Akvaariolle siivoojaa?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Mandinka
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

skare kirjoitti:Joka tapauksessa tällainen palvelu tulee varmasti yleistymään sillä tottakai löytyy ihmisiä, jotka haluavat vain nimenomaan nauttia kauniista akvaariosta kotonaan mutta eivät puuttua altaan hoitoon muuten kuin kaloja ruokkimalla.
Luulisin, että jos tällaisesta hoitomahdollisuudesta olisi enemmän juttuja kulkemassa muuallakin kuin täällä, akvaarioiden merkitys osana sisustusta ja kenties myös osana statusta, kasvaisi melkoisesti. Olisiko se sitten hyvä asia, onkin toinen juttu. Monet ihastuu kauniisin kuviin ja ajatukseen mieltä tyynnyttävästä vaikutuksesta, minkä hyvin hoidettu ja toimiva allas tuo, mutta ei tiedä, että se ei synny välttämättä ilman itkua ja tuskailua. Miten sitä jaksaisi, jos hoitaisi parhaan kykynsä mukaan allasta ja omistajat ryssis kaiken työntämällä altaaseen vaikkapa ihan liikaa ruokaa tai ostelemalla ihan omatoimisesti sinne sopimattomia kaloja, koska ne on niin hyvän näköisiä? Tässä voisi kehitellä vaikka mitä skenaarioita! :mrgreen:
"Mä luin jostain..."
toxic69
Member
Member

Viesti Kirjoittaja toxic69 »

Ja mitä puhuttiin nuista hinnoista, niin saa kyllä siivousta alle tuon 26euronkin! Pitää vain osata etsiä ja kysellä... [;)]

Jos paikkakunnallasi toimii 4H-systeemit (kerhot ym. toiminta), sieltä saa palkata itselleen apua kotiin. Oli se avuntarve sitten siivousta, lasten vahtimista, ruoan laittoa, koiran ulkoilutusta tai akvaarion puhdistusta.
Itse joskus kävin töissä tätä kautta, palkkaa maksetaan työntekijälle HURJAT 4 EUROA. Tai oikeastaan se tais olla 3,79e/h.
No, palkkaaja itse joutuu maksamaan 4H:lle suunnilleen vitosen pintaa. Muita maksuja ei tietääkseni ole.

Ja useimmiten kävi sitten niin, että aloin käymään näissä ko perheissä muuten, kuin 4H:n kautta. Sovittiin, että maksavat mulle saman kuin 4H:lle, eli sen vitosen suunnilleen. Ite sain sit aavistuksen enemmän rahaa, mutta työnantaja ei hävinnyt mitään.

Huoh niitä aikoja, enää en menis kyl millään tommosella orjapalkalla töihin :roll:

Yleensä tuota kautta saa sellaisia 15-17v ihmisiä töihin. Hyvällä tuurilla joku niistä saattaisi osatakin hoitaa akvaariota, mutta suurempi todennäköisyys, että pitää itse ruveta opettamaan miten tehdään mitäkin.
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Sinänsä asiahan ei minulle kuulu, mutta mielestäni on täysin käsittämätöntä pitää akvaariota jos ei viitsi sitä itse hoitaa. Jos ei akvaariota jaksa pitää yllä niin voi kyllä haudata ajatuksen ottaa esim. koiraa tai jotain muuta sellaista lemmikkiä itselleen ikinä jonka kanssa todella joutuu viettämään aikaa. Tuollaisen jonkun 300 litraisen altaan hoitoon viikossa kuluva aika on kyllä todella pieni ja jos ei itsellä tosiaan mielenkiintoa riitä niin myyntiin vaan koko amme.

Onhan se kiva kun maailma on täynnä jotain [sensuroitu] Paris Hiltoneita ja Osbournen perheitä jotka roikottavat lehtikuvissa chihuahua raukkaa kainalossa ja joku muu sitten niitä hoitaa ja ulkoiluttaa kun itse ei tarvi. Jos tuollaista palvelua haluaa niin toivon mukaan siitä joutuu myös maksamaan asiallista korvausta ja mikäs siinä jos siihen on varaa.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
Archie
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Archie »

teemu7117 kirjoitti:Sinänsä asiahan ei minulle kuulu, mutta mielestäni on täysin käsittämätöntä pitää akvaariota jos ei viitsi sitä itse hoitaa.
Täysin samaa mieltä. Jos ei ehdi viikossa hoitaa allasta muutamaa kymmentä minuuttia on ehkä paras joko miettiä asioiden tärkeysjärjestystä tai laitettava akva telakalle siksi aikaa, kunnes taas ehtii.
Jos taas on niin mukavuudenhaluinen, varmaan on sitten varaa maksaakin hoidosta vaikka sen sarkastisesti pyytämäni 200 erkkiä! Ja saahan siitä verotuksesta kait jotain takaisin...

[;)]
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja skare »

Mandinka kirjoitti: Luulisin, että jos tällaisesta hoitomahdollisuudesta olisi enemmän juttuja kulkemassa muuallakin kuin täällä, akvaarioiden merkitys osana sisustusta ja kenties myös osana statusta, kasvaisi melkoisesti.
Näin se varmaan on juu. Hyvinhoidettu allashan on loistava sisustuselementti. Käyhän ihmisillä viherkasvien hoitajia ja siivoajiakin, joten miksei tosiaan akvaarionkin hoitajia. Nykypäivän Suomessa löytyy ihmisiä, joilla tosiaankin on varaa ostaa tällaisia palveluita.

Mandinka kirjoitti:Miten sitä jaksaisi, jos hoitaisi parhaan kykynsä mukaan allasta ja omistajat ryssis kaiken työntämällä altaaseen vaikkapa ihan liikaa ruokaa tai ostelemalla ihan omatoimisesti sinne sopimattomia kaloja, koska ne on niin hyvän näköisiä? Tässä voisi kehitellä vaikka mitä skenaarioita! :mrgreen:
No kun me tulimme kuvaan mukaan niin allas perustettiin kokonaan uudelleen ja sinne hankittiin uusi, yhteensopiva kalasto ja sisustus. Näille ihmisille oltiin eräässä maineikkaassa akvaarioliikkeessä myyty (ja liikkeen omistaja oli jopa käynyt pari kertaa heillä kotona hoitamassa allasta, joten hän kyllä tiesi hyvin millaisen kalasopan oli keittänyt) sekaisin malaweita, monnisia, helmirihmakaloja ja lehtikaloja, joten ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin järkeistää kalavalintoja. Tottakai perhe oli kiintynyt kaloihinsa, mutta kun heille selitettiin rauhallisesti, miksi homma ei tule toimimaan pidemmän päälle niin loppujenlopuksi pääsimme yhteisymmärrykseen aika helposti.

Olemme sopineet, että kun me hoidamme akvaariota, olemme vastuussa kalastosta, mikä tarkoittaa sitä, että he eivät hanki sinne yhtään mitään neuvottelematta asiasta meidän kanssamme ensin.

Ja ruokintakaan ei ole osoittautunut ongelmaksi, perheen aikuiset hoitavat akvaariota (=ruokkivat kalat ja vaihtavat jopa vettäkin ohjeidemme mukaan). Nykyisin käymme hoitokäynnillä enää kerran kuukaudessa sillä he ovat oppineet akvaarion hoidosta niin paljon että pärjäävät kyllä hyvin. Luulen, että hoitokäynnit ovat heille pikemminkin henkinen tuki :). Allas oli päässyt todella karmeaan kuntoon kun aloitimme hoitosopimuksen, siellä oli sinilevää enemmän kuin olen koskaan nähnyt missään ja meillä meni kauan sen hävittämisessä vaikka allas perustettiin periaatteessa uudelleen.
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

skare kirjoitti:Hyvinhoidettu allashan on loistava sisustuselementti. Käyhän ihmisillä viherkasvien hoitajia ja siivoajiakin, joten miksei tosiaan akvaarionkin hoitajia.
Aika karuksi menee touhu mielestäni jos akvaariota pidetään ainoastaan sisustuselementtinä. Pelkkänä kasviakvaariona ajatus ehkä menisi mutta muuten täytyy sanoa että huhhuh. Miksei sitä samalla voi sitten pitää sitä koiraa/lasta/vaimoakin vain sisustuselementtinä. Toisaalta kai joku näinkin tekee. 4H kerhosta taitaa vaimon hoitajan hankkiminen olla kuitenkin hieman epäeettistä.

Edit: korjattu lainaus.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
Mandinka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Minä taas en ymmärrä, mitä vikaa siinä on, jos allastaan pitää vain sisustuksellisena, jos siellä olevat asukkaat ovat sopivat ja voivat hyvin, olkoonkin sitten, että jonkun toisen kuin altaan omistajan toimesta? Itsekin pidän altaita sisustuselementteinä, vaikka kiinnostaa ne tietysti muutenkin, en suurin surminkaan ottaisi olkkariini allasta joka olisi tökerön näköinen ja ruma. "Olohuonekelpoinen" on täälläkin aika yleinen vaade tai myynnissä käytetty pointti.

Jos se koira/lapsi/vaimo seistä nököttäisi nurkassa kaiken aikaa, niin kyllähän se olisi sisustuksellinen elementti. Ne perhanat kun vaan tuppaa liikkumaan ja aika rivakastikin. :roll:
"Mä luin jostain..."
Riikka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Riikka »

Joskus voi olla sellainen tilanne, että ei vain pysty hoitamaan akvaariota kuten itselläni vaikean raskauden aikana meni useampi kuukausi etten pystynyt huolehtimaan akvaariosta. Mieheni onneksi teki sen, vaikka ei pidä siitä touhusta yhtään. Olisi siis hienoa, jos voisi tilata jostain akvaarionhoitoapua. Harmittaisi, jos täytyisi väliaikaisesti laittaa akvaario pois!
Nöpö
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nöpö »

En taas ymmärrä tässä viestiketjussa herännyttä napinaa :roll:
Mielestäni on erittäin järkevää pyytää apua mihin asiaan tahansa elämässä silloin, kun tuntuu etteivät omat voimat riitä. Tässähän on kyseessä erittäin vastuullinen harrastaja, koska ajattelee edelleen kalojen hyvinvointia, eikä anna akvaarionsa mennä tietoisesti retuperälle! Tuollainen perisuomalainen "ei tarvi auttaa" mentaliteetti on aika itsetuhoinen.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Ahdasmielistä... :roll:

-ihmiset on-
I'm #1 so why try harder?
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Me toimimme pääkaupunkiseudulla (käymme tarvittaessa myös kauempanakin) meri ja makeavetisten (myös malawit/tanganyikat) altaiden huoltopalveluna yksityisille ja yrityksille. Kulut saa vähentää kotitalousvähennyksinä verotuksessa.

http://www.aquatic-designs.net

(nettisivut edelleen kesken... laiska webmasteri...)

Tosin kymmen euroa ei ole ihan realistinen käsitys kustannuksista.
Ruoste
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ruoste »

teemu7117 kirjoitti:Sinänsä asiahan ei minulle kuulu, mutta mielestäni on täysin käsittämätöntä pitää akvaariota jos ei viitsi sitä itse hoitaa. Jos ei akvaariota jaksa pitää yllä niin voi kyllä haudata ajatuksen ottaa esim. koiraa tai jotain muuta sellaista lemmikkiä itselleen ikinä jonka kanssa todella joutuu viettämään aikaa. Tuollaisen jonkun 300 litraisen altaan hoitoon viikossa kuluva aika on kyllä todella pieni ja jos ei itsellä tosiaan mielenkiintoa riitä niin myyntiin vaan koko amme.
Minun mielestäni on täysin käsittämätöntä pitää autoa, jos sitä ei viitsi itse korjata ja pestä. Kyllä se kertoo henkisestä köyhyydestä jos käy vaihtamassa talvirenkaat liikkeessä tai öljyt jossain pajalla puhumattakaan isommista remonteista. Jakohihnan vaihdonkin voi suorittaa useimmissa autoissa purkamalla vain puolet konehuoneesta, joten on se kertakaikkisen tyhmää kulkea merkkiliikkeiden ja nyrkkipajojen talutusnuorassa.
teemu7117 kirjoitti:Aika karuksi menee touhu mielestäni jos akvaariota pidetään ainoastaan sisustuselementtinä. Pelkkänä kasviakvaariona ajatus ehkä menisi mutta muuten täytyy sanoa että huhhuh. Miksei sitä samalla voi sitten pitää sitä koiraa/lasta/vaimoakin vain sisustuselementtinä. Toisaalta kai joku näinkin tekee. 4H kerhosta taitaa vaimon hoitajan hankkiminen olla kuitenkin hieman epäeettistä.
Kaloja ei häiritse pätkääkään vaikka niille ei seuraa sen kummemmin pitäisikään, jopa paremmin pärjäävät jos ei joku ole koko ajan tunkemassa käsiänsä akvaarioon. Tuskin liskojen/käärmeiden/hämähäkkien jne. omistajatkaan ovat lemmikkejään valinneet niiden sosiaalisten taitojen perusteella
Duis nonummy, magna at scelerisque ullamcorper, nulla odio feugiat lectus, ut vulputate ante risus sed nisl.
toxic69
Member
Member

Viesti Kirjoittaja toxic69 »

Kyllä meilläkin akvaario on osa sisustusta, mutta tosi tärkeäksi harrastukseksi se on myös muodostunut. Kiinnostaa siis kaikenmaailman kalat + niiden hoito, mutta myös ulkonäkö on tosi tärkeä, että kehtaa näytillä pitää. Ja näkee oman työn jäljen esim. kasvien sijoittelussa, se on palkitsevaa :)

Tietenkin on olemassa myös sellaisia ihmisiä, joille akvaario on pelkkä sisustuselementti ja ihmisiä, joille akvaario ei ole osa sisustusta ollenkaan. Mutta eniten taitaa löytyä näitä sekoituksia, jollainen itsekin olen.

Hyvä esimerkki siitä, ettei akvaario ole ollenkaan sisustus (eikä kyllä kiinnostava harrastuskaan), on tuo mun akvaario. Siis tarkoitan, miten edelliset omistajat sitä puhdistivat ym. huolsivat. Tässäpä kuva komistuksesta, kun se meille muutti;
http://kuvablogi.com/nayta/161467/

Kalastona oli 4 partista ja 1 kardinaalikala. Akvaario oli puhdistettu + vettä vaihdettu viimeksi 4-5kk sitten. Jotenkin eri näköinen nykyään, kun itse olen tuosta hoitamisesta kovin innostunut.. Yritän laittaa kuvaa tässä joskus (toisaalta ketään ei varmaan kiinnosta tää mun projekti.. :D )
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja allablaze »

toisaalta ketään ei varmaan kiinnosta tää mun projekti.. :D
Itse asiassa kiinnostaisi kovinkin. Että kuvaa vaan kehiin.

Ja aiheeseen, jos jollain on varaa ja haluja siivottaa akvaarionsa muilla, se suotakoon.
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Oikku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Oikku »

Kuvat projekteista kiinnostaa aina!
Flame
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Flame »

Heh hee, altaallani on siivooja :D
tomppa55
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tomppa55 »

En tajua miksei muka siivooja osaisi hoitaa akvaariota.
Lista vaan tehtävistä asioista.
Meidän siivooja osaa ainakin vaihtaa vedet, pistää mineraalit ja vedenparannusaineen, mitata sähkönjohtavuuden ja ph:n, putsata lasit ja täyttää ruokinta-automaatin.
Eihän se tietenkään tajua mitä ja miksi, mutta eihän sillä mitään väliä ole.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

teemu7117 kirjoitti:Miksei sitä samalla voi sitten pitää sitä koiraa/lasta/vaimoakin vain sisustuselementtinä.
Jos vaimo ja akvaario on tunnepuolella samalla viivalla niin taitaa olla avioliittoneuvonnan aika :mrgreen: .
tomppa55 kirjoitti:En tajua miksei muka siivooja osaisi hoitaa akvaariota.
Lista vaan tehtävistä asioista.
Meidän siivooja osaa ainakin vaihtaa vedet, pistää mineraalit ja vedenparannusaineen, mitata sähkönjohtavuuden ja ph:n, putsata lasit ja täyttää ruokinta-automaatin.
Eihän se tietenkään tajua mitä ja miksi, mutta eihän sillä mitään väliä ole.
Samalla logiikalla meillä puoliso hoitaa altaat viikoilla kun olen poissa, lista tehtävistä asioista, kysymys/vastauslista mahdollisista ongelmista ja listattu esimerkkitilanteita joissa pitää soittaa minulle heti. Hyvin sujuu ja miestä ei tippaakaan kiinnosta altaat eikä hän niistä tiedä. Perusruokinta sujuu silti ja varmasti tiukan paikan tullrn muutkin asiat ;).
Flame kirjoitti:Heh hee, altaallani on siivooja :D
Onnea! Yksityinen vai yritys, mitä maksaa? Jos saa udella :D.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Flame
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Flame »

Yksityinen henkilö jonka kanssa tein joskus kalan vaihtokaupat... Hinta omantunnon mukaan :D
Taunus76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Taunus76 »

Kyllähän siivooja osaa tehdä vedenvaihdot. Itse olen kotisiivooja ja vaihdan asiakkaille esim. kissanhiekat ( lisäkorvausta vastaan tietenkin )

Ja kyllä akvaario voi olla sisustusjuttu, mulle ainakin on. Harrastus osittain, mut mielenkiinto on aika vaihtelevaa. Välillä kiinnostaa ja välillä ei ollenkaan.
Ja kyllä siihen vedenvaihtoon menee enemmän kuin tunti, etenkin jos on useampi allas. Ja välillä ei kyllä kiinnosta yhtään. Tekis mieli aina vähän laistaa vedenvaihdosta [;)] kun muutenkaan en jaksa ruokkia ku kerran päivässä. Mut eipä ne tarviikaan enempää.
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
santam
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja santam »

On hienoa, jos osaa pyytää apua, ja kaunista jos vielä joku apuaan tarjoaa.
Tähän perään ilmoitan, että olen mukana, jos Tampereen suunnassa joku meistä kaipaa apua. Itsellä juuri polvi leikattu, ja apu olisi ollut tarpeen, joten ymmärrän mainiosti jos sitä välillä kaipaa. Rohkeasti yv.llä tavoittaapi!

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”