Komppaan. Juu, niinhän sitä lapsettomana oli kovin erilainen kuva lasten kasvatuksesta

Kun ne ei ole koneita jotka voi ohjelmoida tottelemaan. Lapsilla on oma tahto, toisilla vähän vähemmän ja toisilla enemmän
Meillä on harrastettu seiniin piirtelyä (akvaarioihin, sänkyyn, oviin, kaappeihin, pikkusiskoon ja omiin jalkoihin) vuosikausia vaikka aiheesta on käyty monet tiukat keskustelut ja on ne laitettu joskus taiteensa pois pyyhkimäänkin. Mutta kun eivät tee sitä kiusalla. Kun 3-vuotias näyttää ylpeänä keittiön seinään piirtämiään "pullaihmisiä": "eikö olekin äiti ihania?" niin... No, pullaihmiset jäivät, ovathan ne ihania vaikka väärässä paikassa

Kerran 4 ja 3 vuotiaat olivat koristeelleet kylppärin seinät vessapaperirullasta repimillään märillä pahvin palasilla. Sen verran kyllä osaan nähdä nuo tilanteet lapsen kannalta etten ota pulttia noista. Päinvastoin olen ylpeitä luovista lapsistani

Eihän se nyt kovin mielikuvituksekasta ole piirtää tylsälle valkoiselle paperiarkille... Silti kerrotaan että äiti ilahtuisi ensi kerralla vielä enemmän kun se taide löytyisi jostain sallitusta paikasta
Akvaariot on saaneet olla rauhassa, olen kertonut että sinne ei saa heittää mitään eikä laseja koputella. Lapset ovat oppineet koska heitä on kiinnostanut oppia että miksi ei saa. Jotain toista asiaa ei sitten välttämättä omaksuta millään koska ei haluta

Pieniä termiittejä löytyy kohta 2v, kohta 5v ja 3 vuotiaat ja yks teini ja toinen melkein. Kyllä sitä melkoisia eroja on saman perheen lapsissakin. Kaikki ei ole aina kasvatuksen tai sen puutteen syytä.
Bany kirjoitti:Tuohon edelliseen.. Kyllähän sen säännön lapsen päähän saa "taottua", mutta ei se niistä koneita tee. Lapset ovat innokkaita tutkijoita ja lähes kokoajan löytävät uusia juttuja maailmasta. Ja aina nää uudet jutut kiinnostaa hurjan paljon. Valitettavasti lapsilla ei ole vielä kovin kehittynyttä logiikantajua, että ymmärtäisivät välttämättä seurauksen tekemästään asiasta jos vanhempi ei ole kokoajan katsomassa mitä lapsi tekee. Ja näinhän sitä ei voi jatkuvasti olla ja vahinkoja sattuu, mutta jos vahinkoja ei satu niin ei myöskään välttämättä opi niistä virheistään.