Sisustuskilpailun materiaalia kaivataan
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
600 L sarja
Heee...jos siinä ei oiskaan kuin 3 osanottajaa niin ainakin pääsisin palkinnoille
Mikäs muuten on tällähaavaa tilanne kaikkien sarjojen osanottajamäärissä?

Mikäs muuten on tällähaavaa tilanne kaikkien sarjojen osanottajamäärissä?
Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
-
- Imperaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
- Viesti:
Re: 600 L sarja
Jani kirjoitti:Mikäs muuten on tällähaavaa tilanne kaikkien sarjojen osanottajamäärissä?
- Alle 200 - 14kpl
- Yli 200 - 12kpl
- Yli 600 - 4kpl
- Biotoopit - 4kpl
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
-
- Imperaattori
- Viesti:
Koska niin moni osallistuja on epäonnistunut kilpailukuvien lähettämisessä ajallaan pidennetään kuvien lähetysaika. Uusi dead-line on perjantaina 4.4.2003 klo 24:00.
Toivonkin että kaikki jotka ovat ilmoittautuneet kilpailuun toimittaisivat kilpailumateriaalin viimeistään silloin minulle. Jos jostain syystä ei meinaa ilmoituksesta huolimatta osallistua kilpailuun olisi siitä mukava saada tietää.
T: Sam Salonen
Toivonkin että kaikki jotka ovat ilmoittautuneet kilpailuun toimittaisivat kilpailumateriaalin viimeistään silloin minulle. Jos jostain syystä ei meinaa ilmoituksesta huolimatta osallistua kilpailuun olisi siitä mukava saada tietää.
T: Sam Salonen
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Olisi kiva jos laittaisit kuittausmailin, jos matsku tuli perille. Hmmm... jos aika kerran on jatkettu, voisi kenties yrittää saada tuosta yhdestä altaasta vähän parempia kuvia...
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Imperaattori
- Viesti:
Kuittaus, olisi tietenkin ollut kivaa jos viestissä olevat kuvat eivät olisi olleet niin isoja että mailisofta rupeisi yskimäänMari kirjoitti:Olisi kiva jos laittaisit kuittausmailin, jos matsku tuli perille...

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Kuvien vaihto :)
Minäkin saan tänään ne monimetallit niin voisin päivittää vähän kisakuvia. Et kai sie suutu Sam? 

Oulun Akvaarioseura
Ihan rehellinen mielipide: minusta tämä on mennyt vähän älyttömäksi vehtaamiseksi. Jos olisin /sam ruoskisin teistä matskun irti enkä antaisi mitään mahdollisuuksia vaihtaa kuvia. Eikö sitä voisi kerralla tehdä hyvää ja olla rasittamatta kilpailun järjestäjää, joka vapaa-ajallaan vääntää sivuja?
Ilmoittautuessanne tiesitte mihin olette lupautuneet. Aikataulu on ollut jo pitkään selvillä, joten vääntäkää vääntäkää nyt se matsku /samille. Lisäaikaakin saitte. Hopi hopi.
sanoo Tiina ja varautuu kiukkuiluun.
Ilmoittautuessanne tiesitte mihin olette lupautuneet. Aikataulu on ollut jo pitkään selvillä, joten vääntäkää vääntäkää nyt se matsku /samille. Lisäaikaakin saitte. Hopi hopi.

Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
Niinno, aikarajahan on hyvä olla olemassa eikä kukaan varmasti olisi /Sam:ia syyttänyt vaikka takarajasta kiinni olisi pitänytkin, koska todellakin kuvausaikaa oli jätetty runsaasti. Ymmärrän kyllä ettei kuvan vaihtaminen käy päinsä, mutta kun aloin pohtimaan asiaa viikonloppuna eri kantilta ja yhden kuvan olisin sitten siinä valossa vaihtanut. Mutta olkoon nyt noilla. 

-Chyental-
Samaa mieltä.Tiinanen kirjoitti:Ihan rehellinen mielipide: minusta tämä on mennyt vähän älyttömäksi vehtaamiseksi. Jos olisin /sam ruoskisin teistä matskun irti enkä antaisi mitään mahdollisuuksia vaihtaa kuvia. Eikö sitä voisi kerralla tehdä hyvää ja olla rasittamatta kilpailun järjestäjää, joka vapaa-ajallaan vääntää sivuja?
![]()
"Jos et lähde tänään, et lähde huomennakaan..."
(Vanha arabialainen sananlasku)
(Vanha arabialainen sananlasku)
No, minä ymmärrän leikkiin osallistuneena kuvien lähettämiseen annetun lisäajan ja kanssakilpailijoitteni halun vielä vaihtaa kuvia, koska hyvien kuvien ottaminen akvaariosta ei olekaan niin helposti tehty. Olen nyt puolen vuoden ajan harjoitellut kuvienottoa akvaariosta ja tulokset ovat edelleenkin aika kehnoja. No, olen ainakin oppinut arvostamaan hyvää akvaariokuvaa, jos sellaisen näen. Olen kuvannut akvaariota diafilmille perinteisellä järjestelmäkameralla ja kuvat ovat dioina katseltuna ihan siedettäviä. Kilpailua varten jouduin kuitenkin skannauttamaan filmini fotoliikkeessä. Diafilmin väreihin ja tarkkuuteen tottuneena ensivaikutelma skannatuista kuvista tietokoneen näytöllä oli aivan järkyttävä. Värit ja terävyys olivat kadonneet täysin. Näin skannatut kuvat ensimmäisen kerran viime perjantaina, joka siis oli viimeinen kuvien toimituspäivä. Olin aivan epätoivon partaalla. Ajattelin, että eihän tällaisia kuvia kehtaa minnekään lähettää ja olin jo luopumassa koko kilpailusta. Vielä kun leikkasin kuvat 600 pisteen levyisiksi ja tallensin ne jpg-formaattiin ja katselin lopputulosta, niin epätoivon pohja oli saavutettu. Päätin kuitenkin olla jänistämättä vaikka mieli tekikin ja lähetin kuvat järjestäjälle. Nyt kun olen totutellut kuviin pari päivää, niin tuntuu jo paremmalta. Kai niistä kuvista voi edes jotenkin aavistaa miltä akvaario luonnossa näyttää. Nyt myös ymmärrän mihin niitä kuvankäsittelyohjelmia tarvitaan. Nämäkin kuvat olisi varmaan saanut näyttämään paremmilta, jos olisin ehtinyt opetella käyttämään jotain sopivaa ohjelmaa.
Onnea vain kaikille osallistujille.
Onnea vain kaikille osallistujille.
"If the desired tank seems too expensive, settle for a cheaper one" - Takashi Amano
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Kuvien käsittely tällaisessa asiassa on mielestäni huijausta. Jos vaikka kuinka tekisi mieli säätää vähän kontrastia lisää ja pikkuisen lisää tummuutta (ettei levät näy) ja ihan pikkuisen terävyyttä lisää niin ei se sitten enää vastaa oikein todellisuutta. Eikä kai se nyt niistä kuvien laadusta voi olla tässä kiinni, kilpailuhan on akvaarion sisustuskilpailu eikä valokuvauskilpailu.
Selvyydeksi sen verran, että meidän kuvia ei ole käsitelty muuten kuin kamerasta säädetty valkotasapaino hehkulampulle.
Selvyydeksi sen verran, että meidän kuvia ei ole käsitelty muuten kuin kamerasta säädetty valkotasapaino hehkulampulle.
Sotkin nyt vähän kirjoituksesi järjestystä...
.
En itse kuvannut omia pönttöjäni, vaan asiasta innostunut, hyvällä digikameralla varustettu ja kuvaustaitoinen kaveri hoiti homman. Valitut kuvat näyttivät hyviltä sekä telkkarissa että kannettavan näytöllä, mutta kun lopulta pilkkomisen jälkeen siirsin ne pöytäkoneelle, olisi säätövaraa löytynyt nimenomaan tuolla kirkkaus & kontrasti -osastolla. En kuitenkaan jaksanut enää ruveta säätämään, kun kuvat joka tapauksessa näyttävät erilaisilta eri näytöillä.
Kun tieto lisäajasta tuli, mielessä kävi kuvien tsekkaaminen vielä kerran. Sittenpä ajattelin /samin duunia - hänhän kokoaa ilmeisesti ihan keskenään koko kilpailusivuston ja joutunee myös sörkkimään läpi osan lähettämistämme kuvista. Itselläni tulisi todennäköisesti savua korvista, jos joku pyytäisi koko homman päälle vaihtamaan vielä "ihan pari kuvaa vaan"... Päädyin siis unohtamaan koko jutun.
Kati
Täysin samaa mieltä!millia kirjoitti:Eikä kai se nyt niistä kuvien laadusta voi olla tässä kiinni, kilpailuhan on akvaarion sisustuskilpailu eikä valokuvauskilpailu.
Tästä taas olen täysin eri mieltä. Kuva ei koskaan vastaa täysin todellisuutta. Ja kun kerran kyseessä ei ole valokuvauskilpailu, eikä homma ole kiinni kuvien laadusta, miksei kontrastia tai kirkkautta saisi säätää jälkikäteen? Muutenhan hyvät valokuvaajat saavat melkoisen edun, koska he pystyvät vaikuttamaan moisiin asioihin jo kuvausvaiheessa.Kuvien käsittely tällaisessa asiassa on mielestäni huijausta. Jos vaikka kuinka tekisi mieli säätää vähän kontrastia lisää ja pikkuisen lisää tummuutta (ettei levät näy) ja ihan pikkuisen terävyyttä lisää niin ei se sitten enää vastaa oikein todellisuutta.
Auttaako se lisäviikko loppujenlopuksi tätä asiaa? Minusta kuvausaikaa oli ruhtinaallisesti. Itsellänikin meni kuvien ottaminen viime tinkaan, mutta lähinnä vetkuttelusyistä, kun siihen deadlineen tuntui olevan aina vaan iäisyysJuska kirjoitti:No, minä ymmärrän leikkiin osallistuneena kuvien lähettämiseen annetun lisäajan ja kanssakilpailijoitteni halun vielä vaihtaa kuvia, koska hyvien kuvien ottaminen akvaariosta ei olekaan niin helposti tehty. Olen nyt puolen vuoden ajan harjoitellut kuvienottoa akvaariosta ja tulokset ovat edelleenkin aika kehnoja.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
En itse kuvannut omia pönttöjäni, vaan asiasta innostunut, hyvällä digikameralla varustettu ja kuvaustaitoinen kaveri hoiti homman. Valitut kuvat näyttivät hyviltä sekä telkkarissa että kannettavan näytöllä, mutta kun lopulta pilkkomisen jälkeen siirsin ne pöytäkoneelle, olisi säätövaraa löytynyt nimenomaan tuolla kirkkaus & kontrasti -osastolla. En kuitenkaan jaksanut enää ruveta säätämään, kun kuvat joka tapauksessa näyttävät erilaisilta eri näytöillä.
Kun tieto lisäajasta tuli, mielessä kävi kuvien tsekkaaminen vielä kerran. Sittenpä ajattelin /samin duunia - hänhän kokoaa ilmeisesti ihan keskenään koko kilpailusivuston ja joutunee myös sörkkimään läpi osan lähettämistämme kuvista. Itselläni tulisi todennäköisesti savua korvista, jos joku pyytäisi koko homman päälle vaihtamaan vielä "ihan pari kuvaa vaan"... Päädyin siis unohtamaan koko jutun.
Kati
Digikamerasta tuleva kuva ei ole valokuvaajalle yhtään enempää kuin negatiivilla oleva kuva - siis raakamateriaalia. Oltiin sitten mustavalkopimiössä, väripimiössä tai hiiren ja ruudun ääressä, kuva syntyy vasta siinä vaiheessa. Kun Hannu Hesa tai Tiina Turku ottaa pokkarillaan kuvan ja vie filmin kehitykseen, labrasta vähän riippuen automatiikka säätää kontrastia, mustan tasoa, värikylläisyyttä ja väritasapainoa jotain kohti. Osaava valokuvaaja haluaa tehdä nämä asiat itse.millia kirjoitti:Kuvien käsittely tällaisessa asiassa on mielestäni huijausta. Jos vaikka kuinka tekisi mieli säätää vähän kontrastia lisää ja pikkuisen lisää tummuutta (ettei levät näy) ja ihan pikkuisen terävyyttä lisää niin ei se sitten enää vastaa oikein todellisuutta. Eikä kai se nyt niistä kuvien laadusta voi olla tässä kiinni, kilpailuhan on akvaarion sisustuskilpailu eikä valokuvauskilpailu.
Itse asiassa käsittääkseni parhaat digikamerat tekevät lievän sävykorjauksen, jos ottaa kuvat JPEG-muodossa eikä raakatiedostoina. Eli siinäkin tulee jo käsittelyä.
Terävöityksestä se, että kaikki digikamerat tuottavat pehmeämpiä kuvia kuin filmivehkeet. Yksityiskohtia saattaa olla jopa enemmän, mutta kuva vain on tietyistä teknisistä seikoista johtuen aavistuksen pehmeä. Jotta terävyys saadaan takaisin, täytyy kuva terävöittää erikseen jälkikäteen. Jälleen myös kuvattaessa täysautomaatilla JPEGgiä, kamera terävöittää kuvaa valmiiksi.
Tämä vain valokuvaajan puolustuksena (joka tosin tilapäisestä netittömyydestä ja akvaariottomuudestaan johtuen ei osallistunut kilpailuun eikä siis lähettänyt yhtään kuvaa). Ala kuin ala, osaava ihminen tekee itse sellaisen tuloksen kuin haluaa, muut tyytyvät ostamaan palvelun ja toivovat sen olevan laadultaan riittävän hyvää.
Öh.. Tuli tässä mieleen, että kaikilla ei ole kameraa, josta saa säädettyä mitään valkotasapainoja tms. Itse en aio kisaan osallistua, mutta olen kyllä sitä mieltä, että kuvien kirkkautta tms. saa muutella. Kuten joku jo sanoikin, valokuvaus on vaikeaa. Ja tämähän ei ole mikään valokuvauskilpailu, joten jos kuva on liian tumma tai epäselvä, on ihan luonnollista että sitä vähän muutellaan. Eri asia olisi jos joku päättäisi photoshopilla vääntää ihan feikin kuvan, lisäillä vähän kasveja ja fiksailla muutenkin. Onhan se nyt jo katselijankin etu että kuvat ovat selkeitä ja niistä näkee mitä altaassa on.millia kirjoitti:Kuvien käsittely tällaisessa asiassa on mielestäni huijausta. Jos vaikka kuinka tekisi mieli säätää vähän kontrastia lisää ja pikkuisen lisää tummuutta (ettei levät näy) ja ihan pikkuisen terävyyttä lisää niin ei se sitten enää vastaa oikein todellisuutta. Eikä kai se nyt niistä kuvien laadusta voi olla tässä kiinni, kilpailuhan on akvaarion sisustuskilpailu eikä valokuvauskilpailu.
-
- Junior Member
- Viesti:
OT. Heh, tuo feikkikuvien vääntäminen ei ole oikeasti edes vaikeaa... *virnistys* ajatelkaa nyt, miten hävyttömän helposti kuluttajaa voidaan huijata kuvilla, jotka näyttävät aidoilta, mutta ovat kaikkea muuta. Sen verran hyviä ovat nykyiset kuvankäsittelyohjelmat. Jollei esimerkiksi mainostoimistolla ole halutun laista valokuvaa käytettävissä, se yksinkertaisesti tehdään Photoshopissa useammasta eri valokuvasta, hyvin nopeasti (tarkoitan nopeammin kuin, että lähetetään valokuvaaja töihin ja odotetaan filmin kehitysaika + skannaus ja mahdollinen reprotyö - jollei valokuvaajalla sitten ole se digikamera).Blue kirjoitti:Jep, ja kaikki vaiva vain kunnian takiaaqua2002 kirjoitti:Sanoisin tuossa vaiheessa, että joku ratas sutii tyhjää ja pahastiEri asia olisi jos joku päättäisi photoshopilla vääntää ihan feikin kuvan, lisäillä vähän kasveja ja fiksailla muutenkin.
Sitä paitsi. Jotkut Amanon akvaariokuvista näyttävät epäilyttävästi turhan muokatuilta (esim. joissakin kuvissa taka-alan kasvit katkeavat jotenkin yllättävästi kesken varren ja veden pinnan väreet sekä perspektiivi akvaarioon näyttävät kaikkea muuta kuin aidoilta...)
Eli aika vaivatonta se olisi, jos joku haluaisi yhden tai pari puskaa johonkin kulmaan lisätä - tosin vain eettisesti epäilyttävää.
Tuomarointi
Koskas me tuomarit pääsemme hommiin?
Kati
Kati