maisu kirjoitti:Ei, kasvit eivät aina hyödy lannoittamisesta. Jos ravinteita on jo tarpeeksi, lisälannoitus on tuhoisaa.
Totta puhut.
Mielenkiintoista, kun aina ymmärrän väärin mitä sanot. Lopulta kuitenkin selviää, että olemme aika lailla samaa mieltä. Joo varmaan olisi kiva keskustella.
Joskus vielä noin 1,5 vuotta sitten kun hankin piraijat, en edes kuvitellut kasvattavani samassa altaassa kovinkaan paljoa kasveja. Aluksi oli vain kiire saada kalat kasvamaan ja runsaalla syöttämisellä pitää ne erossa toistensa lihoista. No yksi niistä kuitenkin syötiin alkuvaiheessa.
Melkein vuoden ajan olen tapellut erilaisten levien ja vedenlaadun kanssa.
Vasta kun onnistuin luomaan kasveille hyvät olosuhteet kasvulle, alkoivat levät ratkaisevasti vähentyä. Olen päässyt sittemmin levistä eroon ongelmana (ainahan sitä nyt jonkun verran akvaarioissa on). Oikeastaan katsoisin, että paras tapa on luoda kasveille hyvät olosuhteet (paljon valoa ja hiililannoitusta). Tuo tie on ollut minulle ainut toimiva. Sekin tietysti johtuu paljolti siitä, että piraijat tuottavat typpeä ja fosforia runsaasti. Mikroravinteiden ja kaliumin lannoitus, hiililannoitus ja voimakas valo on saanut tuon tasapainoon.
t. Harry