Kalojen valtakunnat

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja mirauria »

jennali kirjoitti:Niin ne on kyllä tosi ihania ja jo nyt näkee, että jokaisella niistä on oma persoonansa! :D Ihana ois kun ne tosiaan eläisi mullakin noin pitkään! :) Sit voisi olla jo ihan ylpeekin itestään, että on onnistunut luomaan niin hyvät olot kaloille, että elävät noin vanhaksi! 8-) Sähän voit jo ollakin! [;)]
Toivottavasti hoito on kalastenkin mielestä hyvää, että elelisivät mahdollisimman pitkään! :) Ainakin yritän kaikkeni ja täysillä pitää kalasille mahdollisimman hyvät olot! :)
Heh :D Joo. Noh. Onhan noiden kanssa se reilu 15 v tullu puljattua :) Ja tosiaan onhan mulla tuo Vanha Herra partamonni tuolla. Ikää on 15v ja ihan pirtsakkana tuolla porskuttaa. Pitää kurissa kaikki muut. Kukaan ei uskalla sille uhitella :D
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
jennali
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jennali »

Nyt tulee sitten kuvia kasveista! :D Ne selvästi tykkää tosta hiilidioksidin lisäyksestä ja näyttävät tosi hyvinvoiville! :) Intianvesitähdikkikään ei ole enää reijittänyt lisää lehtiään, vain vanhat reikäiset lehdet on enää jäljellä ja niihinkään lehtiin ei ole tullut enää lisää reikiä.. JESSS!! :D Ennen tuota hiilarinlisäystä se päivittäin heitti pahoin reikiintyneitä lehtiä, vähintään sen yhden kipaleen pinnalle kellumaan..! :roll:
Liitteet
*Muoks! Papukaijalehti unohtui!! :D
*Muoks! Papukaijalehti unohtui!! :D
mini papukaijalehtikin kasvaa nopeasti, mutta ei hirveästi vielä ainakaan punerra!.jpg (157.86 KiB) Katsottu 3584 kertaa
intianvesitähdikki on parantunut ulkonäöltään hiilarilisäyksestä...jpg
intianvesitähdikki on parantunut ulkonäöltään hiilarilisäyksestä...jpg (189.81 KiB) Katsottu 3599 kertaa
Nämä meinasin huomenna siistiä niin, että kaikki leväiset lehdet yritän siivota pois ja lyhentää vartta ja istuttaa nuo terveet latvukset pohjaan.. Uskoisin "rubiinin" siitä innostumaan samanlaiseen kasvuun kuin nuo muutkin! :)
Nämä meinasin huomenna siistiä niin, että kaikki leväiset lehdet yritän siivota pois ja lyhentää vartta ja istuttaa nuo terveet latvukset pohjaan.. Uskoisin "rubiinin" siitä innostumaan samanlaiseen kasvuun kuin nuo muutkin! :)
rubiini tekee hiilarilisän jälkeen isompaa lehteä, mutta kasvu on hidasta, varmaankin vanhojen lehtien levän takia..jpg (115.15 KiB) Katsottu 3599 kertaa
tripartita on ruennut työntämään isompaa lehteä hiilarin lisäyksen jälkeen...jpg
tripartita on ruennut työntämään isompaa lehteä hiilarin lisäyksen jälkeen...jpg (167.49 KiB) Katsottu 3599 kertaa
latvuston ja uuden paremman kasvun raja alempana, erottuu hyvin...jpg
latvuston ja uuden paremman kasvun raja alempana, erottuu hyvin...jpg (146.86 KiB) Katsottu 3599 kertaa
vedensuosikki on ruennut kukoistamaan lisähiilarista!.jpg
vedensuosikki on ruennut kukoistamaan lisähiilarista!.jpg (152.7 KiB) Katsottu 3599 kertaa
Viimeksi muokannut jennali, 21:15, 19.03.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:
jennali kirjoitti:Niin ne on kyllä tosi ihania ja jo nyt näkee, että jokaisella niistä on oma persoonansa! :D Ihana ois kun ne tosiaan eläisi mullakin noin pitkään! :) Sit voisi olla jo ihan ylpeekin itestään, että on onnistunut luomaan niin hyvät olot kaloille, että elävät noin vanhaksi! 8-) Sähän voit jo ollakin! [;)]
Toivottavasti hoito on kalastenkin mielestä hyvää, että elelisivät mahdollisimman pitkään! :) Ainakin yritän kaikkeni ja täysillä pitää kalasille mahdollisimman hyvät olot! :)
Heh :D Joo. Noh. Onhan noiden kanssa se reilu 15 v tullu puljattua :) Ja tosiaan onhan mulla tuo Vanha Herra partamonni tuolla. Ikää on 15v ja ihan pirtsakkana tuolla porskuttaa. Pitää kurissa kaikki muut. Kukaan ei uskalla sille uhitella :D
No se on kyllä jo tosiaan ylpeyden aihe tuo senioripartis! :) Nekin on tosi symppiksiä otuksia! :)

Minäkin ajattelin, että tämä harrastus ei lopu mihinkään yhteen kahteen vuoteen, vaan tästä saa luvan tulla kymmenien vuosien projekti! :D Nytkin olisi jo outoa, jos ei olisi akvaariota taloudessa.. Ainahan olen akvaarioista haaveillut ennen näitäkin altaita ja nyt kun mulla sellaisia on, niin ne kyllä on ja pysyy, korkeintaan vaihtuu vaan isompiin!! :D
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

jennali kirjoitti:No se on kyllä jo tosiaan ylpeyden aihe tuo senioripartis! :) Nekin on tosi symppiksiä otuksia! :)

Minäkin ajattelin, että tämä harrastus ei lopu mihinkään yhteen kahteen vuoteen, vaan tästä saa luvan tulla kymmenien vuosien projekti! :D Nytkin olisi jo outoa, jos ei olisi akvaariota taloudessa.. Ainahan olen akvaarioista haaveillut ennen näitäkin altaita ja nyt kun mulla sellaisia on, niin ne kyllä on ja pysyy, korkeintaan vaihtuu vaan isompiin!! :D
Tuo isompiin vaihtuminen on väistämätöntä. Tosin mulla oli tosi pitkään se 230l allas. Se on siis mun eka. Syksyllä sille tulee ikää 16v. Vedet siellä on sisällä edelleen, kun en ole kerennyt pestä sitä ja laittaa myyntiin. Pitäisi sekin tässä tehdä. Viime elokuussa se sitten vaihtui tuohon 720 litraiseen. Ja noita pienempiä pyörii ympärillä. Ja nyt olis tulossa se Rio, kunhan rikastun sen verran. Ja kutkuttaa myös hammaskarppi- ja vuokkokala-altaat. :roll:
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:
jennali kirjoitti:No se on kyllä jo tosiaan ylpeyden aihe tuo senioripartis! :) Nekin on tosi symppiksiä otuksia! :)

Tuo isompiin vaihtuminen on väistämätöntä. Tosin mulla oli tosi pitkään se 230l allas. Se on siis mun eka. Syksyllä sille tulee ikää 16v. Vedet siellä on sisällä edelleen, kun en ole kerennyt pestä sitä ja laittaa myyntiin. Pitäisi sekin tässä tehdä. Viime elokuussa se sitten vaihtui tuohon 720 litraiseen. Ja noita pienempiä pyörii ympärillä. Ja nyt olis tulossa se Rio, kunhan rikastun sen verran. Ja kutkuttaa myös hammaskarppi- ja vuokkokala-altaat. :roll:
Niin se taitaa kyllä olla! :D kyllä toi päälle 200 litrainenkin kuulostaa mun korviin jo isolta! 8O :D

Sullahan on jo suunnitelmat ihan täysin selvillä! :) Raha on kyllä siitä typerää, kun se pilaa aina kaikki mahtisuunnitelmat! [}:)] Aina se loppuu kesken, kun suunnitelmat on parhaillaan! :? :D
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

jennali kirjoitti:Niin se taitaa kyllä olla! :D kyllä toi päälle 200 litrainenkin kuulostaa mun korviin jo isolta! 8O :D

Sullahan on jo suunnitelmat ihan täysin selvillä! :) Raha on kyllä siitä typerää, kun se pilaa aina kaikki mahtisuunnitelmat! [}:)] Aina se loppuu kesken, kun suunnitelmat on parhaillaan! :? :D
Joo. Raha on kovin harmillinen rajoitin näissä hommissa. Ja tila on toinen. :P
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:
jennali kirjoitti:Niin se taitaa kyllä olla! :D kyllä toi päälle 200 litrainenkin kuulostaa mun korviin jo isolta! 8O :D

Joo. Raha on kovin harmillinen rajoitin näissä hommissa. Ja tila on toinen. :P
No se on tosiaan toinen paha rajoitin! :? Meillä ei nyt varmaan enää mihinkään, ainakaan kunnolliseen paikkaan, saisi uutta, pientä tai isoa akvaariota laittettua.. Ääärsyttävä tosiasia! :roll: :|
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

jennali kirjoitti:No se on tosiaan toinen paha rajoitin! :? Meillä ei nyt varmaan enää mihinkään, ainakaan kunnolliseen paikkaan, saisi uutta, pientä tai isoa akvaariota laittettua.. Ääärsyttävä tosiasia! :roll: :|
Kummasti sitä tilaa löytyy, kun tarkasti miettii... Itsellä tosiaan on kämpässä neliöitä 50 ja ainakin se Rio menee vielä suht kivuttomasti tänne :D

Edit.
Muuten hei! Sit jossain vaiheessa kun toi sun rusolehti(?) on niin paljon innostunut kasvamaan, että olis ylimääräistäkin. Niin olisikohan mun mahdollista saada sitä vähän? Kun mun oma kuukahti pallolan pimennyksessä :cry:
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:
jennali kirjoitti:No se on tosiaan toinen paha rajoitin! :? Meillä ei nyt varmaan enää mihinkään, ainakaan kunnolliseen paikkaan, saisi uutta, pientä tai isoa akvaariota laittettua.. Ääärsyttävä tosiasia! :roll: :|
Kummasti sitä tilaa löytyy, kun tarkasti miettii... Itsellä tosiaan on kämpässä neliöitä 50 ja ainakin se Rio menee vielä suht kivuttomasti tänne :D

Edit.
Muuten hei! Sit jossain vaiheessa kun toi sun rusolehti(?) on niin paljon innostunut kasvamaan, että olis ylimääräistäkin. Niin olisikohan mun mahdollista saada sitä vähän? Kun mun oma kuukahti pallolan pimennyksessä :cry:
Niinhän sitä varmaan tänne johonkin kohtaan vielä akvaarion saisi, mutta en haluais sitä minnekään piiloon laittaa, vaan haluaisin, että näkisin sen melkeinpä kokoajan! :) Meidän makkariinhan olisin halunnu ton taiston akvan laittaa, mutta ukko sanoo noiden suodattimien pitävän semmosta ääntä, että ei kiitos! :D Mä en kyllä juurikaan kuule noiden mitään sen kummempaa ääntä pitävän.. :roll: Ehkä silloin, kun laittaa diffuussorin auki ja ilmastaa suodattimen puhalluksen avulla akvoja, niin silloin kuuluu jotain vähän kovempaa ääntä ja satunnaista pientä liplatusta.. Mutta mun mielestä se on jotenkin rentouttavaa! :)

Juu, se on sitä rusolehti '"rubin"ia tuo.. Kyllähän mä voin sitä sulle postitella, kunhan taas lähtee kasvuun! :) ( Meinasin itseasiassa sitä sulle ehdottaakin, kun luin tuolta sinun päikystäs, että punaista kasvia tarvitsisit, mutta ajattelin sitten, että jos haluatkin nopsempaa saada hommailtua siihen uuden kasvin! :) )

Tänään juuri poistin kaikki vanhemmat levättyneet lehdet ja lyhensin varret ja laitoin vain hyvät latvapistokkaat kasvuun! :) Pieniähän nuo pistokkaat nyt ovat, joten voit joutua vähän odottelemaan! :P Mutta toivotaan, että kasvavat taas nopsempaa, kun lähti levät rasittamasta kasvua! :)
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

jennali kirjoitti:Niinhän sitä varmaan tänne johonkin kohtaan vielä akvaarion saisi, mutta en haluais sitä minnekään piiloon laittaa, vaan haluaisin, että näkisin sen melkeinpä kokoajan! :) Meidän makkariinhan olisin halunnu ton taiston akvan laittaa, mutta ukko sanoo noiden suodattimien pitävän semmosta ääntä, että ei kiitos! :D Mä en kyllä juurikaan kuule noiden mitään sen kummempaa ääntä pitävän.. :roll: Ehkä silloin, kun laittaa diffuussorin auki ja ilmastaa suodattimen puhalluksen avulla akvoja, niin silloin kuuluu jotain vähän kovempaa ääntä ja satunnaista pientä liplatusta.. Mutta mun mielestä se on jotenkin rentouttavaa! :)

Juu, se on sitä rusolehti '"rubin"ia tuo.. Kyllähän mä voin sitä sulle postitella, kunhan taas lähtee kasvuun! :) ( Meinasin itseasiassa sitä sulle ehdottaakin, kun luin tuolta sinun päikystäs, että punaista kasvia tarvitsisit, mutta ajattelin sitten, että jos haluatkin nopsempaa saada hommailtua siihen uuden kasvin! :) )

Tänään juuri poistin kaikki vanhemmat levättyneet lehdet ja lyhensin varret ja laitoin vain hyvät latvapistokkaat kasvuun! :) Pieniähän nuo pistokkaat nyt ovat, joten voit joutua vähän odottelemaan! :P Mutta toivotaan, että kasvavat taas nopsempaa, kun lähti levät rasittamasta kasvua! :)
Höh. Tylsä ukko. Mä olen jo niin tottunut tuohon suodatinten pieneen hurinaan ja liplatukseen, että en varmaan osaisi nukkua enää ilman :D Ja mä olen siitä onnellisessa asemassa tän kämpän kanssa, että pohjaratkaisu on aika kiva. Mikään allas ei siis ole varsinaisesti missää piilossa. Paitsi rivari, kun sillä ei ole jalustaa :roll:
Voi ihanaa. Kiitos paljon! Eipä tuolla aukolla nyt varsinaisesti kiire ole, vaikka se mua vähän häiritseekin :D Enkä usko, että sopivaa kasvia siihen heti löytyy. Papukaijalehti kun taitaisi ainakin arvostaa suurempaa wattimäärää. Tosin on ollut myös harkinnassa metsästää tuohon 2-putkinen valaisin jostain... :mrgreen:
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Höh. Tylsä ukko. Mä olen jo niin tottunut tuohon suodatinten pieneen hurinaan ja liplatukseen, että en varmaan osaisi nukkua enää ilman :D Ja mä olen siitä onnellisessa asemassa tän kämpän kanssa, että pohjaratkaisu on aika kiva. Mikään allas ei siis ole varsinaisesti missää piilossa. Paitsi rivari, kun sillä ei ole jalustaa :roll:
Voi ihanaa. Kiitos paljon! Eipä tuolla aukolla nyt varsinaisesti kiire ole, vaikka se mua vähän häiritseekin :D Enkä usko, että sopivaa kasvia siihen heti löytyy. Papukaijalehti kun taitaisi ainakin arvostaa suurempaa wattimäärää. Tosin on ollut myös harkinnassa metsästää tuohon 2-putkinen valaisin jostain... :mrgreen:
Niin ja minusta noi suodattimet, mitä mulla on, ei oikeesti pidä kyllä kummostakaan hurinaa.. :roll: ..Ukko taitaa vaan höräjää omiaan ja on kyllä tosiaan tylsä, kun en saa edes akvaariota makkariin!! :frown: :D

Meillä on tässä tönössä kans tosi kiva pohjaratkaisu, suurimmaksi osaksi, paitsi ei akvaarioita ajatellen! :roll: :D

Juu, se papukaijalehti taitaa tosiaan olla valolle perso.. :|
Toi rubiini voi kans liian vähässä valossa tiputella alalehtiään, mutta on myös tosi mukautuvainen noihin valo-olosuhteisiin! :) Mähän ostin sen täältä yhdeltä AW:läiseltä ja hänellä oli ollut paremmin valotehoja kuin minulla, mutta minulla tuo rubiini kumminkin sopeutui tohon vähempään valomäärään! :)
Kevis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kevis »

jennali kirjoitti:
mirauria kirjoitti:Höh. Tylsä ukko. Mä olen jo niin tottunut tuohon suodatinten pieneen hurinaan ja liplatukseen, että en varmaan osaisi nukkua enää ilman :D
Niin ja minusta noi suodattimet, mitä mulla on, ei oikeesti pidä kyllä kummostakaan hurinaa.. :roll: ..Ukko taitaa vaan höräjää omiaan ja on kyllä tosiaan tylsä, kun en saa edes akvaariota makkariin!! :frown: :D
En yritä helpottaa ukkosi tilannetta, mutta kyllä mää tiiän mitä se tarkottaa. Mää vedän joskus makuuhuoneen oven kiinni kun olkkarissa olevien altaiden suodattimet häiritsee. Sen touko-elokuun ajan kun oli yksi allas makuuhuoneessa edellisessä asunnossa ni ei paljoa naurattanut. "Mikä tuo plopsahdus oli? Eikö ollutkin ihan erilainen solina äsken? Onko siellä jossain altaassa vuoto?! Ei herrantähe nyt pittää mennä taskulampun kanssa kiertämään altaita ympäri!"
Mää oon se tyyppi. :roll:
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
jennali
Senior Member
Senior Member

Kevis kirjoitti:
jennali kirjoitti:
mirauria kirjoitti:Höh. Tylsä ukko. Mä olen jo niin tottunut tuohon suodatinten pieneen hurinaan ja liplatukseen, että en varmaan osaisi nukkua enää ilman :D
En yritä helpottaa ukkosi tilannetta, mutta kyllä mää tiiän mitä se tarkottaa. Mää vedän joskus makuuhuoneen oven kiinni kun olkkarissa olevien altaiden suodattimet häiritsee. Sen touko-elokuun ajan kun oli yksi allas makuuhuoneessa edellisessä asunnossa ni ei paljoa naurattanut. "Mikä tuo plopsahdus oli? Eikö ollutkin ihan erilainen solina äsken? Onko siellä jossain altaassa vuoto?! Ei herrantähe nyt pittää mennä taskulampun kanssa kiertämään altaita ympäri!"
Mää oon se tyyppi. :roll:
Hehee! :D Mä taas oon semmonen nukkuja, etten oikein herää mihinkään ja nukahtaessakaan en pahemmin kiinnitä huomiota ääniin! :) Ukko on sitten tosiaan herkempi uninen! :) Alkuunsa mäkin kyllä kuuntelin akvojen ääniä, ennen kuin nukahdin, mutta sitten totuin niihin..
Toivottavasti herään sitten jos sattuu oikeesti sellanen vesiputous/suihkulähde -tyyppinen akvakatastrofi! :roll: 8O
jennali
Senior Member
Senior Member

Semmonen kysymys tuli muuten mieleen, tässä kun tänään vaihdoin metsikköön vedet ja vesi sumeni sitten aika lahjakkaasti hiekan pöyhinnästä ja siitä, kun tuli osuttua muutamaan sulaneeseen savilannoitepallon palaan ja nekin heitti mukavat lisäykset tohon sumeuteen, että eihän siitä ole haittaa kaloille..? 8O Seuralassa ei ton soran kanssa tommosta oo tullut juurikaan vastaan, niin en osaa nyt siihenkään tota ongelmaa verrata ( sen kun saa niin mukavasti painelemalla lapottua puhtaaksi niin ettei juurikaan mitään hajonnutta ruokaa tai muutakaan pääse vettä samentamaan.. :roll: ) Vesiarvoissa siis ei näy ainakaan mitään vakavia piikkejä.. Ja hiekka kyllä pestiin silloin siskon kanssa hyvin ja katsottiin aina, että vesi on kirkasta, kun hiekan huuhtelu lopetettiin..

Tilasin tohon metsikön suodattimeen hienosuodatuspatruunan, jos tota tulee vastaan enemmänkin! :)
jennali
Senior Member
Senior Member

Niin ja huomasin muuten tuossa vedenvaihdossa yhden mukavankin jutun.. Pienempi kannoista pysyy pohjassa jo ilman kivi painoja! :) Isompi ei taida vielä siihen suostua! :roll:
jennali
Senior Member
Senior Member

Metsikön samennus on alkanut haihtumaan mukavasti ja päätin sitten sitä juhlia näpsimällä vähän kuvia sen maisemista ja kaloista! :)

Tänään käytiin eräällä laavulla makkaran paistossa ja harmittelin kun ei tullut kameraa mukaan, niin hyviä idea- ja inspiraatiokuvia olisin saanut tuota metsikkö -allasta ajatellen ( tuo laavu sijaitsi juuri sellaisella paikalla, johon metsä vaihtuu kallioiseen hiekkarantaan.. )
Sieltä pongasin esimerkiksi sen, että kivet ovat enemmän sellaisia kulmikkaita ja osittain sammaloituneita tai jäkältyneitä. Tästäpäs ajattelinkin, että taidanpas vaihtaakin, ainakin suurimman osan pyöreämuotoisista kivistä kulmikkaisiin kiuaskiviin ( oliviini diabaasi ), jotka eniten muotokieleltään ja väriltään tuo mieleen kallio/kivikko-rantaa..
Ajattelin kokeilla tehdä tuon pienemmän kannon alle jonkinlaisen luonnollisen näköisen kalliota muistuttavan kivirakennelman ( liimailen luultavastikin pikaepoksilla.. ), johon tulee jotain kasvustoa ja sammalta ( jätän kivien väliin kunnon luolamaisia koloja piikkiksille! :) ). Isomman kannon alle teen vain sellaisen kivirakennelman, että peittää näkyvyyden suodattimelle, mutta kumminkin jää paljon tilaa kaloille piileskellä siellä! :) Nuo muutamat pyöreät kivet aion vuorata kokonaan sammalella, niin että ne muistuttavat lähinnä sammalmättäitä..
Voisi olla myös kiva idea hommata joskus tässä muutamia catappa vedenparannuslehtiä tuonne altaan pohjalle.. Siitäkin tulisi mukavasti metsäisyyttä lisää ja piikkikset varmasti tykkäisivät niiden alla mönkiä! :)

..Tälläisiä ideoita tosiaan pukkasi tuolla ulkoilmassa.. Ei siis huono retki ollenkaan! :D
Liitteet
Heti vedenvaihdon jälkeen alkoi tälläinen taas rakentua! :)
Heti vedenvaihdon jälkeen alkoi tälläinen taas rakentua! :)
hunis poitsu ja valtava kuplapesä.jpg (183.45 KiB) Katsottu 3321 kertaa
metsikkö.jpg
metsikkö.jpg (156.12 KiB) Katsottu 3321 kertaa
hunis poitsu ihmettelee kameraa.jpg
hunis poitsu ihmettelee kameraa.jpg (96.05 KiB) Katsottu 3321 kertaa
minirasboroja ja hunis tytteli.jpg
minirasboroja ja hunis tytteli.jpg (129.3 KiB) Katsottu 3321 kertaa
minirasborat.jpg
minirasborat.jpg (83.72 KiB) Katsottu 3321 kertaa
Tämä yksi piikkis sai nimen, kun erottuu joukosta isompana ja kuviot ovat silla vähän erinäköisemmät, kuin muilla ystävillään.. Tämän kasvot toivat minulle mieleen sen entisaikojen ohjelman ruskean ja karvaisen avaruusolion "alfin" ja siitä siis tuo nimi! :D Saattaahan tuo meidän Alf olla tyttökin, mutta Alf; ina se pysyy! :D
Tämä yksi piikkis sai nimen, kun erottuu joukosta isompana ja kuviot ovat silla vähän erinäköisemmät, kuin muilla ystävillään.. Tämän kasvot toivat minulle mieleen sen entisaikojen ohjelman ruskean ja karvaisen avaruusolion "alfin" ja siitä siis tuo nimi! :D Saattaahan tuo meidän Alf olla tyttökin, mutta Alf; ina se pysyy! :D
matonen joka sai nimekseen alf!.jpg (126.13 KiB) Katsottu 3321 kertaa
kuvasin marsileaa, mutta kuvaan tuli myös yksi linssilude!.jpg
kuvasin marsileaa, mutta kuvaan tuli myös yksi linssilude!.jpg (119.9 KiB) Katsottu 3321 kertaa
konnanputki on kasvanut mukavasti ja tehnyt paljon uutta lehteä.jpg
konnanputki on kasvanut mukavasti ja tehnyt paljon uutta lehteä.jpg (165 KiB) Katsottu 3321 kertaa
poimii
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja poimii »

Tuo konnanputki jonka toin näytää paljon paremmin kasvavan kuin omassa altaassani. Miulla 1-2mm sora, voiskohan ero olla pohjamatskussa.. Millä lannotat metsikköä?
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Catappa lehtien sijaan voit myös kerätä sieltä laavun nurkilta tammen lehtiä... [;)]
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
jennali
Senior Member
Senior Member

poimii kirjoitti:Tuo konnanputki jonka toin näytää paljon paremmin kasvavan kuin omassa altaassani. Miulla 1-2mm sora, voiskohan ero olla pohjamatskussa.. Millä lannotat metsikköä?
Ai niinkö..? 8O Minä käytän tuolla profitoa ja juurille on niitä 7 kuulia! :) Tosin tuolla konnanputkella ei ole tyvellään ollenkaan lannoitekuulapalaa, kun se kerää nuo tarvitsemansa ainekset vedestä noilla lehtien alla olevilla juurillaan. Konnanputki lähti viime vedenvaihdossa leijailemaan, niin huomasin, ettei ole pohjaan yrittänytkään tehdä vähäisiäkään juuria, joten epäilen profiton ja kasviputkien ( sylvania aquastar ja joku punertava putki ( oliko sen nimi joku osram flora..? ) ja olevan syynä tuohon kasvuun! :)
jennali
Senior Member
Senior Member

Siltsu kirjoitti:Catappa lehtien sijaan voit myös kerätä sieltä laavun nurkilta tammen lehtiä... [;)]
Niin tosiaan! :D Saakos muuten muita lehtiä luonnosta keräillä tuonne..? Täällä en ole nimittäin luonnossa tammia nähnyt, kuin muutaman omakotitalon pihassa istutettuna.. :|
jennali
Senior Member
Senior Member

Mäpäs etsinkin niitä inspiskuvia ihan tuolta netin ihmeellisestä maailmasta! :) Tässä olevat kuvat on lainattu vastavalosta ja joistakin muista kuvapalveluista, joista ilmeisesti saa kuvia lainailla! :D

Tarkoituksena siis ei ole ihan täysin metsän näköistä tuosta altaasta saada, vaan vähän niinkuin sinne päin ja niin, että katselija arvaa, mitä haen takaa tuolla maisemalla! :)
Liitteet
Ajattelin, että jos lähtisin ihan keramiikkakurssille tekemään pari aidon näköistä sientä, jotka saisi sitten levättyä sieltä täältä vihreiksi, ettei ne liikaa pomppaa sitten silmille tuolta metsikön maisemasta.. Ja jos näyttää yhtään sellaiselle että &quot;ei näin&quot;, niin jätän sienet pois! :D
Ajattelin, että jos lähtisin ihan keramiikkakurssille tekemään pari aidon näköistä sientä, jotka saisi sitten levättyä sieltä täältä vihreiksi, ettei ne liikaa pomppaa sitten silmille tuolta metsikön maisemasta.. Ja jos näyttää yhtään sellaiselle että "ei näin", niin jätän sienet pois! :D
sieniä.jpg (7.97 KiB) Katsottu 3178 kertaa
sieniä 2.jpg
sieniä 2.jpg (5.25 KiB) Katsottu 3178 kertaa
Tämän voisi toteuttaa niin, että nostaa tuon hydrocotyle tripartitan tuolla tavalla sammaleisen kiven tai kannon päälle! :)
Tämän voisi toteuttaa niin, että nostaa tuon hydrocotyle tripartitan tuolla tavalla sammaleisen kiven tai kannon päälle! :)
sammalta.jpg (123.06 KiB) Katsottu 3178 kertaa
sammalpallo.jpg
taidan tarvita lisää leväpalleroita ja sammalta! :D Ihan koko pohjaa en kumminkaan aio täyttää sammalilla ja leväpalleroilla, vaan luultavasti toteutan nuo kantojen juurien ja kivien eteen/alle..
taidan tarvita lisää leväpalleroita ja sammalta! :D Ihan koko pohjaa en kumminkaan aio täyttää sammalilla ja leväpalleroilla, vaan luultavasti toteutan nuo kantojen juurien ja kivien eteen/alle..
sammalmattoa.jpg (11.94 KiB) Katsottu 3178 kertaa
sammalinen juurakko.jpg
sammalinen juurakko.jpg (18.32 KiB) Katsottu 3178 kertaa
kanto.jpg
kanto.jpg (14.66 KiB) Katsottu 3178 kertaa
kannon päällä sammalta.jpg
kannon päällä sammalta.jpg (163.28 KiB) Katsottu 3178 kertaa
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Tuo hydrocotyle tripartitan tuolla tavalla sammaleisen kiven tai kannon päälle! --->LOISTAVA IDEA! :mrgreen: HIENO!
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
jennali
Senior Member
Senior Member

Siltsu kirjoitti:Tuo hydrocotyle tripartitan tuolla tavalla sammaleisen kiven tai kannon päälle! --->LOISTAVA IDEA! :mrgreen: HIENO!
Hihii, kiitti! :) Tuosta kuvasta heti pomppas tuollanen yhdistelmä mieleen! :D Sormet taas syyhyää siihen siihen malliin, että täytynee rueta suunnittelemaan noita kivirakennelmia ja tilailemaan ehkä vähän lisää sammalia! :D

Onkohan muita nettikauppoja, josta löytäisi sammalia.. ( ja jossa ei ois 20 euron tilaus rajaa.. Se on niin vaikea saada sitten täyteen, jos ei ole muuta tilattavaa! :|)? Etsin semmoisia lajeja jotka ei niin kasvaisi korkeutta, vaan enempi semmoista joka myötäilis paremmin kiviä ja kantoja! :) Tuota riippasammalta vois ainakin lisää tilata..
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

jennali kirjoitti:
poimii kirjoitti:Tuo konnanputki jonka toin näytää paljon paremmin kasvavan kuin omassa altaassani. Miulla 1-2mm sora, voiskohan ero olla pohjamatskussa.. Millä lannotat metsikköä?
Ai niinkö..? 8O Minä käytän tuolla profitoa ja juurille on niitä 7 kuulia! :) Tosin tuolla konnanputkella ei ole tyvellään ollenkaan lannoitekuulapalaa, kun se kerää nuo tarvitsemansa ainekset vedestä noilla lehtien alla olevilla juurillaan. Konnanputki lähti viime vedenvaihdossa leijailemaan, niin huomasin, ettei ole pohjaan yrittänytkään tehdä vähäisiäkään juuria, joten epäilen profiton ja kasviputkien ( sylvania aquastar ja joku punertava putki ( oliko sen nimi joku osram flora..? ) ja olevan syynä tuohon kasvuun! :)
Mä en ainakaan pidä konnanputkea ollenkaan pohjassa. Kiepautin vain hiukan käkkyrän ympärille, ettei karkaa. Vaikuttaa viihtyvän sillä tavalla paremmin kuin hyvin :)
Siltsu kirjoitti:Tuo hydrocotyle tripartitan tuolla tavalla sammaleisen kiven tai kannon päälle! --->LOISTAVA IDEA! :mrgreen: HIENO!
NIIIIN samaa mieltää. Ihan tosi huippu idea! Ja tykkäsin kyllä muistakin noista sammaljutuista ^^
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Mä en ainakaan pidä konnanputkea ollenkaan pohjassa. Kiepautin vain hiukan käkkyrän ympärille, ettei karkaa. Vaikuttaa viihtyvän sillä tavalla paremmin kuin hyvin :)

Niin, eikös tuota konnanputkea voi pitää ihan vaikka pintakasvinakin..? Tai näin olen ymmärtänyt! :) Mullakin se on pohjassa lähinnä vaan sen takia, että näyttäisi sille, että se kasvaisi maasta tohon kannon rungolle.. :)
NIIIIN samaa mieltää. Ihan tosi huippu idea! Ja tykkäsin kyllä muistakin noista sammaljutuista ^^
Niin mä vaan sain niin äärettömästi inspiraatiota tuolta laavureissulta, just sammalisista kivistä ja kannoista ym..! :) Mun pitää kyllä seuraavan kerran, kun sinne mennään, ottaa kamera mukaan! :) Nuo kuvat on siis netistä pengottuja ja en löytänyt sieltä sellaista samanlaista maastoa, kuin tuolla laavun ympäristössä oli! :roll: Mutta kyllä nuo kantokuvat inspiroi ihan yhtälailla!! [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”