Kauhein akvaario koskaan!

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kauhein akvaario koskaan!

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Oma ensimmäinen altaani, ikää oli noin kymmenen ja luottamusta kauppiaaseen sata.
90 l:
kaksi oskaria ja haimonni. Kyllä, kauppiaan suosituksesta. Haimonni levänsyöjäksi. 8O Haimonni Elmeri oli lempilemmikkini, mutta kun se venähti yli 15-senttiseksi ja alkoi kolhia itseään turhan pahasti 300-litraisessakin altaassa, se oli pakko lopettaa.

Mutta onhan näitä nähty. Yläasteellani eräs toinen saman seudun kauppias oli perustanut uuteen ruokalaan hienon noin 300-litraisen yleisöakvaarion, jonka oli (luultavasti kypsyttämättä) sullonut täpötäyteen kalaa (lehtikaloja, tetroja, keltabarbeja, leväbarbeja, miljoonakaloja, partamonneja, monnisia sorapohjalla ja niin edelleen) ja sitten allas oli jätetty kesäloman ajaksi täysin hoitamatta. Syksyn tullen löysin altaan ja ilmoittauduin oitis hoitajaksi, ja samainen kauppias tuli mairein ilmein kertomaan, miten (jo mustan lietteen peittämästä altaasta) pitää vaihtaa pari ämpäriä vettä korkeintaan kerran kahdessa viikossa. Näyttikin, miten homma tehdään, vaikka pinnalla kyljellään kellunut kuoleva lehtikala vähän hankaloitti hommaa. Biologianopettajakin minulle sanoi, että parasta nyt vain tehdä niin kuin ammattilainen sanoo. Siinä iässä oli jo sen verran järkeä, etten todellakaan neuvoa noudattanut, mutta edelleen sapettaa, että pidin kiltisti suuni kiinni kun ammattilainen opetti. :frown:

Ei altaasta koskaan saatu toimivaa, vaikka siihen paikallisen pikku akvaarioseuran voimin vaihdettiin kunnolliset suodattimet ja hiekkapohja, ja reiluja vedenvaihtoja tehtiin (melko) säännöllisesti. Vesitestitkin näyttivät ihan järkeviä lukemia, mutta vähitellen uudet kalat vain kuolivat. Ehkä siellä ehti puhjeta kalatuberkuloosi niin perusteelliseen kukoistukseen, ettei uusien, terveiden kalojenkaan vastustuskyky sitä kestänyt. Tiedä häntä.

Kun nyt vuosituhannen vaihteen akvaariokauppiaita ryhdyttiin moittimaan, niin erään (edelleen saman alueen) liikkeen kiekkokala-akvaarion hoitorutiinit olivat perin mielenkiintoiset. Kaupassa oli hieno, ehkä 400-500-litrainen, komeasti sisustettu akvaario. Ihmettelin aina, miksi sen vesi oli omituisen keltaista ja kalat sairaan näköisiä. Kalat myös vaihtuivat tiuhaan tahtiin, epäilemättä sitä mukaa kun edelliset kuolivat. Kerran sitten kuulin liikkeen omistajan selittävän innoissaan asiakkaalle, kuinka helppoa ison altaan hoito on: "ei siihen tarvi vettä vaihtaa ollenkaan, riittää kun suodatinta silloin tällöin vähän puristelee!"

Ahaa... Tässä tapauksessa kyse saattoi kyllä olla aivan puhtaasta tietämättömästä hyväuskoisuudesta, koska jälkimmäinen kauppias lienee saanut suurimman osan tiedoistaan ensin mainitulta.

Yksi näistä kauppiaista näyttää pikaisen googlauksen perusteella olevan edelleen alalla. Toivottavasti jossain sellaisessa hommassa, missä ei ainakaan koskaan pääse yhtäkään harrastajaa neuvomaan. :roll: En ole kyllä enää vuosiin nähnyt akvaarioliikkeiden saralta mitään tällaista. Taso on parantunut huimasti, kiitos fiksujen kauppiaiden.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1116
Liittynyt: 21:40, 28.04.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kauhein akvaario koskaan!

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

^Huhhuh .. Kyllä mä olen kans sitä mieltä, että vaikka myyjä on aina myyjä niin kyllä silloin kun ollaan elävien olentojen kanssa tekemisissä niin pitäis ajatella muutakin kuin rahaa.. :roll: Onneksi taso on parantunut viime vuosien aikana!
pikku_kalaset
Member
Member
Viestit: 316
Liittynyt: 18:54, 21.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kauhein akvaario koskaan!

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

Kaikkein kauhein akvaario on valtava saavi (miten isoja saavit nyt voi olla... Mut siis tää oli oikeesti iso), joka mukanamme menimme lapsena (7v?) läheiselle ojalle etsimään nuijapäitä. Vettä oli lammessa niin paljon, että pulahdettuani sinne jalat ylettyivät juuri ja juuri pohjaan. Muistan yhä miten kylmää vesi oli ja miten muut lapset kehuivat minua rohkeudesta kun uskalsin sukeltaa sinne. Olin meistä laihin ja pienin ja aina pahnanpohjimmainen. Otimme saaviin KAIKKI ojan nuijapäät (olivat ihan viimeisessä vaiheessaan, tosi isoja, raajoja ei tosin vielä ollut kuin muutamalla). Vettä mukaan niin paljon kuin ämpäri veti. Siskolle tuli onneksi vessahätä ja piti palata kotiin. Sinne sitten käveltiin kaksi kilsaa sen aivan sairaan painavan saavin kanssa (neljä pikkutyttöä kantoi yhdessä). Kun saavuttiin meille mun isä sai ihan sairaan raivarin. "Ei sammakkoja saa kerätä luonnosta! Te tapatte ne kaikki! Viette ne heti takaisin joka ikisen!" "Ei me jakseta, sinne on pitkä matka. Ei ne ees kuole." Ihailen yhä miten isäni suhtautui viattomiin luontokappaleisiin, vaikka muussa en häntä arvostakaan. Elivät ehkä päivän. Sammakoita oli saavissa enemmän kuin vettä! Hapenpuute oli valtaisa ja ne kituivat pinnalla henkeään haukkoen. Muutama selvisi -ne joilla oli häntä, mutta muuten kuin aikuisia sammakoita. Lähtivät pomppimaan kosteaan sammaleeseen (oli juuri satanut). Ehkä keuhkot oli jo kehittynyt? Muistaisin, että tiesimme siskoni kanssa kyllä, ettei sammakoita saa kerätä, mutta ne kaksi muuta tyttöä olivat sellaisia seudun koviksia, joiden kanssa kaikki halusivat leikkiä ja kun ne halus kerätä meidän kaa sammakoita ni suostuttiin... Sitä paitsi oli hauskaa tehdä jotain kiellettyä. Oltiin siellä lammella tunti kauemmin, ku kotiintuloaika oli ja äiti puolestaan raivos siitä. Ne kaks tyttöä oli muuten jotenki kummallisia. Yritti kerran houkutella mun siskon (joka oli hiukan pyöreä) ryömimään sellaseen ohueen putkeen, ettei ois mahtunu pois. Lisäks ne leikki tosi seksuaalissävytteisiä leikkejä jo tosi pieninä. Liekö hyväkskäytettyjä? Siellä ojassa ei sen jälkeen näkynyt sammakoita, tapettiin koko populaatio! Että lapsi on sitten h*lvetin tyhmä! Stana. Ärsyttää yhä. Sen koommin en ole mitään eläintä kohdellut huonosti. Se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta ja jätti kyllä pienen äänen takaraivoon siitä, miten pienikin on arvokasta.

Anyway vähän tuoreempi kokemus:

Akvaario Kurjen akvaariot Tikkurilassa:

-Kiinanimukarppi
- Havaintoajankohta: 10.6.2011
- n. 20 cm
- 3 kpl
En osaa arvioida akvaarion kokoa, mutta ei voi olla tarpeeksi iso kun ei nuo selvästikään kaikki kolme mahdu sinne. Akvaario oli sisustettu koralleilla ja se muistutti malawiakvaariota. En tiedä millaisen nämä vaatisivat, mutta ei mulle kyllä korallit tuu mieleen.

-Isoteräkala
-Havaintoajankohta: 10.6.2011
- n. 25 cm (yhtä isoja kuin tässä kuvassa. Kuva olisi voitu ottaa sieltä, myös sisustus täsmää muistini mukaan http://www.wetwebmedia.com/FWSubWebInde ... potd42.htm ) Se on tuo alin, Chitala chitala
- 2 tai 3 kpl (en muista)
Sama juttu. Näillä oli edellisiä pienempi akvaario. Näytti aika normikokoiselta, 250-300l?

Lisäksi liikkeessä oli rausku ja kilpikonna liian pienissä akvaarioissa -"perheen lemmikeitä". Rauskulla oli yhtä pieni akva kuin isoteräkalalla ja pohjalla oli aivan liian vähän hiekkaa. Se kaivoi hetkessä pohjan esiin. Muuta sisustusta hiekan lisäksi ei sitten ollutkaan. Kilpikonnalla oli sisustuksena valtava ehti, joka luultavasti oli feikki. Pitää vielä käydä tarkastamassa olivatko kiinanimukarppi ja isoteräkala MYYNNISSÄ vai "perheen lemmikeitä" nekin, jollaisina niillä ei ainakaan ole toivoakaan päästä tarpeeksi isoihin akvaarioihin, sillä ei sinne mahdu tarpeeksi isoa kaikille valtaisille lajeille. Joku kokeneempi akvaristi saa myös käydä katsomassa, olenko tunnistanut oikein. Toki ymmärrän, ettei myyntiakvaario aina ole oikean kokoinen, mutta tuskin ne suurempaa tankkiakaan saa, jos kuka tahansa voi ne ostaa.

Mä oikeesti pelästyin niitä kiinanimukarppeja! Säikähdin ihan ku yhtäkkiä ne oli siin mun edessä ja tuijotti mua! Ne on viel niin kummallisen näkösiä naamasta, ihanku vääristyneitä (en tiiä mitä ne oli, mut jotain karppeja ja muistutti kiinanimukarppia). Jotenki omituinen kuono.

Noista maintuista (luin koko ketjun) jäi mieleen se "tuuhea" kasvi, jonka oksat paljastuivat lähemmässä tarkastelussa kalanraadoiksi! Kaikki muukin missä löytyy luurankoja tai mahattomia kaloja joita mutustelee joku nälkäinen lihansyöjä, kun ruokaa ei ole kuulunut kuukausiin, ovat aivan kauheita! En ole nähnyt mitään läheskään näin kamalaa. Kun olin ekalla, luokassamme oli siisti ehkä 200 litrainen akvaario, jossa asui kaksi lehtikalaa ja kaarnakalaksi kutsumamme, hassusti uiva otus, joka luultavasti oli selällään uiva ripsimonni. Muusta kalastosta ei ole hajuakaan, koska noi oli mun lempparikalat enkä muista muita. En tiennyt yhtään mitään akvaarioista, joten en pystynyt tarkastelemaan asiaa kriittisesti (ei tuo tosin kuulosta paljon miltään muiden kokemusten rinnalla). Toisessa luokassa oli siisti ehkä samankokoinen tai vähän pienempi akvaario, jossa oli valtava monni piilossa jatkuvasti takalasin tuntumassa valtavan kannon takana. Mittaa oli 35 cm. Jotain akvaarion hoidosta selvästi tiedettiin, koska akvaario näytti aina hyvältä. Kaloja tosin kuoli välillä, "kaarnakalakin" löytyi kuolleena kerran, mistä olin hyvin surullinen. Sen nimi oli kaarnakala, koska oli musta, näytti kaarnanpalaselta ja kellui koko ajan pinnalla kuin pala kaarnaa.

Kammottavaa on myös lukea planetcatfishistä ja kaikilta uskottaviltakin engallinkielisiltä sivustoilta miten kaloja voi muka pitää neljä kertaa pienemmässä kuin me täällä Suomessa.
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1116
Liittynyt: 21:40, 28.04.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kauhein akvaario koskaan!

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Tulipa mieleeni vielä erään kaverini akvaario (jonka kalastoon ym. hän ei itse saa vaikuttaa yhtään, koska hänen isänsä päättää kaiken) 8O

Akvaario on noin 160-170 litraa (mittasin joskus huonokuntoisella 10cm viivottimella, eli ei ihan tarkka) ja sinne on sullottu ainakin:

2 valtavaa lehtikalaa
2-3 helmirihmakalaa
noin 15 rubiinitetraa
saman verran intiaaninsulkia
vielä suurinpiirtein saman verran jotain komatta tetralajia, en muista mitä
ainakin 10 (kupari?)monnista
petokotiloita ja roskakotiloita

Sen lisäksi allas AIVAN TÄYNNÄ vallisneriaa, mukaan lukien koko altaan keskiosa, niin että kaloilla ei ole oikeasti yhtään tilaa uida. Sen lisäksi siellä on toki paljon muitakin kasveja, muun muassa puolet pinnasta on pistian peitossa (no, rihmakaloille hyvä ..). Lehtikset ja rihmikset kyyhöttävät paikallaan altaan takaosassa jossa on noin 3 cm tilaa takalasin ja valluviidakon välissä. ne eivät tule sieltä edes syömään. Oma lukunsa on tuo sekalainen tetraseurakunta, joka ei näytä tietävän, mihin mennä. Korkeintaan 10 cm pohjasta ylöspäin on pieniä, hajanaisia kohtia joissa kaikkien lajien edustajat puikkelehtivat sekaisin monnisten kera, sieltä mistä ylipäätään mahtuvat kulkemaan.

Kerran kävi niin, että olimme toisen kaverini kanssa tämän tyypin luona, ja kun häneltä oli pudonnut pinni akvaarioon (.....), ja siihen oli tarttunut ilmeisesti yksi roskakotilo ja yksi petokotilo. Sitten, kun kaikki kolme yritimme saada haavien, leväskrabojen ynnä muiden vempeleiden kanssa pinniä ylös, niin hän huusi raivoissaan koko ajan että ei saa satuttaa kotiloita! Ja kun yritimme sanoa, että sehän on vain roskakotilo, ja täällähän on muutenkin petokotiloita syömässä niitä, niin mitä se haittaa? Hän vastasi, että hänestä se on liian raakaa, että petokotilot syövät niitä toisia. Siksi hän haluaa suojella niitä (.....). Sitten kyselimme jo hieman huvittuneina, että miksi akvaariossa sitten on petokotiloita, jos ne eivät kerran saa syödä muita, ja miksi niitä sitten ei saa satuttaa? Ja vastaus kuului: koska ne on ostettu niin kalliilla hinnalla!!

Juu, en tiädä mikä tuolla kaverillani oli, hän suuttui meille silminnähden, kun yritimme auttaa häntä :D ja aina välillä olemme tuon toisen kaverin (parhaan kaverini) kanssa naureskelleet kotiloepisodille :D
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Kauhein akvaario koskaan!

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tämä on nyt kansa vähän ot, mutta jossain vanhassa akvaariomaailman lehdessä oli juttua,
että jossain Helsinkiläisessä baarissa oli seinään, baaritiskin taakse jos oikeen muistan, upotettu semmonen iso merivasi akvaario,
liekkö se vielä siellä?
bombo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 527
Liittynyt: 09:45, 03.03.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Kauhein akvaario koskaan!

Viesti Kirjoittaja bombo »

Xiphophorus kirjoitti:8O 8O 8O Nämähän ovat aivan järkyttäviä!Miksi joku ottaa akvaarion,jos ei hoida sitä.Uskomatonta touhua!
Lueskelin tätä ketjua hieman enemmän ja olen ehdottoman samaa mieltä! 8O :frown:
240l sekala
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1116
Liittynyt: 21:40, 28.04.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kauhein akvaario koskaan!

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

^ Niinpä 8O
Lapselta vielä ymmärtää, jos vanhemmat eivät osallistu akvaarion hoitoon tai kalojen hankintaan, ja kauppias puhuu puppua. Muutenkin tuntuu että juuri akvaariot olisivat niitä huonosti hoidetuimpia lemmikkejä. Ehkä ajatellaan, että kalat ovat jotenkin ''vain'' kaloja, mutta ihmeellistä touhua silti!

Tulipa mieleeni, paras kaverini kertoi minulle eilen (ja osittain myös tänään, puhumme aika paljon puhelimessa), yhden tuttunsa akvaariosta. Tässä nyt sen verran, mitä itse tuosta tiedän:

- Omistaja: 7v tyttö (vanhemmat eivät osallistu)
- Kalasto: seeprakaloja ja sitruunatetroja, yhteensä n. 10 kpl.
- Kasvit: Yksi piskuinen kasvin alku akvaarion keskellä. Muut kasvit oli kuulemma heitetty pois, koska niissä oli kotiloita. Kasveja oli myös yritetty pestä painepesurilla, mutta ne olivat kuulemma menneet ''vähän huonoiksi'' .. Kaiken lisäksi tämä akvaarion omistaja ei halua, että kotioloita hävitetään, jostain syystä.
- Akvaarion koko ja ulkonäkö: 40-80 litran väliltä. Se on kuulemma puolillaan vettä, ja kaloilla ei ole mitään piilopaikkoja, paitsi se yksi pikkiriikkinen kasvi. vesi on oranssisävyistä.
Ruokinta ja hoito: 2 kertaa päivässä n. ruokalusikallisen verran ruokaa (ilmeisesti hiutaleita tai muuta perusruokaa). Aamu- ja iltapala siis. Akvaario on kuulemma pesty viikko sitten.

:frown: 8O :?
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kauhein akvaario koskaan!

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

^APUA!!! 8O

Sun pitää adoptoida, sun pitää saada se pikkutyttö opetettua akvaarioista!


Ainoa hyvä puoli taitaa olla, ettei tuolla ole partamonneja ja/tai kultakaloja. :roll:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
pikku_kalaset
Member
Member
Viestit: 316
Liittynyt: 18:54, 21.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kauhein akvaario koskaan!

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

Butterflies kirjoitti:Tulipa mieleeni vielä erään kaverini akvaario (jonka kalastoon ym. hän ei itse saa vaikuttaa yhtään, koska hänen isänsä päättää kaiken)
Butterflies kirjoitti:Ja kun yritimme sanoa, että sehän on vain roskakotilo, ja täällähän on muutenkin petokotiloita syömässä niitä, niin mitä se haittaa? Hän vastasi, että hänestä se on liian raakaa, että petokotilot syövät niitä toisia. Siksi hän haluaa suojella niitä (.....). Sitten kyselimme jo hieman huvittuneina, että miksi akvaariossa sitten on petokotiloita, jos ne eivät kerran saa syödä muita, ja miksi niitä sitten ei saa satuttaa? Ja vastaus kuului: koska ne on ostettu niin kalliilla hinnalla!!
Mä luulisin, että osaan arvata mikä sun kaverilla on. Sen isä on tosi ankara eikä kuuntele lapsensa mielipidettä ja se lapsi ei ois alunperinkään halunnu sinne niitä petokotiloita, koska tykkäs niistä roskakotiloista. Mut sit sen isä halus ne pois (ja määräs et sitä totellaan) ja lasta suretti ku ne syödään. Siks se suojeli niin paljon niitä roskakotiloita, koska ei muuten voi auttaa niitä eikä vaikuttaa juuri mihinkään. Ja toi "koska ne on ostettu niin kallilla hinnalla" on melko varmasti sen isän suusta kuulunu perustelu, kun se lapsi on kysyny et eiks niist pedoista voi hankkiutua eroon. Isä on vastannu ton ja se on ollu laki. Mun isä on samanlainen. Siks se lapsi siis vastas ton ku kysyitte miks petoja on, vaik sen lapsen mielestä niit on vaan siks, ku sen isä ei kuuntele sitä. En tiiä muista, mut mun alko käydä vähän sääliks sitä lasta. Tiiän miltä se tuntuu, ku ei itse voi vaikuttaa mihinkään.

Tää siis nyt oli vaan teoria. Jotenki kävis järkeen ettei se lapsi ite ois ees halunnu koko petoja, jos kerran tykkää roskakotiloista ja siks suojelis niitä sit aina ku voi. Ja kun ei saa isäänsä poistamaankaan niitä vaan se sanoo aina, et "noku ne pedot oli niin kalliita" (sama argumentti muuten ku mun isällä, c'mon ne maksaa jotain euron...) ni se vastas ton lauseen ku kysyitte, vaik oikee vastaus on, et ku mun isä ei kuuntele mua...
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
pingu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 180
Liittynyt: 10:00, 21.10.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Kauhein akvaario koskaan!

Viesti Kirjoittaja pingu »

miljoonakala84 kirjoitti:Tämä on nyt kansa vähän ot, mutta jossain vanhassa akvaariomaailman lehdessä oli juttua,
että jossain Helsinkiläisessä baarissa oli seinään, baaritiskin taakse jos oikeen muistan, upotettu semmonen iso merivasi akvaario,
liekkö se vielä siellä?
http://www.siniriutta.fi/projektit/lux.html
Nykyään baari on the tiger
ParusMajor
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 20:42, 24.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kauhein akvaario koskaan!

Viesti Kirjoittaja ParusMajor »

Vierailin Tanskassa Legolandissa viikko sitten. Hotellimme aulassa oli kultakalamalja, jossa uisketeli 1 kultakala ja 1 tiikeribarbi. Kultakala ui kehää ja barbi perässä koko ajan näykkien. Maljassa ei ollut minkäänlaista suodatinta. Samanlainen malja löytyi ravintolan tiskiltä kultakalalla, mutta ilman tiikeribarbia.
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
pikku_kalaset
Member
Member
Viestit: 316
Liittynyt: 18:54, 21.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kauhein akvaario koskaan!

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

ParusMajor kirjoitti:Kultakala ui kehää ja barbi perässä koko ajan näykkien.
Auts
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kauhein akvaario koskaan!

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Voi voi, nytpäs minä kirjan löysin pikkuveljen hyllystä... :?
Kirjasta löytyy kaikkea lennättimistä shakkiin, leijoista akvaariohin... JA tässä on pieni tiivistelmä akvaarion kerronnasta;
Aloittelijalle suositellaan 25L kahdelle ja 50L neljälle lajille. Akvaarioon asetetaan ensin hiekkaa, sitten kasvit, lämmitin, peitelasit ja valaisin. Sitten odotetaan 3-4 päivää, että vesi "jalostuu". Sitten hankitaan kaloja: milliksiä 5k ja 3n, kardinaalikaloja, 4 molempia sukupuolia. (ellei halua vain toista lajia, tämä siis 25L) 50L altaaseen LISÄKSI; Seeprakaloja 4k ja 3n, loistobarbeja 1k ja 2n.
Ruokintaan voi käyttää keitettyä keltuaista, kaurapuuroa (?), vasikanmaksaa ja lehtimatoja.
Oho, tässähän on ohjeet, miten valmistaa haavi, leväskraba ja lappo. 8O
Lämpö pitää pitää +20-22´C lämpöisenä.


Kalat tosin hengittävät hiilihappoa :mrgreen:
Löytyyhän jotain hyviäkin ohjeita, mm. hiekanpesun ohjeet, "lehtivarsia" ei saa painaa hiekkaan. Kaloja ei poisteta puhdistuksen aikana, ja vedenvaihtoon käytettävä samanlämpöistä vettä kuin altaassa on. Lisäksi on ohjeet sairaan kalan hoitoon ja muita akvaristille ITSESTÄÄNSELVIÄ ohjeita (muttei välttämättä aloittelijalle). Lisäksi löytyy hyvät ohjeet kudetukseen.
Myös noiden tiettyjen kalalajien valintaan on perustelut; kun on runsaasti kasveja ja kalasto on noin "pieni", pysyy akva terveenä.
Mutta tosin täältä löytyy lajiesittely myös miekkapyrstöstä, mutta muut lajit ovatkin n. 3-6cm kokoluokkaa, onneksi :D


...Ja hupaisinta tässä jutussa on, että kirja on painettu 1948, eikä todellakaan ole mikään varsinainen akvaariokirja; 565sivuisesta kirjasta on akvoille omistettu vain 24, mukaanlukien valaisinkannen rakennusohjeet, ja kymmenet kuvat! 8O
Siis aivan järkyttävän hyvät ohjeet jo tuolloin on ollut, ja silti jokainen tuntee jonkun, jolla on muinaisina aikoina ollut kultakalamalja. 8O

MEni kyllä vähän OT, mutta jos jokaisella pojalla olisi tuosta vuodesta asti ollut Jokaisen pojan kirja, oltaisiin voitu välttyä pahimmilta kalarääkkäyksiltä. :(
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1116
Liittynyt: 21:40, 28.04.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kauhein akvaario koskaan!

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

MA7xGE kirjoitti:Voi voi, nytpäs minä kirjan löysin pikkuveljen hyllystä... :?
Kirjasta löytyy kaikkea lennättimistä shakkiin, leijoista akvaariohin... JA tässä on pieni tiivistelmä akvaarion kerronnasta;
Aloittelijalle suositellaan 25L kahdelle ja 50L neljälle lajille. Akvaarioon asetetaan ensin hiekkaa, sitten kasvit, lämmitin, peitelasit ja valaisin. Sitten odotetaan 3-4 päivää, että vesi "jalostuu". Sitten hankitaan kaloja: milliksiä 5k ja 3n, kardinaalikaloja, 4 molempia sukupuolia. (ellei halua vain toista lajia, tämä siis 25L) 50L altaaseen LISÄKSI; Seeprakaloja 4k ja 3n, loistobarbeja 1k ja 2n.
Ruokintaan voi käyttää keitettyä keltuaista, kaurapuuroa (?), vasikanmaksaa ja lehtimatoja.
Oho, tässähän on ohjeet, miten valmistaa haavi, leväskraba ja lappo. 8O
Lämpö pitää pitää +20-22´C lämpöisenä.


Kalat tosin hengittävät hiilihappoa :mrgreen:
Löytyyhän jotain hyviäkin ohjeita, mm. hiekanpesun ohjeet, "lehtivarsia" ei saa painaa hiekkaan. Kaloja ei poisteta puhdistuksen aikana, ja vedenvaihtoon käytettävä samanlämpöistä vettä kuin altaassa on. Lisäksi on ohjeet sairaan kalan hoitoon ja muita akvaristille ITSESTÄÄNSELVIÄ ohjeita (muttei välttämättä aloittelijalle). Lisäksi löytyy hyvät ohjeet kudetukseen.
Myös noiden tiettyjen kalalajien valintaan on perustelut; kun on runsaasti kasveja ja kalasto on noin "pieni", pysyy akva terveenä.
Mutta tosin täältä löytyy lajiesittely myös miekkapyrstöstä, mutta muut lajit ovatkin n. 3-6cm kokoluokkaa, onneksi :D


...Ja hupaisinta tässä jutussa on, että kirja on painettu 1948, eikä todellakaan ole mikään varsinainen akvaariokirja; 565sivuisesta kirjasta on akvoille omistettu vain 24, mukaanlukien valaisinkannen rakennusohjeet, ja kymmenet kuvat! 8O
Siis aivan järkyttävän hyvät ohjeet jo tuolloin on ollut, ja silti jokainen tuntee jonkun, jolla on muinaisina aikoina ollut kultakalamalja. 8O

MEni kyllä vähän OT, mutta jos jokaisella pojalla olisi tuosta vuodesta asti ollut Jokaisen pojan kirja, oltaisiin voitu välttyä pahimmilta kalarääkkäyksiltä. :(
Ensin ku aloin lukemaan tota tekstiäs, niin olin sillee että wuut, sitten että ei h.. ja sitten että no, on siinä sentään jotain hyvääkin, kun kuitenkin painettu 48. :) Silloin ei vissiin tarvittu mitään turhia suodattimia :D Kuitenkin ehdottomasti parempi kuin kultakalamaljat!

Sedälläni ja tädilläni (joka on vietnamilainen..) on kuulemma ollut tuollaisia kultakalamaljoja, onneksi en itse muista niitä nähneeni, olis varmaankin jäänyt traumoja .. 8O
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Kauhein akvaario koskaan!

Viesti Kirjoittaja hx »

Ei ehkä kauhein ikinä, mutta eräänlaisen huonoimman yleisöakvaariostandardin löysin tässä päivänä muutamana.
Trouvillen kaupungissa oleva NATUR' AQUARIUM TROUVILLE on kooltaan ihan mukava, noin 70-80 astiaa, joista puolet akvaarioita, puolet terraarioita.

Makeavesitankkien suodatus on mitoitettu täysin järkyttävästi pieleen, vesi ei kierrä juuri lainkaan. Vesissä leijuu p*skapartikkelia, joka ei liiku juuri yhtään. Pohjilla skeidakerrostumia, kalat yltiöpassiivisia.

Malawiakvaario

Amazonhenkinen

Kuvat eivät ole kaksisia, mutta vesi todella on noin sameaa.

Uh, jaksaapa taas arvostaa niitä paikkoja, joissa asiat ovat lähtökohtaisesti paremmalla tolalla.
-Gone fishing-
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kauhein akvaario koskaan!

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

SIIS HYI #¤@¤%! [}:)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Kauhein akvaario koskaan!

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Olen tuollaseen "liejupeti" pohjaiseen sameaan kala-altaaseen törmännyt myös mutta mitattavien vesiarvojen puitteissa vedessä ei ollut mitään vikaa, ja kalat olivat siellä näkymän huomioon ottaen terveitä. Voihan noissa olla biologinen puoli silti kohdillaan vaikka silmiin näyttääkin pahalta.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Kauhein akvaario koskaan!

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Mistä lähtien amazon-altaan on pitänyt olla kirkasvetinen ilman detritusta?

Tässä Rio Negroa pinnan alta.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kauhein akvaario koskaan!

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

No niin, mutta onhan se silti, kun joku altaaton menee tuollaiseen niin luulee amatsonia ihan p***avetisex paikax. :?
Ja saahan tuosta nopeasti hoitamattoman kuvan. 8-)
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Kauhein akvaario koskaan!

Viesti Kirjoittaja hx »

Aqualung kirjoitti:Mistä lähtien amazon-altaan on pitänyt olla kirkasvetinen ilman detritusta?
Niin, paitsi, että luonnon ekosysteemeihin vertaaminen ei taas kerro akvaarion toimintaperiaatteista mitään.
Ja tuolla Rio Negrossa tuo vesi taitaa virrata aika hyvin, eikä toi kalasto taida yltää ihan näiden tankkien tiheyteen?

Painotus tarinassani oli tosin tarkoitus olla siinä, että melko tuhdisti kuormitettujen, kasvittomien akvaarioiden lähes täysin seisova vesi ei ole kovin hyvä tapa ylläpitää tankkia, ulkonäkö mukaanlukien.

Toki kyseessä on oma mielipiteeni.
-Gone fishing-
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Kauhein akvaario koskaan!

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Täytyy tunnustaa että kamalin akavario koskaan oli omani joskus 15 vuotta sitten. Olisikohan ollut n.10 vuotias.
Ei ollut hajuakaan hoidoista, hiekat pestiin kerran kuussa, samoin suodattimet, kalat ämpäriin odottamaan siksi aikaa.

Litroja oli akvassa 20.
Asukkaina oli kultakala pariskunta, miljoonakaloja, partamonninpoikasia yms. Kaikkea en edes onneksi muista.
Ihmeteltiin kyllä miksi kalat eivät eläneet vuotta kauempaa.

Nyt tiedän, onneksi olen tapani parantanut tunnollinen akvaristi nykyään. ;)
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kauhein akvaario koskaan!

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Kalakaverit kirjoitti:Olen tuollaseen "liejupeti" pohjaiseen sameaan kala-altaaseen törmännyt myös mutta mitattavien vesiarvojen puitteissa vedessä ei ollut mitään vikaa, ja kalat olivat siellä näkymän huomioon ottaen terveitä. Voihan noissa olla biologinen puoli silti kohdillaan vaikka silmiin näyttääkin pahalta.
Onhan siellä p*skaa melkonen kerros, mutta detritustahan se on. Näistä johtavista ammattiguruistamme muistaakseni joku selvitti joskus, että kalankakasta liukenee veteen melkein heti kaikki se, mikä tekee siitä "kakkaa". En tiedä sitten mitä siihen jää, kun pohjakalat syö detritusta, ainakin luonnossa.

Minusta noissa kuvissa vesi ei kyllä ollut mitenkään sameaa. Toisessa oli lasissa leväpilkkuja, mutta olisiko siihen detritukseen nyt mennyt vähän kaikki huomio? :?
Aqualung kirjoitti:Mistä lähtien amazon-altaan on pitänyt olla kirkasvetinen ilman detritusta?

Tässä Rio Negroa pinnan alta.
Niin, akvaariokin kun on suljettu pieni ekosysteeminsä, tasapainotilan saavuttaminen on tärkeämpää mitä hysteerinen siivoaminen. Liian radikaalisti ei auta tehdä kerralla mitään. Epätasapainoisen akvaarion merkkejä, ilman vesitestejäkin, näkee siitä, jos kasvien kasvu hidastuu ja vauhdittuu vuoronperään, ja se että eri levätyyppien esiintymisessä on samanlaista sykliä. Usein tehty virhe on etsiä asiaan nopeasti jotakin poppakonstia, mikä taas on sitten yleensä sama juttu, niinkuin tekisi talvella autolla sivuluisulla ylikorjauksen ohjauksella, jolloin varsinainen heittelehtiminen alkaa. Vähän kerrallaan ja pitkällä aikavälillä.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
pikku_kalaset
Member
Member
Viestit: 316
Liittynyt: 18:54, 21.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kauhein akvaario koskaan!

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

Minnekäs mun keskustelut meni? Oliko liian arka aihe? En mielestäni kirjoittanut mitään törkeyksiä vaan ihan asiallista tekstiä.
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kauhein akvaario koskaan!

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Köö, munkin viesti katos! 8O

Tosin eksyttiin kyllä niin paljon aiheesta, että hyvä vain että poistettiin... 8-)
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Kauhein akvaario koskaan!

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Pikku kalasen on kyllä ihan turha ihmetellä mistä syystä pedo-bear ystävineen EI KUULU akvaariokeskusteluun. Maailmanpelastamisen ja kauhistelun voisi ihan rauhassa hoitaa privana tai asiaankuuluvilla foorumeilla!

Ja nyt kun vihdoin ollaan takaisin OIKEASSA asiassa, pitää yhtyä Nestehukan mielipiteeseen. Akvaariota voisi tosiaan verrata autoon siinä että liian nopea ja jyrkkä väistö helposti heilauttaa liikaa, ja yhtälailla ollaan ojassa taas. Eripuolella tietä kuin mitä ensialkuun olisi näyttänyt, mutta hyvin mahdollisesti huomattavasti syvemmällä! [;)]
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”