mukanas jos jossain välissä on jonkinlainen kokous.. Vieläkin näen painajaisia ja sä vaan hihittelit sitä. :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

MA7xGE kirjoitti:Juu siis tarkoitin sitä mikä on "säilytyksessä" siinä olkkarin ovella. :mrgreen:

No, tarjouksia? :D
Ei kukaan tuota isompaa tarvitse? Sovitaan että jos ottaa molemmat niin se on iso +piste. :mrgreen:

T-T muuten, sun pitää sit tuoda se sun kauhukertomus-kalakirja mukanas jos jossain välissä on jonkinlainen kokous.. Vieläkin näen painajaisia ja sä vaan hihittelit sitä. :mrgreen:
Täytyy katsella likempänä tilipäivää, tjtn...

Mikä siinä nyt niin kamalaa oli, siinä kirjassa 8O Ihan täysin ajanmukaista tietoa selkeästi kerrottuna, tai ainakin ajanmukaista kirjan julkaisuvuonna 1972 :mrgreen:
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No pahimmin jäi mieleen se leväkohta:
"Levä on kaunista, mutta etulasissa se saattaa häiritä altaaseen kurkkijan silmää. Sen sijaan sivu- ja takalasit voivat ihan hyvin olla levän peitossa."

YÄX!!! :mrgreen:

Heiii, eikö kukaan huoli MUN rihmoja? :mrgreen:
tod. näk. tyttö ja poika, porukan viimeiset, ainoat "Ei-Etelä-Amerikkalaiset" kalat altaassa... Ja lisää en osta, mulla kun kuoli jo 4kpl. :|
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Ninium85
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Moro! Ei kellään olis isohkoja juurakoita ylimääräisenä? 450l vaihtaa lauantain jälkeen asukkeja joten sisustusta tässä yritän katsella. Hiekkaa tarvitsen myös lisää.. Suht edullisesti, just nyt on raha varat aikas tiukassa. ;) Lahjoituksiakin otan vastaan :mrgreen:

Mulle tapaaminen sopii melkein mikä viikonloppu tahansa, paitsi että huhtikuussa en enää uskalla yksin lähteä kauemmas kun mun on määrä 16 päivän jälkeen jakautua. :)
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: Tas

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

Pohjahiekka on halpaa, Loimaan K-raudasta hiekkapuhallushiekkaa 40kg säkissä noin 6e/säkki, mulla on sitä hiekkaa kahden altaan pohja, kauniin vaaleen ruskeaa, ei liian vaaleaa eikä liian tummaa, ja sopivan hienoa pohjalla mönkiville kaloille.
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Joo ja Maxitin hiekka (mulla oli sitä tarkkuusseulottua, älkää kysykö raekokoa kun en enää muista) 25 kg:n säkissä ei kans paljoa maksa, olisko jotain 7 e/säkki ollut kun ostin tohon isoon altaaseen.

Ja mulla olis yks aika iso kanto, mut voi olla että on jo liian iso ;)? Toki siitä saa hiukan ainakin sivusuunnassa pois sahaamalla, mutta pituutta on kans aika lailla.
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
Ninium85
Member
Member

Mun allas on mitoiltaan 150x50x60.. tai jotain sinne päin. korkeudesta en mee takuuseen... Mitä luulet akvaristi? mahtuuko?
akvaristi
Senior Member
Senior Member

No kyl sit pituudeltaan varmaan mahtuu, mulla kun on kans 150-senttinen allas. Leveys on varmaan siinä ja tässä. Sahattiin meinaan itsekin tosta kannosta hiukan sivusta pois, kun ei ihan mahtunut 57 cm leveään altaaseen.

Löysin vanhan kuvan kannosta työkoneeltani, tosta on siis jo vasemmanpuoleisesta haarasta sahattu pätkä pois. Muistaakseni siitä vois vielä joitakin senttejä saada leveydestä pois. Kanto olis kyllä valmiiks jo kynitty, mutta kuivunut kyllä on aika hyvin tuolla autotallissa... että painoja kyllä sit tarvitaan, jos meinaa saada pohjassa pysymään :).
Liitteet
Kanto1.jpg
Kanto1.jpg (201.89 KiB) Katsottu 1835 kertaa
Ninium85
Member
Member

Mistäs tota maxitia saikaan, kun ei ole K-Rautaa lähellä? Ainakaan netin mukaan... Agri-market ja Rautia löytyy saman kaupungin sisäpuolelta.. Täytyy tota kantoa vielä miettiä... Olis ainakin iso. :mrgreen:
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Ainakin Rautiasta saa (tilaamalla), itse tilasin ko. liikkeestä täällä Huittisissa :). Niin ja tosiaan, se on muuten Weber nykyään :D. Eli itselläni on Weberin 0,5-1,0 millistä tarkkuusseulottua suodatinhiekkaa. Tuo tarkkuusseulottu ei siis kaiketi ole niin teräväsärmäistä kuin "tavallinen" versio.

Juu, se kanto on tosiaan iso :D. Arvoin itse pitkään, että laitanko ton vai sen lonkeromaisen kannon altaaseeni. Päädyin sitten siihen toiseen, kun ei olis enää muita kantoja sen lisäks mahtunut :mrgreen:. Ja mun oli pakko saada pari pienempää vielä sinne sullottua :roll:. Mutta tuo on ehdottomasti hieno kanto, kuva nyt on vähän huono.
Aprikoosi
Member
Member
Akvaarioseurat: PAK

Viesti Kirjoittaja Aprikoosi »

Haddock kirjoitti:Näitä saa tarjota:
Omenakotiloita!! Eri värejä mitä kaikkia löytyykään. Nyt sain pehmustettua niiden surmanloukun johon ovat käyneet tekemässä harakiria, joten tulevat yksilöt pysyisivät kyllä hengissä.
Sukaravut hieman kanssa kiinnostaisivat.
Tiikerilummetta, matalia ruohoja tms
Tää ketju kasvaa niin hirrrvittävää vauhtia, et en jaksa selailla taakse, oliks sulla jotain erityistoiveita omppujen suhteen? Mä voisin viikonloppuna ottaa mukaan ja tipauttaa sunnuntaina Huittisten kohdilla kyydistä noita "taviksia".. Mikä on matalan ruohon määritelmä? ;) mulla on tollasta vallisnerian näköstä, joka pysyy alle 20 senttisenä.. Rapujakin ois kyllä ylimääräsiä, mut niiden pyydystys ei oikeen jaksais inspata.. ;) Mut jos noi kiinnostaa, niin laita mulle vaikka yksäriä, ni tiedän huomenna pakata mukaan! :)
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
nirunaru
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nirunaru »

Mullakin on sellaisia pikkupuskia joiden korkeus on +-10 senttiä, väriä on vaaleanvihreästä vähän tummempaan vihreään ja ryppyreunaista kapealehtistä tummanpunaista joka menestyy huonollakin hoidolla näköjään ihan missä vaan. Sitten löysin kellarista kaksi kannon/juurakonpuolikasta jotka laittamalla vastakkain saa 50-60 senttiä halkaisijaltaan olevan vaaleahkon juurakkomytyn. Se on jotain muuta puuta kuin toi tummanruskea ja maksoi ihan sikana (vuosi sitten n 60 e 8O ) mutta ei mahtunut halkaistunakaan meijän lutakkoon ja lutakkoa ei voi viedä kauppaan mukaan että voi kokeilla :frown: . Se muistuttaa sellaista laihakaulaista mummoa joka on saanut sähköiskun silitysraudasta ja tukka sojottaa joka suuntaan. Vaihtaisin se puolikkaina johonkin käypäseen kuten isoihin spirulinapillereihin, ei-hiutaleruokaan, johonkin järkevään (niinkuin tuo olis ollut jotain järkevää).
Sitten olisi kodittomana yksi liki 15-senttinen onni-monni eli tää jokapaikanhöylä millä on ne piikin näköiset karvat turvassaan. Se on niin iso että meillä pienet pelkää sitä kun se suutuspäissään kääntyilee ja niin itsepäinen ettei irroita otettaan kannosta vaikka kannon nostaa vatiin.
Aloittelijoille tai jonkun repijäkalan kiusaksi olisi kokeiluun silkkikasvi, nätti ja käyttämätön, vielä paketissaan. Piti laittaa rapulaan mutta rapula lähti toiseen kotiin. Muutakin roinaa ja pikkusta tarpeetonta olisi jos joskus pidetään vaihtarit. Niin ja sitä lummetta on että riittää, voisin vaihtaa sitäkin johonkin joka ei ole kala eikä kasvi. Samoin noita muita matalia kaseja on vaihtoon.
Kellämissä vaihdetaan? Rakastan vaihtareita! :D

Hiekasta puheen ollen, ostin hiekkapuhaltamosta pari säkkiä hienohkoa hiekkaa, pesin ja se on nyt ollut alusta asti tuolla käytössä. Kalat tykkää, kenenkään nassut ei ole repeilleet siitä, pandamonniset leikkii, sukeltaa siinä, samoin katinkultamonni(set?) jotka joskus oikeasti sukeltelee sinne hiekan sisäänpitemmäksikin aikaa. Semmoinen parin ämpärin kokoinen pussi maksoi kympin ja ylijäänyt meni kaktuksille mullan sekaan. Suositeltiin ettei sellaiseen missä on rapuja kun ei tiedä onko siinä rautasta kiveä joukossa mutta en huomannut mitään vaivaa. Kasvit tykkää, ei kai ne luonnossakaan kivikossa kasva.
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori

Mulla on sisäaltaassa kaloja jotka ajan kanssa silppuaa muovikasvitkin, silkkikasveja en o vielä kokeillut.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
Ninium85
Member
Member

Täytyy varmaan sanoa siskolle, että ajelee Bilteman kautta, kun lauantaina tulee tänne.. Mulla on kuitenkin jonkin verran bilteman hiekkaa tuolla pohjalla.. Sitä on vaan niin vähän että kasvien istutus on hankalaa. Kasveja kävin hakemassa jo jonkin verran lisää, mutta ne ei taida alkuun riittää...

Innosta puhkun täällä kun ne kiekot tulee. <3
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori

Muista sanoa siskolle et sitä bilteman hiekkaa on kahta lajia, toinen ei käy missään nimessä akvaan, jossain ketjussa siitä oli juttua, itse kun en käytä bilteman tavaraa, liian vaaleaa makuuni joten en muista tarkemmin mitä ne oli, mutta kuulemma monessa biltemassa myyjät tietää kumpi on akvaturvallista.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Bilteman säkissä on maininta akvaarioon sopimisesta siinä pussissa mikä soveltuu akvaan :) eli pussi on väärä jollei siinä mainita että sitä voi laittaa akvaan, näin mulle on isot tytöt kertonu 8-)

Mulla on vaan tuota kaunistoa, sponsored by viereisen pitäjän eräs kyläyhtistys :roll:
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
Ninium85
Member
Member

Joo. En olis ite aikoinaan edes ymmärtänyt että biltemasta sais hiekkaa.. Sisko sitä ensimmäisenä altaaseensa tunki... :D Eli tietää siis hyvin mitä pitää hakea. :) Mullakin on jostain kumman syystä tota kaunistolaista yhdessä altaassa. :mrgreen:
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori

Siitä bilteman hiekasta vielä, aiemmin sitä oli vain yhtä laatua, sittemmin hiekkapuhallukseen tuli oma laatunsa jonka seassa on ties mitä, eli jos sisko on hakenut joskus aikoinaan niin kannattaa varistaa et se tietää sitä nykyään olevan kahta laatua, on meinaan ikävä yllätys jos vasta kotona huomaa olevan väärää laatua.Tai vasta akvassa.
Tuskin sisko pahaa tykkää jos asian varmistaa.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Mulla kun ei vielä yhtään kalaa eikä allasta ole, niin pakko hehkuttaa ja haihatella täällä. Mä Rakastuin tänään ihan totaalisesti, mä näin jotain mitä mun on ihan pakko saada. Kävin pikkusiskon vanhan koulukaverin luona tekemäs vähän kasvivaihtareita (niitäkäänhän mulla ei ole yhtään ennestään), sillä on sellaisia miniatyyrikokoisia ihanuuksia. Tulimakkarakaloja 8O Niin pieniä ja niin suloisia :mrgreen: Mun on siis pakko saada makkara-akva, ihan pakkopakkopakko.... :mrgreen:

nirunaru
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nirunaru »

Mulla ei ole Bilteman hiekkapuhallushiekkaa vaan ihan muualta saatu vinkki. Ei ole ollut öljysotkuja eikä mitään vaivoja. Tarkka kannattaakin olla. :)
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tia-Teresia kirjoitti:Mulla kun ei vielä yhtään kalaa eikä allasta ole, niin pakko hehkuttaa ja haihatella täällä. Mä Rakastuin tänään ihan totaalisesti, mä näin jotain mitä mun on ihan pakko saada. Kävin pikkusiskon vanhan koulukaverin luona tekemäs vähän kasvivaihtareita (niitäkäänhän mulla ei ole yhtään ennestään), sillä on sellaisia miniatyyrikokoisia ihanuuksia. Tulimakkarakaloja 8O Niin pieniä ja niin suloisia :mrgreen: Mun on siis pakko saada makkara-akva, ihan pakkopakkopakko.... :mrgreen:
Joko oot päättänyt mihin? :mrgreen:

Siihen olkkarin ovensuuhun? :D
Omppuja ja tulimakkaroita! :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

MA7xGE kirjoitti:
Tia-Teresia kirjoitti:Mulla kun ei vielä yhtään kalaa eikä allasta ole, niin pakko hehkuttaa ja haihatella täällä. Mä Rakastuin tänään ihan totaalisesti, mä näin jotain mitä mun on ihan pakko saada. Kävin pikkusiskon vanhan koulukaverin luona tekemäs vähän kasvivaihtareita (niitäkäänhän mulla ei ole yhtään ennestään), sillä on sellaisia miniatyyrikokoisia ihanuuksia. Tulimakkarakaloja 8O Niin pieniä ja niin suloisia :mrgreen: Mun on siis pakko saada makkara-akva, ihan pakkopakkopakko.... :mrgreen:

No ei, kun nyt edes tietäis missä tuommoisia olis kaupan. Joku kiva miniatyyrilandia noille ihan itselleen vaan :roll:

MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tia-Teresia kirjoitti:
MA7xGE kirjoitti:

No ei, kun nyt edes tietäis missä tuommoisia olis kaupan. Joku kiva miniatyyrilandia noille ihan itselleen vaan :roll:
Aika usein ollut Akvaariolaaksonkin sivuilla. 8O

Nyt en kuitenkaan löytänyt, mutta on siellä OLLUT. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Hiljaa hyvä tulee :)

Samoin on jälleen kaupanhieronta meneillään, josko jo pikkuhiljaa sais tuoho keittiön nurkkaan akvaarionkokoisen akvaarion tuon purkin tilalle :roll: Saas nähä tärppääkö tämä allas.

-------------------

Diipadaapa :)

Mulle tulee akvaario, 720litraa kalasoppaa keittiön nurkkaan :mrgreen:

Mutta, tästä johtuen, koska projekti ei ole päivässä eikä parissa reeras niin pitänee tehdä myöskin kurjia päätöksiä ja kaupattavaksi joutuu seuraavanlaista seurakuntaa;
400l kehysallas alumiinijalustalla, soran saa halutessaan mukaan.
n20 pyrstön parvi timanttitetroja
n16-18 sitruunatetran parvi
n20 pyrstöä Rubiiniseeprakaloja
Mahdollisesti myös muita :(

Nyt kannattaa kysellä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”