Vähän saa vielä lihotuskuurilla olla, ennenkuin pääsevät luovutukseen.
Kuinkas kuumaksi se allas kuumenee? Kun nykynäkemyksen, eli Varjon Akvaariokalat 2.0:n, mukaan neontetrojen "ylälämpö" olisi 27 astetta.kalaton1 kirjoitti: Rio 125l on nyt näyttänyt lämpeävän aika lailla, joten joudumme harkitsemaan neontetrojen kohtaloa, tuon kokoinen porukka mikä meillä on ei mahdu mitenkään 54 litraiseen.
.
Keväällä tilanne näytti alkuun hyvältä, toinen kansi auki ja ilman heijastimia lämmöt pysyi 24-25,5 asteen tienoilla.Anniquu_ kirjoitti:Kuinkas kuumaksi se allas kuumenee? Kun nykynäkemyksen, eli Varjon Akvaariokalat 2.0:n, mukaan neontetrojen "ylälämpö" olisi 27 astetta.kalaton1 kirjoitti: Rio 125l on nyt näyttänyt lämpeävän aika lailla, joten joudumme harkitsemaan neontetrojen kohtaloa, tuon kokoinen porukka mikä meillä on ei mahdu mitenkään 54 litraiseen.
.(Ja niiden kotivesistä on mittailtu vielä kuumempiakian lukemia)
Leväbarbit vietiin jo käsistä, pääsivät 1000l altaaseen. Ne olikin etusijalla uuden kodin hankinnassamirauria kirjoitti:Äääh. Mä voisin ne leväbarbit mielelläni ottaa, mutta turhan paljon on matkaa sinne :/
Hehkalaton1 kirjoitti:Leväbarbit vietiin jo käsistä, pääsivät 1000l altaaseen. Ne olikin etusijalla uuden kodin hankinnassamirauria kirjoitti:Äääh. Mä voisin ne leväbarbit mielelläni ottaa, mutta turhan paljon on matkaa sinne :/
Nopeeta menimirauria kirjoitti:Hehkalaton1 kirjoitti:Leväbarbit vietiin jo käsistä, pääsivät 1000l altaaseen. Ne olikin etusijalla uuden kodin hankinnassamirauria kirjoitti:Äääh. Mä voisin ne leväbarbit mielelläni ottaa, mutta turhan paljon on matkaa sinne :/Nehän meni vikkelään
paptus kirjoitti:Roskakotiloista pääsee helposti petokotiloilla eroon mutta ovat tosi tehokkaita kotilot kyllä häviää nopeasti. Itsellä olisi pari ylimääräistä jos kiinnostaa. Postitus voisi vielä onnistuakkian. Jos nousee kiinnostus laita YV:tä!
Joo täytyy harkita, kierteiset on kyllä räjähtänyt kasvuun tuollakin altaassa.paptus kirjoitti:Selvä. Juu voisivat kierteisetkin kyllä siinä kärsiä jos niitä ihan mahottomasti ole. On muuten noi taisto vauvat kyllä tooosi ihania!
valkyria kirjoitti:aaargh. otan osaa roskakotiloiden takia
Mä onnistuin samaan tuohon nano/poikasaltaaseen myös roskakotiloita (ilmeisesti kasvilähetyksen mukana, vaikka huutelin kasvit hyvin).
Onneksi isommassa tankissa oli 5kpl:tta petokotiloita jotka noukin ja laitoin nanoon. Ja onneksi petokotilotkaan ei käy noiden pikkuisten monnisvauvojen kimppuun
toivottavasti löydät pedot ja pääset roskakotiloista eroon, niistä voi tulla helkkarillinen vaiva
Melkein varmaan kaikki roskakotiloiden hävityskeinot vahingoittavat myös kierteisiä valitettavasti. Sun täytyy vaan ottaa kierteisiä turvaan toiseen altaaseen tai johonkin väliaikaisratkaisuun, kunnes pääsevät paluumuuttamaan turvallisesti. Petokotilo on varmaan se "hienovaraisin" tai ainakin huomaamattomin roskakotiloiden surma.125l on päässyt roskakotiloita ja täytyy suunnitella sinne sotasuunnitelma, onko vinkkejä?
tiiasu kirjoitti:Melkein varmaan kaikki roskakotiloiden hävityskeinot vahingoittavat myös kierteisiä valitettavasti. Sun täytyy vaan ottaa kierteisiä turvaan toiseen altaaseen tai johonkin väliaikaisratkaisuun, kunnes pääsevät paluumuuttamaan turvallisesti. Petokotilo on varmaan se "hienovaraisin" tai ainakin huomaamattomin roskakotiloiden surma.125l on päässyt roskakotiloita ja täytyy suunnitella sinne sotasuunnitelma, onko vinkkejä?
Tietty vois harkita täsmäiskua tekemään jotain ihan pieniä botia suvun nuoliaisia, jos onnistut löytämään poikasia. Ja varsinkin, jos monniset löytävät kodin. Niitä voisi varmaan joitain viikkoja pitää altaassa ja myydä sitten pois, kun ovat hieman kasvaneet. Akvaario on vaan pienillekin nuoliaisille vähän turhan pieni ja nuoliaiset ovat aika kalliita. Mutta kaupaksi menevät kyllä varmasti.
Tai sitten pieni banjomonni tai pari? Monien altaassa ovat innostuneet rouskuttelemaan kotiloita ihan urakalla. Banjomonnit ovat useimmiten päivällä ihan näkymättömiä, eivätkä häiritse ketään. Yöllä syövät kaiken minkä irti saavat. Mä en edes erityisesti ruoki niitä millään ja ovat ihan järkyttävän lihavia! Luoja yksin tietää mitä ne syövät. Varmaan ainakin kierteisiä ja toisten kalojen kutua. Tai mitä ne nyt eivät syö (no eivät toisia kaloja ainakaan)... Jos banjoja hankit (tai esim harlekiininuoliaisia), niin lupaan lunastaa ne sinulta isoon akvaarioon kavereiden seuraan, kun kasvavat. Tai jos et tykkää tai eivät syö kotiloita.
Juu kyllä myrkyt on se ihan viimeinen keino.tiiasu kirjoitti:Juu, en missään nimessä tarkoittanut nuoliaisia pysyväisratkaisuna. Mutta ne lienevät nopein ja tehokkain tuhokeino. Joa ei jotain myrkkyjä lasketa. Myrkyissä vaan on se huono puoli, että ne ovat, noh myrkkyjä.
Sun täytyy ehkä ensin ottaa kierteisiä evakkoon, sitten tehokuuri kotiloansoja ja käsin keräämistä ja tuhoa viimeistelemään pari petokotiloa:)
Väittävät banjomonnin syövän kotiloita ja myös murskaavan kuoret itse. Tosin se ei liene tehokkain kotiloiden hävittäjä kuitenkaan. Varmaksi en osaa sitä luvata. Omat banjoni ovat ainakin ihan sikaporsaslihavia, siis oikeasti sitä luokkaa, että aluksi luulet pohjalla lekottelevan banjon makaavan kiven päällä, kunnes tajuat, että kyseessä on sen maha. Mä en ruoki niitä mitenkään, eikä noilta vikkelämmiltä pohjakaloiltakaan nyt luulisi niin hirveästi ylimääräistä jäävän...
Ymmärrän, että sellainen varmaan helposti tulee, kun kala ei näkyvästi juuri tee mitäänJotenkin mulla oli epävarma olo niiden hoidosta ja hyvinvoinnista joten ne lähtivät uuteen kotiin lajitovereiden luo