Jäniksen papanoita?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Helinä79
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Jänisrutto

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

wallu_1 kirjoitti:Kyseinen tauti ei leviä kaloihin.
Juu eipä leviä ei, mutta ihmisiin kyllä... Mutta pääasiahan on, että kalat pysyy terveinä [;)]
Ja tuohon lintuinfluenssan syntyyn: Tiedättehän lohet, joita kasvatetaan kasseissa meidän ruuaksi? Koittakaas kerran urkkia, mitä moskaa niille syötetään; kalanruoka sisältää mm. isot määrät kananp...skaa. Niin että mistäs sitä koskaan tietää :roll:
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Ohi topicin: kananpa...aa kirjolohien altaaseen laitetaan: levät kasvavat hyvin ja lohet syövät leviä etc... :twisted:
Viola & eläintarhantynkä
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

Muistanpa tapauksen, jossa eräs kalankasvattaja kippasi monta kuorma-autollista lehmänsontaa kirjolohien kasvatusaltaaseen. Nämä kalat päätyivät vielä myyntitiskille.
2marjaa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Oman pupun myötä ja savipalleroihin suivaantuneena keräsin papanat talteen ja tuikkailin niitä joka altaaseen! Sekä hiekkapohjaisiin että sorapohjaan, ja hyvin ovat pysyneet piilossa.
Ja mikä parasta, kasvit ovat saaneet vauhtia kasvuun! :)
Tai sitte mulla on hyvä mielikuvitus... :roll:

Mites muitten luomulannottajien altaat voi?
-uusio-harrastaja-
tmpitkan
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tmpitkan »

Pitäisiköhän minunkin hyödyntää tuota pojan lemmikkikanin "biotavaraa"...Ainakin on ehtymätön ja edullinen vaihtoehto :mrgreen:
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

En ole uskaltanut kaninpapanoita akvaan laittaa. Kompostoin ne kasvimaalle.
Mutta: kuinkas on hirvenpapanoiden käyttökelpoisuus?
Tuolla korvasienimetässä näkyy olevan paljon vasanpapanoita, semmosia sopivan pieniä pötkylöitä. Onko joku oikesasti näitä käyttänyt? :roll:
Viola & eläintarhantynkä
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Viola kirjoitti: Mutta: kuinkas on hirvenpapanoiden käyttökelpoisuus? <snip> Onko joku oikesasti näitä käyttänyt?
On, ja melkoisen kohtuullisella menestykselläkin [;)]
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Viola kirjoitti:Onko joku oikesasti näitä käyttänyt? :roll:
Siis hetkinen, kirjoittajahan viittaa selkeästi minun valehdelleen ensimmäisellä sivulla. :D Vai olenko mahdollisesti jonkinlainen ei-kukaan? :twisted:

"Ei se voi toimia kun se on ilmaista ja helppoa eikä kallista ja hankalasti hankittavaa." - laittaiskohan tuon siguksi...
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kiitos Maisu ja JohnD!

Siis, kun se kuullosti niin uskomattomalta ja mulla on noita kalanpoikasia akvoissa vielä, etteivät kuukahtaisi.
Sorry Maisu, luin vain loppupäätä viestiketjusta, näytti niin "rasittavan"pitkältä ketjulta.

No sitten: kun käytän iteleipomia punasavi-turvelättänöitä, niin jos laitan hirvenvasanpapanoita kasveille. Tarvitseeko laittaa vielä nestemäistä lannoitetta?

Kuinka montaa vasanpapanaa /kasvi?

Oitis riennän koiran kanssa korvasieniä bongaamaan ja noukkimaan ne viimereissulla bongaamani vasanpapanat. :mrgreen:
Viola & eläintarhantynkä
harrykaa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja harrykaa »

Siis mitä te haluatte saada aikaan akvaariossanne noilla papanoilla?

Jos lannoitusta haetaan, ei tuo ole lähellekään paras mahdollinen tapa, mutta riskit ovat ylivoimaisesti suurimmat? Jaa no eivät olekaan, koska muistan lukeneeni, että jotkut ovat virtsanneetkin typpilannoituksen toivossa akvaarioonsa!

Ulosteissahan on jäljellä se mitä kyseinen eläin ei ole itse suolistonsa läpi imenyt. Sitten siinä on paljon kuolleiden solujen jätteitä, sappirakon eritteitä ja tietenkin kaikki ympäristömyrkyt, jotka eivät ole ko eläimeen imeytyneet.

Varmaan siinä on aimo annos typpeä ja fosforia, jos ei muuten leviä saa kasvamaan tai jos ei haluaa lisätä vedenvaihtoja...

Niin ja varmaan otatte huomioon, että iso osa massasta on suolistobakteereita (mm. Eschericia coli), jotka siis kykenevät aiheuttamaan tauteja, mikäli pääsevät vatsalaukkuun.

t. Harry
Maisu
Elite Member
Elite Member

Jaa-a, ihmisruuaksi meneviä kasviksia lannoitetaan kyllä niitäkin eläinten kakoilla. Jotkut rohkeat jopa kasvattavat vihanneksensa avoimessa ulkoilmassa ja päästävät kaikenlaiset elukat madoista hirviin kakkailemaan ihan vapaasti tontilleen.

Älkää ikinä syökö meillä perunoita, meillä on hirviä. :D
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Voihan kökkö! Just tänään ostin pihaan tuotuna 5 x 25 kiloa hevosenlantaa...en noin paljon nyt ihan akvaa varten, mutta kurkuille ja kesäkurpitsoille sekä tomaateille ja chilipaprikoille...

Kaninpapanat olin jo käyttänyt. Makkilanta menossa kukille ja raparperille (jos joku edes tietää mitä makkilanta on...)

Punakorvien ja akvojen vaihtovedet lorottelen pihassa vähän minne sattuu...ja meikätyttö ei edes sairasta tavan. flunssaa...vissiin 8 v sitten viimeksi, ennekuin koiran hankin. Koiran jälkeen ei flunssavirus ole minuun tykännyt pesiä... :mrgreen:
Tämä tarina on ihan tosi. :P
Viola & eläintarhantynkä
harrykaa
Junior Member
Junior Member

maisu kirjoitti:Jaa-a, ihmisruuaksi meneviä kasviksia lannoitetaan kyllä niitäkin eläinten kakoilla. Jotkut rohkeat jopa kasvattavat vihanneksensa avoimessa ulkoilmassa ja päästävät kaikenlaiset elukat madoista hirviin kakkailemaan ihan vapaasti tontilleen.
Mielenkiintoinen pointti, Maisu

Syötävien kasvien lannoittaminen on kuitenkin asia kuin itse lannoitteen syöminen. Siis eivät ne bakteerit siirry siihen syötävään kasvisolukkoon. Varmaan riittää kun kasvis sinänsä pestään ennen suuhun laittamista.

Mutta joo. Tuossa akvaarion lannoittamisessa on kyse aivan jostain muusta. En menisi sinne istuttamaan ensinnäkään maaeläinten suolistobakteereita (kolibakteereita), enkä edes sitä typpi- ja fosforimäärää, jota ulosteissa on ym.

Kasveille tulee kyllä lisätä ravinteita, mutta kannattaa ottaa selville mitä kasvit tarvitsee ja mitä akvaarioon laittaa. Tällä saavutettavalla tasapainolla on ratkaiseva merkitys kasvien menestymiseen ja levien menestymättömyyteen (=tavoite?).

t. Harry
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Taas meni vaikeaksi: kun HarryKaa:kin näyttää olevan alan asiantuntija. :roll:
Toistaiseksi akvoissani Florenaa ja turve-punasavilättänöitä. Empä taida vasanpapanoita akvaan laittaa...voinhan ne sieltä metsästä noukkia ja tuikata ulkokukkien juurimultaan.

Tämä pohtiminen ei aina ole ihan helppoa. :roll:
Viola & eläintarhantynkä
2marjaa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

No, jokainenhan itse päättää akvastaan, ja siitä onko siellä pelkästään kalankakkaa.
Ite olen kokeillut vasta 2-3vkoa kaninkakkaa, ja jos alkaa levät innostua kovin, täytynee siirtyä kaupallisiin lannotteisiin. Savipalleroihin kun en edelleen ole vakuuttunut. :|
-uusio-harrastaja-
harrykaa
Junior Member
Junior Member

2marjaa kirjoitti:No, jokainenhan itse päättää akvastaan, ja siitä onko siellä pelkästään kalankakkaa.
Ite olen kokeillut vasta 2-3vkoa kaninkakkaa, ja jos alkaa levät innostua kovin, täytynee siirtyä kaupallisiin lannotteisiin. Savipalleroihin kun en edelleen ole vakuuttunut. :|
No pohjalannoitteita on monenlaisia ja niitä saa toki ostettunakin loistavasti tasapainotettune (esim. Seachem Tabs).
Minun mielestäni pohjalannoitus on hyvä idea, koska voi lannoittaa enemmän ilman, että lannoite on heti vesipatsaassa levien ulottuvilla.
Siis isojuuristen kasvien juurille pari tablettia kuukausittain, savipalleroita (esim. JBL 7) harvemminkin.

t. Harry
Maisu
Elite Member
Elite Member

harrykaa kirjoitti:Minun mielestäni pohjalannoitus on hyvä idea, koska voi lannoittaa enemmän
Niin. Minun mielestäni tässä asiassa vähemmän on enemmän, mutta jokaisella on toki oikeus mielipiteeseensä. Omissa altaissani ei makroravinteita ole mitenkään pilvin pimein ilman lisäämistä.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Minun ja ystäväpiirini kokemukset hirven tuottamasta luomulannoitteesta ovat olleet pelkästään positiivisia.
Korostan vielä, että nämä ovat meidän kokemuksiamme, eivätkä hyökkäystä kenenkään mielipiteitä vastaan.

Meillä ovat pohjat täynnä papanoita ja kasvit kukoistavat. Kalat ovat olleet terveitä, sairauksia ei ole ollut ja kalakuolemia yhteensä kolme kappaletta.
Nämäkin kuolemat johtuneet aivan muista syistä, tapaturmaisesti ym.

Sienimetsässä poimin ihan takuuvarmasti hirven papanat talteen.

Tällaista siis meillä
harrykaa
Junior Member
Junior Member

Mitä tuo tarkoittaa, Maisu, kun sanot, että "vähemmän on enemmän".
Ja sitten, että altaissasi ei kuitenkaan "makroravinteita ole mitenkään pilvin pimein ilman lisäämistä"?

Kannatatko lisäämistä vai et? Sori nyt, Maisu, kun en ymmärtänyt, mutta oletko seuraavasta samma mieltä?

Minä halusin sanoa, että kasvit hyötyvät lannoittamisesta aina. Tästä syystä kannattaa lannoittaa niin paljon kuin mahdollista siten, että vesipatsaaseen ei kuitenkaan jää ylijäämiä leville.

Edellisen johdosta kannattaa lannoittaa tasapainoisesti (lisätään vain sitä, mistä on puutetta) ja mieluiten hiekkaa/soraan (josta lannoite ei ole levien käytettävissä toisin kuin vesipatsaaseen lannoittaessa).

Paljon vai vähän on varsin suhteellinen käsite ja riippuu nopeakasvuisten kasvien määrästä sekä tietenkin valon määrästä ja hiililannoituksesta.

t. Harry
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Saviturvepallukoihin on hyvä laittaa lannoitteeksi yksi jänösen papana. Näin siis meillä.
Taitaa tämä keskustelu mennä vähän pilkun viilaamiseksi... :roll:
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Pelkät saviturvepallukat eivät mitenkään erikoisen runsasta kasvua akvoissani ole saaneet aikaan. Lisänä olen käyttänyt nestemäistä Seran Florenaa...

Kaverini akvat kukoistavat samoilla aineilla. On hänellä kyllä paremmat valotkin...ja tupsulevää, jota levikset huoltavat pois..
Mulla ei leviä ole isossa akvassa mitään.
Perustamisvaiheessa laitoin Seran pohjalannoitetta (sitä jauhemaista) hiekan alle ja silloin kasvit kukoistivat.

Nyt kasvit kasvavat mutta perussyynä taitaa olla hyvin Mn-pitoinen kaivovesi, jonka pH on vielä 6.5.
Tasapainotuksen vuoksi jotakin luonnonlannoitetta voisi pohjalannoitteeseen leipoa...kunhan nyt tässä taas itsekseen höpisen ja mietin... :roll:
Viola & eläintarhantynkä
Maisu
Elite Member
Elite Member

harrykaa kirjoitti:Mitä tuo tarkoittaa, Maisu, kun sanot, että "vähemmän on enemmän".
Ja sitten, että altaissasi ei kuitenkaan "makroravinteita ole mitenkään pilvin pimein ilman lisäämistä"?

Kannatatko lisäämistä vai et? Sori nyt, Maisu, kun en ymmärtänyt, mutta oletko seuraavasta samma mieltä?

Minä halusin sanoa, että kasvit hyötyvät lannoittamisesta aina. Tästä syystä kannattaa lannoittaa niin paljon kuin mahdollista siten, että vesipatsaaseen ei kuitenkaan jää ylijäämiä leville.
Ei, kasvit eivät aina hyödy lannoittamisesta. Jos ravinteita on jo tarpeeksi, lisälannoitus on tuhoisaa. Keskustelisin mielelläni fiksusti kanssasi, Harrykaa, esim. omien akvaarioideni äärellä mikäli haluat tulla kylään. 8-)
lättänä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lättänä »

Laiton kaninpapanoita pohjalannotteeksi pari kolme kuukautta sitten. Kalat on yhä hengissä, eikä kasvitkeen ole pahasti kärsineet :roll:
Enkä itsekkään ole potenut suurempia kulkutauteja.
Ainoa ongelma on se, että papanat on julmetun keveitä.
Ne nousevat pintaan jos mahdollista, joten leivoin niistä savipalleroita.
Hyvin toimii!!!

Ps. Lahjoitetaan kaninpapanoita :mrgreen: :mrgreen:
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

täytyypä minunkin tehdä saviturvehirvenpapanapalleroita. Olis muuten tosi myyvä nimi, jos kauppaamaan ryhtyis [;)]
harrykaa
Junior Member
Junior Member

maisu kirjoitti:Ei, kasvit eivät aina hyödy lannoittamisesta. Jos ravinteita on jo tarpeeksi, lisälannoitus on tuhoisaa.
Totta puhut.

Mielenkiintoista, kun aina ymmärrän väärin mitä sanot. Lopulta kuitenkin selviää, että olemme aika lailla samaa mieltä. Joo varmaan olisi kiva keskustella.

Joskus vielä noin 1,5 vuotta sitten kun hankin piraijat, en edes kuvitellut kasvattavani samassa altaassa kovinkaan paljoa kasveja. Aluksi oli vain kiire saada kalat kasvamaan ja runsaalla syöttämisellä pitää ne erossa toistensa lihoista. No yksi niistä kuitenkin syötiin alkuvaiheessa.
Melkein vuoden ajan olen tapellut erilaisten levien ja vedenlaadun kanssa.

Vasta kun onnistuin luomaan kasveille hyvät olosuhteet kasvulle, alkoivat levät ratkaisevasti vähentyä. Olen päässyt sittemmin levistä eroon ongelmana (ainahan sitä nyt jonkun verran akvaarioissa on). Oikeastaan katsoisin, että paras tapa on luoda kasveille hyvät olosuhteet (paljon valoa ja hiililannoitusta). Tuo tie on ollut minulle ainut toimiva. Sekin tietysti johtuu paljolti siitä, että piraijat tuottavat typpeä ja fosforia runsaasti. Mikroravinteiden ja kaliumin lannoitus, hiililannoitus ja voimakas valo on saanut tuon tasapainoon.

t. Harry
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”