Sadun allas

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

RiP

Viesti Kirjoittaja satuile »

Niinhän siinä sitten kävi kuten osasitte ounastella. Fromia meritähteni eli altaassa melko tarkkaan tasan ½ vuotta, kunnes tiputti kaksi sakaraansa ja kuoli nyt pois. Harmillista, niin kaunis kun se oli. Onko kokemuksia Linkiasta, että onkohan se ihan yhtä vaikea hengissä pidettävä kuin fromia, vaiko peräti vaikeampi?
/Autuaita ovat pölkkypäät, koska he pysyvät pinnalla!
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Älä heitä vielä pyyhettä kehään. Itselläni samainen meritähti on pudottanut nyt 4 sakaraa kuudesta noin 3 viikon aikana ja vielä on hengissä.
Aikoinaan eräs yksilö pudotti kaikki sakaransa ja oli häviöksissä kuukauden verran ja sitten tuli näkyviin. Epäonneksi en ehtinyt näkemään miten se olisi silloin selvinnyt koska tuli allasrikko.
Pikkupiipero
Member
Member
Viestit: 250
Liittynyt: 20:36, 13.06.2006
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pikkupiipero »

Upeita kuvia, nyt kun vihdoin aukesivat. Kannatti odottaa!
Mitä öttiäisiä noista sait kiven mukana? [;)]
satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja satuile »

Kiitos kiitos Pikkupiipero. Kyllähän tuo harmittaa itseäkin kun kuvat laahaa perässä. Mutta jos tahtoo suoraan nähdä kaikki, niin avaa www.pbase.com/satuile/aquarium Sinne heittelen sitä mukaan kun saan aikaiseksi. Olenpa tehnyt kansion muittenkin altaista, joitten luona olen vieraillut ja käynyt inspiraatiota hakemassa. Nyt olisikin aika laittaa tuoreita kuvia, mutta liimailin uusia korallin alkuja hetki sitten ja pitää odotella vähän. Kyselit mitä minä olen kivissäni saanut. Tjaah! Jonkinlainen kiveä peittävä koralli laajenee ja laajenee, levyvuokkoja, hirmusti pikkurapuja, putkimatoja, sieniä ainakin yksi 5 cm Mantis-rapu, joka on tähän asti ollut liian nopea minun kuvattavakseni.

Meinaatko Mikael, että saataisi vielä se tähti ilmestyä? Viikkoon en ole nähnyt, eikä tämä minun allas ole niin huikaisevan suuri, että kovin pitkäksi aikaa pääsisi hukkaan. Tosin, olihan se tarina siitä koomailevasta meritähdestäkin. Jos on juuri sopivaan piiloon jäykistynyt niin voipihan tuo ollakin mahdollista että ilmestyy. Ootellaanpa.

Ja sitten asiasta toiseen. Saattaapi olla että lennähän tammikuussa Ouluun. Jos on jotaki sälän/elikon tuomista niin voisihan tuota suunnitella hyvissä ajoin. Matkat on pitkät pohjoisempaan Suomeen, jos siten sais tuettua harrastaja kuntaa! Onko tarvista?
/Autuaita ovat pölkkypäät, koska he pysyvät pinnalla!
satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja satuile »

Nyt matkan ajankohta Suomeen varmistunut. Olen Oulunsalon lentokentällä 17. tammikuuta kl 01.15 yöllä. Ehdin silloin päivällä vierailla tarvittaessa Triton akvariumissa.

Eikä siitä Fromia indicasta ole sitten näkynyt sakaran puolikastakaan.

Kuva

Tässäpä allas pinnalta päin katseltuna 18.12.2006
/Autuaita ovat pölkkypäät, koska he pysyvät pinnalla!
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

satuile kirjoitti:Eikä siitä Fromia indicasta ole sitten näkynyt sakaran puolikastakaan.
Eipä kannata vieläkään heittää kirvestä kaivoon. Omani indica pudotti vast'ikään kuukauden aikana kaikki kuusi sakaraansa ja vielä sen päälle katkaisi kroppansa kahtia ennen kuin putosi etulasista pohjalle ja sitten katosi. Se on varmaa, että kukaan ulkopuolinen ei katkonut niitä sakaroita. Tämä meritähti itse taivutti aina kunkin sakaran mutkalle (melkein kaksinkerroin) ja siihen kohtaan syntyi ensin reikä ja sitten sakara putosi.

Tuskinpa luonnossa harrastetaan hitaita itsemurhia vaan kaiketi kaikella on tarkoituksensa. Olen seurannut kuinka merimakkara katkaisi itsensä kahtia ja puolikkaat makailivat melkein kaksi kuukautta ennen kuin alkoivat liikkua ja syödä. Tietty peräpään piti muodostaa itselleen uusi pääosa ja vastaavasti pääpuolen uusi peräosa. Tämä peräosan muodostuminen näytti olevan helpompaa koska se puolikas alkoi aikaisemmin liikkua ja syödä.
satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja satuile »

Akvaariossa tapahtuu koko ajan jonkinmoista edistystä vaikka sitä sokeutuu kun tuijottelee joka päivä. Mantiksen kanssa elellään rinta rinnan sulassa sovussa, vaikkakin olen alkanut katsella yhä tiuhempaan tahtiin myynti-ilmoituksia, josko joku tahtoisi eroon pienehköstä kuution mallisesta akvaariosta. Olen suunnitellut, että jos löytaisin ~50 litraisen kodin Mantikselle. En ole aikomuksissa aloittaa vaahdottamista siinä, vaan käyttää isomman altaan vettä vaihdoissa. Aquabeen jos laittaisin vettä liikuttamaan (vai tahtooko joku ostaa Seaclone 100 vaahdottajan johon pumppu oikeastaan kuuluu) Pienessä altaassani voisin antaa nappipolyyppien ja levyvuokkojen levitä niin kuin tykkäävät Mantiksen ilona. Toisaalta yritän hillitä itseäni kun nämä akvaariotouhut on ennenkin riistäytyneet käsistä....

Tuoreita kuvia altaastani.

Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva
/Autuaita ovat pölkkypäät, koska he pysyvät pinnalla!
Fisukisti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 23:01, 20.01.2007
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Fisukisti »

Upea allas! Hienoa työtä olet tehnyt ja hyvät kuvat saanut näpättyä.
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 568
Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

Itselläni nuo linkitetyt kuvat näkyvät vain satunnaisesti joten jos muilla on samanlaista ongelmaa, kannattaa klikata tuota Sadun pbase linkkiä ( http://www.pbase.com/satuile ).

Hienoja kuvia ja niiden kohteita !
satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja satuile »

Istuinpas alas ja kirjoittelin vähän kommentteja pbase sivulleni kansioitten kavereiksi. Jos tuntuu teistä lapselliselta niin sanokaa niin otan kommentit pois. Jos toimii niin kirjoitan vielä toisella kotimaisella samat.
/Autuaita ovat pölkkypäät, koska he pysyvät pinnalla!
jube
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 21:18, 09.03.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jube »

Tarkoititko tuota kohtaa missä voi antaa kommentteja sivuillasi.
Minusta hieno juttu, laitoinkin jo vähän viestiä.
Pepsi Max, mustaa kultaa
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 568
Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

satuile kirjoitti:Istuinpas alas ja kirjoittelin vähän kommentteja pbase sivulleni kansioitten kavereiksi. Jos tuntuu teistä lapselliselta niin sanokaa niin otan kommentit pois. Jos toimii niin kirjoitan vielä toisella kotimaisella samat.
Toimii toimii! Hyvä idea, kunpa meillä muillakin olisi energiaa yhtälailla ;)
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Hitsa, sä olet ollut kunnon saltisträffillä. Höh. Mä vaan kuolaan niitä tapaamisia kun ei täältä lahden toiselta puolelta usein tule lähdettyä tuonne... Ehkä ensi matkalla voisi yhdistää jonkun reissun jonkun suolistin luo. Sunnuntaina seisoin Lagretissa ja imeskelin sormia kun tiesi että maanantai-aamuna on matka suoraan laivalta töihin, eli ei eläviä mukaan (vaikka siellä oli todella makeita rapuja).

Tekstit ovat mielestäni hyvät, laita ihmeessä niitä toiseksi kotimaaksi myös!
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja satuile »

Jube: Kiitos vain kommenteista, olen vastaillutkin sinne. En tiiä ootko ennen käyny kattomassa kuvia, mutta minä tarkoitin niitä jutun tynkiä siellä ylälaidassa.

Alix: Tervetuloa kylään! Kyllähän tuo oli vähän hohdokas olo, kun jutteli Tukholman seudun suolavesi-kerman kanssa. Ihan ovat ystävällistä väkeä nyt kun on tutustunut. Ihan hakivat juna-asemalta ja kuskailivat mukana kun tulin junalla 'isoon kaupunkiin'. Enkä taho kerskua, mutta 12.2 päästään Linköpinkiin merivesiluennolle, aiheena nimenomaan riutta-altaan pito. Paikallinen suolaputiikki pitää oviaan auki sekä ennen että jälkeen luennon, että pitkämatkalaiset saa vielä ennen kotimatkaa ostaa tuliaisia.

Tatu: Satu kiittää :)
/Autuaita ovat pölkkypäät, koska he pysyvät pinnalla!
satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja satuile »

No niin. Muutaman kuukauden se vei aikaa, mutta viimein sain kuin sainkin aikaiseksi alkaa mantisjahtiin ja tässä tulos. Lähes sytkärin mittainen pahansisuinen olio, joka on yrittänyt jo parin viikon ajan löytää ulospääsyä pienestä altaastaan.

Kuva

Kuva
/Autuaita ovat pölkkypäät, koska he pysyvät pinnalla!
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Onnittelut! Mitä ajattelit tehdä pikkuiselle? :?
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja satuile »

Laitoin myynti-ilmoituksen Saltvattensguidenille tänään. Jospa sille löytyisi ymmärtävä koti, kun itse en jaksa nyt innostua uudesta nanosta. Sitä paitsi minulla on vielä toinen pääaltaassa, että ihan ilman Mantista en ole sittenkään ;)
/Autuaita ovat pölkkypäät, koska he pysyvät pinnalla!
satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja satuile »

Pari kuukautta on kulunut taas ja syön sanojani heti alkuun. Mantikselleni olen kyhännyt pienen kodin kaapiston päälle ja elelemme katkeran suloisessa viha-rakkaussuhteessa.

Olen painiskellut puolentoista kuukauden ajan ongelmissa, jotka alkoivat siitä, kun Giesemann lakkasi pelittämästä. Allas oli viikon päivät täysin ilman valaistusta ja päälle kolme viikkoa vara 150 wattisella. Tulos on ollut aika lohdutonta katseltavaa. Kaikki korallini ovat enemmän tai vähemmän ruskeita. Toista viikkoa on nyt lamppu pelannut, kun saatiin varaosat Saksasta ja uutta rojua peltin alle. SPS-korallit ovat pikkuhiljaa värjäytymässä ennalleen. Mitenkähän lie? Kannattaako jättää oksia, joista toinen puoli on kuoleutunut mutta toinen laita puskee iloisesti polyyppeja paikoilleen vai kannattaisiko katkaista kaikki niin että on jäljellä vain tyngät jotka on puhtaalla terveellä kudoksella? Hystrixini otti ja teki tällaiset merkilliset puolikuolemat. En ihan heti ole raskinu alkaa katkomaan. Kuvia en kehtaa edes sivuilleni ladata, vaan oottelen onnellisempia aikoja.

Lienee samanlainen ilmiö muillakin, että kun kivikorallien pito alkaa vatastaa niin tuumii vakavasti keskittyvänsä fish-only-ratkaisuihin. Minä ostin altaaseeni toisen Centropygen. Nyt omistan sekä Centropyge vrolokiin että bispinosuksen. Uskomattoman kaunis kala tuo uusin bispinosus, mutta kuvia otan siitä myös sitten jahka sillä ovat evät vähän edustavammat. Reviirikahinoissa pääsi vähän rähjääntymään. Peilitaktiikalla sain kiinnitettyä muitten kalojen huomiota pois ensi vuorokausina niin paljon, että kaikki aggressio ei kohdistunut uuteen tulokkaaseen.

Niin ja tuolla pbase-sivulla on nyt sitten kaikki kommentit myöskin ruotsiksi. Olen käyny kuvaamassa lisää altaitakin. Kesäksi luulis hiljenevän tai tiiä sitten... Kuvaan vaikka suomalaisia altaita kun tuun lomalle kuukaudeksi. Onko ehdokkaita Oulun ympäristöstä, jos kävisin kylässä? ;)
/Autuaita ovat pölkkypäät, koska he pysyvät pinnalla!
satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja satuile »

Heipä hei taas pitkästä aikaa!

Aika kuluu ja taas on saapunut syys. Linkittäisin teille mielelläni uusia kuvia avaariostani, mutta kun ne näkyvät niin satunnaisesti niin en tee sitä. Linkistäni pääsee kuitenkin katsomaan jos tahtoo. Nyt on ajankohtaista uuden akvaarion käyntiin virittely. Olen laittanut himpun verran suuremman altaan, johon kaikki olemassa oleva kivi ja eläimet olisi tarkoitus muuttaa. Syynä muuttamiseen on, että tahdon sittenkin saada sumpun altaan alle ja piilotettua kaiken tekniikan niin pitkälle kuin mahdollista.

Jos jotakin kiinnostaa miten kävi puolikuolleille hystrixeilleni niin siinä kävi loppujen lopuksi hyvin. En katkonut kuin vähän latvoja ja loput oksat korjasivat itse itsensä, vaikka olivatkin jo ilman kudosta puolittain.

Mantis on olemassa vieläkin. Se asustaan keittiössä altaassaan mikroaaltouunin paikalla. Uuni sai muuttaa lattialle. Ihan mukavaa seurata kuinka se on muuttanut väritystään enemmän limetinvihreäksi. Mulla on suuri toive löytää toinen mantikseni siinä kun nostelen kiviä pois altaasta, mutta en usko että minulla kävisi niin hyvä säkä. Ihan vaan hypoteettinen kysymys.... Jos niin kävisi että sen löytäisin... Voisikohan 2 mantista pärjätä samassa altaassa? Ovatkohan nuo kuinka laaja reviirisiä? Sen tiedän että tämä olemassa oleva puolustaa raivokkaasti omaa luolaansa, mutta jos laittaisikin ne eri laidoille?
/Autuaita ovat pölkkypäät, koska he pysyvät pinnalla!
satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja satuile »

Moi taas!

Suuri muutto takana päin ja kaikki elävä uudessa altaassa :)

Sain kuin sainkin moukan tuurilla toisen Mantikseni pois altaasta. Kävi niin hyvä säkä, että kun kivet vaihtelivat paikkaansa, juuri se kivi, jossa Mantis asusteli ajautui etureunalle ja aamun koitteessa yhtäkkiä tuijotimme hämmästyneenä toisiamme. Nyt ei ole ajankohtaista kuitenkaan miettiä miten asuttaisin kaverukset samaan altaaseen, koska tämä mantis muutti jo tänään Uppsalaan uudelle innokkaalle omistajalle. Eniten minua hämmästyttää kuitenkin minun tuurini. Minulla nimittäin naksuttaa pääaltaassa vielä KOLMAS mantis. Minulla on alkanut mennä luotto, josko saisin tuon altaan koskaan hiljenemään... he he. Onko teillä tiedossa toista joka on saanut mantiksia tyyliin 1 per 10 kg kiveä?

Laittelen kuvia uudesta altaasta tässä lähiaikoina.

// Tyytyväinen Satu
/Autuaita ovat pölkkypäät, koska he pysyvät pinnalla!
Mikko V
Junior Member
Junior Member
Viestit: 155
Liittynyt: 12:55, 02.11.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja Mikko V »

Itse sain onneksi vain yhden mantiksen altaaseen 20 kg kivierän mukana. Toistaiseksi se ei ole tappanut kuin yhden simpukan jonka olemassaolosta en tiennyt mitään. Pilkotut kuoret löytyivät vaan erään kolon edustalta. Ilmeisesti se on kaivanut varsin massiiviset käytävät elävien kivien sisään/välille kun sitä ei ole ainakaan kuukauteen näkynyt. Alussa se tuijotteli eräästä toisesta kolosta ulos aina satunnaisesti ja muutenkin sen saattoi vilaukselta nähdä silloin tällöin. Onko muilla havaintoja syökö/tappaako mantis turboja kovinkin herkästi? Itselläni niitä on 4 eikä mantis ole niihin koskenut sen kuukauden aikana kun ne ovat samassa altaassa olleet.

-- Mikko
tmpitkan
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 15:12, 27.09.2004
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tmpitkan »

Meillä ainakin majailee hyvä käytöksinen (mitä nyt metelöi kovasti) mantis, joka ei ole syönyt muuta kuin tarjottua ruokaa. Pitäisi yrittää ottaa kuva kaverista, todella kauniin kirkkaan vihreä.
satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja satuile »

Kuva

Mahtaakohan se olla vihreä niin kuin minun pikkuinen?
/Autuaita ovat pölkkypäät, koska he pysyvät pinnalla!
tmpitkan
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 15:12, 27.09.2004
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tmpitkan »

Kovin on saman näköinen, pitäisi yrittää saada otettua jotenkin kuva. Kaivelee koloja (hakkaa) kiviin, sulkee ja tiivistää reikiä tarkkaan pienillä simpukan kuorilla, hauska otus (ainakin toistaiseksi...).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”