Paras keino välttyä lappoamiselta?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Submariner kirjoitti:KARIHE!
Oletko vielä saanyt seame.comista UV:tä, minulle ei vielä ole tullut, kun kyselin niin sanoivat että viime torstaina laitettu tulemaan.
Eipä ole tullut mutta jos viime torstaina lähtenyt niin noin viikon vie eli loppuviikosta pitäisi siis täällä olla.

Hyvä tietää niin en omani perään sitten kysele. :mrgreen:
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Riikka70
Junior Member
Junior Member

uv-valo

Viesti Kirjoittaja Riikka70 »

Laittakaahan sitten kokemuksia tästä vimpaimesta, kun on teillä toiminnassa :)
Mäkin voin sittne tilata, mikäli laite toimii :P :P :P
"Synnyin vaatimattomaksi, mutta sitä ei kestänyt kauan"
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Varoittaisin sen verran tuosta uv-laitteesta että tuo uv-valo syö myös itse laitetta(muoviosat!) niin että ajan saatossa saattaa tulla aikamoisia vuotoja laitteeseen.
Kannattaa lukea mahdolliset valmistajan ohjeet kyseisestä laitteesta.
Minä en laittaisi sisätiloihin ko. vehjettä. Kuvastakin päätellen on tarkoitettu pidettäväksi ulkona tai sellaisessa tilassa missä pikku vuodoista ei ole haittaa.
In numbers of ten the power is in one.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Huoltovapaimman altaan olen saanut aikaiseksi seuraavanlaisella menettelyllä:
Allas 250 l (100 x 50 x 50 cm)
Ulkosuodattimena Eheim 2028 asennettuna niin, että koko altaan mittaiseksi jatkettu suihkuputki puhaltaa takalasista etulasiin päin, hiekan pintaa myöden. Ei siis perinteisesti pintavettä kierrättäen.
Sisäsuodatin Eheim 2252 varustettuna suihkuputkella, suihku suunnattuna pintaan päädystä toista kohden.
Suodattimet puhaltavat näin ristiin, eikä ainakaan mulla jäänyt lapottavaa koskaan.
Mikäli allas on pitkä, kannattaa tehdä niin että laittaa kaksi ulkosuodatinta, ja yhdistää tuonne pohjan tuntumaan niiden suihkuputket yhdeksi yhtenäiseksi.
Tässä virityksessä Eheimin proffa kakkoset ovat parhaita, sillä niissä on tuo virtausmittari josta näkee milloin suodatin on tukkeutumassa ilman että tarvitsee irroitella suihkuputkea sieltä pohjan läheltä.
Tämä viritys vaatii asennettaessa jonkin verran aikaa ja hermoja, kun suihkuputki täytyy asettaa niin että skeida liikkuu mutta hiekka ei, mutta maksaa vaivan.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Submariner
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Submariner »

Tuukkis kirjoitti:Varoittaisin sen verran tuosta uv-laitteesta että tuo uv-valo syö myös itse laitetta(muoviosat!) niin että ajan saatossa saattaa tulla aikamoisia vuotoja laitteeseen.
Kannattaa lukea mahdolliset valmistajan ohjeet kyseisestä laitteesta.
Minä en laittaisi sisätiloihin ko. vehjettä. Kuvastakin päätellen on tarkoitettu pidettäväksi ulkona tai sellaisessa tilassa missä pikku vuodoista ei ole haittaa.
JBL ohjeissa ei ainakaan mainita mitään että laite vaurioittaa itseään ajansaatossa, ja ohjeen mukaan käy myös akvaario käyttöön.
Ainakin JBL on sisältä päällystetty pinnoitteella joka heijastaa uv säteet pois itse kotelosta, näin myös siksi että se on tehokkaampi.
Mutta ei siitä haittaa ole tietenkään että seuraa itse laitettakin, siitä voi tehdä rutiinin esim viikoittaisten vedenvaihtojen yhteydessä voipi kädellä helposti kokeilla onko kotelo kuiva......jos se joskus alkaa vuotaa niin se tietysti alkaa pikkuhiljaa tihkumalla....ei kerta rysäyksellä koska prosessi on hidas.
Mutta käsittääkseni JBL:ssä ei tuota ongelmaa ole sisällä olevan pinnoitteen vuoksi.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

karihe kirjoitti:
Submariner kirjoitti:KARIHE!
Oletko vielä saanyt seame.comista UV:tä, minulle ei vielä ole tullut, kun kyselin niin sanoivat että viime torstaina laitettu tulemaan.
Eipä ole tullut mutta jos viime torstaina lähtenyt niin noin viikon vie eli loppuviikosta pitäisi siis täällä olla.

Hyvä tietää niin en omani perään sitten kysele. :mrgreen:
Tänään tuli ja asennuksen jälkeen neljässä tunnissa vesi kirkkaaksi.
Mahtava laite asennusohjeiden mukaan asennettiin poisto putken letkuun eikä imuputkeen kuten aiemmin mainitsin.

Vuoden vaihteen jälkeen lähtee uusi tilaus vielä kahteen altaaseen missä uv-valoa ei ole.

Ps. tuo 18w oli niin suuri että hyvä että sain sen allas kaappiin mahtumaan tehtaan suositus olisi ollut 36w yli 400L altaisiin mutta hyvä että en sitä tilannut.

Muuten laite on laadulla tehty ainoa varjopuoli oli että virtajohtoa oli n 5M kun sama laite on tarkoitettu myös ulkoaltaisiin.
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member

Vai että heijastaa uv-valon pois itse kotelosta :roll: . Voihan sitä aina tosiaan kokeilla kädellä onko kuiva, älä vaan purista sitä laitetta vähänkään voimaa käyttäen sillä silloin voi tulla kiire.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Tuukkis kirjoitti:Vai että heijastaa uv-valon pois itse kotelosta :roll: . Voihan sitä aina tosiaan kokeilla kädellä onko kuiva, älä vaan purista sitä laitetta vähänkään voimaa käyttäen sillä silloin voi tulla kiire.
Oletpa vainoharhainen kaveri.
Mihin tietosi oikein perustuu?
En tiedä yhtään tapausta , jossa uv-valo olisi aiheuttanut vuodon.
No jokainen saa olla mielipiteensä herra ja väitteesi tietenkin perustuu omakohtaiseen faktaan?
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member

Perustuu omakohtaisiin ja muiden kokemuksiin, niitä tässä sen enempää selvittelemättä. Kannattaa varmaan ottaa selvää enemmän uv-valon vaikutuksista muoviin.
Submariner
Junior Member
Junior Member

KARIHE, tuliko se postin kautta vai miten, minä en ole vielä omaani saanut, toivottavasti tänään tulisi.

Siitä haurastumisesta vielä että ei kai nyt uv valmistajat käytä uv koteloissa uv valoa sietämätöntä muovia, ei kai ne nyt niin ammattitaidottomia ole :mrgreen:
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Oletteko aivan varmoja siitä että UV-C on paras keino välttyä lappoamiselta. Se kun on tämän säikeen aihe. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Submariner
Junior Member
Junior Member

mielestäni UV-C ei korvaa lappoamista, kun UV-C:n saan aion edelleen entiseen malliin irto "tavarat" lapota kerran viikossa hiekanpinnalta pois, vaikka kyllä ne mulla aikahyvin sisäsuodattimeenkin menee (eheim 2048), mutta samalla kun viikoittain vaihtaa osan vedestä niin se hiekan lappoaminen menee mielestäni just samalla "vaivalla" siinä ohessa.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Submariner kirjoitti:KARIHE, tuliko se postin kautta vai miten, minä en ole vielä omaani saanut, toivottavasti tänään tulisi.

Siitä haurastumisesta vielä että ei kai nyt uv valmistajat käytä uv koteloissa uv valoa sietämätöntä muovia, ei kai ne nyt niin ammattitaidottomia ole :mrgreen:
Joo postissa oli nuodettavissa.
Minä tilasin päivää aikaisemmin eli varmaan tänään tulee sinulle.
Kannattaa valmistautua seuraaviin.
Kotona löytyy letkua jota ulkosuodatin käyttää 12/16 tai 16/22 sekä pari kpl tarkuus letkusiteitä esim Norma tai Aba koko 19mm tuntui olevan hyvä.
Liitännät olivat sellaiset että ilman tarkkuusletkusidettä en uskaltaisi jättää.
Normaalia letkusidettä huono käyttää koska tuppaa jäämään soikeaksi ja rikkoo helposti liitännän.

Noita tarkkuus siteitä pitäisi olla tarvikeliikeissä ja autonvaraosaliikeissä.
Itselläni sattui juuri pari löytymään autotallista.
Submariner kirjoitti:mielestäni UV-C ei korvaa lappoamista, kun UV-C:n saan aion edelleen entiseen malliin irto "tavarat" lapota kerran viikossa hiekanpinnalta pois, vaikka kyllä ne mulla aikahyvin sisäsuodattimeenkin menee (eheim 2048), mutta samalla kun viikoittain vaihtaa osan vedestä niin se hiekan lappoaminen menee mielestäni just samalla "vaivalla" siinä ohessa.
Eihän kukaan ole väittänyt että uv-valo korvaisi lappoamisen.
Uv-valo poistaa levän sekä haitalliset bakteerit vedestä ei P*SKAA
Submariner
Junior Member
Junior Member

Karihe, just, uutta letkua 12/16 mulla löytyy suoraan hyllystä, mutta klemmareita ei ole, täytyy käydä Hämeenkylän Hessumobiilista kysymässä.
Nippusiteitä kyllä löytyy, mitä arvelet niistä?
Joo se on totta että tavalliset autokäyttöön tms käyttöön tarkoitetut klemmarit ovat aika "epätarkkoja".
Jaaha voi kun se uuvee tänään tulisi että pääsisi askartelemaan :mrgreen:
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Submariner metalilukkoinen nippuside on tyhjää parempi mutta hankkisin kuitenkin ne tarkkuussiteet.
Jos et mistään löydä niitä niin pojan pitäisi tänään niitä tuoda minulle lisää eli jos tarvitset niin hae minulta Klaukkalasta.
Ota yhteyttä Yv niin sovitaan asiasta.
Submariner
Junior Member
Junior Member

Karihe; eipä tullut tänään postin mukana saapumisilmoitusta, todennäköisesti se kyllä on tänään postiin saapunut mutta kun nuo paketit saapuu toimipaikkaan iltapäivin sin niin tietty saapumisilmoitus tulee vasta keskiviikkona kun seuraavan kerran postia jaetaan :(
Ajattelin kuitenkin mennä postiin josko etsivät sen ilman saapumisilmoitusta?
Kiitti vaan mutta enköhän niitä löydä tuosta hessumobiilista, jos ei löydy niin laitan yv:tä.
Mutta jokatapauksessa HYVÄÄ JOULUA!
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Hei.. tää keskustelu käsitteli tapoja miten lappoamista voi vähentää, ei uv-sterilisaattoreita!
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

jarvij kirjoitti:Oletteko aivan varmoja siitä että UV-C on paras keino välttyä lappoamiselta. Se kun on tämän säikeen aihe. [;)]
Itseäni lainaten tuon lappoamisen korvaamista UV-C-suodatuksella edelleen kummastelen . :roll:
Miksi on niin vaikeaa pysytellä otsikon aiheessa. :?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

jarvij kirjoitti:
jarvij kirjoitti:Oletteko aivan varmoja siitä että UV-C on paras keino välttyä lappoamiselta. Se kun on tämän säikeen aihe. [;)]
Itseäni lainaten tuon lappoamisen korvaamista UV-C-suodatuksella edelleen kummastelen . :roll:
Miksi on niin vaikeaa pysytellä otsikon aiheessa. :?
Ehkä ollaan sinua tyhmempiä kun ei sitä ymmärretä pahoittelen tapatunutta. [:I]
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Meidän akvaarion pohja pitää kyllä lapota joka viikko, vaikka onkii hienohiekkapohja. Kerkee viikossa pohjalle kertymään sen verra kalansontaa että huh huh. Taitaa tuo meidän suodatin sittenkii olla pikkusen liijan tehoton meidän akvaarioon, koska se ei kalojen sontakokkareita ime sisäänsä yhtään. Ainoastaa vedessä vedessä leijailevat hiukkaset se imee sisälle.
dr. Axelrod
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja dr. Axelrod »

Selittäkää viisaammat minulle, miksi yritätte välttyä pohjalla olevien jätteiden lappoamiselta vedenvaihdon yhteydessä ja pyritte tietoisesti jopa edesauttamaan teknisillä virityksillä (mm. suodattimen ulostulovirtauksen ohjaaminen pohjalle), ettei pohjalla olevia jätteitä tarvitsisi lapota?
Poissa silmistä, poissa mielestä. Niinkö?
Tällöinhän suodattimet imevät kaiken jätteen sisälleen ja siten nämä jäävät akvaarion sisäiseen kiertoon viikoiksi, kuukausiksi kuormittamaan vettä, kunnes suodatin puhdistetaan. Eikö olisi viisainta pyrkiä nimenomaan päinvastaiseen eli pyrkiä poistamaan lapolla kaikki mahdolliset jätteet pohjalta viikottaisen vedenvaihdon yhteydessä ja välttää sitä, että ne joutuvat suodattimiin?
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Tohtori Axelrod puhuu järkeä.
Sissie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sissie »

Mulla on Eheimin 2252 sisäsuodatin ja ilmeisesti virtaus on sen verran kova, ettei pohjalle ole jäänyt mitään kikkareita tai muuta mönjää. Mutta toisaalta, minulla on kotiloita sekä monnisia, jotka tonkii.
Hurahatanut akvaarionhoitoon...
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Eikös se ollut niin, että jos on paljon kierteisiä, niin hiekka pohjaa ei tartte ainakaan hirmu usein lapota, koska kierteiset syö kalojen sonnat pois.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”