Ällöttävyys

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

ja sanottakoon vielä se, että tuollaisia isoja "reiskoja" ei tule kivien mukana, vaan ne ovat pieniä muutaman sentin mittaisia - jostai voi ajan kanssa kyllä kasvaa ainakin peukalon mittaisia. - ainakin hyvällä ruokinnalla :D (nimimerkillä vasta yksi kala silvottu puoliksi :mrgreen: )
Tapionpoika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 136
Liittynyt: 17:21, 18.07.2005

Viesti Kirjoittaja Tapionpoika »

Joo no jos luette alkuperäisen kysymyksen niin huomaatte, että kysyin NANOriutasta... sellaiseen tuskin tulee montaa kalaa. No mutta antakaa olla, kyselen muualta.
Apagador
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 22:15, 14.11.2005
Akvaarioseurat: SMAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Apagador »

Huomaa edelleen sana riutta.

En siis oikein ymmärrä mitä lähdet muualta hakeen. Jos täällä on jo moni kertonut ettei nanoriuttaa saa pystyyn ilman niitä ällöttäviä eläimiä ja sinun mielestä nämä vastaukset on vaan pätemistä. Ehkei kannata vaan hakea sitä paikkaa mistä saa vastauksen jonka haluaa kuulla, vaan olla valmis myös kuulemaan ne omasta mielestä vähemmän mukavat totuudet.
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Esimerkiksi kuvan taskurapua ei ole ostettu vaan se on matkannut altaaseen kiven mukana. Kuvan sain napattua yöllä kun valot olivat sammuneet, sain aikani ihmetellä kuka altaassa vaihtaa järjestystä :)

Kuva
heikki
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 19:06, 07.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja heikki »

Se että onko ne hyviksiä vai pahiksia on toinen juttu, mutta kuulunevat meriakvaarioon:)
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Ja eipä sinänsä - kannattaa käydä ennen riutan hankkimista katselemassa muiden riuttoja paikan päällä, niin näkee kuinka mielenkiintoisia nämä kaikki öttiäiset ovat!

Veikkaisin, että kaikki threadiin vastanneet ovat vastanneet tavallaan vain siksi, että nämä öttiäiset ovat niin kovin mielenkiintoisia ja nehän juuri ovat suurin ero muihin akvaariomuotoihin!
albert
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 21:43, 19.02.2005
Paikkakunta: lahden toisella puolella

Re: Ällöttävyys

Viesti Kirjoittaja albert »

Tapionpoika kirjoitti: ja niitä MATOJA !!! :frown:
hyi hyi hyi !! YÄK !!!! 8O
Mut siis hei eikös olekin aika nätit? :mrgreen:

Kuva
Kuva
... and I think to myself, what a wonderful world!
meri.akvarist.ee
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Hui! 8O Nätit joo! Mutta tuo bristle varmaan jo pikkasen polttaa... (Saurama tuolta takaa kyselee onkohan se kuitenkin meritähden jalka..?)
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Tapionpoika kirjoitti:No eipähän kovin asiantuntevaa/rakentavaa palautetta tullut, olen vähän pettynyt.
Mainittakoon Adrianna ja Memma... mutta olkoon, täytynee kysellä lisää jossain missä ihmiset eivät pyri vain pätemään.
Pahoittelen huumorintajuani ja poistun takavasemmalle suorittamaan itselleni lobotomian. Sillä tämä varmaan menee ohi.

Ei tosiaan ollut tarkoitus loukata tai "päteä" (vallan ylentävää, että täysverinen makeavetinen voisi päteä suolavesipuolella? Wow 8-) ), ikävää jos otit asian noin. Käsitin tekstisi kai lähinnä huumoriksi, harmi jollei niin ole. Ja tosiaan, se eliököyhä (käytetty vaikka?) kivi voisi olla oikea ratkaisu, sieltä ei tulisi niin paljoa tuntematonta jengiä muttei varmaan kamalasti mitään kivaakaan. On se ikävä että huumoriksi tarkoitetut lauseet tulkitaan miksi sattuu jollei perässä ole vähintään kolmea eri hymiötä.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Voihan nuo öttiäiset pomia pois aina nähdessään, mutta se lienee kyllä hiukan pitkästyttävää pitkässä juoksusa, niitä kun saa poimia vuositolkulla jos kivi on oikein laadukasta. Ja minun henkilökohtainen mielipide on se, että nanoriutan nimenomainen idea on se, etä siellä asustelee ja möngertää nimenomaan kaikkia pieniä öttiäisiä ja matoja. Korallien kasvatus on siinä mukava bonus. Ötöjä harvoin näkee suuressa altaassa, missä kalojen läsnäolo jotenkin mystisesti (minun mielestä :mrgreen: ) pelästyttää madot, kuoriaiset, katkat ja younametit-it piiloihinsa, siksi nano. Jos haluaa kasvattaa koralleja merivedessä niin se onnistunee jotenkin, mutta ei sitä ihan nanoksi voi sanoa. imho. No pun intended.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Idefix
Member
Member
Viestit: 346
Liittynyt: 21:48, 09.01.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Idefix »

Mitähän noi albertin madot ovat? Minulla on noita samoja ainakin kaksi, saattaa tosin olla paljon enemmänkin, mutta mitään lajia/nimeä en niille ole keksinyt.

Onko jotain sivustoa jossa olisi kuvattu erilaisia riutan pikkuötököitä nimineen. Helpottaisi kovasti ottaa selvää mitä nuo erilaiset eläimet tekee ja ovatko hyviksiä vai pahiksia jos tietäisi niiden nimen. Vai pitääkö lähteä etsimään tietoa hakuammuntana? Näin aloittelevana riuttaharrastajana kun kaikki on uutta, niin kovasti helpottaisi tietää tälläinen yleissivusto.

Kiitokset Mikaelille merivesioppaasta. Se auttoi sekä antoi paljon rohkeutta aloittaa tämä mukava harrastus.

Erityiskiitos vielä perään Samulle kädestä pitäen neuvoista. Ei se niin helppoa ole kuin kokenut harrastaja voisi kuvitella.
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

Idefix kirjoitti:Kiitokset Mikaelille merivesioppaasta. Se auttoi sekä antoi paljon rohkeutta aloittaa tämä mukava harrastus.

Erityiskiitos vielä perään Samulle kädestä pitäen neuvoista. Ei se niin helppoa ole kuin kokenut harrastaja voisi kuvitella.
Ingentingen. Kaikki mikä menee rajusti [sensuroidulleen] voidaan siis pistää mun piikkiin :mrgreen: . Mikaelin painetusta opuksesta meidänkin suolavesiharrastus varsinaisesti alkoi. Se on varmasti saanut monta haaveilijaa ja tuumaajaa siirtymään tekovaiheeseen kun vihdoin on yhteen nippuun kerätty selkeästi koko starttaamiseen tarvittava tieto. Ok, kaikki tekevät vähän omalla tavallaan, mutta aloittelija kaipaa selkeitä neuvoja eikä kuuttatoista vaihtoehtoa jokaiseen kohtaan. Sitten kun kokemus kasvaa, voi ruveta soveltamaa ja kokeilemaan.

Eivätkös ne Albertin madot olleet ihan bristlewormeja, normaalia merialtaan siivousjoukkoa. Veikkaan, että sinulla ei ole kahta sellaista vaan olet vain nähnyt noin yhden prosentin bristle-kannastasi...
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Idefix kirjoitti:Onko jotain sivustoa jossa olisi kuvattu erilaisia riutan pikkuötököitä nimineen. Helpottaisi kovasti ottaa selvää mitä nuo erilaiset eläimet tekee ja ovatko hyviksiä vai pahiksia jos tietäisi niiden nimen. Vai pitääkö lähteä etsimään tietoa hakuammuntana? Näin aloittelevana riuttaharrastajana kun kaikki on uutta, niin kovasti helpottaisi tietää tälläinen yleissivusto.
Matoja ynnä muita öttösiä löytyy artikkelit-osiosta ja linkit erilaisille tietokantasivuille kotivut-osiosta kunhan hiukan rullaat alaspäin:
http://mikael.aqua-web.org/Linkkisivusto.htm

Harrastuksen piiriin liittyviä linkkejä on yli 700 ja vuoden aikana olen keräillyt lisää ja ennen vuoden loppua tulen päivittämään linkki-osion.
Tapionpoika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 136
Liittynyt: 17:21, 18.07.2005

Viesti Kirjoittaja Tapionpoika »

Alright,,, täytyy katsella. Nyt sain tuon listankin tuosta lemmikkimessuilla nähdystä nanoriutasta. Ravut on hienoja, niitä pitää saada.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Tapionpoika kirjoitti:Alright,,, täytyy katsella. Nyt sain tuon listankin tuosta lemmikkimessuilla nähdystä nanoriutasta. Ravut on hienoja, niitä pitää saada.
Ongelma ravuissa on siinä, että ne elävät elvässä kivessä ja syövät siitä sapuskansa. Ja elävän kiven kanssa tulee niitä öttiäisiä. Näyttelyssä ollut nano ei ehtinyt olla pystyssä kuin parisen viikkoa, joten veikkaan ettei siitä nähnyt ihan niin monipuolista öttiäistöä kuin hieman vanhemmasta nanosta. Mutta se oli vallan muikea riutta, siksi ostin sen sisälmyksistä melkein kaikki :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
jube
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 21:18, 09.03.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jube »

Minulla on noita matoja ( :x aluksi en oikein uskaltanut edes mennä nukkumaan ku olivat "häijyn" näköisiä), ovat nykyään oikein mukavia tuttavuuksia :P . En tiedä oikein, että mitä ne syövät, mutta pari kertaa olen nähnyt madon syövän hiutaletta, oli tosi kivaa katseltavaa :P . Mulla on altaassa myös mantis tai mikä lienee naksuttelia nyt sitten onkaan. Olen myös hyvin ystävystynyt tämänkin kaverin kanssa, naksuttelu ei enää haittaa (naksuttelee lähinnä silloin kun kalat saavat ruokaa tai satunnaisesti 24/7), on vain kiva kuulla että kaverilla on kaikki kunnossa :mrgreen: . Toisaalta ei se veijari ole kehdannut tulla vielä näyttäytymään, joten voisi olettaa että ruma on. Mun altaassa on myös jotain katkarapuja, merisiilin poikanen ja vaikka mitä. Kannattaa hankkia kiveä jossa on mahdollisimman paljon elämää :) .
Pepsi Max, mustaa kultaa
jube
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 21:18, 09.03.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kotka

Re: Ällöttävyys

Viesti Kirjoittaja jube »

Tapionpoika kirjoitti:Olen miettinyt nanoriuttaa, mutta epäröin siksi, että mitä jos sinne tulee ällöttäivä ötöjä ??? Olen lukenut, että koskaan ei tiedä, mitä saa elävästä kivestä ulos ja että osa ötöistä voi olla jopa myrkyllisiä ja pistäviä ? hyi helvetti ! kuka haluaa moista ? onko siitä vaivaa ? miten näistä ominaisuuksista pääsee eroon ?

Nanoriutta todella kiinnostaisi mutta en haluaisi mitään mantista sinne möyrimään ! :cry:

Kuva

hyi hyi hyi ! :roll:

ja niitä MATOJA !!! :frown:

Kuva

hyi hyi hyi !! YÄK !!!! 8O

olen mies, mutta moiset asiat ällöttää !
Oletko jo hommannut nanon, muista, että jos haluat saada öttiäiset pois niin se on suht helppo homma, jos kyseessä on vain yksi kivi. Mitäs siellä nanossa muutakaan eläviä voisi pitää (fragien ja levän lisäksi). Hanki vain laadukasta kiveä. Jos et vielä ole hankkinut niin odota siniriutan aukeamista, sieltä saat ehdottomasti suomen asiantuntevinta palvelua ja neuvoja :P .
Pepsi Max, mustaa kultaa
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

jube kirjoitti:Mulla on altaassa myös mantis tai mikä lienee naksuttelia nyt sitten onkaan. Olen myös hyvin ystävystynyt tämänkin kaverin kanssa, naksuttelu ei enää haittaa (naksuttelee lähinnä silloin kun kalat saavat ruokaa tai satunnaisesti 24/7), on vain kiva kuulla että kaverilla on kaikki kunnossa :mrgreen: . Toisaalta ei se veijari ole kehdannut tulla vielä näyttäytymään, joten voisi olettaa että ruma on.
Kuinkahan ruma meikäläisen naksuttelija sitten mahtaakaan olla kun ei ole uskaltanut tulla katsomaan kuvaansa akvaariolasista kolmeen vuoteen? :D Minulla naksuu lähinnä öisin, ei 24/7. Kertaakaan en ole tätä hemmoa nähnyt vaikka olen vaihtanut allastakin välillä ja katsonut kaikki kivet läpi. Aina välillä se saa jonkun hepulin ja käy pilkkomassa makrolevät sentin paloiksi, eli sen on oltava jokin hyvähampainen otus eikä esim. simpukka.
jube
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 21:18, 09.03.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jube »

maisu kirjoitti:
jube kirjoitti:Mulla on altaassa myös mantis tai mikä lienee naksuttelia nyt sitten onkaan. Olen myös hyvin ystävystynyt tämänkin kaverin kanssa, naksuttelu ei enää haittaa (naksuttelee lähinnä silloin kun kalat saavat ruokaa tai satunnaisesti 24/7), on vain kiva kuulla että kaverilla on kaikki kunnossa :mrgreen: . Toisaalta ei se veijari ole kehdannut tulla vielä näyttäytymään, joten voisi olettaa että ruma on.
Kuinkahan ruma meikäläisen naksuttelija sitten mahtaakaan olla kun ei ole uskaltanut tulla katsomaan kuvaansa akvaariolasista kolmeen vuoteen? :D Minulla naksuu lähinnä öisin, ei 24/7. Kertaakaan en ole tätä hemmoa nähnyt vaikka olen vaihtanut allastakin välillä ja katsonut kaikki kivet läpi. Aina välillä se saa jonkun hepulin ja käy pilkkomassa makrolevät sentin paloiksi, eli sen on oltava jokin hyvähampainen otus eikä esim. simpukka.
Joo no mullakin lähinnä öisin ja tosi harvoin aivan random aikoina. Ei naksuttele enää kovalla äänellä, eikä veijarista ole mitään haittaa ollut. :P
Pepsi Max, mustaa kultaa
jube
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 21:18, 09.03.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jube »

Täältä pari kuvaa (5 ensimmäistä otettu tänään tiistaina), sori kuvien huono laatu, taitaa olla kamera vaan aika pas##na tai sit en vain handlaa tota valokuvaamista :mrgreen: . http://kuvake.net/photos.php?username=K ... _id=193582 En tiedä sitten mistä johtuu, mutta yksikään kuva ei näytä yhtä hienolta kuin livenä :(
Pepsi Max, mustaa kultaa
h u z k y
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 11:12, 04.01.2007

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

mitä ölliäisiä noi on?
ihana kuva :mrgreen:[/quote]
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

h u z k y kirjoitti:mitä ölliäisiä noi on?
ihana kuva :mrgreen:
[/quote]

Tuo, ei noi. Kyseessä on mantisrapu Reiska, mahtava jätkä. Reiskasta voit lukea Aponogetonin tämän vuoden nelosnumerosta: http://www.aqua-web.org/aponogeton/Apon ... 4_2006.pdf
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

-Alix- kirjoitti: Reiskasta voit lukea Aponogetonin tämän vuoden nelosnumerosta
Viime vuoden ;)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

paul kirjoitti:
-Alix- kirjoitti: Reiskasta voit lukea Aponogetonin tämän vuoden nelosnumerosta
Viime vuoden ;)
Totta turiset :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
h u z k y
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 11:12, 04.01.2007

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

Mantikset on upeita,mut en voi ottaa sellasta koska haluun mielummin 2 vuokkokalaa... :( KÄYKÖ VUOKKOKALAT MANTIKSEN KANSSA?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”