Hiilari-asiaa taas vaihteeksi

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Liitokset on muutenkin aika hiton vaikeat saada pitäviksi noissa systeemeissä, tse taistelin eri liimojen ja sinitarrojen ja tiesminkä kanssa kunnes löysin läpivientikumit. Aia nuo pörisivät taivaan tuuliin.

"Kiisselöityminen" ei haittaa käymistä. siitä on vain hankalempi nähdä milloin satsi on käynyt loppuun. Pulloa kannattaa aina välillä heilauttaa reippaasti, että kerrokset hieman sekoittuvat. Talvisin käymisongelmia esiontyy yleisesti viileyden takia, mutta näillä keleillä en epäile ettei jokaisella hiiva pulputtaisi iloisesti...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
marjo77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Moi VilleJ. Enpä ala väittämään kiven kovaa ettei mikaan vikana mutta ihmetyttää kykkä tuo nopea käyminen. Pullonkorkki on tiivistetty silikoonilla ja paineltu märkänä erittäin tiiviisti korkin ja letkun liitos kohtaa ja sen ympärille paksuhko kerros joten uskoakseni siitä ei vuoda ainakaan..loput onkin sitten härvelistä ihan muistaakseni hydorin merkkinen green nrg hiilidioksiidilevitin ja letkut ja tiivisteet ja kuplamitta, kaikki siitä ostettavasta paketista pulloa siis lukuun ottamatta kun paketissa oli vaan puolenlitran pullo. Niissä ei vuoto mahdollisuuksia ole.

Mä kyllä irroitan letkun siitä mittarista jossa vesi on päästääs kuplia läpi yöksi ettei akvaan yöllä mene hiilaria. Voiko tämä vaikuttaa kuumalla kelillä sitten niin paljon että pullo väsyy liian nopeesti? aiemmin ei ole ollut vaikutusta vaikka letkun irroittaa yöksi ja on hiilidioksiidit riittänyt pitkän aikaa käymällä.

Tajuaako tästä kirjoituksesta yhtään millaista härveliä tarkoitan joka mulla on?

Kävimpä äkkiä vielä gooklella hakeen kuvan vekottimesta joten tälläinen
http://www.aquatics-online.co.uk/images ... rco2_2.jpg
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Pelkkä silikonisauma ei ole ikinä pitänyt minun korkeissani. Vaikka kuinka paksulti laittaa ja vaikka kuinka puhdas pinta on ollut niin kunhan vähän liikauttaa korkkia niin sauma vuotaa letkun ja silikonin välistä.
tappajatäti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tappajatäti »

Minä olen ratkaissut tuon falskaus-ongelman yhdellä tavalla.

Levitän hiilarin pienemmissä altaissa suoraan suodattimen kautta, siis letku kiinni suodattimen hapettajaan, jolloin suodatin imee syntyvän hiilidioksidin ja sekoittaa sen veteen. Ainakin pH:n avulla arvioituna hiilari leviää tehokkaammin kuin pasiivilevittimellä.

Toisaalta läpiviennit eivät edes saa olla tiiviitä, riittää kun laittaa hövelisti sinitarralla, sillä jos hiilaria ei muodostu tarpeeksi esim. viileämpään yöaikaan, läpiviennit vuotavat pullon sisäpuolen suuntaan ja ilma korvaa sen vähentyneen hiiliioksidin, eikä pulloon synny myöskään pahaa alipainetta.
112L
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Mulla on läpiviennit toteutettu seuraavasti: 7 mm. silikoniletku on vedetty korkkiin tehdyn 4 mm. reiän läpi huolehtien, että korkin tiiviste on myös letkun ympärillä. Ei huolta vuotamisesta ja helppo ja nopea tehdä.
Repe Sorsa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Repe Sorsa »

Mikkor kirjoitti:Mulla on läpiviennit toteutettu seuraavasti: 7 mm. silikoniletku on vedetty korkkiin tehdyn 4 mm. reiän läpi huolehtien, että korkin tiiviste on myös letkun ympärillä. Ei huolta vuotamisesta ja helppo ja nopea tehdä.
Juuri näin helppoa,yksinkertaista ja halpaa. :D
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Takuulla vuotamattomat läpiviennit saa polttomoottoreiden polttoaine pesureilla, siihen nokkaan käy hyvin tuo ilmaletkukin, vielä kun sinitarraa painelee liitokseen, niin ei vuoda - ainakaan yhtä helposti kuin silikoni ja sinitarra reikä-korkissa-systeemit. Omat pesurit on vain jossain kateissa muuton jäljiltä :x (Myydään pienoisrakenteluaskarteluliikkeissä.)
marjo77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

ai ne silikoon tulppaukset olekkaan hyviä.. 8O . Oho, luulin että ainakin silikoonilla pitäs tiivis tulla. Ja sitäpaitsi nyt kun katsoin mitä silikoonia mulla on niin se olikin jotain akryylisilikoonia tai jotain semmosta möivettä. :roll: mitä lie on ollutkaan...ei mitään havaintoa mikä tuo tuommonen purkki on. Täytyypä purkaa koko liitos ja tiivistää se jollain paremmalla aineella.
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Meillä varmasti tiiviit liitokset saatiin autokaupasta haetuilla läpivientikumeilla. Mulla silikonisaumat repesivät aina ja ikuisesti, jopa niin usein, että minua pidettiin tollona :mrgreen: Mutta nyt on kunnon tiivisteet eikä varmasti vuoda.
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Täältä myös ääni noille polttoainesuodattimille, helposti ja varmasti toimivat läpiviennit! :)
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

marjo77 kirjoitti:ai ne silikoon tulppaukset olekkaan hyviä.. 8O . Oho, luulin että ainakin silikoonilla pitäs tiivis tulla.
Ongelma on siinä, ettei se silikoni tahdo ottaa kiinni siihen korkkiin, jolloin siinä letkun ympärillä vain on semmoinen silikonimöntti, joka pyörii ihan vapaasti ja mitään muuta iloa siitä ei olekaan :? Sinitarra toimii paremmin, mutta kätevimpiä on juuri nuo polttoainepesuri (menee just limskapullon korkin läpi).
maria83-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja maria83- »

Mä kävin nyt ostamassa kaupasta ihan seran sellasen hiilari pullon. Sen pitäs nyt toimia. Täytyy täs katella et häviääkö toi levä yhtään ja samalla tuli toinen pieni sisäsuodatin isoon altaaseen Eheim 2208.

(Sen toden näkösesti siirrän myöhemmin pienempään altaaseen (63 litraaseen??) ja sieltä hydor crystal k20 duoII sitten tuohon isompaan toiseksi suodattimeksi. Kannattasko noin vaihtaa sitten ne jonkin ajan päästä? )
240l Akvaario
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”