Kalasto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Tiinanen ja Lisa vastailivatkin jo aika tyhjentävästi, mutta kommentoinpa vielä paria juttua. Minustakin akvaario kuulostaa täydeltä, enkä usko että tetrojen siirtäminen toiseen purkkiin juurikaan helpottaa tilannetta (60 litrainen kyllä riittäisi niille hyvin, siinä ei ole vikaa), sillä tetrat ovat mielestäni se pienin tilansyöjä tuolla. Minä en käytä mitään laskukaavoja arvioidessani akvaarion riittävyyttä tietylle kalastolle, vaan olen sitä mieltä että oikea tapa on katsoa pyttyyn (tässä tapauksessa sielunsa silmin :D ) ja arvioida onko kaikille tilaa. Tässä tapauksessa silmään pistää tuo rihmojen määrä, sillä ne ovat reviirikaloja ja kaksi koirasta saattaa tehdä kiistoissa toisilleen pahaa jälkeä jos tilaa ei ole tarpeeksi.
Toinen juttu mistä olen kuullut, on että lehtikaloille ja rihmoille on toisinaan syntynyt kärhämää ja toinen laji on joutunut kärsimään.
Taistelukalojen ja neontetrojen suhteen vastaisin, että taistot tarvitsisivat aika reilusti lämpimämpää vettä, kuin missä neontetroilla on enää kivaa, joten se ei ole paras mahdolinen yhdistelmä (eli sen kannalta neontetrojen sirto toiseen altaaseen ei olisi huono idea).
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
susannamarsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja susannamarsu »

Hmph... :? Mun hienot suunnitelmat lässähtää. Entäs se toinen kysymys: riittäisiköhän se 60 litraa niille tetroille?

Mari ehtikin vastata tohon. Ei kai mun nyt tarvitse niitä vielä siirrella. Meinaan, kun ne rihmat ja kaksi lehtikalaa on vasta ostettu, eli pikkukavereita. Jos mä seurailen tilannetta? Sisko lupaa juosta haavin kanssa väliin, jos jotakin kärhämää ilmenee.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

susannamarsu kirjoitti:Mahtuisikohan ne isot kalat, jos siirtäisi tetrat toiseen altaaseen? Mun olisi mahdollista saada semmonen pikkuakvaario, mutta riittäisikö 60 litraa 12 nedarille ja 7 intiaanisulalle?
Tetrat mahtuisivat tähän 60 litraiseen, mutta toimenpide ei helpottaisi isojen kalojen oloa. Reviirikalat vaativat sitä tilaa aivan eri tavalla kuin esim. 12-päinen neontetraparvi.
Mä kyllä laskin sillä sentti/litra tavalla, ja sain aika hyvän luvun. Sen mukaan tonne mahtuisi vielä vaikka mitä. Tietenkään en sinne enää mitään aio laittaa, kuulostaisi niin hullun täydeltä.
Tuo sentti/litra pitäisi polttaa roviolla mahdollisimman pian ;)
Lisa: tajusin, etä lehtikalat on ahmatteja =) Kysyinkin taistelukalojen ja neontetrojen yhteensopimattomuudesta. Ainakaan meillä ne eivät ole tapelleet.
Tsori, kattelin ihan päin persittä :P Noo, lämpötilastahan tuo on kiinni lähinnä. Neontetrat nauttivat viileämmästä vedestä kuin taistelukalat sietävät. Joiltakin olen kuullut myös tappeluista :|
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”