ihis81 ja uusi akvaario
Re: ihis81 ja uusi akvaario
Meinaatko vieläkin että mulla on sinileukakirjoahven?:)
"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
[
[
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Se ainakin näyttää siltä, eli poikaskoossa. Voihan se olla jotain ihan muutakin
En kiistä enkä väitä, ison kalan pojalta kuitenkin näyttää hän.

Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
My love: Chiclidae
Sinileukaa tosta nyt ei saa tekemälläkään. Kalan väritys on ihan toisenlainen, ruumiinmuotokin aivan jotain muuta jne. Eli kyllä kyseessä on sinikirjo.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Miltä siellä akvaariomaisema näyttää tätänykyä?
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Samaltahan toi näyttää.

Veden sain myös kirkastumaan kun tein kerralla reippaan vedenvaihdon, mutta vielä en ole silti tyytyväinen.
Pakko saada kirkkaammaksi...
Asukit hyvin pitkälti vielä samoja.
Uusia tulokkaita on Tikrut 5kpl, jotka luulevat kuuluvansa tiikeribarbien jengiin.

Vähäripsimonnit muutti myös tähän altaaseen.

Veden sain myös kirkastumaan kun tein kerralla reippaan vedenvaihdon, mutta vielä en ole silti tyytyväinen.
Pakko saada kirkkaammaksi...
Asukit hyvin pitkälti vielä samoja.
Uusia tulokkaita on Tikrut 5kpl, jotka luulevat kuuluvansa tiikeribarbien jengiin.

Vähäripsimonnit muutti myös tähän altaaseen.

[
[
Kasveja en ole saanut aikaiseksi hankkia lisää.
Pitäisi lisätä niitäkin reilulla kädellä.
Mutta kun en osaa sisustaa, niin saas nähdä mitä siitä tulee.
Pitäisi lisätä niitäkin reilulla kädellä.
Mutta kun en osaa sisustaa, niin saas nähdä mitä siitä tulee.

[
[
-
- Junior Member
Et ole UV-suodattimen laittoa miettinyt? Jotkut sanovat, että ero veden kirkkaudessa näkyisi jo yhden päivän käytön jälkeen.
Fluval Sea 20L
Olen kyllä. Kyselinkin tuolla mistä halvimmalla moisen saisi tilattua.
Aktiivihiilellä kokeilen juuri, mutta sitä on nii vähän että mahtaako vaikuttaa ollenkaan veden väriin. pari päivää ajattelin kokeilla.
Aktiivihiilellä kokeilen juuri, mutta sitä on nii vähän että mahtaako vaikuttaa ollenkaan veden väriin. pari päivää ajattelin kokeilla.
[
[
-
- Advanced Member
Aktiiivihiilellä tuskin on mitään vaikutusta tuohon ...
-
- Junior Member
No jos pelkkää hintaa katsoo niin Kiinastahan ne varmaan halvimmalla lähtee. Halvimmat taitaa olla jossain 20e kieppeillä.
Fluval Sea 20L
-
- Advanced Member
Käsittääkseni tuo UV-juttu auttaa vaan vihersamennustyyppiseen (levä & bakteeri) samennukseen. Tavallisiin kannoista johtuviin tms väriin se ei kait auta!?
Eikö siis ole mitään toimivaa suodatusta jolla tuon veden saa täysin kirkkaaksi? Mitä tässä enää voi tehdä
Hankinko lisää suodatusta vai mitä teen?
En haluaisi vähentää noita juurakoita ainakaan.
Ihme juttu että muilla on täysin väritöntä vettä akvaarioissa joissa on kantoja ym juurakoita.
Olen käsittänyt että tuo aktiivihiili poistaa vedestä värjäytymiä...?
Hankinko lisää suodatusta vai mitä teen?
En haluaisi vähentää noita juurakoita ainakaan.
Ihme juttu että muilla on täysin väritöntä vettä akvaarioissa joissa on kantoja ym juurakoita.
Olen käsittänyt että tuo aktiivihiili poistaa vedestä värjäytymiä...?
[
[
-
- Advanced Member
Kokeile sitä aktiivihiiltä nyt kuitenkin! Ja lisäsuodatuskaan ei varmaan haittaa yee 

-
- Junior Member
Jos se "tummennus" siellä tankissa on jotain sontaa mitä siitä kannosta tässä vaiheessa vielä lähtee? Jos on niin suodatuksen lisääminen taitaa olla se paraskeino ja antaa ajan kulua. Aktiivihiilellä voi saada myös vähän apua.
Fluval Sea 20L
Jos hiiltä lähdet kokeilemaan niin käytä sitte nimenomaan aktiivihiiltä, älä suodatushiiltä. Tämän hetken Taikatassun valikoimia en tiedä, mutta ainakin mun aikana hyllystä löyty sekä eheimiltä ehfiaktiv sekä JBL Carbomec Activ. Itse suosittelen jälkimmäistä. On aika paljon puhtaampaa kamaa kun toi eheim.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
No ei ole. Varsinkaan jos juurakot ovat alle pari vuotta vanhoja. Valaistuksen (niin altaan sisä- kuin ulkopuolistenkin valonlähteiden) ja taustan yhteisvaikutuksesta riippuu onko veden väri altaan sisällä havaittavissa ja kuinka paljon - valkoiseen ämpäriin laskiessa aikalailla kaikkien kantopitoisten altaiden vesi on enemmän tai vähemmän rusehtavaa.ihis81 kirjoitti: Ihme juttu että muilla on täysin väritöntä vettä akvaarioissa joissa on kantoja ym juurakoita.
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
Juuri tota JBL.n aktiivihiiltä kokeilin.Teemu Salonen kirjoitti:Jos hiiltä lähdet kokeilemaan niin käytä sitte nimenomaan aktiivihiiltä, älä suodatushiiltä. Tämän hetken Taikatassun valikoimia en tiedä, mutta ainakin mun aikana hyllystä löyty sekä eheimiltä ehfiaktiv sekä JBL Carbomec Activ. Itse suosittelen jälkimmäistä. On aika paljon puhtaampaa kamaa kun toi eheim.
Ei riitä paketillisesta kuin 200L asti, joten ei vaikutusta.
Pakko laittaa valaistusta kyllä uusiksi.
Kun nyt on toi 2kpl 10000K ja 2kpl sinistä putkea. Ei ole oikein valoisa yhdistelmä.
Hain tänään laavakiveä, ja tuolta näyttää tällä hetkellä sisustus.
Vielä pitää miettiä noita juurakoita minne niitä sijoittelee...

Ennenkuin ketään sanoo tuosta liinasta lampun päällä, niin se oli siinä vain siivouksen aikana:)
[
[
On kyllä hienoa katseltavaa kun joku osaa tehdä akvaarioita ja sisustaa niitä ja ... *Nostaa peukkua*
150 litrane Seposapusoppa.
Kiitos vaan
Sen verran pilkkua viiltatakseni en ole noita "tehnyt" vaan JuTan tekemä allas on.
Sisustukseen itse en ole läheskään tyytyväinen. En vaan osaa sisutaa niin että itse olisin tyytyväinen.

Sisustukseen itse en ole läheskään tyytyväinen. En vaan osaa sisutaa niin että itse olisin tyytyväinen.

[
[
-
- Member
Mielenkiinnolla seuraan projektia. Pakko sanoa, että on muuten upea akvaario! Mun silmään noi laavakivet näyttää jotenkin suurilta ja ensimmäisenä akvaariota katsoessa pistää silmään
on ne kyllä hienoja, ei siinä mitään
Millainen kalasto tuolla nyt on ? Tullut niin paljon kaloja lisää, etten enää tiedäkkään
Meinaatko vielä hankkia joitakin kaloja?

Millainen kalasto tuolla nyt on ? Tullut niin paljon kaloja lisää, etten enää tiedäkkään

54 litraa läträilyä
Onhan noi laavakivet mukavan kokoisia murkuloita. Piti pilkkoa pienemmiksi mitä olivat aluksi.
Akvan koko on 150x60x59cm.=520L
Kaloja tällä hetkellä
-2 kpl sinikirjoahvenia
-2 kpl käärmekaloja
-1 kpl Guineanripsimonni
-1 kpl ripsimonnia jolla ei ollut suomenkielistä nimeä.ei saa suomen markkinoilta.
-10 kpl vähäripsimonneja myöskään ei suomesta saatavilla.
-5 kpl Tiikerinuoliaisia
-7 kpl leväbarbeja
-n.5kpl tiikeribarbeja (parvi alkaa harveta)
-2 kpl partamonneja
On siellä vielä pari piikkisilmääkin joita ei normaalisti näe kuin silloin kun mylläsin kaiken uusiksi.
Ja ainakin yksi kärsänuoliainen vilahti pariviikkoa sitten, vaikka luulin että ne oli joku jo syönyt kuukaisia sitten.
Akvan koko on 150x60x59cm.=520L
Kaloja tällä hetkellä
-2 kpl sinikirjoahvenia
-2 kpl käärmekaloja
-1 kpl Guineanripsimonni
-1 kpl ripsimonnia jolla ei ollut suomenkielistä nimeä.ei saa suomen markkinoilta.
-10 kpl vähäripsimonneja myöskään ei suomesta saatavilla.
-5 kpl Tiikerinuoliaisia
-7 kpl leväbarbeja
-n.5kpl tiikeribarbeja (parvi alkaa harveta)
-2 kpl partamonneja
On siellä vielä pari piikkisilmääkin joita ei normaalisti näe kuin silloin kun mylläsin kaiken uusiksi.
Ja ainakin yksi kärsänuoliainen vilahti pariviikkoa sitten, vaikka luulin että ne oli joku jo syönyt kuukaisia sitten.
[
[
-
- Member
Eikös sulla ollut ainakin jossain vaiheessa myös toinen ahvenlaji ? Unohtuiko listasta vai onko mahdollisesti menehtynyt / annettu pois ?
54 litraa läträilyä
Joo, on vielä, ne ovat tuossa pienemmässä akvaariossa kaksistaan. Ne on Oranssitimanttiahvenia joita tuotu vain kerran 80 luvulla suomeen.
Ei niitä voi pitää tuossa isossa akvaariossa kun jahtaavat noita ripsimonneja jatkuvasti ja nyppivät viiksiä.
Toi pienempi akvaario on metrin mittainen niin on hyvin tilaa olla kahdestaan.
Tämän pienemmän akvaarion pohjahiekan valinta meni ihan metsään, koska nuo ahvenet muuttuivat täysin "passiivisiksi" valkean pohjan vuoksi.
Eivät liiku eivätkä syö kunnolla ja muuttivat värinsä aivan haaleaksi. Liikaa stressaa vaalea pohjahiekka kaloja.
Menee tässä jossain välissä toi mannaryynihiekka vaihtoon.
Ei niitä voi pitää tuossa isossa akvaariossa kun jahtaavat noita ripsimonneja jatkuvasti ja nyppivät viiksiä.
Toi pienempi akvaario on metrin mittainen niin on hyvin tilaa olla kahdestaan.
Tämän pienemmän akvaarion pohjahiekan valinta meni ihan metsään, koska nuo ahvenet muuttuivat täysin "passiivisiksi" valkean pohjan vuoksi.
Eivät liiku eivätkä syö kunnolla ja muuttivat värinsä aivan haaleaksi. Liikaa stressaa vaalea pohjahiekka kaloja.
Menee tässä jossain välissä toi mannaryynihiekka vaihtoon.
[
[