Näkökantoja tavaran ja kalojen tilaamisesta Saksasta
Valvoja: Moderaattorit
-
aquamarina
- Advanced Member

Tuo on tosi, nykyään monissa liikkeissä täälläkin on etusijalla koirat ja kissat, eli ei enää ns. akvaarioon keskittyneitä, tai no Senegal oli akvaario ja lintukauppa, mutta ei siellä mitään koiran ruokia tms. tavaroita ollut. Akvaariosopissa en ole vieläkään käynyt. Mutta minä en yritä syyllistää ketään, vaan tosiasia on ettei Oulun seudulla ainakaan ole enään vaihtoehtoja, mutta kaloja en sentään ala ulkomailta tilaamaan. Talvella käyn haaparannassa ja aion käydä, jos löydän, myös perehtymässä sikäläiseen akvaariopuolen tarjontaan, todennäköistä on että eksyn jo matkalla ja löydän itseni jostain muualta kuin Ruotsista päinkään, vaikka on suora tie.
Ei tuo ole pelkästään akvaariokauppiaiden ja- harrastajien välinen ongelma vaan sama ilmiö on havaittavissa muuallakin.Mari kirjoitti:Se mistä olen todella huolissani on tietyn tyyppinen "kauppiasvastaisuus" harrastajien keskuudessa.
Osittain kauppiaat saavat syyttää siitä itseään, osittain asiakkaat todellakin ovat idiootteja. Monesti harrastajan on vaikea ymmärtää sitä että hänen harrastuksensa on toisen elanto... kuvitellaan yrittäjän touhuavan puhtaasti kutsumuksesta, toisaalta moni yrittäjä antaa (vahingossa) kuvan siitä että kyseessä olisi kutsumus ja lähestulkoon hyväntekeväisyystyö.
Vikaa on molemmissa osapuolissa, mutta asiakkaalla on aina se etuoikeus että hänessä saa olla vikaa... yrittäjän pitää yrittää muuttua siten että asiakkaan viat eivät haittaa.
Näinhän se on.Mari kirjoitti:Se mitä itse toivoisin, olisi että huomaisimme kaikki että olemme olemassa toisiamme varten.
-
crisse_83
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Oih, kyllä minä voin soimata niitäkin, samoin vaate, kemikalio jne. kauppiaita ja yrityksiä suomenmaassa. Kalliita nekin ovat. Jotkut jopa triplanneet hintojaan euron myötä/verrattuna ulkomaisiin vastaaviin.Mari kirjoitti:Mielestäni on erikoista että nimenomaan akvaariokauppiaat koetaan hirvittäviksi riistäjiksi, mutta kukaan ei soimaa elintarvikekauppiaita jotka elävät sillä katteella minkä ottavat välistä ruokaa myydessään.
Espanjasta ostin 2003 kahdet korkokengät, korkeapohjaiset reisisaappaat, kahdet farkut, pari t-paitaa, villapaidan ja farkkutakin n. 50€ ja kaikki uusia. Saako suomessa muka jostain moiseen hintaan? EI! Alennusmyynneistäkään en noin halvalla ole kotimaassa päässyt.
Jos lähden miettimään että olen 1999 ostanut vaA, re130 tasoisen hevosen jolla maastokoe suoritettu, varusteineen kaikkineen 25 000 markalla niin enpä voi kuin ihmetellä että mikä hintoja on nostanut kun vastaavasta saisi nykyään pulittaa väh. 15 000€. Pelkkä parivuotias kouluttamaton varsakin maksaa suomessa n. 5000€, joten päätelmä haen omani Belgiasta. Varsalla hyvä sukutaulu, vanhemmat menestyneet, eläinlääkärintodistus, rokotukset yms. Hinnaksi tulee n. varsan hinta 1300€+ kuljetusmaksu 500-1500€ riippuen haenko itse vai osuuko tutun suomalaisen hevoskauppiaan reitille.
Enpä ole aikoihin maitoani ostanut kaupasta, suoraan navetalta tuo on tullut haettua. Laktoosikko olen, mutta käsittelemätöntä lehmänmaitoa pystyn käyttämään. Kaupasta litra maksaa n. 1,20-1,40€, suoraan navetalta saan 5litraa hintaan 2€....
Tai entäs viinan hinta... 0,33litran kossupullon hinnalla alkosta juot paarisa n. 2 olutta tai yhden drinkin...
Siinäpä avautumista minun osaltani niistä muistakin kuin akvaarioalan ammattilaisista, ei vaan ole tullut niistä mieleen nillittää täällä ennen.
Noh toisaaltaan, en minä valita akvaariokauppiaiden kalliita hintoja tai muidenkaan. Ei se hullu ole joka pyytää vaan se joka maksaa. Itse tiedostan hyvin mistä hinnat suomenmaassa koostuvat (kiitos yrittäjäkurssin ja työkokemukseni), joten ymmärrän hyvin kauppiaita, mutta koska esim. akvaarioalalla olen itse asiakas niin äänestän lompakollani mistä minkäkin tuotteen hankin.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Eiköhän tuo ole vain turhanpäiväistä paisuttelua ja dramatisointia.Fakkenoo kirjoitti:Onpahan taas tekstiä! Mikäli minä oikein ymmärsin, niin esim. saksalainen nettikauppias myy halvemmalla, kuin mitä suomalainen kauppias ostaa sisään?
Jos asia todella olisi noin niin eiköhän suomalaiset kauppiaat tilailisi tavaraa saksalaisesta nettikaupoista ja maahantuojat olisivat konkurssin partaalla ei kivijalkaputiikit
ALV on Saksassa 16% ja Suomessa 22%... ei ole suuri ongelmaFakkenoo kirjoitti:Tosiasia on kuitenkin se, että Suomen verotuksella ei pystytä Saksan hintoihin!
Muun verotuksen puolesta liikutaan samalla tasolla jos ajatellaan perheyrityksiä. Tila, energia ja vesi-/jätevesi kustannukset ovat Saksassa suuremmat. Jos palkattua työvoimaa on niin Saksassa yhteenlasketut palkkakulut ja henkilösivukulut ovat suuremmat kuin Suomessa.
-
crisse_83
- Advanced Member

- Viesti:
koitin muokata edellistä, mutta en sitten ehtinyt...
Itse kun olin yrittäjäkurssilla, kävi selväksi ettei yrittäjän elämä ole todellakaan mitään ruusuilla tanssimista. Se ei ole niin tuottoisaa kuin moni kuvittelee. Se on tavallaan kutsumusammatti siltä kannalta että siinä saa tehdä töitä alalla josta pitää ja olla oman itsensä herra/rouva. Mutta se että sille tielle lähtisi rikkauksien toivossa, noh tälläiselle henkilölle ei voi kuin sanoa että onnea vain. Joillekin se onnistuu, joillekin ei. Tutkimuksen mukaan jonka kouluttaja meille kurssilla esitti n. 70% suomen yrittäjistä tienaa kuukaudessa n. 500-1500€ joten eipä siinä kovin paljoa juhlita.
Suodatin saattaa todellakin maksaa saksalaisessa verkkokaupassa vähemmän kuin suomalaisella maahantuojalla. Ei mitään kymmeniä prosentteja, mutta vähemmän kuitenkin. Se miksi Suomalainen yrittäjä ei tilaa verkkokaupasta, vaan nimenomaan sieltä suomalaiselta tukulta johtuu toimitusvarmuudesta, takuuasioidenhoidosta ja usein jopa kauan jatkuneista yhteistyösopimuksista.
Itse kun olin yrittäjäkurssilla, kävi selväksi ettei yrittäjän elämä ole todellakaan mitään ruusuilla tanssimista. Se ei ole niin tuottoisaa kuin moni kuvittelee. Se on tavallaan kutsumusammatti siltä kannalta että siinä saa tehdä töitä alalla josta pitää ja olla oman itsensä herra/rouva. Mutta se että sille tielle lähtisi rikkauksien toivossa, noh tälläiselle henkilölle ei voi kuin sanoa että onnea vain. Joillekin se onnistuu, joillekin ei. Tutkimuksen mukaan jonka kouluttaja meille kurssilla esitti n. 70% suomen yrittäjistä tienaa kuukaudessa n. 500-1500€ joten eipä siinä kovin paljoa juhlita.
Sanoit ettet ole akvaarioalan yrittäjä joten saanen esittää sinulle seuraavanlaisen asian jonka kuulin muutamaltakin alan yrittäjältä kurssinaikoihin keräillessäni tietoa ja haastatellessani alalla olevia.Jussi70 kirjoitti:Jos asia todella olisi noin niin eiköhän suomalaiset kauppiaat tilailisi tavaraa saksalaisesta nettikaupoista ja maahantuojat olisivat konkurssin partaalla ei kivijalkaputiikit Smile
Suodatin saattaa todellakin maksaa saksalaisessa verkkokaupassa vähemmän kuin suomalaisella maahantuojalla. Ei mitään kymmeniä prosentteja, mutta vähemmän kuitenkin. Se miksi Suomalainen yrittäjä ei tilaa verkkokaupasta, vaan nimenomaan sieltä suomalaiselta tukulta johtuu toimitusvarmuudesta, takuuasioidenhoidosta ja usein jopa kauan jatkuneista yhteistyösopimuksista.
6prosenttiakin alkaa olemaan paljon kun puhutaan satojen eurojen tuotteista. Saatikka Tuhansien eurojen tilauksista. Toisaaltaan tässä nyt ei ole varsinaisena ongelmana se verotus vaan se että suomalaisella putiikilla on kulut moninkertaiset verrattuna esim. saksassa toimivaan verkkokauppaan joka ei tarvitse niitä näkyviä keskustan liiketiloja vaan jolle riittää keskellä metsää oleva varasto tai asuintalon autotalli/ulkovarasto.... Työvoimana saattaa toimia esim. oma perhe jolle ei makseta palkkaa, tai sitten toimitaannäennäisenä yhdenmiehen yrityksenä. Usein tälläisen verkkokaupan takana saattaa olla jossain normaalissa päivätyössä käyvä henkilö joka pitää ko. verkkokauppabisnestä pystyssä ihan huvin/harrastuksen vuoksi. Tälläinen henkilö ei myöskään välitä kuinka suuret voitot hänelle jää, kunhan vain ei itselle tule tappiota.Jussi70 kirjoitti:Fakkenoo kirjoitti: Tosiasia on kuitenkin se, että Suomen verotuksella ei pystytä Saksan hintoihin!
ALV on Saksassa 16% ja Suomessa 22%... ei ole suuri ongelma Smile
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
-
Fakkenoo
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
Jussilla on varmasti esittää faktoja väitteidensä tueksi? Minulla ei ole muuta sanomieni asioiden tueksi, kuin mitä tällä foorumilla on esitetty. Miksiköhän kuitenkin Saksan kauppiaat pystyvät myymään huomattavasti halvemmalla, veroista ja kustannuksista huolimatta? Siinä valossa suomalaisten akvaariokauppiaiden pitäisi olla miljonäärejä.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
-
Mari Kurki
- Elite Member

Ei ole. Joidenkin tuotteiden kohdalla asia todellakin on näin.Jussi70 kirjoitti:Eiköhän tuo ole vain turhanpäiväistä paisuttelua ja dramatisointia.Fakkenoo kirjoitti:Onpahan taas tekstiä! Mikäli minä oikein ymmärsin, niin esim. saksalainen nettikauppias myy halvemmalla, kuin mitä suomalainen kauppias ostaa sisään?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
Fakkenoo
- Advanced Member

En todellakaan väitä tietäväni sisäänosto hinnoista yhtään mitään, mutta Hesaria olen sen verran lukenut, että voin sanoa, että meillä työvoimakulut, vuokrat, sosiaaliturva, vesi, verot ym. ovat paljon kovemmat kuin monissa Euroopan maissa. Siinä valossa pitäisi ymmärtää, ettei kotimainen kauppias, ala kuin ala, pysty kilpailemaan hinnoilla. Miksi kotimaiset valmistajat esim. siirtävät tuotannon itään tai Viroon? Juuri edellä mainituista syistä.
Toki tälläinen pienituloinen harrastaja ostaa sieltä, miestä halvemalla saa.
Toki tälläinen pienituloinen harrastaja ostaa sieltä, miestä halvemalla saa.
-
loistobarbi
- Junior Member

-
Mari Kurki
- Elite Member

Voi hyvää päivää! Laskitko yhtään miten paljon tuo on rahassa mitä siitä saa. Montako neontetraa joutuu myymään että saa kulunsa katettua? Ei ole totta.. Mä luovutan.loistobarbi kirjoitti:Voitte hankittua itse kurseille jos haluatte. Minusta tuo neontetran esimerkki on selvää KATETTA. Esim neontetroissa on 40 prossaa katetta verrattuna saksasta tilattuihin. Tajuan kyllä, että ilman katetta ei kappa kannata, mutta on sitä liikaa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
crisse_83
- Advanced Member

- Viesti:
Juu kyllä se katekin kannattaa olla niin ei lähde liika kappa tuulen mukana...loistobarbi kirjoitti:Voitte hankittua itse kurseille jos haluatte. Minusta tuo neontetran esimerkki on selvää KATETTA. Esim neontetroissa on 40 prossaa katetta verrattuna saksasta tilattuihin. Tajuan kyllä, että ilman katetta ei kappa kannata, mutta on sitä liikaa.
Jep, kurssi on käyty, siksi ymmärränkin mistä hinnat suomenmaassa muodostuvat. Suosittelen lämpimästi, avautuvat silmät tuijottamaan kokonaisuutta, eikä vain yhtä osa-aluetta.
Siinä on selvä ero kauppiaalle myydä jollekin asiakkaalle kerralla 70kappaletta jotain kalaa kuin 10 kappaletta, tämä myös tekee sen hinnaneron.
Samoin kuin, se että saksalainen yritys ostaa saksalaiselta maahantuontiyritykseltä kalaa myyntiin on aivan eri asia kuin suomalainen yritys ostamassa suomalaiselta maahantuojalta kalaa myyntiin...Suomalaisten tapauksessa kun hinta muodostuu ensin kalastajasta joka napsii ne tetrat sieltä amatsonilta-> kalan kasvatus/myyntilaitos joka myy kalan saksalaiselle maahantuojalle->Saksalainen maahantuoja myy suomalaiselle maahantuojalle-> tämä taas myy suomalaiselle kauppiaalle... Jokainen vaihe maksaa aina vähän lisää ja jokaisen vaiheen on katettava kulunsa ja saatava ruokaa pöytään. Ja kuka tästä maksaa? No se asiakas tietenkin joka suomalaiselta akvaariokaupalta ne kalat kotiinsa ostaa altaaseen uiskentelemaan.
Myös se usein vaikuttaa kalojen hintaan kuinka suuren määrän niitä otat. Aivan kuten meillä tavallisella kaduntallaajalla myös yrittäjällä.
-
Mari Kurki
- Elite Member

Vertasitko myös kyseisen maan palkkoja ja kuluja oman maamme vastaavaan?crisse_83 kirjoitti:Espanjasta ostin 2003 kahdet korkokengät, korkeapohjaiset reisisaappaat, kahdet farkut, pari t-paitaa, villapaidan ja farkkutakin n. 50€ ja kaikki uusia. Saako suomessa muka jostain moiseen hintaan? EI! Alennusmyynneistäkään en noin halvalla ole kotimaassa päässyt.
Vertaatko tosissasi tuottajan hintaa vähittäismyyjän hintaan?crisse_83 kirjoitti:Enpä ole aikoihin maitoani ostanut kaupasta, suoraan navetalta tuo on tullut haettua. Laktoosikko olen, mutta käsittelemätöntä lehmänmaitoa pystyn käyttämään. Kaupasta litra maksaa n. 1,20-1,40€, suoraan navetalta saan 5litraa hintaan 2€....
Eihän se maito nyt hyvänen aika voi maksaa siellä kaupassa saman verran kuin tuottajalta ostettuna. Se maito kun kulkee ensin meijerin kautta, joka jalostaa ja pakkaa sen. Meijerin on saatava omat kulunsa peitettyä ja se laskee katteensa ostohinnan päälle ja myy maidon eteenpäin tukkuportaalle, joka omat kulut kattaakseen myy sen taas hivenen kalliimmalla vähittäiskauppialle, joka omat kulut kattaakseen ja elääkseen myy sen sinulle vähittäishintaan.
Ja baarissa on henkilökunta pitkin yötä tarjoilemassa sitä sinulle ja ravintoloitsija on ostanut sen kossun ensin sieltä alkosta ja maksaa vuokraa siitä tilasta missä se ravintola sijaitsee, ja on maksanut sen sisustamisesta ja siivouksesta jne.crisse_83 kirjoitti:Tai entäs viinan hinta... 0,33litran kossupullon hinnalla alkosta juot paarisa n. 2 olutta tai yhden drinkin...
Jälleen, ei voi verrata vähittäishintaa palvelutuotteen hintaan.
-
Fakkenoo
- Advanced Member

Kuten sanottu, aivan turha keskustella, miksi tuote maksaa Suomen liikkeissä tai baareissa enemmän kuin muualla Euroopassa.
Jos hinnat, maitoa, viinaa, kaloja myöten, ovat niin paljon edullisemmat esim. Saksassa, niin eiköhän muuteta joukolla sinne! Puhumattakaan verotuksesta, eläketurvasta ym.
Ps. Palkatkin ovat sitten paljon paremmat....
Jos hinnat, maitoa, viinaa, kaloja myöten, ovat niin paljon edullisemmat esim. Saksassa, niin eiköhän muuteta joukolla sinne! Puhumattakaan verotuksesta, eläketurvasta ym.
Ps. Palkatkin ovat sitten paljon paremmat....
-
Mörrikkä
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
loistobarbi kirjoitti:Voitte hankittua itse kurseille jos haluatte. Minusta tuo neontetran esimerkki on selvää KATETTA. Esim neontetroissa on 40 prossaa katetta verrattuna saksasta tilattuihin. Tajuan kyllä, että ilman katetta ei kappa kannata, mutta on sitä liikaa.
Kaikkiko sitten pitäisi saada ilmaiseksi. Akvaariokauppiaiden pitää sillä katteella kattaa aikamoiset kulut varsinkin pääkaupunkiseudulla, jossa jo nuo liiketilojen vuokrat ovat varmasti aikamoiset. Lahjoituspalstan kautta muuten ei tarvitse katteita maksella lainkaan.
Tuleehan noihin saksasta tilattuihin aikamoiset toimitusmaksut päälle eli siitä voit sitten laskea lopullisen kappalehinnan. Lisäksi sieltä saat mitä saat kun taas kaupassa voit tarkistaa kalan kunnon jo ostaessasi. Nämä mielestäni ovat aika tärkeitä asioita kun on elävistä eläimistä kysymys.
-
Fakkenoo
- Advanced Member

No, on huono esimerkki; kun ilmaiseksi tarjoan kasveja, niin ei kelpaa. 2 kertaa olen lahjoitetaan palstalla tyrkyttänyt.
Kaipa se on sitten artikkelista kiinni, mistä halutaan maksaa, tai ei haluta. Minä en ainakaan kolmatta kertaa tarjoa tällä foorumilla ilmaiseksi kasveja. Roskiin vaan!
Turha valittaa, että kasvit ovat kalliita!
Kaipa se on sitten artikkelista kiinni, mistä halutaan maksaa, tai ei haluta. Minä en ainakaan kolmatta kertaa tarjoa tällä foorumilla ilmaiseksi kasveja. Roskiin vaan!
-
crisse_83
- Advanced Member

- Viesti:
Mari hyvä, sanoin että voin valittaa kun kerran asiaa kysytään, mutta sitä kuinka tosissani olin en kertonutkaan...
Esim. jos viitsit vilkaista käyttäjätietojani niin siellä pitäisi lukea että olen itse ravintola-alalla töissä joten tiedän kyllä mistä hinnat siellä muodostuvat
. Arvaa vain kuinka paljon itse kuuntelen valitusta asian suhteen kuinka kallista meillä on kun pieni olut maksaa 2,5€...
Miten eroaa vertailtavuus suomen hintatasosta vaatekauppaan espanjassa verrattuna suomalaisen akvaariokaupan hintatasosta vertailtaessa saksalaiseen nettikauppaan? Kummassakin suuria eroavaisuuksia toisiinsa nähden.
Tuohon vähittäismyyntikohtaan kommentoin vain että katso edellinen viestini ja sieltä juttua tuosta hinnanmuodostumisesta. Ja sen verran vihjeeksi että olen koulutukseltani maatalouslomittaja joten tiedän mistä hinta muodostuu ja kuten useaan otteeseen maininnut olen yrittäjäkurssin käynyt jossa moiselta tiedolta ei voi välttyä.
Ko. asian mainitsin vain yhtenä. ns. esimerkkinä siitä miten voi pienentää niitä kulujaan joillan paikoin.
Mutta kaikesta voi valittaa ja niin ne ihmiset tekee, ala kuin ala...
Itse toin omia aatteitani lähinnä tuosta ilmi, kun "pyysit" valittamaan/ mainitsit ettei kukaan valita täällä muusta kuin akvaariokauppiaiden rosvomaisuudesta. Vaikka hintaeron syyn tietääkin saa sitä siltin varmaan joskus vähän valittaa? Etkö koskaan itse tuskastu ruokakaupassa kun vertaat asioiden tolaa vaikka siihen mitä sait ruokakaupasta ennen 100markalla ja mitä nyt 20eurolla. Tai siihen kun katsot jonkin kukan hintaa kukkakaupassa ja se löytyykin isosta ostosmarketista alle puoleen hintaan siitä?
Esim. jos viitsit vilkaista käyttäjätietojani niin siellä pitäisi lukea että olen itse ravintola-alalla töissä joten tiedän kyllä mistä hinnat siellä muodostuvat
Miten eroaa vertailtavuus suomen hintatasosta vaatekauppaan espanjassa verrattuna suomalaisen akvaariokaupan hintatasosta vertailtaessa saksalaiseen nettikauppaan? Kummassakin suuria eroavaisuuksia toisiinsa nähden.
Tuohon vähittäismyyntikohtaan kommentoin vain että katso edellinen viestini ja sieltä juttua tuosta hinnanmuodostumisesta. Ja sen verran vihjeeksi että olen koulutukseltani maatalouslomittaja joten tiedän mistä hinta muodostuu ja kuten useaan otteeseen maininnut olen yrittäjäkurssin käynyt jossa moiselta tiedolta ei voi välttyä.
Ko. asian mainitsin vain yhtenä. ns. esimerkkinä siitä miten voi pienentää niitä kulujaan joillan paikoin.
Mutta kaikesta voi valittaa ja niin ne ihmiset tekee, ala kuin ala...
Itse toin omia aatteitani lähinnä tuosta ilmi, kun "pyysit" valittamaan/ mainitsit ettei kukaan valita täällä muusta kuin akvaariokauppiaiden rosvomaisuudesta. Vaikka hintaeron syyn tietääkin saa sitä siltin varmaan joskus vähän valittaa? Etkö koskaan itse tuskastu ruokakaupassa kun vertaat asioiden tolaa vaikka siihen mitä sait ruokakaupasta ennen 100markalla ja mitä nyt 20eurolla. Tai siihen kun katsot jonkin kukan hintaa kukkakaupassa ja se löytyykin isosta ostosmarketista alle puoleen hintaan siitä?
-
K.S
- Kim Söderberg

- Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
- Viesti:
Itse kauppiaana olen usein yrittäny tinkiä ruokakaupassa, kattovat kun hölmöä kun yritän pyöristää summaa alaspäin, samalla sanoen että kauppa on se mikä kannattaa.
Ja huoltoasemalla olen kysyny että mitä 95 e maksaa, ja kun saan vastauksen niin kysyn uudestaan että mitä se maksaa mulle, taas saan hölmöjä katseita.
Sähkön hinnasta puhumattakaan, onkohan sähkönjakelufirmoilla joku iso sähkötukku mistä ne ostaa sähkön.???
Voisi naapureilta kysyä että ostettaisko sähköt kimpassa suoraan voimalaitokselta.
Niinpä niin, ajattelin pikkasen keventää juttua kun on kumminkin kyse harrastuksesta.
Harrastaja voi ostaa tai jättää ostamatta.
Kauppias voi myydä tai jättää myymättä.
Ja jokainen saa valittaa just niin paljon kun haluu
Eli iloisesti nyt vaan nysväämään omien purkkien luo
Ja huoltoasemalla olen kysyny että mitä 95 e maksaa, ja kun saan vastauksen niin kysyn uudestaan että mitä se maksaa mulle, taas saan hölmöjä katseita.
Sähkön hinnasta puhumattakaan, onkohan sähkönjakelufirmoilla joku iso sähkötukku mistä ne ostaa sähkön.???
Voisi naapureilta kysyä että ostettaisko sähköt kimpassa suoraan voimalaitokselta.
Niinpä niin, ajattelin pikkasen keventää juttua kun on kumminkin kyse harrastuksesta.
Ja jokainen saa valittaa just niin paljon kun haluu
-
Fakkenoo
- Advanced Member

Ja jokainen omalla tavallaan ja hinnallaan!K.S kirjoitti:Itse kauppiaana olen usein yrittäny tinkiä ruokakaupassa, kattovat kun hölmöä kun yritän pyöristää summaa alaspäin, samalla sanoen että kauppa on se mikä kannattaa.![]()
Ja huoltoasemalla olen kysyny että mitä 95 e maksaa, ja kun saan vastauksen niin kysyn uudestaan että mitä se maksaa mulle, taas saan hölmöjä katseita.![]()
Sähkön hinnasta puhumattakaan, onkohan sähkönjakelufirmoilla joku iso sähkötukku mistä ne ostaa sähkön.???![]()
Voisi naapureilta kysyä että ostettaisko sähköt kimpassa suoraan voimalaitokselta.![]()
Ja jokainen saa valittaa just niin paljon kun haluu![]()
-
loistobarbi
- Junior Member

Ei mulla olemitään akvaariokauppoja vastaan. Tajuaan vaan sen miksi porukka tilaa saksasta, jos haluaa edullisemmin.
Mutta tälläki jutulla on puolensa,en ole koskaan saksasta tilannut, enkä kyllä nää sitä vaivan arvoisena, kun voi kävellä keskustaan ja ostaa sieltä mitä tarvitsee ja saa heti suoraan käteen.
En ole kuitenkaan menossa minnekkään kurseille ihan neljätoistavuotiaana, kiitos vain vinkeistä, kauppa-alalle varmaan suuntaudun kuitenkin. Yrittäjän elämä ei tosiaan ole ruusuilla tanssimista, sen olen omassa perheessäni nähnyt.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ihanan leppoinen kommentti fakkenoo
Mutta tälläki jutulla on puolensa,en ole koskaan saksasta tilannut, enkä kyllä nää sitä vaivan arvoisena, kun voi kävellä keskustaan ja ostaa sieltä mitä tarvitsee ja saa heti suoraan käteen.
En ole kuitenkaan menossa minnekkään kurseille ihan neljätoistavuotiaana, kiitos vain vinkeistä, kauppa-alalle varmaan suuntaudun kuitenkin. Yrittäjän elämä ei tosiaan ole ruusuilla tanssimista, sen olen omassa perheessäni nähnyt.
Ihanan leppoinen kommentti fakkenoo
Myynnissä kuusikulmainen 135l ja 300l
-
patu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: FOMA #6
- Viesti:
Itse olen Saksasta tilaamista vähentänyt johtuen siitä että tietyt ostokset joita nykyään ostan ovat täällä kotimaassa halvempia
esimerkkinä Grotechin PlanktoMarine P on pari euroa halvempi täällä kuin Saksassa.
Taas nyt olen tilaamassa Ruotsista plankton-startin kun sitä ei tunnu täältä saavan.
Vasta katselin uutta valaisinta ja vertailin hintoja, ero ei ollut kuin 20 euroa joten suosin kotimaista.
Taas nyt olen tilaamassa Ruotsista plankton-startin kun sitä ei tunnu täältä saavan.
Vasta katselin uutta valaisinta ja vertailin hintoja, ero ei ollut kuin 20 euroa joten suosin kotimaista.
Jos hintaero on tätä luokkaa niin tuskin monikaan viitsii tilata netistä. Mutta kun ostat esim. 300 euron tuotteen Suomesta ja saisit saman tuotteen netistä 140 eurolla + postikulut 10, niin kyllä se laittaa miettimään, että haluaako pitää 150 euroa omassa vai kauppiaan lompakossa (vaikka se ei kokonaisuudessa jääkkään kauppiaalle, niin näin sitä helposti tulee ajateltua).patu kirjoitti: Vasta katselin uutta valaisinta ja vertailin hintoja, ero ei ollut kuin 20 euroa joten suosin kotimaista.
Jos te kauppiaat saisitte päättää bensa-asemalla, että tankkaako automaatista 1,50 euroa litra vai 3:lla eurolla litra maksaen kassalle -> henk. koht. palvelu ja voi jopa kysyä teknisiä tietoja myyjältä