Puntius denisonii - kokemuksia?

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pioni
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja pioni »

Ahaa ehdin sitten just ensin.
Juu ei toi mun tankki ole kuin pikkuisen vajaa 300L ja 125x50x50cm mutta kaareva lasi vie pikkuisen pois, mutta eiköhän tossa 10kpl ole just sopiva.
Enempää ei tohdi vaan ei oikein vähempääkään , tuo kun vaikuttaa olevan kohtuullisen parvessa viihtyvää sorttia .
Miten meikä osaakin aina näihin kalliisiin sortua ? :mrgreen:

No oonhan tuota jo pitempään haaveillut, tartteehan sitä joulu olla akvaristillakin.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

malawi kirjoitti:No mulle kanssa sanottiin yhdessä liikkeessä että voi pitää kiekkojen kanssa. Olin tilannut toisesta liikkeestä 8kpl mutta nyt jouduin perumaan sen tilauksen. 11,5€/kpl melko edullinen siisti.
Voihan niitä kokeilla norsukalojenkin kanssa, mutta mun mielestä kalalle on kivempaa jos sillä on luonnonmukaiset oltavat ja kaverit, vaikkakin se olisi viljelty.
(no tämä nyt on vaan mun mielipide)
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja malawi »

itse kannatan viljeltyä kantaa. Se on mielestäni aika julma teko että ottaa luonnosta pois plus siihen päälle se pitkä matka eurooppaa esim etelä amerikasta, sitten vielä päällä tukusta ( mahdollisesti vielä tukusta tukkuun) kauppaan ja kaupasta ostajan kotiin.

Jotenkin olen huomannut samaa, kallistun aina kalliipiin kaloihin, ehkä just siks kun ne eivät ole niin yleisiä!
pioni
Starting Member
Starting Member

Viherkalassa oli samaa upeaa Ruotsin erää 6-7cm ja pakkasivatkin loistavasti.
Erinomaista toimintaa.
Nyt on sitten 10kpl. tankissa ja kaikki kotiutuivat heti loistavasti.
Todellinen parvikala eli suosittelen pitämään niitä niin monta kuin vain on tilaa ja varaa.
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Paljonko ne maksoi viherkalassa?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Sellon eläinpuodilla on kyllä käynyt paha hinnoitteluvirhe noiden tulijuovabarbien kanssa. Ovat myyneet alle omakustannehinnan noita, eikä ole ensimmäinen kerta kun vastaavaa on siellä tapahtunut. Onneksi olkoon toki virheestä hyötyneille kuluttajille, mutta sovitaan ettei kukaan kuvittele että noita oikeasti voisi tuommoiseen hintaan myydä. Oikea hinta on likempänä sitä paria kymppiä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
pioni
Starting Member
Starting Member

Viherkalassa 18€ kpl. ja kun ostaa 10 saa 2 kaupanpäälle =15€ kpl.

Lämpötiloista on todella erilaisi tietoja ja itseasiassa se taitaa olla luonnossa missä noita löytyy niin vaihdella todella paljon.

Kudun ilmeisesti laukaissee lämpötilan nosto muutamaksi viikoksi 30-33 asteeseen ja sen jälkeen lasku 24-25 asteeseen.
Olisiko joku monsuunin jäljittely tai jokin ?

Ilmeisesti se myös voi kaikkein terveimmin n.27-28 asteen lämpötilassa.

Mitä olen itse googlettanut niin sanoisin että 24-30 haarukka olisi hyvä.

Ja jos haluaa luonnonmukaisuutta niin todellakin pitänee pitää lämpötilan vaihteluita (kausia).

Ph näyttää myöskin vaihtelevan 6-7,5 välillä ?
Ilmeisesti noita löytyy varsin laajalta alueelta .

Eli Kimille sanoisin että luonnollisin tapa pitää noita olisi tuo vaihtelu (kaudet) ?

Tärkeintä kuitenkin lienee huolehtia että on tarpeeksi hapekasta vettä.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Jep, lämpötilan nostaminen ja laskeminen lienee monelle muullekin lajille hyvä niksi jos haluaa saada kalat kutemaan.
Hapetus on enemmän kuin riittävä...
Lämpötila vahtelee 24 ja 26 välillä ja kesällä se varmaan menee sen yli...
Siniseeprakalat on jo kutenut samassa altaassa :)

Allas ei ole mun oma vaan yhden asiakkaan jota käyn viikottain huoltamassa :)
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Näitä oli myös Akvaario Kurjessa jos joku vielä kaipaa, 22€/kpl. Taisivat olla täyskasvuisia.
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Nostetaan taas aihe. Helsingin akvaariokeskuksessa taas löytyy [;)]

Terveisiä muuten yövuorosta :D Mansku on jo rauhoittunut ja taksijono loppu jo tunti sitten...
piuiu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja piuiu »

Nostanpa aiheen, koska kaikki kokemukset kiinnostaa! :) Ens viikolla käyn hakemassa 15kpl enkä malttaisi oottaa :) Joku täällä mainitsi, että ovat herkkiä kuljetukselle niin se vähän jänskättää, vaikka matkaa ei tule paljoa :/
400l
rybka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja rybka »

Minua kiinnostaisi edelleen se, missä määrin Suomessa myytävät tulijuovat ovat viljeltyjä ja minkä verran luonnonkantaa. Olen itsekin katsellut noita vähän sillä silmällä, mutta en halua tukea uhanalaiseksi käyvän "muotikalan" pyyntiä luonnosta, jossa se esiintyy varsin pienellä alueella. Ilmeisesti kauppiaat eivät asiasta tiedä (tai eivät halua sanoa, jos kyseessä ovat luonnosta pyydetyt kalat); löytyisikö tietoa tukkuportaasta?
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
piuiu
Member
Member

Hmm, ota ihmeessä selvää! Vaikea tosiaan arvioida, että eivätkö kauppiaat oikeasti tiedä vai halua kertoa. Toivonpa kuitenkin etten saa luonnonkaloja. 160cm pitkä allas ei ihan vastaa jokea, vaikka onkin isompi kuin kaupan myyntiallas.
400l
piuiu
Member
Member

Ekaa iltaa ovat altaassani :) 15kpl noin 5cm pituisia lapsosia. Kauhdikkaita kaloja 8O Kongontetrat on vähän järkyttyneitä, kun joutuivat taka-alalle ruoka-aikaan. Piti kipata enemmän ruokaa, jotta jäi niillekin syötävää. Niin ja siis todella rohkeita kaloja noi tulijuovat verrattuna esimerkiksi noihin kongoihin: syövät muutama tunti kotiutumisesta eivätkä pelkää, kun kuljen ohi.
Ne tykkää uida kovimmassa virrassa ja hyppiä siinä 8O Piti ihan laittaa teipit lasien kulmiin ettei yksikään päädy lattialle, kuten myyjä varoitteli. Veden lämpötila nousee liian korkealle jos altaasta ei pääse mikään haihtumaan, joten huomenissa vois käydä ostamassa metalliverkkoa etukansilasien tilalle :mrgreen:

Niin ja noiden punainen juova näyttää olevan ihan tulessa(!) kun iltavalaistuksena on valkoiset ledit. Huomenna raaskin vasta laittaa varsinaisen valaistuksen :)
400l
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

rybka kirjoitti: Ilmeisesti kauppiaat eivät asiasta tiedä (tai eivät halua sanoa, jos kyseessä ovat luonnosta pyydetyt kalat); löytyisikö tietoa tukkuportaasta?
Eivät todennäköisesti tiedä, eikä tukkuporraskaan välttämättä. Aasialaisten kalojen kanssa on vielä hieman vaikeampaa, koska Singaporen tukkulistoilla ei välttämättä mainita onko kala pyydetty luonnosta vai ei. Etelä-Amerikasta tulevien kohdalla voi melkeinpä olettaa niiden olevan luonnosta (aika vähäistä on siellä viljely, paitsi ihan joidenkin lajien kohdalla). Alkuperäinen tukkuri ulkomailla toki tietää mistä kalat ovat peräisin, mutta eipä sitä maahantuoja tule kysyneeksi jokaisen lajin kohdalla.
Tuosta luonnostapyynnin eettisyydestä tulijuovabarbin kohdalla kirjoitinkin tuonne piuiu:n toiseen ketjuun: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0#p7072327
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

Onpas tosi hankala saada tästä kalasta kaikenkattavaa tietoa, lämpötila tiedot hirmu ristiriitaisia.. Meniskö nämä veitikat 27 asteisessa 450 litraisessa, jossa 2 suodatinta puhaltaa pintaa kohden ja ilmastin on 24/7 täysillä. Leväbarbien takia paljon ilmaa ja virtaavaa vettä... Eli onko tuo lämpötila tuon kalan kompastus vaiko vain se, että lämpimässä huonompi happi.. (näin lyhyesti sanottuna)
1000 litraa vesivahinkoa
piuiu
Member
Member

urppis kirjoitti:Onpas tosi hankala saada tästä kalasta kaikenkattavaa tietoa, lämpötila tiedot hirmu ristiriitaisia.. Meniskö nämä veitikat 27 asteisessa 450 litraisessa, jossa 2 suodatinta puhaltaa pintaa kohden ja ilmastin on 24/7 täysillä. Leväbarbien takia paljon ilmaa ja virtaavaa vettä... Eli onko tuo lämpötila tuon kalan kompastus vaiko vain se, että lämpimässä huonompi happi.. (näin lyhyesti sanottuna)
Hmm paha mennä sanomaan. Jenkkisivustoilta löytyy paljon informaatiota, mutta variaatiota senki edestä. Akvaariomaailma-lehdessä sanotaan, että lämpötila ei saisi ylittää 25 astetta. Varjon kirjassa max 26. Itse olen pitänyt 24-25 asteessa. Yhdessä lähteessä luki että max 27 eli tuskin on mahdoton. Suurin osa antaa kuitenkin 18-25 eli on selkeästi ainakin viileän veden kala.

Kyllä tonne sun altaaseen mahtuu! :) Sisustus niin, että on spurttailutilaa. Ei kuitenkaan kovin hentosten tai hitaiden kalojen kaveriksi, sillä on aika raju etenkin ruoka-aikaan. Muuten harmiton eikä kiusaa ketään.
400l
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Mul on etuosa avointa uintitilaa ja mahkuja laskee lämpöö hiukkasen. lehtikaloja ja leväbarbeja, kulmatetroja ja kongon kuultomonneja kamuina, monnisia pohjalla... Nuo mu kalaset on just sitä luokkaa, et lämpötilat joustais tuon tulijuovan tarpeille.. Hirmu hankalaa, kun joku sanoo, et kiekko lämmöissä pärjää ja toiset kieltää ehdottomasti. Mulla on kyllä lämmin allas, elikkä kylmäksi en sitä tule muuttamaan. Tuohon 26-27 asteeseen löytyy niin paljon vaihtoehtoja... Jos noihin kallistun, niin otan pienemmän parven. Mun mielestä sopisi niin tuohon kalastoon uintitilansa perusteella. Tuossa keski ja pintavedessä on tulijuovabarbin mentävä rako.. Aikalailla leviksien kaltainen tuo ulkonäkö, meneeköhän samaan parveen... Nuo mun kongon kuultomonnit koittaa leviksien kanssa parveutua ja toisaalta kulmatetrojen kanssa, mut kulmat on aika taka-alalla ja pinnassa, eivät viitsi kauaa hännystää, ennenkuin menevät pohjalle...
1000 litraa vesivahinkoa
piuiu
Member
Member

En usko, että parveilevat leviksien kanssa. Tosin mun levikset on vasta karanteenissa, mutta aikaisemmalla kokemuksella ajateltuna levikset duunailee ihan muita juttuja kuin tuo tulijuova.

Kyyllä sää siihen 26-27 asteeseen voit jo tollasia ottaa :) Siihen kiekkolämpöön en missään nimessä uskaltais laittaa pitemmäksi aikaa. Pitäisin kuitenkin 10 yksilöä miniminä, jotta näyttää paremmalta ja on rohkea. Monen jenkkisivuston mukaan ja yhden suomalaisen naisen kokemuksella siitä tulee helposti säikky panijoida jos on pieni parvi.
400l
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Aattelin 8kpl, mutta 2 lisää nyt on se ja sama.. :D
Täytyy käydä vilkasemassa.. Niitä oli tullut 20 kpl meidän liikkeeseen täs joku aika sitte... Onkohan niitä enää.. En mee sanoon, että ostaisin vielä, mutta pakko mennä muutenki sinne katteleen... Voi olla, et kuitenkin päädyn muuhun tai skippaan ajatuksen... Muuten tuo sopii, mut lämpötila pikksaen mietityttää....
1000 litraa vesivahinkoa
pioni
Starting Member
Starting Member

Menee noi ihan hyvin kiekkojen kanssakin.
Pienemmässä porukassa 5-6 kpl. uivat paremmin ryhmänä , isommassa taas ei oikeen oo samalla tavalla parvena.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Käväsin akvaarioliikkeessä ja joku naama oli ostanut melkein kaikki pois... 4 kpl jäljellä. ->varaukseen ja jos nuo 4 menestyy ostan lisää..
Jaa että pienempikin porukka menis... tuota 8 kpl tosiaan ajattelin... 10e kpl pyysivät. Ei kait oikein paha. Viljeltyjä yksilöitä myyjän tietojen mukaan. 5cm pitkiä ja tulivat tosi napsakasti ruualle, kun tiputettiin muutama murunen. Vakuutuin täysin.
Lämpötiloista viel mietin... vaikkakin kiekko lämpöjä sentään ihan meidän altaassa ei ole... Myyjä meinasi, että jos riittävä happipitoisuus ja ilmastus, niin kyllä se pikkasen lämpösempää kestää. Sanoi, että on niin uusi laji, että tietokin on aika suppeaa. Ja viljellyt olis kestävämpiä kuin luonnon muodot.. Tjaah.. tiiä nyt kun noita kauppiaita ei jaksais aina uskoa, puhuvat myydäkseen, mutta ei ihan tuulesta
temmatulta kuitenkaan kuulosta..
huomenna sit jos on tullakseen. Nyt ankaraa pohdintaa...
1000 litraa vesivahinkoa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Kalojen aineenvaihdunta kiihtyy lämpimämmässä vedessä, joten ne ovat lyhytikäisempiä siinä pidettynä. Lisäksi liian korkea lämpötila lisää stressiä ja laskee vastustuskykyä. Tulijuovat ovat erittäin parvisidonnaisia ja helposti arkoja, joten vähintään se 10 kpl kannattaa ottaa ja kyllä ne parveilevat levisten kanssa samassa porukassa. Tulijuovat ovat happikadolle erittäin herkkiä kaloja, joten todella tehokas suodatus, kunnollinen vedenkierto ja hyvin liikkuva pinta ovat tärkeitä. Omani aikoinaan viihtyivät Eheimin 2252:n ulostulon kohdalla diffuusorin ilmakuplien keskellä uimassa paikoillaan. Myös tämä hapenpuutteelle herkkyys on yksi syy olla laittamatta niitä liian lämpimään veteen, sillä mitä lämpimämpää vesi on, sitä vähemmän siinä on vapaata happea.

Kiekkojen kanssa nuo eivät sovi missään tapauksessa, sillä kiekot eivät halua sellaista virtausta altaaseensa kuin nuo haluavat ja liian pienessä parvessa pitäminen stressaa sekin parvikaloja, joten en suosittele. Kympin hintaiset tulijuovat ovat ilmaisia!
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Kiitos Mari! Juu tuon aineenvaihdunnan kiihtymisen lämpimässä olen aikoinani kuullut jostain...
Mä jotenkin arvasin, että noi parveutuu levisten kanssa, kun ovat samasta puusta veistettyjä ja uima "tyyli" on minusta niin samanlaista vaikkakin levikset rapsuttelee levää, mutta ainakin omani uiskentelee tosi paljon tuolla ihan tekemättä mitään hyödyllistä.. jos nyt näin voi sanoa.
Kyllä mulla tuolla on aika hyvä veden kierto ja happirikas vesi, sillä oikeastaan enempään ei kahdella suodattimella ja ilmastimella pysty. Taikka mistä mä tiedän mitä extreme lajeja ihmiset hapettaakseen harrastaa, mutta siis perus välineillä. Hiilaritaulukon mukaan hiilarii ei ainakaan ole liikaa, menee ihanne alueella, elikkä siltä osin ei mennä ainakaan ääri päässä.
Tutustun viel huomiseen asti noihin veitikoihin ja sit menen joko noutamaan 4 jäänyttä kalaa kotiini, taikka perumaan varauksen. Ensiviikon lopulla tulee uusi erä, jossa saa sit lisää noita pyrstökkäitä.
Mun täytyy myöntää, että näistä tuli nyt pikkasen päähän pinttymä mulle, mutta koitan selvittää pääni ja perustella miksi ei taikka kyllä näitä pitäisi saada. Tilaa on ja kalastoon sopivia olisi. Ihana mustavalkoinen teema pysyisi altaassani.
Lämpötilaa voisin laskea asteen verran...
Allas on 450 litraa, gh 7 kh3 ph 6,8 no3 10+ lämpötila pyörii 27 tienoilla, ollen välillä matalampi.
1000 litraa vesivahinkoa
piuiu
Member
Member

Kympin tulijuovia!? 8O Mä maksoin tuplasti. Mene ja hae ne! :D Ja sit lisää seuraavasta erästä. Toi on tosiaan herkkä, etenkin kuljetuksen aikana pyörtyilevät herkästi. Kotona sitte heti(!) uutta vettä kuljetuspussiin. Tulevat kuulemma yksittäispakattuina liikkeeseen, jotta happi ei lopu kesken kuljetuksen aikana.
pioni kirjoitti:Menee noi ihan hyvin kiekkojen kanssakin.
Pienemmässä porukassa 5-6 kpl. uivat paremmin ryhmänä , isommassa taas ei oikeen oo samalla tavalla parvena.
Kai ne nyt ui parvena, kun ovat negatiivisesti virittyneitä ja haluavat suojautua. Parvi on turvallinen.
400l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”