"Kainuun akvaarioseura" osa 2

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
minzku
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja minzku »

Nostellaampas taas vähän [;)]

Nyt on pakko hehkuttaa, että kuparit alkavat jo näyttää kapereilta kun tarkkaan katsoo. Onko kellään tiedossa hyviä nettisivuja missä kerrotaan elävän ruoan kasvatuksesta? ja kaikki vinkit ovat tervetulleita, minun täytyy nimittäin rueta varmaankin kasvattamaan niille jotain. Mitä niille siis syötetään?
Minni
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Minni »

Minzku: hienoa että onnistuit kuparien kanssa! Mulla taitaa mennä täplämonnisten kutu harakoille, vieläkään ei ole kuoriutunut ja olen joutunut poistamaan homehtuneita munia. Täplikset ovat muutenkin lopettaneet kutuhommat. Jospa minullakin ensi kerralla onnistuisi.

Täältä aw:sta löydät haulla ohjeita likoeläinten ja artemian kasvatukseen. Lisäksi se aiemmin mainostamani Jbl:n nestemäinen poikasruoka on hyvä. Monnisen poikasille niiden hieman kasvettua voisi myös raaputta pohjatabletista "pölyä".

Huniksillakin on taas kutuvire päällä. Vielä en ole saanut kutua otettua talteen, toivottavasti pian saan.

Milloin sovittaisiin tapaaminen? Joku ilta viikolla kävisi mulle parhaiten (paitsi maanantait). Ehdotelkaa! Jos saatte sovittua päivän, ilmoitelkaa mulle tekstarilla. En pääse nettiin ensi viikolla kovinkaan usein. Mä voin informoida myös Hanbuktua.
minzku
Junior Member
Junior Member

Juu elikkä olen syöttänyt niille vain ihan pieneksi pölyksi "murskattua" pohjatablettia, ja nyt olen vain tiputtanut puolikkaan tabletin pohjalle. kun kaiki ovat säilyneet elossa, ne ovat ilmeisesti syöneet sitä. Mutta tuo pohjaruoka ei kai ole kovinkaan hyvä kokoajan syötettynä, vai? Toisaalta taidan käydä ostamassa sitä valmista poikasruokaa tuon pohjatablettien lisäksi. [;)]
jellu88
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jellu88 »

minzku vieläkö on albiinot ja kuparit parvea vailla? Sain lahjoituksena tutun altaasta yhden albiinomonnisen mille pitäisi kavereita saada [;)]
minzku
Junior Member
Junior Member

Jellu: minulla on nyt niitä kuparin poikasia, ja jos saan ne kasvatettua "isoiksi", jätän niitä mahd. itselle, joten silloin kyllä saisit ne albiinot. Miten kiire niillä on? Nimittäin ei ole yhtään varmaa miten niille poikasille käy :?
jellu88
Member
Member

Montako niitä albiinoa on ja millaista hintaa aattelit [;)] Eihän noilla vielä kiire ole, saatpahan poikaset kasvatettua rauhassa :D
minzku
Junior Member
Junior Member

Niitä on 2 kipaletta. Hintaa en ole kyllä ajatellut. Tiedätkö paljonko ne maksavat suurinpiirtein kaupassa. Mitään kiskurihintaa en kyllä aio pyytää, pääasia että pääsevät hyvään kotiin (ja tietysti vaihto esim. kasveihin) onnistuu [;)]

En tiedä ovatko kitukasvuisia, mutta eivät taida olla ihan täysikokoisia. Luin netistä että jos syöttää poikasille vain jotain pohjatablettia, niistä saattaa tulla kitukasvuisia, joten taidampa ottaa itseäni niskasta kiinni ja alkaa kasvattamaan elävää ruokaa :D

Mitäs muut? Minni, höntti, Hanbuktu? Mitenkäs teidän altaat ja kalat jaksavat?
Minni
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Minni »

No hei! Minä myös kasvattelen kovasti monnisen poikasia. 12 kpl täplämonnisen poikasia on elossa, vielä :)

Projektina odottaa tuossa 128 litraiseen mattosuodattimen laitto ja pengerryksen rakentaminen. Olis vain mies sen verran kotona, että nostaisi kaverina altaan toiseen huoneeseen. Tämä metsästysaika nyt vaan on sitä... :mrgreen:

Yksi lehtikalani on ruvennut todelliseksi terroristiksi. Se on saanut tapettua (tai ajanut epätoivoisiin tekoihin) jo kaksi naaraslehtikalaa ja nyt pitää alamaisenaan yhtä koirasta. Tämä onneton koiras on kadottanut värinsä, mutta idioottimaisesti seuraa koko ajan "isäntäänsä". En oikein mitä niille pitäisi tehdä.
jellu88
Member
Member

Minni: Minullakin on akvaariossa jonkun näköinen pengerrys :mrgreen: Otatko mallia kenties Satun sivuilta? Sain myös pelastettua pusukalan tutun 120l, saa nähä millainen jytkylä siitä kasvaa :roll:
minzku
Junior Member
Junior Member

Minni: mahtavaa. Minkälaisessa altaassa ne on sinulla? Minun pitäisi varmaan pyytää kaveriltani toinen ilmapumppu lainaan, ja ostaa se "patruuna" siihen :D Minulla on tosiaankin niitä poikasia n. 20-30, enkä tiedä oikein mitä teen niille. Minkä kokoisena osan voisi laittaa siihen "pääaltaaseen"?
höntti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja höntti »

Multa saat minzku ilmapumpn lainaan, jos vain haet kaupungista tai täältä.

Luulisin minzku että sentin kokoisena selviävät jo pääaltaassa.
minzku
Junior Member
Junior Member

Ajattelin nimittäin jättää itselle muutaman (jos seliviävät), eli laita kohta muutaman poikasen isoon altaaseen ja loppuja kasvattelen, jos vaikka eläinkauppa haluaisi [;)]

höntti: olisitko huomenna eli maanantaina kaupungissa joskus klo 18 aikoihin?
höntti
Senior Member
Senior Member

Kylläkai minä siihen aikaan kaupunkiin pääsen. Toisinko siis sen ilmapumpun sulle?
minzku
Junior Member
Junior Member

höntti: ihan miten vaan, tosin en ole ihan varma olenko tulossa. Luultavasti olen, jos ei sada. Tosin olen "kiinni" sieläl keskuskoulun pihalla, joten en pääse hakemaan sitä kaupungilta :?
jellu88
Member
Member

Tänään menin muka istuttamaan kultakalojen altaan vallisnerioita uudellee kunnes käteeni tuntui kasvissa olevat kovat möykyt. Kultakat olivat innostuneet kutemaan, kutunystytkin olivat uroksilla selvästi esillä :mrgreen: Mistä tunnistaa hedelmöittyneen mädin? Siirsin myös rapu mamin 20l nyt jo näkyy muutama oikein pieni kuoriutunut poikanen :roll:
minzku
Junior Member
Junior Member

Onnea Jellu pikkuisista rapusista :D

En taida tarvitakkaan ilmapumppua. Olin jo laittanut pari poikasta isoon altaaseen ja laitan varman vähän ajan pääsät lisää, joten eiköhän tuo porukka pärjää tuossa vielä. Ihdella pikkuisella jonka laitoin akvaarioon, ei näyttänyt olevan kuin yksi silmä 8O Jos noita on lisää, kannattaako lopettaa heti vai mitä kannattaisi tehdä? onko kellään kokemusta?
jellu88
Member
Member

Puutuiko silmä jo ennen akvaarioon laitoa :| Voihan sekin olla mahdollista että joku kaloistasi on pitänyt monnisen silmän poskeensa 8O
minzku
Junior Member
Junior Member

Siis se kala on poikanen, "oma kasvattini". onko tuollasia tapauksia paljonkin, vai onko vika minussa? Siis nuo poikaset ovat minulle ensimmäiset. Saapa nähdä mitä muuta kivaa tuolta löytyy... :roll:
höntti
Senior Member
Senior Member

Jellu, mitä rapuja sinulla jo on?
jellu88
Member
Member

Caridina japonicoja on minulla jo :) saa nähä miten tuon suolan lisäämisessä käy kun kaikki poikaset ovat kuoriutuneet :| Miten rapuseni muuten voivat, ovatko kasvaneet?

Edit: Korjattu tieteellinen nimi
höntti
Senior Member
Senior Member

Rapusesi ovat kasvaneet nopeammin kuin luulin. Sukupuolia en vain oikein erota. Tai en siis erota noiden poikasten ja sitten noitten "värittömien" ukkojen sukupuolia.

Mullakin on yksi japonica, en tiedä sukupuolesta.

Hunisukko on taas altaassaan vailla paria. Taidan luopua koko lajista, valitettavasti. Haluaako kukaan?
minzku
Junior Member
Junior Member

höntti: Voisin ottaa/ostaa sen hunisukon, mutta en teidä käykö se meille. Tuleeko se toimeen neontetrojen kanssa? Toisaalta vähän arveluttaa ottaa rihmakala, kääpiörihmaukkoni nimittäin hengiltä 3 akkaansa (luulisin) :?
jellu88
Member
Member

Otin pieneen kippoon muutaman kultakalan mätimunan ja nyt jo näkyy pieni kalan poikanen mätipalleron sisällä :mrgreen: Onko eläin kaupassa mitään poikasille kelpaavaa ravintoa että pääsisin alkuun noitten kanssa?
höntti
Senior Member
Senior Member

minzku kirjoitti:höntti: Voisin ottaa/ostaa sen hunisukon, mutta en teidä käykö se meille. Tuleeko se toimeen neontetrojen kanssa? Toisaalta vähän arveluttaa ottaa rihmakala, kääpiörihmaukkoni nimittäin hengiltä 3 akkaansa (luulisin) :?
Ei varmaan kannata ottaa sinne toisen rihmakalan seuraan. iha vaan varmuuden vuoksi.
minzku
Junior Member
Junior Member

höntti: siis siellä akvaariossa ei ole nyt yhtään rihmistä :) Oli vähän epäselvä selitys... .Mutta pystyisikö tuo hunisukko elämään yksin meidän altaassa? tosin olen vähän miettinyt tapparakaloja...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”