Kalat tulivat sisään... mites teillä?

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

^^Kyllähän se silloin kerran vuodessa voi olla hauskaa, mutta kun akvaariosta pitäisi tyhjentää ainakin se 200-300 litraa viikossa ja laittaa sama määrä vettä aina tilalla, niin se ei kamalasti naurata enää...
nimimerkillä: yhden talven ämpäreiden kanssa vedet 600-litraiseen lätrännyt
OV miljoonakaloja & kasveja
Raid
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Raid »

Taistelu.kala kirjoitti:^^Kyllähän se silloin kerran vuodessa voi olla hauskaa, mutta kun akvaariosta pitäisi tyhjentää ainakin se 200-300 litraa viikossa ja laittaa sama määrä vettä aina tilalla, niin se ei kamalasti naurata enää...
nimimerkillä: yhden talven ämpäreiden kanssa vedet 600-litraiseen lätrännyt
Yhtä asiaa en ymmärrä akvaario pidossa. Miksi ihmeessa pitää veden kanssa lotrata. Ikinä en ole vettä vaihtanut tuo 1/3 osaa josta ilmeisesti tässäkin tehdää. eikä minulta ole koskaan kuollut kaloja sen takia. Nyttekin 500l akvassa on ~20 kpl karpin poikasia (5-10cm) sekä 6 kpl lehti kaloja, 4 partista eikä niillä ole suinkaa huonot oltavat. Lehti kalat kutee sen kun ehtii. Pumppuina on Eheimin 2260 proII tjsp.(900l/h ja toinen 400l/h Eheimin pumppu. 2 krt vuodessa putsaan pumput. Sen mitä 1 kk aikana vettä haihtuu ~10-50l sen olen hanasta säännöllisesti päästänyt, kun tuloletkun pää jaa pinnalle että alkaa lorisemaan. Olen sentään akvaarioita pitäny yli 15 vuotta joten jotain siinäkin ajassa on oppinut. Luulisi kalojen stressavan kun vesiarvot heittelee alvariinsa.
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Raid kirjoitti:Yhtä asiaa en ymmärrä akvaario pidossa. Miksi ihmeessa pitää veden kanssa lotrata. Ikinä en ole vettä vaihtanut tuo 1/3 osaa josta ilmeisesti tässäkin tehdää. eikä minulta ole koskaan kuollut kaloja sen takia. Nyttekin 500l akvassa on ~20 kpl karpin poikasia (5-10cm) sekä 6 kpl lehti kaloja, 4 partista eikä niillä ole suinkaa huonot oltavat. Lehti kalat kutee sen kun ehtii. Pumppuina on Eheimin 2260 proII tjsp.(900l/h ja toinen 400l/h Eheimin pumppu. 2 krt vuodessa putsaan pumput. Sen mitä 1 kk aikana vettä haihtuu ~10-50l sen olen hanasta säännöllisesti päästänyt, kun tuloletkun pää jaa pinnalle että alkaa lorisemaan. Olen sentään akvaarioita pitäny yli 15 vuotta joten jotain siinäkin ajassa on oppinut. Luulisi kalojen stressavan kun vesiarvot heittelee alvariinsa.
Itse vaihdan vettä kerran viikossa, eivätkä vesiarvot ole hypelleet. Veden vaihdoilla pidän huolen ettei nitraattia/nitriittiä pääse muodostumaan liikaa. Pumpun putsaan itsekin 1-2 kertaa vuodessa, jotta siinä pysyy bakteerikanta.
Olin kerran kolmisen viikkoa vaihtamatta vettä, sillä en ollut kotona. Ruokkijan ja valojen sytyttäjän olin saanut pyydettyä paikalle, mutta vettä tämä tyyppi ei suostunut vaihtamaan (ymmärrän hyvin sen, sillä silloin oli se ensimmäinen talvi jolloin vedet vaihdettiin ämpäri pelillä). Kolme viikkoa kalat olivat siis ilman vedenvaihtoja, tuloksena oli leväinen akvaario. Levä voi toki johtua liiasta ruokinnasta tai liian paljosta valosta, mutta kumpaankaan asiaan en usko -> olin itse laittanut ruuan annostelupusseihin ja valot olivat päällä vähemmän aikaa kuin normaalisti, en siis keksinyt ainakaan muuta syystä kuin veden vaihtojen puutteen.
jessesa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jessesa »

Raid kirjoitti:Nyttekin 500l akvassa on ~20 kpl karpin poikasia (5-10cm) sekä 6 kpl lehti kaloja, 4 partista eikä niillä ole suinkaa huonot oltavat.

Lehtikala viihtyisi käsitykseni mukaan kyllä aivan toisenlaisissa olosuhteissa kuin karpit. Pehmeää ja hapanta lehtikaloille, kovaa ja emäksistä koikarpeille. Karpit voivat lisäksi näykkiä lehtikalojen rihmoja. Mitkä ovat altaasi vesiarvot? Tarkemmat hoitorutiinit? Kuinka usein sitä vettä vaihdat? Kalasto kuulostaa kyllä aika runsaalta joten ennemmin suosisin usein tehtyjä vedenvaihtoja kuin sitä logiikkaa tuolla kalastolla jonka lopuksi 15 vuoden kokemuksella kerroit.

Vaikka tuo tilantarve onkin karpeille tärkeää niin vesiarvot (/raikas, happipitoinen vesi!) on myös.

Edit. Ja lisäyksenä. Miksei siitä vedenvaihdosta voi tehdä joka viikkoista rutiinia? Eihän siihen nyt niin paljoa aikaa tuhlaannu tai jos sitä pitää jatkuvana riesana niin kannattaa akvaarionpitoa miettiä toiseen kertaan. Esimerkiksi koirien viikottaiseen ulkoiluttamiseen verrattuna tuo viikottainen akvaarion vedenvaihto on kyllä aika pieni osa. Sitten vielä tämä linkki unohtui http://www.aquahoito.info
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Jokos teillä on kalat sisällä?
Itse kerkesin juuri ja juuri lumien alta ottamaan pois suodattimen ja muut roippeet.
Mimos
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mimos »

Kalat ovat sisällä entäs muilla? :P
Jorma_L
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Jätin ulos

Viesti Kirjoittaja Jorma_L »

Siellä ovat jään alla.
Ilmaa työnnän "kaulukseen" ja siinä on 300W lämmitin.
Noin 50cm syvyydellä on +2 C (jään alla). En saanut mittarin piuhaa kauemmaksi.

Kevättä odotellaan siis..
jessesa
Senior Member
Senior Member

Kalat ovat lammikossa jääkannen alla. Ilmastin pitää suvantoa auki tällähetkellä.
jessesa
Senior Member
Senior Member

Lammikossa on reilun 3 x 4 metrin kokoinen suvanto. Jääkansi muuten sen ympärillä kestää hyvin kävellä. Tänään kairasin lammikon syvänteeseen muutaman reiän ja siellä kalat uivat ihan tyytyväisen näköisinä. Kultakalanpoikasia ei tänä vuonna onneksi tullut, mutta koikarpin poikasia tuli muutamia. Hyvin nekin näyttivät siellä lammikossa voivan. Uskon että poikaset selviävät talven yli sillä pienetkin kultakalan poikaset ovat selvinneet talven yli umpinaisessa lammikossa.

Voisin ottaa muuten kuviakin tuosta lammikosta. Pieni ajatus olisi myös viritellä ihan pieni webbikamera kuvaamaan kalojen hiljaiseloa talven ajaksi. Jos ei nettiin asti niin ainakin omaksi iloksi. :)

Täytyy vielä tarkemmin suunnitella miten saan pidettyä suvannon auki kovemmilla pakkasilla. Pieni ajatus on jo mielessä, mutta miten sen käytännössä toteuttaa niin siinä on pohdittavaa.
Jorma_L
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kamera

Kamera on hyvä ajatus. Itsellä on akryyliputkessa analogiakamera josta langaton lähetin ja sitten vastaanotin TV:n vieressä. Muuten hyvä mutta valontarve on liian suuri eli vaikka lammessa on metrin päässä kamerasta 20W halogeni, niin ennen jääntuloa tarvittiin silti päivänvaloa jotta kalat näkyi. Pimeällä ei näy muuta kuin valo.
Eli jos laittaisi web-kameran, niin millaista lux-määrää ne vaativat? Jos löytyy jokin erityisen herkkä kamera, niin olisin kiinnostunut tyypistä. Oma webcam Logitech 4000 ei ole hyvä. Vaikka huoneessa on 3 x 60W spotit, niin kuva on rakeinen.
Miten muuten olet hoitanut web-kameran kytkennän? Jos tietokone ei ole ihan lammen vieressä, niin USB kaapelilla ei taida onnistua?
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Teho »

Raid kirjoitti: Olen sentään akvaarioita pitäny yli 15 vuotta joten jotain siinäkin ajassa on oppinut.
Jos tekee 15 vuotta väärin, ei se ole oppineisuutta.
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
Raid
Junior Member
Junior Member

Teho kirjoitti:
Raid kirjoitti: Olen sentään akvaarioita pitäny yli 15 vuotta joten jotain siinäkin ajassa on oppinut.
Jee :mrgreen: just tota mä sulta odotinkin.. Miten sinä luulet olevasi oppinut? 8O
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Teho »

Raid kirjoitti:
Teho kirjoitti:
Jee :mrgreen: just tota mä sulta odotinkin.. Miten sinä luulet olevasi oppinut? 8O
Että vettä PITÄÄ vaihtaa.
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Teho kirjoitti:
Raid kirjoitti:
Teho kirjoitti:
Että vettä PITÄÄ vaihtaa.
Oma kantani on myös se että vettä pitää vaihtaa, jotta se pysyisi hyvänä kaloille, mutta se siitä.
Palattaisiinko jo alkuperäiseen aiheeseen? Kinastelua voi varmaankin jatkaa YV:llä, jos on aivan pakko.
henene
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja henene »

Mites ois tälläinen kamera?
Kuva

TUOTEKOODI: 8508 500
TUOTENIMI: Pieni M / V-kamera
TUOTTEEN KUVAUS: Pienikokoisessa kamerassa 6 IR-LEDiä joiden avulla kuva saadaan myös hämärässä. Resoluutio 352 x 288 pikseliä, erottelu 380 juovaa. Objektiivi f3.6mm, kuvakulma 92°. Video- ja audioannot: RCA-liitin. Teholähde: 8VDC / 80mA (verkkolaite sisältyy pakkaukseen).

Á-HINTA: 29,50 €

Kameran tiedot otettu kouluelektroniikan sivuilta. Nämä laadukkaatkin valvontakamerat perustuvat värien poisjättämiseen pimeässä, eli tuskin tuosta mustavalkoisuudesta olisi haittaa..
Suomalainen sotilas ei peräänny, kääntyy vain 180 astetta ja jatkaa matkaansa!
jessesa
Senior Member
Senior Member

Kinastelua voi jatkaa yv:llä, mutta aina on hyvä että asian oikea laitakin tulee esiin.

Rikon arvon ketjunaloittajan määräyksiä ja jatkan webbikameran parissa tässä ketjussa. Tuo ledikamera systeemi voisi olla hyvä, mutta kuinka paljon vesi kantaa tuota valoa? Riittääkö mihinkään? Sain itseasiassa idean tuosta webcamin virittämisestä kun näin halppis kaupassa vain parin sentin kokoisia ihan pieniä kameroita myytävänä. Taisivat olla 15e kipale. En tarkemmin muista tuotetietoja mutta vaikutti ihan kelpo vekottimelta. Ainakin lammikkoon upotettavaksi. :mrgreen:

USB-piuhalla saan kameran kytkettyä tietokoneeseen. Välimatka ei ole kovinkaan pitkä.
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

CresCent kirjoitti:Kinastelua voi jatkaa yv:llä, mutta aina on hyvä että asian oikea laitakin tulee esiin.
Aivan, mutta mielestäni tuollainen "mä oon oikeessa!" "ei ku mä!" vailla mitään perusteluja miksi toinen on väärässä ja itse on oikeassa on ihan turhaa, eikä auta ketään.
Rikon arvon ketjunaloittajan määräyksiä ja jatkan webbikameran parissa tässä ketjussa.
:D Juu, siis ihan vapaasti, en minä mitään ole kieltänyt. Oli vain suorastaan pakko huomauttaa tuosta "mä-olen-oikeassa- vailla mitään perusteluja" jutusta [;)].

Täällä on muuten tuo karppi Tappi kasvanut sisällä ollessaan isoimman kultakalan kokoiseksi. Kultakalat eivät sisäkaudella ole kasvaneet sitten kymmenen sentin ylityksen jälkeen, joten oletin ettei karppikaan niin tekisi... No turha toivohan se olikin - Poika kasvaa niin kovaa vauhtia että perässä ei pysy. Kohta kyllä joutuu keksimään jonkun muun talviasutus systeemin noille. Ja minä kun olin toivonut että nuo menisivät vielä jonkin aikaa tuossa altaassa :mrgreen:. Minusta on ihanaa seurata kuinka kalat kasvavat. Tapin väritkin ovat kehittyneet hienosti, nyt se on enemmän keltainen kuin silloin pienenä.
Jorma_L
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Jäät suli ja veden lämpö nousi 7.3 C asteeseen. Kaikki viisi karppia edelleen hyvissä voinneissa.
Mimos
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mimos »

Jorma_L kirjoitti:Jäät suli ja veden lämpö nousi 7.3 C asteeseen. Kaikki viisi karppia edelleen hyvissä voinneissa.
Kiva kuulla, että siellä päin ei ole ongelmia.Oletko ruokkinut nyt ihan normaalisti vai?
jessesa
Senior Member
Senior Member

Jorma_L kirjoitti:Jäät suli ja veden lämpö nousi 7.3 C asteeseen. Kaikki viisi karppia edelleen hyvissä voinneissa.
Samoin jäät läksivät täältäkin. Lämpötila vedellä kahdeksan astetta. Kalat alkoivat heti kerjäämään ruokaa. Hyvässä kunnossa niin kultakalat kuin karpitkin.
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Täälläkin lammikon jää sulanut --- kalat ovat kyllä onnellisesti sisällä, olleet jo pitkään... :)
Jorma_L
Junior Member
Junior Member
Viesti:

crap kirjoitti:
Kiva kuulla, että siellä päin ei ole ongelmia.Oletko ruokkinut nyt ihan normaalisti vai?
Laitoin viikonloppuna vähän ruokaa, mutta kukaan ei ollut kiinnostunut. Pientä osaa lampea peittää eristelevy. Kalat majailevat sen alla pohjassa. Liikkuivat vähän kun siirsin sitä levyä. Nyt lämpömittarin piuha on syvemmällä. Ostin Motonetista semmoisen langattoman sääaseman, joka lähettää sisälle lammen veden lämpötilaa.
jessesa
Senior Member
Senior Member

En pystynytkään pitämään äpäriäni lammikossa talven yli. Kävi vain jotenkin sääliksi kun toiset joutuvat olemaan pienessä tilassa kylmässä kun ne voisivat olla paremmissakin olosuhteissa. Ja tiedän että kala on vaihtolämpöinen. [;)]

Massakkaat kalani tämän kesäsine jälkeläisineen siirtyivät tänään sisätiloihin. Nyt ei tarvitse stressata. 8-)
Raid
Junior Member
Junior Member

CresCent kirjoitti:En pystynytkään pitämään äpäriäni lammikossa talven yli. Kävi vain jotenkin sääliksi kun toiset joutuvat olemaan pienessä tilassa kylmässä kun ne voisivat olla paremmissakin olosuhteissa. Ja tiedän että kala on vaihtolämpöinen. [;)]

Massakkaat kalani tämän kesäsine jälkeläisineen siirtyivät tänään sisätiloihin. Nyt ei tarvitse stressata. 8-)
niiin sitä heltyy raavaan miehen sydänikin..
jessesa
Senior Member
Senior Member

Raid kirjoitti:niiin sitä heltyy raavaan miehen sydänikin..
Niinpä. Voi niitä kauheita tunnontuskia mistä kärsin. :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”