Harrastajien kuulumisia Loimaa-Huittinen-Sastamala

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Aprikoosi
Member
Member
Akvaarioseurat: PAK
Sukupuoli: Nainen

Re: Harrastajien kuulumisia Loimaa-Huittinen-Sastamala

Viesti Kirjoittaja Aprikoosi »

Mulla ei toi molli-viljely vaan tahdo lähteä käyntiin.. :( Tällä hetkellä altaassa on yks vanha naaras ja kolme pientä poikasta, yeppee.. :( Tarttisivat varmaan suolan lisäyksen, mut siihen en kyllä rupee.. Vähän mietiskellyt kalaston vaihtoa, joten jos jotakuta kiinnostaa omenakotilot tai miekkapyrstöt, niin täältä sais nyt halvalla/ilmaseks asianmukaisiin oloihin porukkaa.. :)
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Hihii, minkäs väristä omppukansaa on? :D
En ole vielä löytänyt niitä sähkönsinisiä.. :roll:

Sukiksiakin voi ehkä päästä, jos on kivan värisiä, mutta mä oon vaa-ti-va. :roll:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Joo tosiaan, minkäs värisiä omppuja olis tarjolla, kelpais mullekin :D? Aikaisemmin varmaan olen valittanut, että mikä ihme into porukoilla on ottaa kotiloita, mutta nyt ymmärrän :mrgreen:. Nämähän on ihan symppiksiä :). Miekkapyrstöt olis myös upeita, mutta kun ei oo allasta sellaisille...

Harmi, ettei mollien kasvatus onnistunut :(. Mutta mitä täältä olen lukenut, niin eivät kai ole ihan helpoimmasta päästä hoidettavia muutenkaan.
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
Aprikoosi
Member
Member

Ihan semmosia perusomppuja, nää on varmaan jotain ikivanhaa "maatiaiskantaa". :P Kestäviä. ;) Mutta tietty tarvii sen kovemman veden kyllä kuitenkin!
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

No ei ne sitten käy, MÄ HALUUN SINISIII!!! :mrgreen:

Voi ei tota mun mutteria. :|
Oli ihan pakko tuhlata tuo lahjakortti johonkin, ostin sitten uuden lapon, letkua 2,5m, isomman haavin ja ... sitten loppui ideat. vielä oli 5,70 kortilla. :|
Päädyin sitten johonkin kasviin, äkkiä kasvialtaalle -> teitty se oli puolityhjä. :mrgreen: sit äkkiä puhelimesta akvaariokeskuksen kasvisivut auki -> ai katos, toi on Aasiasta -> päädyin ottamaan puskan... Jättivesitähdikkiä. :roll:

Ei zeejus... :roll:
Pitäisi siis:
a) karsia kasveja poooiiis.
b) siirtää osa sitten muuttopäivänä isompaan.
tai
c) ostaa isompi allas mutterin tilalle.

Hmm... Taidan tehdä kaikki. :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

Minkäs värisiä ja sukupuolisia miekkiksiä Aprikoosilla olis tyrkyllä?
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
Aprikoosi
Member
Member

No, musta on tullut vähän skeptinen noiden sukupuolten tunnistamisen suhteen, joten pidän varmoina naaraina ainoastaan niitä, jotka on synnyttäneet. Ja niitä mulla on tasan 1. :F Se on sellanen oranssihtava-eväinen, kropan perusväri on joku vaalee, mutta kyljet aika pitkälti mustat. Uroksia on tällä_hetkellä 3: yks kirkkaan oranssi, yks kellertävä, jolla vähän mustaa pilkkua ja yks kirkkaamman keltanen punasella pyrstöllä. Sukupuoleltaan epämääräisiä onkin sitten liuta: yks on lähes samanlainen, ku se varma naaras, yks muuten samanlainen, mut kropan pohja on oranssi, sit on kaks kirkkaan oranssia, yks vähän harmaamman oranssi, yks harmaa/vihree, pari, jolla tollanen kroppa, mutta pyrstö musta, yks vaaleen keltanen.... En varmaan ees muista kaikkia pienimpiä.. :p
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Joo, noitten sukupuolet voi olla vähän kinkkisiä, monet naaraana myydyt/ostetut osoittautuvatkin myöhemmin ns. myöhäiskoiraiksi, joiden koiraan tuntomerkit kasvaa vasta myöhemmällä iällä, varhaiskoiraalla taas nuo näkyy hyvinkin ajoissa :mrgreen: Varmoja uroksia en kaipaile, mielummin riskillä niitä mitkä ovat tyttöjä, tai sitten eivät :mrgreen: Erityisesti kiinnostaisi löytää meitin luonnonväri pojille tyttöjä jotka kelpais, tällä hetkellä vokottelevat vaan epätoivoisina värittömiä isompia millis tyttöjä, kun taas värikkäät millispojat ovat ihan rakastuneita miekkisten vaimokandidaatteihin :roll: jää allas tuolla menolla melkoisen tyhjäksi :mrgreen:

Täytynee tutkailla ensiviikolla (jahka ihana esimieheni vaan saa aikaiseksi toimittaa) uutta työvuorolistaa, jotta tietää onko mitään järkeviä vapaita käytettäväksi ns. "sunnuntai"-ajeluille kalojen perässä :mrgreen: Viimeaikoina se vaan on tykännyt jättää vapaat antamatta [}:)] Mut kohta tunnistaa siitä että muistutan enempi jotain öö-luokan kauhuleffojen zombia (Zombi-Marja voisi olla kaksoisolentoni :mrgreen: ) vapaiden puuttumisen, liian pitkien työpäivien ja huonosti nukuttujen öiden vuoksi :roll: Ei parantuis valittaa kun töitä riittää.

Ninium85
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Moron vaan kaikille. En oo hetkeen kirjotellut taas. Maha on täynnä vauvaa ja akvaarioinnostus on ollut tovin pahassa laskussa... Mulla olis myös miekkoja tarjolla... Kolme oranssia tuxedoa ja yks koko oranssi jolla musta miekka. Näistä tasan yksi on naaras. Lisäksi kaksi kuparitetraa, kolme sinileukakirjoahvebta, joista yksi on varma naaras,, windelöv jaavansanias puska, pieni punainen lumpeenalku ja pallopartalevä etsii kotia. Jaavansammalta ja vallisneriaa on myös tarjolla suuri määrä. Lisäksi löytyy reilun sentin halkaisijaltaan olevia lilaraidallisia omppuja muutama..

Monnisen poikasia on hengissä vielä viisi, mutta ne ei kasva ollenkaan sitä tahtia kuin mitä esim: Nuutti kirjoitti omistaan.. Sinileukojen takia en niitä ole uskaltanut vielä 180litraiseen siirtää.. 450litraiseen oon jo niin kyllästynyt että en halua katsoakaan siihen päin,.. Troffet on kyllä kivoja, mutta kun tohon on niin hankala saada mitään muita kaloja. Troffetkin siis myytävänä... "vink, vink"

Vieläkö jollain on kirsikkasukia? Multa hävisi kanta kokonaan sinileukojen tulon myötä. Ne oli niin kivoja pikkukavereita et mieluusti otan vastaan, tai vaihdan johonkin. :)
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
Aprikoosi
Member
Member

Pallopartalevä kelpais tänne mieluusti!! Missäpäin Sastamalaa ois? :)
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

KAs heips Ninium :) Tänne kelpais kaksi kuparitetraa ja windelöv jaavansanias puska :mrgreen: yhen pojan purkissa asustaa kymmenen kuparitetraa, kyllä siihen kaksi vielä sopis parvea jatkamaan :) Tässähän alkaa ihan suunnitelma hahmottumaan, josko samaan reissuun sais tungettua aprikoosin kalojen tiirailun ja tetrojen pilkkimisen ja jollakulla piti jotain anubiaitakin olla tyrkyllä? :roll: Vielä kun olis niistä vapaista tietoa :mrgreen:

Piti mun hammaskarppila tyhjentää pojan purkkiin ja laittaa siitä asumus siniravulle ja sukasille, vaan kuinkas kävikään :roll: nyt siellä majailee hillitön määrä millisvauvoja, platyvauvoja, miekkis vauvoja kolme ja jokunen mikroskooppisen kokoinen mollilapsi 8O Pöh, ei tämän näin pitänyt mennä [}:)]

Vihermonniset sitten nitkahti kaikki, viimeinenkin hävisi viikko sitten :cry: Tänään kävin hakemassa parikymmentä sitruunatetraa, josko ne sitten menis, ainakaan niitä ei ole vorssasta ostettu :mrgreen:

nirunaru
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nirunaru »

Täällä on kaikki ennallaan, kaikki vaihdokit ym on tuolla altaassa odottelemassa. Ikävämpi puoli on se että jos ei ketään kiinnosta tulla niita vaikka kimppakyydillä hakemaan, heitän ne roskiin :( . Allas on aivan liian täynnä kasveja. Anubiaita on useampi ja isoimmasta saa vartta leikkaamalla ainakin 6-8 alkua, ei siis ihan turha puska. Petokotiloita uskon löytäväni ainakin kymmenen isoa joten niitäkin riittää monelle. Muitakin matalahkoja vaaleanvihreälehtisiä ja punalehtisiä on poisnoukittavaksi. Tilalle haluaisin monnisia, mutta en pistä vastaan jos saan lantteja.

Jos joku lähtee vaikka Loimaalta ja kerää kyytiin muitakin, ei bensalasku kerry kovin suureksi. Omiani olen hakenut Helsingistä, Lahdesta, Tampereelta ja ties mistä joten en ole laskenut harrastukselle tuollaisia hintoja, tuleehan sitä muutenkin kuljettua. Jos ei mitään kuulu, ne on sitten kaupan Helsingissä akvaariohuutiksella. Jos sitten niitä monnisiakin löytyisi... :mrgreen:
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Ei tuo matka ole mikään, on sitä useinkin ajeltu erinäisten harrastejuttujen perässä satojakin kilometrejä kerran jos toisenkin :mrgreen: Ongelmanahan on vain ja ainoastaan vapaa-ajan puute :cry: Josko ens viikolla jo sais seuraavat työvuorolistat, jotta näkis miten seuraavan kuuden viikon vapaat osuu, vai onko niitä ollenkaan 8O Tokihan jos vaiks Ma7xGe tahtoo hypätä kyytiin vakoilemaan myös muidenkin purkkeja... :mrgreen:

Monnisia ei mulla ole nyt yhtään ylimääräistä, kirjoja taitaa olla edes turha yrittää kudettaa (mikäli oon oikein ymmärtänyt, niin aika mahdoton tehtävä) ja vihreiden kutuallas rojekti venyy (ja varauksia on valmiina jo... no monta)

Mikäli anubiasta löytyis saksimatonta pätkää niin olis niiiin loisto juttu (onhan noita juu kertynyt jos jonkin moista, mutta nyt tarvis yllättäen uusiin suunnitelmiin lisää :mrgreen: )

Ninium85
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Aprikoosi! Palloparta on Vammalan Lousajassa. :) Täältä voi tulla hakemaan melkein koska vaan. Oon melkein aina kotona. Se on kylläkin hieman rähjääntynyt kun olen unohtanut sitä puristella, mutta... Eiköhän se siitä.

Tia-Teresia: Täällä kuparit vartoo ja Windelövi myös :)
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
Nuutti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nuutti »

Täällähän tehdään kovasti kauppaa, uuden vuoden tervehdys vaan kaikille!
Ei kukaan olisi kiinnostunut platyistä? Pääasiassa oransseja mustilla evillä. Naaraita, ihan pienistä ei tietoa. Ja noita partamonnin poikasiakin olisi vielä jokunen... Nämä voisi myös vaihtaa kasveihin, ei kellään sitä poimupatsulia tai jotain pientä heinää tms. blyxaa??
M: Laavakiveä
Haddock
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Haddock »

Nyt ei enää pysy homma hallussa kun ei muista kuka kaupittelee tai kyselee mitäkin.Vähän siellä sun täällä tuntui näkyvän avainsanoja.. tiikerilumme, omenakotilo, miljoonakala.. :mrgreen: Pikku minimiitti voisi olla kiva että naamat ja nimimerkit yhdistyisivät hatarassa pääkopassani :D Jos Loimaalaiset ovat matkalla Sastamalaan, niin tässä on matkan varrella yksi kohde jossa poiketa :D

Nirunaru: Pytystäni näyttää väkisin sulavan tiikerilumme, joten sitä olisin mielelläni ottamassa uutta alkua, vielä en uskalla luvata monnisia vaihdossa kun nuo kasvamassa olevat ovat vielä aika pieniä...Mutta kuparimonniseni ovat taas viikonlopun aikana kuteneet ja kun mä niin haluaisin tuonne kippooni jotain muutakin kuin pelkkiä kupareita. Akvaristihan jo meinasi että jos tulen kauppoja hieromaan, niin hän lähtee mukaan. Joten josko tässä kokeiltaisiin kohta treffejä?

Miljoonakalapopulaationi kaipaisi uutta verta, sellaista joka pärjää pehmeässä vedessä. Olikos kellään tässä lähimaastossa moisia tarjolla?

Ja omput, niitä ei koskaan voi olla liikaa... :roll: ja nyt olen vähän kiinnostunut sukaravuista.. tai mitä lienevät... asiaan pitää kaiketi perehtyä vähän :twisted:
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Haddock; täältä sais tulla kauhomaan millis lapset pois vauvalasta, omppuja ja sukiksiakin riittäis :mrgreen:

Missäs kohtaa pitäis noin niinku suurinpiirtein pysähtyä matkalla sastamalaan, jotta osuis liki Haddockin kotiovea :roll:

jahmatti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jahmatti »

Täällä taas uusi ongelma; punalevä.. Kohta vedän lakanan altaan päälle ja katson keväällä miltä se näyttää.

Uusi yläkerran allas seisoo makuuhuoneessa odottamassa että tuleeko sen kanssa vielä innostusta näiden ongelmien jälkeen vai kannanko sen suoraa pihalle..

Voisin tarjota kyyditystä Huittinen-Loimaa välille omien menojeni mukaan jos tarvitsee jotain siirtää paikasta toiseen. Saman päivän aikana tuskin kyllä kulkeutuu, mutta päivän viiveellä :) Vammalassakin tänään ajelin, mutta seuraavaan kertaan taitaa mennä taas aikaa että sinne eksyn.
maailmalle olet joku, mutta jollekkin olet koko maailma. älä uneksi elämääsi vaan elä unelmaasi!
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Anteeksi nirunaru, ettei mustakaan ole mitään kuulunut noiden kasvien osalta, mutta nyt on ollut niin paljon kaikkea muuta [:I]. Jos joku on sinne päin tulossa, niin mulle kelpaisi edelleen se lumme, vaikkei se varmaan mulla hengissä pysykään, kun ei nuo nykyisenkään varret tunnu kalaston menoa kestävän. Mutta mulla menee nyt tämä kuukausi kyllä luultavasti täysin jahtihommissa, on peuraluvat vielä käyttämättä ja viikonloput vähenee uhkaavasti... helmikuussa sitten löytyykin taas vapaita viikonloppuja vaikka kuinka :).

Ja Tia-Teresia, Haddockin kotiovi sijaitsee täällä Huittisissa ;).

Tuota Haddockin ehdottamaa miittinkiä olen minäkin miettinyt, vaan miten mahtaa olla innostusta? Ja jos olisi intoa, niin voisi etukäteen sopia noista, mitä kukakin haluaa keneltäkin ja tehdä samalla vaihtarit kasvien, omppujen yms. osalta? Ja mua muuten myös kiinnostais ne omput, vaikka varmaan pitemmällä aikavälillä mun pitääkin siirtää ne tuonne isoon akvaarioon. Aprikoosilla oli tarjolla kovan veden omppuja, mutta mulle kelpaisi nuo pehmeässä vedessä kasvaneet. 8-)
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Olishan tuo miitti erittäin hieno keksintö, etenkin noitten vaihtarijuttujen osalta ja muutoinkin, vaan onnistutaankoos me keksimään sellaista aikaa mikä sopeis kaikille, tai edes lähes kaikille? Mullakin tuo vuorotyö ja olemattomat vapaapäivät kun pääsee häiritsemään harrastustoimintaa (no nyt olis tämä ja huominen exrtavapaata, kiitos mahataudin :x ).

Oliskoos kelleen jäänyt nurkkiin ylimääräisiä lämmittimiä kokoluokissa 25w-50w-75w?
Entäs Oliskoos kellään halukkuutta majoittaa kolmea timanttirihmaa, kun joutuivat nyt evakkoon liian kylmiin vesiin :(

Ja ideoita kaivataan, ehdotuksia hammaskarppilaan pohjakalaa? onko sellaista? partishan tuolla mennä viipeltää, mut mitäs muuta sinne vois heittää?

akvaristi
Senior Member
Senior Member

Sellasta aikaa tuskin onkaan, että kaikille sopis :mrgreen:, mutta jos edes vaikka osalle joku yhteinen aika löytyisi :). Kai sullakin Tia-Teresia sentään joskus vapaata on 8O? Toki varmasti joka tapauksessa sulla hankalampaa löytää vapaata/ylimääräistä aikaa.

Valitettavasti lämppäreitä ei löydy täältä, mutta mikäs tuo timanttirihmakala on? Googletin ja vastaan tuli sukunimi Trichopsis schalleri. Onko tämä laji kyseessä? Mullahan tietty olis tilaa, mutta onko sulla siellä siis haaremi vai millainen porukka? Ja pitää tällä kertaa ensin ottaa selvää, mitä olisi ehkä ottamassa :mrgreen:. Vaikka niitä tulirihmakalojahan mä himoitsin... mietin vaan, että jaksanko tässä elämänvaiheessa alkaa säätämään sen veden kanssa.

Muoks: ja tietty en voi mitään ennen ottaa mihinkään purkkiin ennen kuin satavarmasti olen ne helvatun loiset saanut häädettyä. Eli ehkä joskus ens kuun puolella vois ajatella, jos kaikki menee hyvin.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Juurikin semmoinen tyyppi, vähän samankaltainen kuin korurihma. Pieni, siro ja nätti kaveri. Viihtyy 24-28 asteisessa purkissa, muutoin vaatimukset kuin rihmoilla yleensä. Ei niin herkkä kuin esim kääpiörihma. Nyt joutuvat palelemaan noin parikytasteisessa. Poika antoi niille häädön omasta purkistaan, kun söivät taiston evät. Se onkin ainoa paha mitä ovat tehneet.

Onhan mulla aina silloin tällöin vapaata, usein ne vaan palaa siihen että joku on sairaana eikä ole sijaisia, tai sitten niistä saa tietää niin viimetipassa, ettei pitkän aikavälin suunnittelu ole oikein mahdollista :( KErtakaikkisen ärsyttävää.

jahmatti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jahmatti »

Kaivampa illalla meidän varalaatikkoa, muistaakseni sieltä löytyy lämppäreitä muutamakin.. Ehkä noi rihmat voisi muuttaa meille?!? Palaan asiaan kun ehdin komppaamaan laatikkoa ja miettiin kalakantaa tarkemmin.
maailmalle olet joku, mutta jollekkin olet koko maailma. älä uneksi elämääsi vaan elä unelmaasi!
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Tia-Teresia: Tolla alalla varmaan on kyllä tietysti aika paha tilanne, kun on yleensäkin ottaen kova työvoimapula.

Olipa tosiaan kaunis kala, kun katselin Googlesta timanttirihmasta kuvia. Oho, aika viileässä vedessä tosiaan ovat. Ottakoon jahmatti kalat, jos tahtoo. Pääsevät kalat nopeammin pois palelemasta ;).

Mä paremminkin taidan ajaa kohta ton 175-litraisen alas, tuntuu olevan jonkin sortin epäonnen purkki. Monniset säikkyy omaa varjoaankin, niitä täytyisi saada jotenkin rohkeammiksi. Ärsyttää, kun vaan vilkaiseekin purkkiin päin, niin johan sinkoaa altaan takaosaan :|. Yhtenä päivänä kyllä nauratti, kun pelästyivät omppua, joka pudottautui lasista hiekalle. Ei jestas, mitä jänishousuja :roll:.

Ja tänään aamulla tuntui, että tetrat haukkoivat akvaariossa henkeä, vaikka vesi kiertää keskimääräistä paremmin tällä hetkellä pinnassa ja ilmadiffuusorikin on kuitenkin päällä toisessa suodattimessa. Enkä ole vielä hiilarijärjestelmääkään ottanut käyttöön. Huoh. Miks mulla ei vaan ton altaan kanssa suju mikään? Kohta alkaa taas hiipimään ajatus, että lopetan taas kohta tän harrastuksen, kun aina on jotain ongelmaa jossain :frown:.
Aprikoosi
Member
Member

akvaristi kirjoitti:Aprikoosilla oli tarjolla kovan veden omppuja, mutta mulle kelpaisi nuo pehmeässä vedessä kasvaneet. 8-)
Toivottavasti en nyt oo hirvee ilonpilaaja, mutta omput tarttee kovaa vettä. Niiden kuori hapertuu pehmeessä vedessä. Mullakin on noi omput tulleet selvästi liian pehmeestä vedestä ja osalla on kuoren keskellä jopa kuoppia, jotka ei näytä paranevan yli 20 GH:sta huolimatta. Uus kuori on kyllä kiiltävää ja sileetä, mutta vanha.. :(
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”