projekti 125 litraa

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Kuulostaa hyvälle suunnitelmalle:). Ja sama vika, kyllä sähkölampulla katson aina ämpärin, kun imuroin pentulan pohjaa. Joo, voivat kerätäkin kasvit ravinteita, jos saavat valoa ja voivat hyvin pentulassasi:).

Kunhan saat pennut syömään, niin siitä se lähtee ja veden pidät kunnossa. Joissakin ohjeissa suositellaan ilmastuksen katkaisua, että pennut saavat aterioida hyvin. Mutta itse myöhemmin en sitä noudattanut. Riski aina, että jokin töpseli unohtuu ja happi loppuu....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Pitääkö noille artemian toukille muuten tehdä jotain erityistä ennen kuin laittaa tuonne pentulaan? Mietin vain, kun ne lillivät suolavedessä, että pitääkö niitä esim huuhdella tms? Kasvatus tuossa tilaamassani hautomossa on helppoa. Munat ja suolat veteen, kansi kiinni ja odotellaan :D
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... 7#p7223647
En tiedä onko tuosta apua. Ainakin tuolta voit kysyä varmuudeksi. Itse ehkä sihtiin laittaisin jos mahdollista ja sen puhtaaseen veteen liotukseen ja sitten sihtiin ja pennuille....Mutta tarkista.... :D
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Kiitos. ^^ Sihtiin ne on helppo saada, kun tuo kasvattamo, jonka tilasin, on suunniteltu niin, että toukat itse hakeutuu siihen keskelle ja on helppo nostaa sitten siitä sihdillä pois. Sihti siis laitettiin sinne samaan aikaan munien ja suolan kanssa. Mutta täytyy vielä kysäistä.

Ja sitten muuten kaksmetrisen kuulumisia. Vanhin ja suurin haarniskamonni naaras on ihan sen näköinen, että se räjähtää kohta, jos sen ukko ei tajua tehdä tuonne kuplapesää ja auttaa reppanaa. Sen verran on kasvillisuutta pinnassa ja virtauskaan ei siellä hirmuinen, että pitäisi kyllä onnistua. Sitten jos ne sen tekee, niin täytynee laitta "tulille" tuo toinenkin 60l loota ja pelaasta ne lapsukaiset sinne :roll:
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Mulla on uivia siimahäntiä :mrgreen: Varsinkin siinä vaiheessa, kun lootaan laittaa ruokaa, alkaa melkoinen suhailu. Vikkeliä tyyppejä. Aamulla yritin niitä hiukan laskea ja sain tulokseksi ~20. Tosin tuo voi heittää jonkin verran. Mutta on siellä sentään jokunen pentu elätettävänä :P Päivän mittaan ovat lisäksi reipastuneet ja yhä useampi jo uiskentelee ympäriinsä. Ei ne kyllä vielä kaloilta näytä (ylläri pylläri), mutta käytös alkaa olla vähitellen melko kalamaista :) Ja tuosta ruoka-aikaan syöksyilystä voisin päätellä, että ne ehkä jopa saatta syödä. Kai?
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

WP_20150114_003m.jpg
WP_20150114_003m.jpg (66.28 KiB) Katsottu 3160 kertaa
Siellä ne mun vauvat lillii :mrgreen: Nyt ne on jo kasvaneet sellaisiin mittoihin, että niistä sai jopa jonkinnäköisen kuvan. Ne on siis nuo mustat pisteet tuossa :P Niin ja kuvassa on alle puolet. Näitä on vielä tässä vaiheessa melko reilusti... Tosin eiköhän niitä jossain välissä tipahtele.
Mietin muuten sellaista, että kun ovat siirrettävässä koossa, niin voiko nämä laittaa sitten suoraan takaisin pääaltaaseen? Ei ole oiken mitään välivaihekippoa tällä hetkellä. Tuollakin pahimmat pedot ovat näiden omat vanhemmat. Mutta jos olisivat jo esim 20snt kolikon kokoisia, niin eivät varmaan enää joutuisi syödyiksi? Vai minkä kokoisina kannattaa ylipäänsä siirtää näitä? Niin ja missä vaiheessa kannatti siirtyä kuivamuonaan? Oliko se 3-4 vkon ikäisinä? Ja mitä kuivamuonaa sitten annetaan? Mulla on sitä ihan jauhoa tai sitten toki vois hiutaleita murskata. Nuo rakeet varmaan on sitten vielä liian isoja, vaikka aika pieniltä näyttävät minusta nekin.
jennali
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jennali »

Oi, sinulleko on kuoriutunut lehtikalojen poikasia..?! 8O :) Onpas jännittävää!! :mrgreen: Laita ihmeessä silloin tällöin kuvia niiden kehityksestä! :) Minua harmittaa, kun omat kuparimonnin poikaset karkasivat poikashäkistä seuralaan ja sen koommin ei niitä pikkuisia ole enää näkynyt! :cry: Tuo erillinen allas on siinä mielessäkin tosi hyvä! :)
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Juu laitan tietty! On ne jo kasvanu ja alkaa erottua kokoerojakin noiden välillä. Mutta tuolla kännyn kameralla ei oikeen vielä tuohon aiempaan kuvaan näe eroa, vaikka paljaalla silmällä erottaakin :mrgreen: On tää kyllä aika jännää. Jospa sais edes yhden niistä kasvatettua ihan aikuiseks asti...
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

WP_20150122_006m.jpg
WP_20150122_006m.jpg (83.05 KiB) Katsottu 2809 kertaa
Kyllä nää tyypit vaan kasvaa. Ja näin paljon jäljelläkin. Ihan kaikki ei ole edes tälläkään kertaa kuvassa mukana. Kuvan nappasin kesken lootan siivouksen niin on tuota töhkää vielä ympäriinsä.
Tässä pohdiskelen, että voisikohan tuonne jo humpsauttaa sen pienen akvapallukan? Nää alkaa olla jo aika vahvoja uimareita. Jaksaa uida vastaan lapon virtaustakin, eivätkä enää niin helposti humpsahda läpi. Toki asiaa edesauttaa myös se, että ne on jo aika helppo havaita, kun ovat sen verran kookkaita :D Tuo suodatin on siis ollut bakuja keräämässä nyt tuolla pääaltaassa. Öö... Noh, en nyt muista kauanko, mutta jonkun aikaa kuitenkin...
jennali
Senior Member
Senior Member

Hei! Sullahan oli niitä taistelukaloja! Onko sinun taistoille koskaan tullut mitään kummallisia patteja suun seudulle tai jotain sen tapaista..? Ihan sen takia kyselen, kun tuolle meidän taistolle on ilmestynyt nopeasti kumma patti leukaan, jossa on reikä keskellä! 8O Olen yrittänyt etsiä tietoa sellaisen patin aiheuttajasta, mutta en tahdo vain mitään tietoa juuri tuollaisesta oireesta löytää! :( Olen jo ihan neuvoton! :( Laitoin tuonne ongelmat, sairaudet ketjuunkin siitä kysymystä ja muutaman kuvan.
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

jennali kirjoitti:Hei! Sullahan oli niitä taistelukaloja! Onko sinun taistoille koskaan tullut mitään kummallisia patteja suun seudulle tai jotain sen tapaista..? Ihan sen takia kyselen, kun tuolle meidän taistolle on ilmestynyt nopeasti kumma patti leukaan, jossa on reikä keskellä! 8O Olen yrittänyt etsiä tietoa sellaisen patin aiheuttajasta, mutta en tahdo vain mitään tietoa juuri tuollaisesta oireesta löytää! :( Olen jo ihan neuvoton! :( Laitoin tuonne ongelmat, sairaudet ketjuunkin siitä kysymystä ja muutaman kuvan.
Ei ole mulla ollut tuollaista. Yhdellä ukolla on nyt hieman pattia alaleuassa, mutta ei haittaa kalan olemista ja elämistä. Epäilen kyseessä olevan kasvain omallani, kun kyseinen yksilö lähentelee kuitenkin 2v ikää ja alkaa olla muutenkin hieman raihnainen. Tuosta sinun kalan patista mulle tulee kanssa lähinnä mieleen haava, joka hitusen tulehtunut. Mun taistot siis eivät muutenkaan ole mitään itseään kolhivaa sorttia olleet yksikään. Asiasta sen enempää tietämättä olen samoilla linjoilla Teemun ja kirahvi1:n kanssa, että seurailet sitä vaan ja pidät veden laadun hyvänä.

Sitten muita uutisia. Tänään tuli siis taas heitettyä reissu Helsinkiin. Pitihän se HAS:n näyttely käydä tarkistamassa. Ihan hieno oli, mutta ei mitään varsinaista wow-tekijää ollut. Mutta kannatti käydä joka tapauksessa. Samalla reissulla käytiin Siltsun kanssa myös Akvaariokeskuksessa. Itse ostin vaan kalanruokia ja 4 kasvia. Sitten käytiin vielä tarkastamassa Sea Life ja sen jälkeen Myyrmannin Faunatar. Sieltä ostin palasen korkkia, kun oli sopivan pieniä. Saa sitten taistoukkelit vuorotellen rakentaa sen alle kuplapesää. Sen jälkeen mentiinkin Siltsun luo siksi aikaa, että minulla lähti juna takaisin kotiin. Siltsulta tarttui mukaan vielä yksi taistotäti, erinäistä roipetta, mm. Eheim 2252 (JESSSS!) ja aiemmin "kuriirin" toimittamat tulisukaravut. Tällä kertaa ei junassakaan ollut niin ahdasta, niin sain rauhassa leveillä tavaroideni kanssa :D
WP_20150124_001m.jpg
WP_20150124_001m.jpg (90.68 KiB) Katsottu 2646 kertaa
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

WP_20150125_021m.jpg
WP_20150125_021m.jpg (57.61 KiB) Katsottu 2577 kertaa
Uusi asukas. Alunperin ajattelin laittaa nämä 54 litraiseen, mutta laitoin sittenkin 40l kippoon. Uudesta taistosta en ole vielä onnistunut saamaan järjellistä kuvaa :/
jennali
Senior Member
Senior Member

Joo, minäkin alkupaniikista selvittyäni (ja saatuani apua täältä aquawebistä), rupesin myös miettimään, että tuo patti tosiaan voi ollakin vain tulehtunut haava! Minä tosiaan vain säikähdin niin kovasti ja ajattelin, että se nyt kuolee heti käsiin ja että sillä olisi se paljon puhuttu tubi puhjennut! :roll: :D

Taistolla on ollut kerran aiemminkin suomuvauriota (tai enemmänkin naarmua) nimenomaan pään alueella. Mutta ne eivät vaan koskaan tulehtuneet ja paranivat parissa päivässä. Toisaalta, taistohan oli silloin vielä nuori poju, kun noita vaurioita tuli.. Nyt voi tosiaan jo ikäkin alkaa vaikuttamaan noihin kolhujen paranemiseen ja kun vastustuskykykään ei ole enää nuoren kalan, niin voi sitten olla, että siksi tulehtuikin. :|

Meillä tosiaan tuo taisto on sellainen kumma koluaja.. :roll: Joka paikkaan yrittää väkisin ahtautua ( mitä ahtaampaa, sen mukavampaa! :) ) :roll: Mutta nyt ei ole pitkään aikaan kolunnut noin, kun muutin sisustusta niin, ettei ole sellaisia ihan pieniä rakoja enää.
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Jep. Harmittavan lyhytikäistä porukkaa nää taistot. Mulla kaks vanhinta rupeaa olemaan sen 2v. Tosin tuo punainen on vielä oikein pirteä ja hyväkuntoisen oloinen. Cambo ct -ukko alkaa olla jo vähän raihnaisen tuntuinen, mutta vielä kuitenkin ui ja syö ihan normaalisti. On vain hidastunut ja sillä tosiaan pieni pahkura alaleuassa.
Mulla nuo akat tuppaa tunkemaan koloihin, mutta ne on jotenkin onnistuneet vielä välttymään haavoilta. Ihan hyvä niin. Ei tarvitsisikaan itseään satuttaa.
Mutta hyvä, että olet rauhoittunut, eikä enää paniikkia ole. Eiköhän se ukko siitä kuntoudu, kun saa rauhassa parannella itsensä :)
jennali
Senior Member
Senior Member

Näin on! :) Toivotaan että elävät kumminkin mahdollisimman pitkän ja hyvän elämän! :)

Ja muuten, on kyllä upea ilmestys tuo tulisukarapu! 8O Varmasti hieno väripilkku akvaariossa, kun noita ympäri akvaarionmaisemia näkyy putsailemassa sukasillaan! :) Mulla nuo ruskeasävyiset ei pahemmin erotu tuolta, jos ei osaa katsoa, mutta ovat kyllä hauskaa seurattavaa kun sellainen silmiin osuu! :D Kohtaamiset kalojen kanssa on ehkä hauskinta seurattavaa! :D Hyvin kokeilevat pitkillä tuntosarvillaan kaloja, että mikäs se tämä on, ja kalat ei tajua mitään! :D Joskus tulee myös hauskoja yhteen uimisia ja sukarapu pakenee säikähtäessään vinhasti sätkitellen! :D Akvaa puhdistaessa rohkeimmat tulee sukimaan kättä ja niitä ei haittaa vaikka käsi sitten heiluu ja istuttelee kasvipistokkaita ja siirtelee kantoja, ne vaan jatkaa hommaansa! :D Viimeksi oli melkein koko rapu populaatio käsivartta sukimassa ja voin sanoa, että kutitti ihan jonkin verran! :mrgreen:
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Nää rapuset on kyllä veikeitä otuksia! Vielä eivät mulla niin rohkeita ole, että kädelle tulisivat, mutta touhukkaita kavereita eivätkä vaivaudu pysymään piilossa. ^^

Pentukuulumisia: Mun kakarat on kasvaneet hurjasti, isoimmat näyttää jo ihan pikkuriikkisiltä lehtikaloilta! Kokoerot on aika huimia kyllä. Ja musta tuntuu, että isommat on ehkä syöneet osan kaikkein pienimmistä... Tosin ei se haittaa. Noita on edelleen ihan reilusti tuolla. Olen jo yrittänyt vähän tarjoilla kuivaa ruokaa artemian rinnalla, mutta en kyllä ole varma, onko sitä syöty. Suodattimenkin tökkäsin tuossa jo lootaan sekaan. Kuvia yritin ottaa myös, mutta ei kyllä onnistunut tuosta muovin läpi ja valoakin olisi varmaan pitänyt olla enemmän :/ Joka tapauksessa olen oikein iloinen, kun ne kasvaa ja niitä on vielä noinkin paljon jäljellä. Kai mä sitten jotain teen oikein niiden kanssa :mrgreen:
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Jahas. Täällä on lehtikalapariskunnan kutupuuhat taas menossa. Tällä kertaa taas tuohon saumaan, joten eipähän tarvi pähkäillä, mitä palleroille tekis :D En kyllä muutenkaan olisi niitä nyt pelastanut, kun edellisetkin vielä vaiheessa :P Toinen samanlainen loota on kyllä, mutta siihen en enää saisi nyt haalittua lämppäriä, ilmastusta yms.
Ja nuo haarniskamonnitkin saisivat kyllä väsätä kudun. Muuten tuo iso naaras räjähtää ihan oikeasti. Se on jo melkein pelottavan paksu 8O
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:
Pentukuulumisia: Mun kakarat on kasvaneet hurjasti, isoimmat näyttää jo ihan pikkuriikkisiltä lehtikaloilta! Kokoerot on aika huimia kyllä. Ja musta tuntuu, että isommat on ehkä syöneet osan kaikkein pienimmistä... Tosin ei se haittaa. Noita on edelleen ihan reilusti tuolla. Olen jo yrittänyt vähän tarjoilla kuivaa ruokaa artemian rinnalla, mutta en kyllä ole varma, onko sitä syöty. Suodattimenkin tökkäsin tuossa jo lootaan sekaan. Kuvia yritin ottaa myös, mutta ei kyllä onnistunut tuosta muovin läpi ja valoakin olisi varmaan pitänyt olla enemmän :/ Joka tapauksessa olen oikein iloinen, kun ne kasvaa ja niitä on vielä noinkin paljon jäljellä. Kai mä sitten jotain teen oikein niiden kanssa :mrgreen:
Hihii, varmasti melko vinhan näköistä nähdä nuo poikaset juuri tuossa vaiheessa, kun alkavat muistuttamaan jo ihan oikeaa lehtikalaa, mutta ovat kumminkin ihan pikkiriikkisiä! :mrgreen:

Minullakin silloin ne kuparimonnisen poikaset alkoivat olla ihan oikean monnisen näköisiä (oli pikku viikset ja kaikki! :mrgreen: ), mutta vain minimaalisia, ennen kuin sitten karkasivat seuralaan poikashäkistään. :roll: Mutta oli se jännittävää seurata niiden kasvua! :D
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Joo! On kyllä hurjan jännää. Äskenkin, kun noille pennuille iltaruokaa heitin, niin jäin mahalleni makaamaan lattialle ja tuijottamaan, kun ne syö. Ne on niin hauskoja, kun näyttävät lehtikaloilta, mutta läpimitta on ehkä jotain 0,5-1cm noilla isoimmilla :mrgreen: Ja kyllä ne EHKÄ söi jo vähän sitä kuivaruokaa. Tai ainakin menivät niiden vajoavien hippusten perässä. Seurasin niitä siis ennen kuin heitin perään artemiaa. Mutta oikeasti. Ihan valtavia kokoeroja. Kun pienimmät on aivan minejä vielä ja näyttävät lähinnä nuijapäiltä. Ja isoimmat tosiaan vajaan sentin kokoisia mini-lehtiksiä 8O

Ainiin! En ole muistanut tänne päivittää. Mulle saapui tuossa jokin aika sitten appelsiinipleko. Se on tosi kiva kaveri. Hurjan kauniin värinen ja hirveän rohkea. Ajattelin, että sillä olisi mennyt edes pari päivää kotiutumiseen, mutta mitä vielä. Seuraavana päivänä paineli jo pitkin allasta! Ihana kaveri. Ja sain sen parillakymmenellä kierteisellä :o
Vielä ämpärissä kotiutusvaiheessa
Vielä ämpärissä kotiutusvaiheessa
WP_20150115_013m.jpg (101.62 KiB) Katsottu 2233 kertaa
kipossa
kipossa
WP_20150115_016m.jpg (111.84 KiB) Katsottu 2233 kertaa
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

WP_20150202_003m.jpg
WP_20150202_003m.jpg (77.1 KiB) Katsottu 2121 kertaa
Jonkinmoisen kuvan onnistuin noista poikasista nappaamaan. Hankalaa tosiaan tuosta muovin läpi ja kännykän kameralla. Mutta siinä nyt näkyy taas osa. Ja erottaa, että isot on jo lehtikalan mallisia. Tyypit taitavat myös kelpuuttaa jo kuivaruokaa ainakin jonkin verran. Tänään kokeilin ihan pelkällä kuivamuonalla, kun artemia ei vielä ollut kuoriutunut enkä viitsinyt nestemäistä laittaa näin isoille. Sekaisin meni junior-hiutaletta ja artemian kuorittuja munia. Koska se ei ole päätynyt töhnäksi pohjalle, vaan lapotessa tuli ämpäriin vaan kalankakkaa ja hiukan ylijäämäruokaa, totean kuivamuonankin kelvanneen ruuaksi. :)
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Onpa todella veikeän näköisiä miniatyyrikaloja! :mrgreen: Hauskaa kun katsoo tuollaisen ilmastinkiven vieressä uiskentelevia lehtikaloja ja ne onkin oikeasti melkein 1:1 kuvan kanssa! Tosi hienoja! Ja edelleen, kadehdittavan kaunis appelsiini! Todella nätin värinen! :mrgreen:
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
jennali
Senior Member
Senior Member

Oo, niin on hieno tuo appelsiini tosiaan! Upeat värit! 8O :) ..Ja noi pienet lehtikalat..! 8O Ne siis oikeesti näyttää IHAN oikeille aikuisille lehtikaloille, mitä nyt "vähän" pienemmässä koossa! 8O :D IHANIA!! :D

Nyt tekis munkin mieli kokeilla taas kerätä kuparimonnisten kudut talteen ja yrittää uudestaan!! :D
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Hihii ^^ Kiitoksia. Oon itekin edelleen kovin innoissani tuosta appelsiinista. Se on niin nätti keltainen. Ja nytkin viilettää tuolla pitkin laseja menemään. Touhukkain mun pleko/partis jengistä. Tai seeprat on kyllä kanssa menossa ympäriinsä, mutta kun ne on niin paljon pienempiä, ettei niitä niin helpolla huomaa. Ja yksi helmerikin on tänään bongattu seikkailulta "väärässä päässä" allasta.

Noi poikaset on kyllä hurjan kivoja! Osalla alkaa jo erottua mustaakin värityksessä. Tosin tuohon kuvaan näyttää eksyneen vaan vaaleita yksilöitä. Kuvassa on taas vaan murto-osa pennuista. Niitä on edelleen ihan älyttömän paljon jäljellä. Nooo. Paljon parempi näin päin kun että kaikki olisi kuukahtaneet heti alkuunsa. Hyvin antaa itseluottamusta jatkossakin yrittää noita pelastaa. Niin ja taistojen kasvatusta ajatellen myös :mrgreen:
jennali
Senior Member
Senior Member

Hei, milloin muuten ajattelit kokeilla tuota taistojen kasvatusta..?! 8O :) Nekin saattaa olla aikas hauskan näköisiä veijareita minikoossa! :) Ovatkohan jo pienenä yhtä ärtsyjä?! :D
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

jennali kirjoitti:Hei, milloin muuten ajattelit kokeilla tuota taistojen kasvatusta..?! 8O :) Nekin saattaa olla aikas hauskan näköisiä veijareita minikoossa! :) Ovatkohan jo pienenä yhtä ärtsyjä?! :D
Hyvä kysymys. Mun täytyy saada ainakin ensin nuo lehtikset pois käsistä, että voin vapauttaa siitä lämppäriä ym. Ja toisekseen tarttisin parempi akkoja. Tosin voisin jotain yhdistelmiä noillakin kyllä testata, jos siihen mennessä ei löydy uusia hyviä mistään. Mahdollisimman pian siis, mutta joka tapauksessa menee jonkin aikaa, kun nuo lehtikset nyt tuossa pyörii. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”