Karanteeni?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Kypsytetää karanteeniakvaarion suodatin erikseen valmiiksi.
Vettä vaihdetaan aluksi päivittäin vähän ja sitten viikottain osa.
Kyllä ensin vain ilmastin ja sitten päivän,parin kuluttua erikseen kypsytetty suodatin.
Näin, jotta kalalla oli alussa mahdollisimman tauditon ja bakteeriton ympäristö.
Useinhan kaloja haavittaessa niiden iho/limakerros rikkoutuu ja päälle sitten pussissa kuljatusstressi. Rikkoutuneen ihon pintaan on bakteerien helppo tarttua.
Kaupalliset vedenparannusaineet sisälrävät yleensä limakalvosuojan, joten sellaista on hyvä lisätä karanteeniakvaarioon.
Vettä vaihdetaan aluksi päivittäin vähän ja sitten viikottain osa.
Kyllä ensin vain ilmastin ja sitten päivän,parin kuluttua erikseen kypsytetty suodatin.
Näin, jotta kalalla oli alussa mahdollisimman tauditon ja bakteeriton ympäristö.
Useinhan kaloja haavittaessa niiden iho/limakerros rikkoutuu ja päälle sitten pussissa kuljatusstressi. Rikkoutuneen ihon pintaan on bakteerien helppo tarttua.
Kaupalliset vedenparannusaineet sisälrävät yleensä limakalvosuojan, joten sellaista on hyvä lisätä karanteeniakvaarioon.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Ymppäsin tänään aamupäivällä ekan kerran akvojen vettä ristiin. Nyt ongelma onkin, että yksi aiemmin niin terveistä monnisista nököttää vain pohjalla yhdessä kohdassa. Huomasin sen noin puoli tuntia sitten.
Vesiarvot samat kuin tähänkin asti
kH 3
pH 7
NO2 0-5 mg/l
NO3 <0,3 mg/l
25C
Vesi testattu seran tippatesteillä. Ainut muutos tosiaan on veden lisäys pääakvasta ja tuloksena yksi nuutunut monninen. Muut tohottaa ympäriinsä, mut tää yksilö pitää selkäevänsä aika matalana ja on vaan paikallaan. Ylireagoinko vai pitäiskö ryhtyä johonkin toimenpiteisiin? Mitään ulkoisia sairaudenmerkkejä ei mun (kokemattomaan) silmääni osunut.
kH 3
pH 7
NO2 0-5 mg/l
NO3 <0,3 mg/l
25C
Vesi testattu seran tippatesteillä. Ainut muutos tosiaan on veden lisäys pääakvasta ja tuloksena yksi nuutunut monninen. Muut tohottaa ympäriinsä, mut tää yksilö pitää selkäevänsä aika matalana ja on vaan paikallaan. Ylireagoinko vai pitäiskö ryhtyä johonkin toimenpiteisiin? Mitään ulkoisia sairaudenmerkkejä ei mun (kokemattomaan) silmääni osunut.
-
- Advanced Member
Mää olen aina (Adriannan tyyliin?) kypsytelly karanteeniakvaarion pääakvaariosta otetulla suodattimella. Sen ainoan kerran kun yritin biologisesti inaktiivia ratkaisua kehittyi bakteerisamennus - eikä auttanut enää kypsytetyn suodattimenkaan tuonti kun kalat kellut evät & kidukset syöpyneinä seuraavana aamuna pinnalla.
Minä juon nyt kahvia!
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Mistä se bakteerisamennus tuli akvaarioon, jossa ei juuri bakteereita ole? Kalojahan ei juurikaan ruokita noina alkupäivinä, joten bakteereille ei ole ravintoakaan. Toki tuossa karanteenissa on vedenkierto ollut kunnossa?jokelamaniac kirjoitti:Mää olen aina (Adriannan tyyliin?) kypsytelly karanteeniakvaarion pääakvaariosta otetulla suodattimella. Sen ainoan kerran kun yritin biologisesti inaktiivia ratkaisua kehittyi bakteerisamennus - eikä auttanut enää kypsytetyn suodattimenkaan tuonti kun kalat kellut evät & kidukset syöpyneinä seuraavana aamuna pinnalla.
Kalat siis puhtaaseen veteen jossa niitä tarkkaillaan pari vuorokautta ja sitten lisätään erikseen kypsytetty suodatin.
Monnisen huonovointisuus jatkuu edelleen. En ole enää lisännyt toisen akvan vettä. Muut monniset kunnossa.anskuli kirjoitti:Ymppäsin tänään aamupäivällä ekan kerran akvojen vettä ristiin. Nyt ongelma onkin, että yksi aiemmin niin terveistä monnisista nököttää vain pohjalla yhdessä kohdassa. Huomasin sen noin puoli tuntia sitten.
kH 3
pH 7
NO2 0-5 mg/l
NO3 <0,3 mg/l
25C
Mikä neuvoksi?
-
- Advanced Member
Oli vedenkierto ilmakivellä (40 L allas). Mutta eikö tuossa ole epäsuotuisten bakteerien lisääntymisen riski olemassa yleensäkin, ts. kun hajottaja- ja nitrifikaatiobakuja ei ole, on "ekologinen lokero" vapaa vähemmän toivottaville, huomattavan nopeasti lisääntyville pöpöille?jarvij kirjoitti:Mistä se bakteerisamennus tuli akvaarioon, jossa ei juuri bakteereita ole? Kalojahan ei juurikaan ruokita noina alkupäivinä, joten bakteereille ei ole ravintoakaan. Toki tuossa karanteenissa on vedenkierto ollut kunnossa?jokelamaniac kirjoitti:Mää olen aina (Adriannan tyyliin?) kypsytelly karanteeniakvaarion pääakvaariosta otetulla suodattimella. Sen ainoan kerran kun yritin biologisesti inaktiivia ratkaisua kehittyi bakteerisamennus - eikä auttanut enää kypsytetyn suodattimenkaan tuonti kun kalat kellut evät & kidukset syöpyneinä seuraavana aamuna pinnalla.
Kalat siis puhtaaseen veteen jossa niitä tarkkaillaan pari vuorokautta ja sitten lisätään erikseen kypsytetty suodatin.
Saattoihan tuossa olla jotain omaa mokaa taustalla, mutta ei toisaalta hirveästi innosta enää kokeileen tuommoisella metodilla.
Minä juon nyt kahvia!
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Ei ole "lokeroa" bakteereille, koska niille ei ole ruokaa. Mokaa epäilen siis vahvasti.
-
- Advanced Member
Mää kerran pesin akvasoraa jotain 10 L, oli ämpärissä yön ylitse ja kun yön aikana kippasin altaaseen, levisi altaaseen voimakas keltainen sameus, mitään ei jäänyt hienosuodattimeen eli bakteereja olivat ilmeisesti. En kyllä sitten tajua mistä nuo olisivat ravintoa saaneet.
Yleensäkin kun aina olen kypsyttänyt allasta, karanteeni- tai muuta, olen saanut aikaseks aika vahvan bakteerisumennuksen.
No, voihan se olla että olen mokannut jotain, mutta ehkä sitten on parempi että keskityn yksinkertaisempiin ohjeisiin.
Yleensäkin kun aina olen kypsyttänyt allasta, karanteeni- tai muuta, olen saanut aikaseks aika vahvan bakteerisumennuksen.
No, voihan se olla että olen mokannut jotain, mutta ehkä sitten on parempi että keskityn yksinkertaisempiin ohjeisiin.
Minä juon nyt kahvia!
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Karanteeniakvaariossa ei ole pohjamateriaalia, mutta astian alla on tumma alusta. Näin jotta loisilla ja munilla ei ole suojapaikkoja, jolloin ne voidaan havaita helposti
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Kyllä voit jo alkaa siirtää vettä altaiden välillä, kun kalat kerran vaikuttavat terveiltä. Kahvikupillinen päivässä kuulemma riittää. Itse laitan tosin enemmänkin, ja parisen kertaa päivässäkin ehkä, jos satun ohi kulkemaan. Riippuu ehkä altaiden koostakin? Muutama päivä riittää, 4-5 laitan yleensä. Jos haluaa pelata varman päälle, kannattaa vielä tarkistaa karanteeni- ja pääaltaan vedestä esimerkiksi pH, ettei tulisi kova muutos kaloille siirrossa. Ja sitten totuttaa kalat hiljalleen karanteenialtaan vedestä toiseen altaaseen.raijaaa kirjoitti:Minulla on nyt ollu 4 hunajarihmaa ja 6 kuparimonnista karanteenissa 3 viikkoa ja yhden päivän. Millon vois alottaa "ymppäämään vettä ristiin"? Ja milloin se ymppääminen ristiin loppuu, milloin voin laittaa kalat jo "pääakvaarioon"?
Vaihdan vettä pääaltaasta vielä ennen uusien laittoa sinne, normaalin viikkovedenvaihdon verran. Näin ei vedenvaihtopäivä tule eteen uusille sitten ihan heti, vaikka toki ne ovat jo tottuneet altaan raplailuun siellä karanteenissakin.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei