Akvaariokaupassa kuultua

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Jario
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 20:13, 27.03.2005
Paikkakunta: Vantaa~Tikkurila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jario »

Vähän aiheen vierestä, mutta.
Koska nämä akvaristieliitin keskenäiset kauhistelukeskustelut eivät varsinaisesti auta ketään (ovat kyllä ihan kivaa luettavaa), päätin mennä sanoista tekoihin ja antaa palautetta seuraavan huonosti hoidettuun akvaarioon törmätessäni.
Näin Myllyn aasiaisessa ravintolassa n. 150 -litraisen akvaarion, jossa oli 4 huntueväistä kultakalaa ja sisustuksena ainoastaan pohjalla pieni kerros värikkäitä muovikiviä ja menin puhumaan tarjoilijalle asiasta.
Kun sanoin, että akvaario on noille kaloille liian pieni, tarjoilija keskeytti hommansa ja kysyi huvittuneena: "Siis anteeksi, mitä?"
Kun sitten punastuneena selitin jotain kultisten vaatimuksista, tarjoilija hihitti ja kysyi että miksi. Sanoin jotain, että kaloilla olisi parempi olla...
Anyway, koko homma tuntui aivan turhalta. Kalathan olivat tähänkin saakka pärjänneet "ihan hyvin" (olleet elossa), joten miksi tarjoilija vaivaisi päätään jonkun asiakkaan kommenteilla?

Uskomukset ja myytit siis elävät vielä vahvasti. Harmittaa kuitenkin, etteivät edes akvaariokauppojen myyjät, tavallisen taapertajan akvaariotietouden lähteet, ole selvillä asioista. Tai sitten kiinnostuneita...
Joskus tuntuukin että miksi vaivautua edes yrittää selittää. esim jos alat jossain liikkeessä, ravintolassa, sairaalassa jne. valittamaan kalojen oloista et kuitenkaan etene yhtään mihinkään.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Ehkei monikaan tarjoilija tm. tajua, että pieni ja huonosti hoidettu akvaario täynnä isoja kaloja vie ruokahalut eläinrakkaalta ihmiseltä. Voi kohteliaasti sitten sanoa, että ruokailen mielummin paikassa, jossa ei tällaista ole. Yllättävän nopeasti tuollainenkin kommentti karkoittaa asiakkaita. Ihan vaan tuo asenne, että nauraa asiakkaalle, oli asia mikä hyvänsä.
Itse ainakin kerron eteenpäin kaikille tutuille joita asia mahdollisesti kiinnostaa, ja sitten boikotoidaan kyseistä paikkaa kaikki. Kyllä hyviä ravintoloita ja kauppoja ym. löytyy muitakin. Kertoo aika nihkeästä asiakaspalvelusta tuollainen puhe asiakkaalle.
*laa la laa*
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

"Saisinko tuon mustan teleskooppisilmä?"
Minä juon nyt kahvia!
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Kävin tässä yhdessä akvaarioliikkeessä ja katselin kalavalikoimaa kun kuulin myyjän ja keski-ikäisen pariskunnan jutustelun.

Asiakas sanoi, että silä on 140 litrasessa 2 kultakalaa ja monta sinne vielä mahtuisi. Myyjä sanoi: kyllä sinne vielä neljä mahtuu ihan hyvin, sillä eihän nää meidän myyntialtaatkaan ole sen isompia :roll:
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
cruella
Member
Member
Viestit: 267
Liittynyt: 13:12, 17.01.2007

juu.u

Viesti Kirjoittaja cruella »

Kyllä on kauheaa luettavaa..Mutta se pitäisi ymmärtää jos joku alle 15-vuotias lapsi haluaa jonkun kalan mikä ei sovi akvaarioon,niin vanhemman pitäisi ottaa vastuu siitä että sellaista kalaa ei tulla ostamaan. Vai mitä mieltä?
146l sekä 3 maatiaiskissaa ja sfinx-kissa.
murmeliotus
Member
Member
Viestit: 360
Liittynyt: 09:46, 06.01.2004
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja murmeliotus »

Näitä juttuja kuulee aina joka suunnalta, mutta itse ainakin olen luovuttanut, enkä jaksa huomauttaa enää vääristä kalavalinnoista tai huonosti hoidetuista myyntialtaista. Koska suomalaisista akvaarion omistajista varmaan yli 50% on niitä karkkikauppa ostelijoita.
Ja mitä tästäkin nyt luki niin usein karkkishoppailijat ovat juuri niin tohkeissaan että jos yrittää sopertaa jotain oikeista vesiarvoista ja tilavaatimuksista niin saa sekä ostajan että myyjän vihaisen katseen niskaansa, eikä se auta mitään, kalat päätyvät kuitenkin siihen 40 litraiseen, oh niin suureen altaaseen jota hoidetaan kerran vuodessa.. Kun omat altaat on hyvässä kunnossa ja tietoa löytyy omasta pääkopasta niin olen tyytyväinen :roll:
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Turkulaisessa akvaarioliikkeessä viime kesänä kuultua:
Äiti ja aikuinen tytär olivat kalaostoksilla.
Äiti: Kun mulla on se 30 litran allas ja siellä yksi koikarppi ja sille pitäisi saada seuraa, vaikka toinen samanlainen.
Asiakkaan tytär: On se ainakin 40 litraa.
Myyjä: Ei siihen altaaseen mahdu toista koikarppia. Katsotaanko jotain muuta?

Tässä kohtaa jäin kuuntelemaan koska ko liike on yleensä myynyt mitä vaan mihin vaan. Ajattelin, että nyt on näköjään politiikka muuttunut. En sitten seurannut myyjää ja asiakasta, kun kyseessä on kuitenkin aika iso liike, olisi herättänyt huomiota. Mutta järkytykseni oli suuri, kun kassalla näin heidän pakettiinsa käärittävän kaksi kultakalaa! Nehän koikarpin kaveriksi mahtuu hyvin tuohon TODELLA isoon altaaseen. Menin ihan sanattomaksi (siis minun kohdallani harvinainen tilanne :D ), enkä saanut sanottua mitään. Jäi sitten omat ostokset siitä kaupasta tekemättä. tosin mitään elävää en ollut ostamassakaan.
try-out
Senior Member
Senior Member
Viestit: 534
Liittynyt: 11:26, 18.10.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: juu.u

Viesti Kirjoittaja try-out »

cruella kirjoitti:Kyllä on kauheaa luettavaa..Mutta se pitäisi ymmärtää jos joku alle 15-vuotias lapsi haluaa jonkun kalan mikä ei sovi akvaarioon,niin vanhemman pitäisi ottaa vastuu siitä että sellaista kalaa ei tulla ostamaan. Vai mitä mieltä?
Toinen hyvä heräte on pitää liikkeessä edes paria suurta kalaa. Suuren kalan näkeminen sanoo enemmän kuin tunnin selitykset 8-)

En ihmettele jos joku haluaa pikkukalan minkä sanotaan joskus kasvavan suureksi. Johtunee paljon kun liikkeissä on vain pieniä myytäviä poikasia. Ja aloittelijat ei välttämäti ole ikään nähneet kokoluokkaa mihin jotkut kalat kasvavat.

Melkein kaikissa liikkeissä missä olen käynyt, on kalan aikuiskoon mitta ilmoitettu. Mutta 20cm voi tuntua Ok kokoiselta, jollei näe tuon kokoista kalaa. Voi olla vaikea hahmottaa että 7cm Ok mutta 15cm ei käy missään nimessä.

Eli mielestäni myyjän vastuu on tiedottaa kalan ominaisuudet, ei toimia kalapoliisina. Itse en ainakaan selvittele mihin altaaseen tulen kalan sijoittamaan. Eri asia jos kysyy myyjältä, mikä kala sopisi, silloin on tietenkin hyvä saada oikean tyyppisiä vastauksia [;)]

Toki tuo on palvelualttiutta että huomaa asiakkaan ihmettelevän, niin voi kysellä mitä saisi olla ja millaiseen altaaseen kaloja halutaan. Tämä menee kanssa vanhemman vastuun puolelle, että ilmoittaa myyjälle mitä ollaan hommaamassa jollei ole itse asiaan perehtynyt..
viken
Junior Member
Junior Member
Viestit: 204
Liittynyt: 21:09, 24.07.2005
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja viken »

Eikös se ole niin että eläviä eläimiä ei saisi myydä alle 18-vuotiaalle ilman ettei huoltaja ole paikalla tai muuten ovat tietoisia että lapsella on lupa? Itse olen n. 10-12 vuotiaasta kulkenut aika paljon yksin akvaarioliikkeissä ja eipä ole koskaan kysytty mitään. Tuskin jokainen kauppias minua muistaa jotkut kylläkin. Ainahan ei voi tietää tietääkö kyseinen lapsi yhtään mitä on ostamassa tai ties vaikka salaa ostaisi.
140l, 40l ja 20l tulossa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Rakkahat harrastajatoverit. Yksi keino on, millä voi vaikuttaa. Ne jalat. Älkää ostako mitään liikkeestä, jossa ei ole asiantuntemusta, tai jossa ei välitetä siitä millaisiin oloihin eläimet joutuvat. Jokainen euro jonka kannatte tällaisiin liikkeisiin tukee niiden toimintaa ja vaikka on totta ettei todellisten harrastajien osuus asiakasvirrasta ole kovinkaan suuri, niin mielestäni jos välitätte todella eläinten oloista ja tarpeista, tämä on oikea tapa osoittaa se.
Olkaa valmiita näkemään vaivaa ja maksamaan siitä asiantuntemuksesta. Älkää tehkö ostopäätöksiä pelkästään hinnan, tai itsestä katsoen lähimmän sijainnin perusteella.
Antakaa liikkeisiin palautetta ja jos palaute ei tuo muutosta, vaihtakaa liikettä.
Valitusketjut täällä eivät vie asiaa eteenpäin. Vain rahalla on tässä suhteessa voimaa. Vaikuttakaa siis ostopäätöksillänne ja tukekaa ammattitaitoa ja osaamista.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viestit: 830
Liittynyt: 01:07, 19.09.2005
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Re: juu.u

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

try-out kirjoitti: Toinen hyvä heräte on pitää liikkeessä edes paria suurta kalaa. Suuren kalan näkeminen sanoo enemmän kuin tunnin selitykset 8-)
Minäkin tajusin vasta äskettäin, kun näin Marilla altaassa leväbarbeja, miten isoja mölluköitä niistä todella tulee.. Vaikka noita kokotietoja lukee, ei niitä välttis sisäistä..

Silloin, kun ensimmäiseen akvaarioon (128l) olin kaloja ostamassa, niitä suositeltiin minulle levänsyöjiksi.. Onneksi olin tutustunut asiaan etukäteen mm. täällä A-W: ssa ja osasin kieltäytyä.. :mrgreen:
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
try-out
Senior Member
Senior Member
Viestit: 534
Liittynyt: 11:26, 18.10.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja try-out »

Mari kirjoitti:Antakaa liikkeisiin palautetta ja jos palaute ei tuo muutosta, vaihtakaa liikettä.
Kaupunkialueille hyvä neuvo, mutta jos lähin liike 20km ja seuraava 220km, on tyydyttävä valituksiin (ja valistamiseen antaa palautetta liikkeille)

Noh, nykyisellään itsellä kanssa mansesterin palveluiden äärellä helppo äänestää jaloilla, mutta netin välityksellä voi myös valistaa ei niin onnekkaita.
Chrystal
Member
Member
Viestit: 369
Liittynyt: 11:07, 17.01.2007
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: H-vesi

Viesti Kirjoittaja Chrystal »

Minua kyllä harmittaa se, ettei mitään muuta lemmikkikauppaa ole, kuin yksi kauppakadun varrella sijaitseva koppero, jossa on esim tummaleväpleko tungettu noin 100-l purkkiin, akvat ovat likaisia ja taudit mellastavat, ja melkein joka altaassa on kuollut tai kituva kala. Sieltä sain vihjeen että helmikset ja keltsut sopii 128-litraiseen. Ai ai. Minne nekin nyt sitten tunkee? En haluaisi ainakaan lemmikkikauppaan niitä viedä.
Kuka sanoikaan akvaarioita rentouttavaksi ja huolettomaksi harrastukseksi?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Monet liikkeet muuten toimittavat kalaa ja muita eläväisiä kaikkialle mihin bussi huristaa ;). Joten syrjäseuduillakin on mahdollisuus äänestää lompakollaan.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 18:52, 10.11.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja allablaze »

try-out kirjoitti:
Mari kirjoitti:Antakaa liikkeisiin palautetta ja jos palaute ei tuo muutosta, vaihtakaa liikettä.
Kaupunkialueille hyvä neuvo, mutta jos lähin liike 20km ja seuraava 220km, on tyydyttävä valituksiin (ja valistamiseen antaa palautetta liikkeille)

Noh, nykyisellään itsellä kanssa mansesterin palveluiden äärellä helppo äänestää jaloilla, mutta netin välityksellä voi myös valistaa ei niin onnekkaita.
Luuletko että Kaustisen paikallisesta liikkeestä saa salamanteriplekoja tai pikkuseepraplekoja, tulisukaravuista puhumattakaan [;)]
Olen jo jonkin verran käyttänyt sekä Helsinkiläisiä että Tamperelaisia liikkeitä lisäyksiä akvaarioharrastukseeni tarvitessani, tästä netin ääreltä 8-)
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
aquar
Starting Member
Starting Member
Viestit: 40
Liittynyt: 15:24, 07.09.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja aquar »

ansu75 kirjoitti:
try-out kirjoitti:
Toinen hyvä heräte on pitää liikkeessä edes paria suurta kalaa. Suuren kalan näkeminen sanoo enemmän kuin tunnin selitykset 8-)

Minäkin tajusin vasta äskettäin, kun näin Marilla altaassa leväbarbeja, miten isoja mölluköitä niistä todella tulee.. Vaikka noita kokotietoja lukee, ei niitä välttis sisäistä..
Samaa mieltä. Tiikerinuoliaiset näyttävät myyntialtaissa monnisilta ja niitä saatetaan ottaa todella pieneen purkkiin. Jos liikkeessä olisi näyteakvaariossa täysikasvuisia tikruja, asiakas saattaisi ymmärtää, ettei hänen 40-litraiseensa mahdu joukkoa kultahamsterin kokoisia mollukoita.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Adrianna kirjoitti:Monet liikkeet muuten toimittavat kalaa ja muita eläväisiä kaikkialle mihin bussi huristaa ;). Joten syrjäseuduillakin on mahdollisuus äänestää lompakollaan.
Kyyyyllähän ne, mutta siinä kohtaa tulee lompakko vastaan: toimituskulut kun tahtovat olla samaa hintaluokkaa kuin ostoksetkin. :| Sitä en kyllä tiedä, paljonko Mari matkakuluista veloittaa.

Täällä onneksi on 70 km säteellä kerrassaan mahtavat kolme liikettä, joista valita. Aluksi kannatin niistä yhtä, koska satuin pitämään omistajasta. Jossain vaiheessa kuitenkin päätin, ettei se tosiaankaan kompensoi asiantuntevuuden puutetta.
Tämän keskustelun kävin siellä itse:
"Hei, voisko tänne tilata punapyrstörasboroita?"
"Kirjoitetaanpas muistiin... Punapysty-?"
"Pyrstö"
"Punapyrstörasboroita... Tuota, eikös ne ole kaloja?"

Lisäksi tässä liikkeessä olen nähnyt käärmeiden ruokana niiden vesikulhoissa eläviä mustaneontetroja.

Toisessa liikkeessä osa myyjistäkin on varsin asiantuntevia, mutta asiakkaista niin ylivoimainen enemmistö on karkkikauppa-kultakalamalja-väkeä, etteivät myyjätkään enää jaksa väittää vastaan.
Tässä surkuhupaisin mieleen tuleva keskustelu sieltä:
Nuori nainen: "Me saatiin tuparilahjaksi taistelukala sellasessa maljassa ja tultiin ostamaan sille tarvikkeita. Mitä se tarvii?"
Myyjä: "No, kalanruokaa se ainakin tarvii. Tässä olis purkki."
"Entäs pitääkö sinne pohjalle laittaa jotain kiviä? Tai kasveja?"
"Ei niitä kumpiakaan oikeastaan tarvita."
"Jaa, no siitähän tulikin halpa lemmikki" totesi nuoripari iloisesti ja lähti kalanruokapurkin kanssa 8O

Kolmannessa liikkeessä en ole vielä törmännyt kovin käsittämättömiin sananvaihtoihin, jokaisen akvaarion kyljessä on kalan vaatimuksista kertova lappunen ja myyjätkin ovat varsin asiallisia. Ainoa ihmetyksen aiheeni on tulipyrstön hoito-ohjelappunen, jossa sitä suositellaan 80-litraiseen altaaseen. :? Tätä liikettä olen kuitenkin päätynyt kannattamaan.

Jokaisessa akvaarioliikkeessä kyllä pitäisi olla pari isoa allasta, joissa sitten olisi näitä tavallisimpia väärinymmärrettyjä aikuiskoossaan: lehtikaloja, tiikerinuoliaisia, isoja plekoja, kultakaloja, leväbarbeja ja vaikka tiikeribarbeja.
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:47, 23.07.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Kukaan ei ole täydellinen.....kai.... Ainakaan sitä ei vielä ole osunut kohdalle. :roll:

Eräässä lähikaupungin suuressa, hyvin asiantuntevassa liikkeessä (kymmenien vuosien kokemus kaloista ja ties mitä) on tänäkin päivänä myyntiallas täynnä kerritetroja, ja lapussa lukee keisaritetra. No ei paha moka, ja tästä tarkoitus soittaa ja ilmoittaa kun viimeksi käydessäni unohdin...

Samaisessa liikkeessä tulipyrstöjä oli reilu vuosi sitten myynnissä "hyviksi levänsyöjiksi, yksi tulipyrstö per 100L".... :roll:

Noin 40-litran "esimerkkialtaassa" heillä on pari minipientä kultakalaa, muistaakseni platyja (tai molleja) muutama sekä jokunen kardinaalitetra.

Mutta paljon on myös hyvin. Myyntialtaat ihan kiitettävän kokoisia, isoilla kaloilla isot altaat. Ja mielestäni kysyvät aina altaan koon ja muun kalaston ennen kuin myyvät uusia kaloja. Tosin kun oma tietämys on toisinaan pielessä (esim. tuo tulipyrstöjuttu), niin eipä kysymisellä paljon kostu.... Ostaessani kiekkoja uuteen kiekkoaltaaseen kauppias jopa varmisteli, että olen varmasti kypsyttänyt altaan! Tosin minulta rohkeni kysyä, kun uskalsi olettaa, että tiedän mitä kypsyttäminen on....mahtavatko kaikilta karkkikauppaostajilta kysyä, sitä en tiedä....

Pikkupuutteista huolimatta suosin tätä sekä erästä eri paikkakunnalla sijaitsevaa ystäväni omistamaa liikettä.
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
try-out
Senior Member
Senior Member
Viestit: 534
Liittynyt: 11:26, 18.10.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja try-out »

allablaze kirjoitti:
try-out kirjoitti:
Mari kirjoitti:Antakaa liikkeisiin palautetta ja jos palaute ei tuo muutosta, vaihtakaa liikettä.
Kaupunkialueille hyvä neuvo...
Luuletko että Kaustisen paikallisesta liikkeestä saa salamanteriplekoja tai pikkuseepraplekoja, tulisukaravuista puhumattakaan [;)]
Olen jo jonkin verran käyttänyt sekä Helsinkiläisiä että Tamperelaisia liikkeitä lisäyksiä akvaarioharrastukseeni tarvitessani, tästä netin ääreltä 8-)
Kait tähän vastattava 8O Luulen että saa.. Eiköhän nuo pikkuliikkeet jostain tukusta tilaile kalansa, kumma jos eivät pyytämällä tilaa asiakkaan haluamaa fisua. Itse en vielä ole ostanut 'sikaa säkissä' mutta kait tuokin sitten toimaa. Mutta eihän siinä asiantuntemusta kannata jos postilla tilailee? Itse on tiedettävä mitä tilaa?
Chrystal
Member
Member
Viestit: 369
Liittynyt: 11:07, 17.01.2007
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: H-vesi

Viesti Kirjoittaja Chrystal »

Kuopion eräässä kauppakeskuksessa on pikkuruinen lemmikkiliike, jossa on n. 200 l akvaario, ainakin siltä se päällepäin näyttää. Siellä on noin 10 kultakalaa ja pari 20 cm plekoa! Kahdella kultakalalla oli ongelmia: Toisella oli uimarakossa vikaa ja toisella joku kasvaimenm näköinen ''rykelmä'' pyrstössä. Akvassa oli muistaakseni myös muutama pienempi partamonni. Ja ai niin: Siellä oli jotain 10 cm pitkiä oskarin näköisiä kaloja myös muutama! 8O En vielä silloin ollut akvan onnellinen omistaja, joten ei silloin vielä pistänyt silmään tuo kalasto. Mutta nyt kun oon täältä aw:stä lueskellut hiukan asioita, niin rupesi vähän kummastuttamaan. [;)] Akva oli kyllä muuten tosi hyvähoitoinen, levää ei ollut, vesi oli kirkasta ja kasvit reheviä.
Kuka sanoikaan akvaarioita rentouttavaksi ja huolettomaksi harrastukseksi?
g.rosea
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 10:08, 27.08.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Mari kirjoitti:Rakkahat harrastajatoverit. Yksi keino on, millä voi vaikuttaa. Ne jalat. Älkää ostako mitään liikkeestä, jossa ei ole asiantuntemusta, tai jossa ei välitetä siitä millaisiin oloihin eläimet joutuvat. Jokainen euro jonka kannatte tällaisiin liikkeisiin tukee niiden toimintaa ja vaikka on totta ettei todellisten harrastajien osuus asiakasvirrasta ole kovinkaan suuri, niin mielestäni jos välitätte todella eläinten oloista ja tarpeista, tämä on oikea tapa osoittaa se.
Olkaa valmiita näkemään vaivaa ja maksamaan siitä asiantuntemuksesta. Älkää tehkö ostopäätöksiä pelkästään hinnan, tai itsestä katsoen lähimmän sijainnin perusteella.
Antakaa liikkeisiin palautetta ja jos palaute ei tuo muutosta, vaihtakaa liikettä.
Valitusketjut täällä eivät vie asiaa eteenpäin. Vain rahalla on tässä suhteessa voimaa. Vaikuttakaa siis ostopäätöksillänne ja tukekaa ammattitaitoa ja osaamista.
Jaloilla äänestyksellä ei kyllä ole varmaankaan kovin paljon merkitystä, kun hyvin pieni osa ihmisistä kumminkaan ajattelee tällä tavalla; "karkkikauppa asiakkaita" on ylivoimaisesti suurin osa asiakkaista, joten kalakauppiaat saavat melkein yhtä paljon rahaa, vaikka kaikki AW:laiset
äänestäisivät jaloillaan.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Tottakai sillä on merkitystä, missä kaupassa asioit. Jokainen asiakas kun tuo rahaa, ja kanta-asiakas vieläpä säännöllisesti. Jos kymmenenkin kanta-asiakasta lopettaa ostamisen, on se mukava lovi lliikkeen kassaan. Ja tuo tietenkin rahaa sen paremman liikkeen pussiin.
*laa la laa*
cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 17:04, 08.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani / Oulu

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Eilen eläinkaupassa kuultu keskustelu, asiakkaina isä, äiti ja kolme kirkuvaa kakaraa:
Isä: " Meillä on allas täynnä kotiloita. Ajateltiin ottaa tuollainen tiikerinuoliainen niitä syömään"
Myyjä: "Minkäs kokoinen teidän allas on?"
Isä: " 280 litraa. Yksi nuoliainen vaan otettais."
Äiti perheen isälle: "Tätä ruokaa kai se nuoliainen söisi kun tässä purkissa on sellaisen kuvakin." (Näyttää perheen isälle kalanruokapurkkia).
Isä perheen äidille: " Hö! Ei kai me sitä ruokita kun eihän se sitten syö niitä kotiloita."
Äiti: "Tytön akvaariossa on leväongelma, joka paikassa sellaista rihmaa ja vesi vihreää. Noita leväbarbeja näkyy saavan kolme yhdeksällä eurolla. Me otettaisiin ne."
Myyjä: "Minkäs kokoinen tytön allas on?"
Äiti : "60 litraa. Me aina sitten siirreellään noita kaloja akvaariosta toiseen tarpeen mukaan."

Pakettiin laitettiin siis YKSI tiikerinuoliainen 280 litraan ja KOLME leväbarbia hoitamaan vihersamennusta 60 litraan.

Isän loppukysymys kuitenkin oli se järkyttävin vaihe:
" Miten nuo kalat kestää pakkasta? Ajateltiin käydä samalla reissulla kaupassa ja kalat olisi sen ajan autossa." (Täällä oli eilen 15 astetta pakkasta).

Jotenkin jäi paha mieli kun ajatteli, millaisissa oloissa joillakin kalat elävät. ELÄVILLÄ eläimillä lähdetään hoitamaan tuollaisia ongelmia kun sakin nähtyään näki kyllä jo päälle päinkin, että ongelmien alku ja juuri on ihan omasta huonosta hoidosta lähtöisin. Ei voi kovin pitkää elämää ennustaa tuollekaan tiikerinuoliaisparalle. SÄÄLI!
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

g.rosea kirjoitti:
Mari kirjoitti:Rakkahat harrastajatoverit. Yksi keino on, millä voi vaikuttaa. Ne jalat. Älkää ostako mitään liikkeestä, jossa ei ole asiantuntemusta, tai jossa ei välitetä siitä millaisiin oloihin eläimet joutuvat. Jokainen euro jonka kannatte tällaisiin liikkeisiin tukee niiden toimintaa ja vaikka on totta ettei todellisten harrastajien osuus asiakasvirrasta ole kovinkaan suuri, niin mielestäni jos välitätte todella eläinten oloista ja tarpeista, tämä on oikea tapa osoittaa se.
Olkaa valmiita näkemään vaivaa ja maksamaan siitä asiantuntemuksesta. Älkää tehkö ostopäätöksiä pelkästään hinnan, tai itsestä katsoen lähimmän sijainnin perusteella.
Antakaa liikkeisiin palautetta ja jos palaute ei tuo muutosta, vaihtakaa liikettä.
Valitusketjut täällä eivät vie asiaa eteenpäin. Vain rahalla on tässä suhteessa voimaa. Vaikuttakaa siis ostopäätöksillänne ja tukekaa ammattitaitoa ja osaamista.
Jaloilla äänestyksellä ei kyllä ole varmaankaan kovin paljon merkitystä, kun hyvin pieni osa ihmisistä kumminkaan ajattelee tällä tavalla; "karkkikauppa asiakkaita" on ylivoimaisesti suurin osa asiakkaista, joten kalakauppiaat saavat melkein yhtä paljon rahaa, vaikka kaikki AW:laiset
äänestäisivät jaloillaan.
Ei kannata tehdä mitään asialle, eihän yksi ihminen voi vaikuttaa annetaan vaan kaikki olla :roll: .

Karkkikauppa-asiakkaiden määrä vaihtelee suuresti riippuen esim. liikkeen sijainnista. Myöskään ne karkkikauppatyypit eivät harrasta "isosti" vaan pitävät sitä 40l sillipurkkiaan jota hoidetaan minimivaivalla ja -rahalla. Loppupeleissä 5 "pilipali" akvaarion pitäjää tuo rahaa saman verran firmaan kuin 1 isolla volyymilla harrastava. Usein myöskään "oikeat akvaristit" eivät rahassa säästele, kuinka moni kalankasvattaja esim. ruokkii kalojaan vain yhdellä markettihyllyn hiutaleruoalla tai jättää osan kaloista syöttämättä "kun se maksaa"...
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
AsberGekko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 08:41, 21.04.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja AsberGekko »

Aikoinaan paras kaverini (olimme silloin ala-asteella) sai 100-litraisen akvaarion joululahjaksi. Minä siinä sitten ihailin vain vierestä (tuolloin ei tietenkään ollut lupaa omiin altaisiin vanhemmilta herunut) kun kaverini palasi 'kalakaupasta' mukanaan taistelukala, kaksi partamonnia, platyja, miljoonakaloja, neontetroja, albiinomonnisia, leopardimonnisia.
Ihmettelin siinä sitten kaverilleni, että mahtuvatko nuo kaikki sinne akvaarioon, ja hyvin kuulemma myyjän mukaan mahtuisivat. Ja kaiken lisäksi kalat vain heitettiin kypsyttämättömään altaaseen 8O Myyjän ohjeiden mukaan.

Sitten vain ihmeteltiin, kun alkoi kaloja kupsahdella. Kun 4 leopardimonnista oli kuollut, lähti kaverini kysymään eläinkaupasta neuvoa. Siellä kyseltiin altaan koko ja muu kalasto sekä hoitorutiinit (joihin kuului mm. kuukausittainen 'supersiivous'). Lopulta myyjä ei osannut sanoa minkä ihmeen takia leopardit olivat heittäneet henkensä :?

En voi mitään, että aina kun kuulen myyjän selittävän palturia asiakkaille, on pakko puuttua asiaan. Muutamankin kerran olen saanut perin murhaavan katseen niskaani, kun olen vakavana selittänyt, että 5 lehtikalaa ei missään tapauksessa voi ottaa 80litraiseen 3 partamonnin ja neontetraparven seuraksi 8O

Eniten ärsyttää joidenkin myyjien tapa käyttää hyväksi tietämätöntä asiakasta. Kartan visusti liikkeitä, jossa olen todistanut näin tapahtuvan.
Peremmälle, sanoi hämähäkki kärpäselle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”