Koomikko kirjoitti:En väitä vastaan etteikö kaloja voisi kasvattaa hyvällä menestyksellä pienessäkin akvaariossa. Jotkut pelisäännöt pitää vaan olla.
Kuten totesin, itse kannatan tilaa kaloille ihan jo ulkonäkösyistä, mutta en mä ole mikään sanomaan, että 99% maapallon akvaharrastajista on väärässä ja
me oikeassa. Suositukset on ihan jees, ja kuten pisarat2 toteaa, hyvä apuväline, mutta kun kukaan ei tunnu osaavan soveltaa niitä käytännössä aina ja kaikissa tilanteissa. Tai kukin soveltaa niitä omalla tavallaan! En ole sinällään suosituksia vastaan, mutta ei ole missään tullut vastaan tällaisia tilasuosituksia kuin meillä, jopa ruotsissa mennään ihan toisissa lukemissa ainakin sen perusteella mitä voi ihan yleisesti nähdä paikallisilla foorumeilla... Ja ei, en tarkoita taaskaan että väittäisin tämän olevan sinällään OK, kerron tämän vain esimerkkinä. Täälläkin on ollut kaksikielisiä harrastajia, jotka ovat saaneet täällä haukkumisryöpyn "liian" ahtaista tankeista, ovat sitten painuneet muualle. Sitten "siellä jossain" näitä samoja tankkeja ylistetään maasta taivaaseen, eikä missään ole mitään vikaa ja jo kerran haukuttu harrastaja ottaa kiitollisna ja nöyränä kehut vastaan. Tottakait tila on aina hyväksi, mitä enemmän, sitä parempi, mutta mikä sitten on
riittävästi...? Akvaario on joka tapauksessa mikroskooppinen otanta verrattuna luontoon ja kalojen pahin ongelma akvaarioissa on
aina pskainen vesi. Mutta ei liian vähäinen tila sulje pois pskaista vettä jos sikseen tulee. Tai "riittävän" iso akva pskaista vettä jos sikseen tulee. Mun pointti on sama kuin akiholmin, ei ne laskennalliset litrat kaikkea ratkaise, vaan kun ongelmana on nimenomaan se, että heti kättelyyn ilmoitetaan akvan olevan liian pieni, joka se ehkä saattaakkin olla, mutta isompien akvojen ollessa kyseessä kaikki on hyvin...vaikkei akvasta tiedettäisi mitään muuta kuin litrat! Ikävän usein asiallisen neuvonnan, siis niiden todellisten faktojen ja niiden oikeanlaisen soveltamisen, sijasta tyydytään vain heristämään sormea. Täällä AWlla voi hyvässä lykyssä jopa saada asiallisia neuvoja, vastaajasta riippuen.
Koomikko kirjoitti: Teollisessa tuotannossa liian pienet elintilat voi jotenkin hyväksyä mutta harrastajan pitää tarjota kaloille ja eläimille jotain parempaa.
Mä en voi. En näe eroa eläinten kärsimyksellä. Kaikkia asioita voi murehtia, jopa yhtäaikaa, mutta olen edelleen sitä mieltä, että me murehditaan liikaa vääriä asioita ja keskitytään liikaa vääriin asioihin ja tämä tehdään jopa kalojen terveyden ja hengen kustannuksella! Yritän kait sanoa, ettei me saada koskaan keskittyä tuijottamaan yhtä asiaa samalla kun suljemme silmälle muilta seikoilta (ongelmilta).