Kalojen valtakunnat

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
jennali
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

mirauria kirjoitti:
jennali kirjoitti:No toi pallola on sulla just semmonen kuvaava nimi! :) Heti tuli mieleen se pallola-altaasi! :) Niinkuin mulla on tuo taiston boxi/ allas ym..! :) Mutta kun on kaksi seuralaa, tuntuu jotenkin persoonattomille ne, kun ne on vaan seuraloita jotka nimetään vain litroilla! :D Meillä esim vieraat luulee tota 86 litraista sataseks, koska se näyttää isommalta, kun on pidempi ja korkeutta siihen tuo sitten tuo valaisinkansi.. :roll: Näille pitäis keksiä jotkut kivat nimet, joista kävis heti ilmi, että kumpiko seurala on kyseessä.. Hmmmp, siinäpäs vasta mietittävää! :? :)
No joo. Se on ihan kätevä, kun muuten olisi kaksi samankokoista allasta. Ja pallolassa asuu toki palloja :P Ja ainiin. Onhan mulla rivari myös :D Mutta sitten on vain 40l ja 54l. Uudella purkilla taas on teemanimi jo valmiina, kun on se itämainen :mrgreen: Mutta noiden nimien miettiminen on kyllä hankalaa, jos ei ole semmoista jotain selkeää/helppoa juttua, jonka mukaan nimetä loota.
Niin olikin se rivarikin sulla! :) Tossa satasessakin on periaatteessa löyhänä teemana toi "metsäisyys".. Mutta niin.. Siitäpä sitten semmoinen helposti suusta tuleva, kirjoitettava ja kuvaava nimi pitäisi keksiä... :roll: ..Ja entäs sitten 86 litrainen.. Miten mä nyt sille ikinä mitään nimeä keksin..?? 8O ...Viidakko...?! :? :D
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mirauria »

jennali kirjoitti:Niin olikin se rivarikin sulla! :) Tossa satasessakin on periaatteessa löyhänä teemana toi "metsäisyys".. Mutta niin.. Siitäpä sitten semmoinen helposti suusta tuleva, kirjoitettava ja kuvaava nimi pitäisi keksiä... :roll: ..Ja entäs sitten 86 litrainen.. Miten mä nyt sille ikinä mitään nimeä keksin..?? 8O ...Viidakko...?! :? :D
Niinno. Jos sille sataselle keksii jonkun järkevän/hyvän nimen, niin voihan se toinen sitten olla vaan seurala? Mä olen vakavasti harkinnut nimeäväni tuon 54 litraisen murheenkryyniksi. Sen tasapainon hakeminen tuntuu olevan ongelmallista. Sinilevää siellä ei enää ole, mutta piilevää kyllä. Ja se yksi kasvikin tykkää luhistua. Tosin se voi kyllä johtua ihan hyvin myös liian vähäisestä valosta, kun on violetit alapinnat lehdissä... Mitenhän tuohon aquaelin kanteen saisi kätevästi/järkevästi toisen putken...
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Niinno. Jos sille sataselle keksii jonkun järkevän/hyvän nimen, niin voihan se toinen sitten olla vaan seurala? Mä olen vakavasti harkinnut nimeäväni tuon 54 litraisen murheenkryyniksi. Sen tasapainon hakeminen tuntuu olevan ongelmallista. Sinilevää siellä ei enää ole, mutta piilevää kyllä. Ja se yksi kasvikin tykkää luhistua. Tosin se voi kyllä johtua ihan hyvin myös liian vähäisestä valosta, kun on violetit alapinnat lehdissä... Mitenhän tuohon aquaelin kanteen saisi kätevästi/järkevästi toisen putken...
No niin, noinkin voisi tehdä, että toiselle vaan keksisi nimen..! :)
Hah, murheenkryyni nimi ois kyllä melko hauska! :D Eikö onnistuisi siihen valokanteen samanlainen systeemi, minkä minä nikkaroin tehdä tuohon 86 litraisen valaisinkanteen..? Mulla tulee taiston boxiin ajoittain kans tota piilevää, juurikin tuon huonon valaistuksen takia, että voi tosiaan olla sinunkin "murheenkryyni"altaassa :D syynä se! :)
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

jennali kirjoitti:No niin, noinkin voisi tehdä, että toiselle vaan keksisi nimen..! :)
Hah, murheenkryyni nimi ois kyllä melko hauska! :D Eikö onnistuisi siihen valokanteen samanlainen systeemi, minkä minä nikkaroin tehdä tuohon 86 litraisen valaisinkanteen..? Mulla tulee taiston boxiin ajoittain kans tota piilevää, juurikin tuon huonon valaistuksen takia, että voi tosiaan olla sinunkin "murheenkryyni"altaassa :D syynä se! :)
Niin. Sitä vois tutkia, jos sen sinne sais jotenkin järkevästi laitettua... Mistä sä tilasitkaan sen sun osan? Tuohon täytyy varmaan lyhkäsempi olla, mutta kai niitä eri mittaisina on...
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:
jennali kirjoitti:No niin, noinkin voisi tehdä, että toiselle vaan keksisi nimen..! :)
Niin. Sitä vois tutkia, jos sen sinne sais jotenkin järkevästi laitettua... Mistä sä tilasitkaan sen sun osan? Tuohon täytyy varmaan lyhkäsempi olla, mutta kai niitä eri mittaisina on...
Siis onko sulla siinä T5 putki vai..? Kyllä niitä pitäis olla siis T8 ja T5 putkillekin! :) Tilasinkohan minä sen tuolta akvaterrasta.. niin taisi olla ja oli joku halppis merkki, joku QEM, mutta toimii edelleen hyvin ja osat ovat kestäneet! :) Se käy siis terraario- sekä akvakäyttöön! [;)]
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Eikun t8 on. Täytyypä tutkailla :) Kiitos

EDIT
Oliko se joku tämmönen?
http://www.akvaterra.eu/verkkokauppa/de ... -3523.html
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Eikun t8 on. Täytyypä tutkailla :) Kiitos
Ollos hyvä vaan! :)
Siis se valaisinrungon asennus tulee just ton putken pituuden mukaan.. Jos putki sopii nyt hyvin ja samanlainen tila on siinä suunnitellulla uuden putken paikalla, pitäis siihen siis ton valaisinrunkokin saada kiinniteltyä! :) Eikä ollu kovin kallis tuo oliko se nyt QEM vai OEM! :) Heitä viestillä, jos tarviit suunnitteluapua, voin vaikka laittaa tarkempaa kuvaa tosta mun virityksestä sitten, jo se vaikka auttais asennuksessa! [;)]
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

jennali kirjoitti:Ollos hyvä vaan! :)
Siis se valaisinrungon asennus tulee just ton putken pituuden mukaan.. Jos putki sopii nyt hyvin ja samanlainen tila on siinä suunnitellulla uuden putken paikalla, pitäis siihen siis ton valaisinrunkokin saada kiinniteltyä! :) Eikä ollu kovin kallis tuo oliko se nyt QEM vai OEM! :) Heitä viestillä, jos tarviit suunnitteluapua, voin vaikka laittaa tarkempaa kuvaa tosta mun virityksestä sitten, jo se vaikka auttais asennuksessa! [;)]
Tai sitten kitisen kamulleni herra elektroniikka-asentajalle, että TEE! :twisted: Tosin nopeammin saan, kun teen itse. Se ei ole vieläkään kerennyt edes aloittaa 2m led-valaisinta :cry:
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:
jennali kirjoitti:Ollos hyvä vaan! :)
Tai sitten kitisen kamulleni herra elektroniikka-asentajalle, että TEE! :twisted: Tosin nopeammin saan, kun teen itse. Se ei ole vieläkään kerennyt edes aloittaa 2m led-valaisinta :cry:
Juu, mullekin piti ihan alusta pitäen asentaa erään tuttavan tuohon se lisärunko, mutta sitten se aina unohti tai oli muuten kiirettä, niin päätinpä näpätä itse! :D Ei ollut vaikeeta tuo asennus, ainoastaan noiden ruoka-automaateille tarkoitettujen koteloiden irroitus oli haastavaa! :)
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

jennali kirjoitti:Juu, mullekin piti ihan alusta pitäen asentaa erään tuttavan tuohon se lisärunko, mutta sitten se aina unohti tai oli muuten kiirettä, niin päätinpä näpätä itse! :D Ei ollut vaikeeta tuo asennus, ainoastaan noiden ruoka-automaateille tarkoitettujen koteloiden irroitus oli haastavaa! :)
Tuossa aquaelin kannessa ei ole semmosia. Siinä on vaan ruokinta-aukko etuosassa. Eli sikäli varmaan himpun simppelimpi projekti? Yritän ottaa tuosta kuvaa jossain välissä. Nyt ei jaksa. :P
jennali
Senior Member
Senior Member

Minäpäs kuulkaa viime torstaina, vai oliko se nyt perjantaina, repäisin ja huusin huutonetistä käyttämättömän ja tosi edullisen, tetraplant optimatin, pienen akvaarion hiilarisetin kokeeksi, että vaikuttaako kasvien kasvuun ja tuohon levien minimoimiseen ( rusolehti "rubiini"n vanhimmat lehdet on aika kaameessa vihreässä levässä! :roll: ).. Aluksihan levät voivat innostua, mutta sitten, jos tuota kasvien kasvua tuo hiilari lisää, pitäisi sitten liikojen levien alkaa hävitä, tai ei ainakaan kerkeäisi muodostua kasvien lehdille niin vinhaan, kun saisi jo levästä puhtaat latvapistokkaat nopeammin ja levättyneet varret sais sitten heitellä pois! :)
Jotenkin on ruennut ihmetyttämään noiden minun kasvien kasvuvauhti.. :? Ne kasvaa kyllä, mutta ei niin nopeasti, mitä olen lukenut näiden kasvien kasvunopeuden normaalisti olevan! :? Huomasin sen, kun odottelen edelleen rusolehden kasvattavan latvustaan, että saan levättömät pistokkaat! :roll: Valaistuksen pitäisi olla ihan riittävä, kun ottaa huomioon sen, että tuon 86 litraisen korkeus on vaan sen 36 cm.. Lannoituksenkin pitäisi olla nyt riittävää.. :?

Kerron sitten tuloksia, että kannattiko tuo hankinta ja jatkanko hiilarin lisäystä jatkossa! :)
Liitteet
Toivotaan että intianvesitähdikki peittäisi pian tuon letkun taakseen! :P Ai niin ja piti vielä mainita, että lisäsin tuohon letkuun myös patkät ohuempaa putkea, joka menee tiukasti tuon optimatin putken sisään, että sain tuohon takaiskuventtiilin tökättyä ja näin ollen sain tuon pullon piiloon akvan taakse, eikä sitä tarvinnut ohjeen mukaan säilyttää akvaarion yläpuolella! ;)
Toivotaan että intianvesitähdikki peittäisi pian tuon letkun taakseen! :P Ai niin ja piti vielä mainita, että lisäsin tuohon letkuun myös patkät ohuempaa putkea, joka menee tiukasti tuon optimatin putken sisään, että sain tuohon takaiskuventtiilin tökättyä ja näin ollen sain tuon pullon piiloon akvan taakse, eikä sitä tarvinnut ohjeen mukaan säilyttää akvaarion yläpuolella! ;)
tetraplantin CO2 optimat setti.jpg (122.97 KiB) Katsottu 1646 kertaa
hiilarikellon ruma letku!.jpg
hiilarikellon ruma letku!.jpg (90.37 KiB) Katsottu 1646 kertaa
Viimeksi muokannut jennali, 21:31, 16.03.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:
jennali kirjoitti:Juu, mullekin piti ihan alusta pitäen asentaa erään tuttavan tuohon se lisärunko, mutta sitten se aina unohti tai oli muuten kiirettä, niin päätinpä näpätä itse! :D Ei ollut vaikeeta tuo asennus, ainoastaan noiden ruoka-automaateille tarkoitettujen koteloiden irroitus oli haastavaa! :)
Tuossa aquaelin kannessa ei ole semmosia. Siinä on vaan ruokinta-aukko etuosassa. Eli sikäli varmaan himpun simppelimpi projekti? Yritän ottaa tuosta kuvaa jossain välissä. Nyt ei jaksa. :P
No se kyllä helpottaa jo paljon hommaa! :) Näppää vaan kuvaa sitten kun jaksat, niin vilkaistaan että miten siihen voisi sen putken lisätä! :)
jennali
Senior Member
Senior Member

EDIT
Oliko se joku tämmönen?
Juu, just tommonen, paitsi T8 putkelle! :)
AAk, siis ton merkkinen juu, mutta halvempi malli, ei toi deluxe! :) Mut sekin tietty käy! :)
Toi on mulla! :) >> http://www.akvaterra.eu/verkkokauppa/li ... -3520.html
jennali
Senior Member
Senior Member

jennali kirjoitti:

EDIT
Oliko se joku tämmönen?
Juu, just tommonen, paitsi T8 putkelle! :)
AAk, siis ton merkkinen juu, mutta halvempi malli, ei toi deluxe! :) Mut sekin tietty käy! :)
Toi on mulla! :) >> http://www.akvaterra.eu/verkkokauppa/li ... -3520.html
Siinä tulee mukana ne muovikiinnikkeet, jolla sen saa kiinnitettyä valaisinkanteen.. Tietty siinä tarvitaan poraa, että saa ne reiät tehtyä noille kiinnikkeiden muovimuttereille/ruuveille! :) Näytti kamalan heikoilta nuo kiinnikkeet, mutta hyvin jousti ja sain kiinnikkeitä rikkomatta ton putken siihen! :D Varmaankin nuo kiinnikkeet vanhetessaan hapristuu, kun muovia ovat, joten ne täytyy aika-ajoin vaihdella, mutta noita osia saa vaikka akvaarioon.fi:stä! :) Meinasin itse etsiskellä tuohon seuraavaksi metalliset kiinnikkeet.. Ne kestäisi ehkä vähän pidempäänkin! :)
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Huomasin kyllä sen halvemmankin mallin, mutta siinä aquaelin omassa on nuo päät tuollaiset. Tosin tuo halvempi malli taitaisi mennä pienempään tilaan.
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Huomasin kyllä sen halvemmankin mallin, mutta siinä aquaelin omassa on nuo päät tuollaiset. Tosin tuo halvempi malli taitaisi mennä pienempään tilaan.
Niin, se takia minäkin sen mallin otin, kun menee tosiaan pienempään tilaan.. Ja hintakaan ei ollut hullumpi! :D
jennali
Senior Member
Senior Member

No nyt on uusi tausta tullut ja vaihdettu tuohon "metsikköön" ( >> tuo nyt olkoon tuon 100 litraisen kutsumanimi! :D )! :) Siitä innostuneena istuttelin nyt siihen männynkäkkyräänkin riippasammalta, kun on jo viikon pysynyt sankon pohjalla kellumatta! :) Ruukkuunkin laitoin partaleväpallerosta pari läikkää (tykästyin tuohon ruukkuun, niin ajattelin jättää sen tuonne akvaan! :) Se vaan jotenkin näyttää sille, että sen pitää olla tuolla, varsinkin tuolleen sammalella somistettuna! :D ), samoin siihen uudempaan kantoonkin tuli tuota pallerolevää laitettua! :) Sitä kaarenmuotoista männynpalaa en tuonne nyt laitakaan, ( ja se sitä paitsi kelluukin vielä.. :roll: ) kun tuo käkkyräisempi näyttääkin kivemmalle, omaan silmään, tuossa keskellä.. Edelleen isompia kiviä kaipailisin vielä, tuohon pienemmän kannon eteen, mutta lumi edelleen vaikeuttaa kiven etsimisurakkaani! :roll: :D

Tuo uusi tausta toi sitä kaivattua syvyyttä, metsäisyyttä ja värikkyyttä ja täytyy sanoa, että on se vaan parempi, kuin se kalliotausta! :)
Mitäs olette päikkyyni eksyneet mieltä tuosta metsikön uudesta taustasta.. Parannus vai pahennus..?? :mrgreen:

Laitan kuvaa vielä tuosta seuralasta ( siis 86 litraisesta! :D ) johon on nyt kaksi päivää mennyt hiilaria tuolla tetraplantin optimat -systeemillä.. En tiedä näkyykö kuvassa mitään eroa edelliseen kuvaan, mutta näin luonnossa katsottuna kasvit näyttävät jotenkin tosi terveiltä nyt, varsinkin tuo vedensuosikki ja intianvesitähdikki! :)

Hiilari on tosin myös tuonut sitä äärettömän tiukkaan tarttuvaa vihreää täplälevää lisää noihin anubiaiden lehtiin, mutta ilmeisesti onkin odotettavissa, että levät saattavat ensin villiintyä tuosta hiilarista, ennen kuin kasvit tajuaa sen ja rupeavat hyväksikäyttämään hiilaria kasvuun ja vievät näin leviltä elintilaa ja ravinteita pienemmäksi..
Liitteet
100l uusi tausta!.jpg
100l uusi tausta!.jpg (117.46 KiB) Katsottu 1484 kertaa
seurala 2 päivää sitten, ilman hiilarilisää..
seurala 2 päivää sitten, ilman hiilarilisää..
seurala 86 l nyt.jpg (186.12 KiB) Katsottu 1484 kertaa
Hiilaria mennyt kaksi päivää..
Hiilaria mennyt kaksi päivää..
hiilaria seuralaan 2 päivää...jpg (149.04 KiB) Katsottu 1493 kertaa
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä kannatti vaihtaa! Sopii tuo tausta tuonne metsikköön kuin nenä päähän :)
Ja siellähän menee ihana pikku matonenkin <3
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Kyllä kannatti vaihtaa! Sopii tuo tausta tuonne metsikköön kuin nenä päähän :)
Ja siellähän menee ihana pikku matonenkin <3
Niin ja näyttää että ois enemmän kasvejakin! :D Meinasin vielä vähän tuoda tuonne kolmiulotteisuutta niin, että laitan joko kiviin tai siihen mäntykaareen jotain sammalta, tohon ihan kiinni takalasiin, niin tuo tausta ikäänkuin, ainakin toivottavasti :D , näyttäisi sulautuvan tohon pohjaan kivemmin! :)

Nuo matoset on muuten oikeesti ihania ja tosi hellyyttävän näköisiä! :D Mä oon kyllä ihan rakastunu niihin!! :mrgreen: Ja rohkeitakin näkyvät olevan.. Hengaavat tuossa etulasilla vaikka minä tuossa edessä jotain touhottaisinkin! :) Eli suosittelen näitä matosia kyllä sullekin! :)
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

jennali kirjoitti:Niin ja näyttää että ois enemmän kasvejakin! :D Meinasin vielä vähän tuoda tuonne kolmiulotteisuutta niin, että laitan joko kiviin tai siihen mäntykaareen jotain sammalta, tohon ihan kiinni takalasiin, niin tuo tausta ikäänkuin, ainakin toivottavasti :D , näyttäisi sulautuvan tohon pohjaan kivemmin! :)

Nuo matoset on muuten oikeesti ihania ja tosi hellyyttävän näköisiä! :D Mä oon kyllä ihan rakastunu niihin!! :mrgreen: Ja rohkeitakin näkyvät olevan.. Hengaavat tuossa etulasilla vaikka minä tuossa edessä jotain touhottaisinkin! :) Eli suosittelen näitä matosia kyllä sullekin! :)
Kuulostaa suunnitelmalta :)
Mulle on tulossa piikkisilmiä sinne uuten altaaseen, joka on vielä kaupassa. Ja on mulla niitä ollut ennenkin. Vasta vähän ennen vaihtoa tuohon kaksmetriseen kuoli viimeinen vanhoista piikkareista. Se oli ~10v. Nyt tuolla 40 litraisessa pitäisi ainakin pöristä pari kasvamassa. Liian pienessä ovat, mutta olivat menossa tuonne isoon, kun eivät ole enää lehtareiden suupaloja. Toisin kävi ja venailevat nyt uutta kotia edelleen.
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Kuulostaa suunnitelmalta :)
Mulle on tulossa piikkisilmiä sinne uuten altaaseen, joka on vielä kaupassa. Ja on mulla niitä ollut ennenkin. Vasta vähän ennen vaihtoa tuohon kaksmetriseen kuoli viimeinen vanhoista piikkareista. Se oli ~10v. Nyt tuolla 40 litraisessa pitäisi ainakin pöristä pari kasvamassa. Liian pienessä ovat, mutta olivat menossa tuonne isoon, kun eivät ole enää lehtareiden suupaloja. Toisin kävi ja venailevat nyt uutta kotia edelleen.
Ai niinkin vanhaksi voi piikkis elää! 8O Toivottavasti saisin omanikin elämään noin pitkään! 8O

Kyllähän 2 kipaletta piikkisilmiä menee väliaikaisesti ihan hyvin tossa 40 litraisessakin, nekun on niin sirorakenteisia vaikka pitkulaisia ovatkin! :mrgreen:
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Muistelisin hyvin hyvin hämärästi täältä Aw:stä lukeneeni joskus, etä jollakii Aw:laisella olisi piikkisilmä eläny 20V sen akvaariossa.
Miulakii vanhimmat piikkarit on 7 vuotta vanhoja. :)
jennali
Senior Member
Senior Member

miljoonakala84 kirjoitti:Muistelisin hyvin hyvin hämärästi täältä Aw:stä lukeneeni joskus, etä jollakii Aw:laisella olisi piikkisilmä eläny 20V sen akvaariossa.
Miulakii vanhimmat piikkarit on 7 vuotta vanhoja. :)
No se on kyllä jo piikkikselle kunnioitettava ikä! 8O Onpas hyvä että ovat pitkäikäisiä kalasia, kunhan tietty vaan terveys säilyy! :) Noi on kyllä niin hauskoja ja kauniitakin.. Mies vaan ei niitä kauniina pidä, kun näyttävät kuulemma käärmeiltä! :D Se pelkää nimittäin käärmeitä, vaikkei sitä myönnäkään! :mrgreen:
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Ne on kyllä ihania ja pitkäikäisiä otuksia. Tykkään hurjasti :3 Eiköhän ne sunkin hyvässä hoidossa tyytyväisinä elele pitkän elämän ^^
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Ne on kyllä ihania ja pitkäikäisiä otuksia. Tykkään hurjasti :3 Eiköhän ne sunkin hyvässä hoidossa tyytyväisinä elele pitkän elämän ^^
Niin ne on kyllä tosi ihania ja jo nyt näkee, että jokaisella niistä on oma persoonansa! :D Ihana ois kun ne tosiaan eläisi mullakin noin pitkään! :) Sit voisi olla jo ihan ylpeekin itestään, että on onnistunut luomaan niin hyvät olot kaloille, että elävät noin vanhaksi! 8-) Sähän voit jo ollakin! [;)]
Toivottavasti hoito on kalastenkin mielestä hyvää, että elelisivät mahdollisimman pitkään! :) Ainakin yritän kaikkeni ja täysillä pitää kalasille mahdollisimman hyvät olot! :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”