Mestarit Auttakaa, Kiekkoni Sairastaa!

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

jouniv
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Puolet kaloista kuoli eli aikamoinen kirpaisu jo tuo puhumattakaan siitä, että kaloja olisi ollut paljon.

Ilmaa veteen ilmapumpulla, eikö? Kansilasit päällä, miksi ei? Ilmastuksessa veteen lisätään ilmaa, hapetuksessa happea, jos kirjaimellisesti halutaan ottaa. Akvaristit lähes poikkeuksetta siis ilmastavat, eivät hapeta, vaikka tottahan se happeakin lisää (ja ajaa MYRKYLLISTÄ hiilidioksidia ulos).
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Tuli vaan mieleen, että eikös siellä Viherkalassa karanteenata kalat. Kun mulle ei myyty sieltä kerran tiikeribarbeja, kun niillä oli ollu jotain tautia pari viikkoa aiemmin. Siis olisivat myyneet, jos mulla olis ollu karanteeniallas, mutta kun ei ole.

Joidenkin mielestä karanteeniallas pitäisi kypsyttää ja joidenkin mielestä ei. Miten on?
körmy&onni
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja körmy&onni »

Tuli vaan mieleen, että eikös siellä Viherkalassa karanteenata kalat.
Joo, kyllä Viherkalassa ymmärtääkseni karanteenataan kaikki kalat.
Kun olen kysellyt uusia kaloja, olen usein saanut vastauksen, "että ne on myytävänä parin viikon päästä, ovat nyt karanteenissa".

Ymmärtääkseni kalat voivat kantaa jotain sairautta kaupan karanteenista huolimatta. Siellä tauti ei näy, kun samassa karanteenialtaassa on samasta paikasta tulleita saman lajin kaloja, jotka ovat itse jo immuuneja taudille. Kotikaranteenissa näet , onko tautia, kun laitat sinne yhden omista kaloistasi sekaan ja katsot sairastuuko se.

Kuinkahan kauan kalaraukat joutuvat sitten yhteensä ankeissa karanteenioloissa olemaan? kaupassa 2 viikkoa + kotona 4 viikkoa...

Kotikaranteenissa minua askarruttaa kyllä seuraava:
1. tiedetään, että kaikki kalat kantavat erilaisia tauteja.
2. taudit puhkeavat kaloihin kun ne stressaantuvat
3. stressiä aiheuttaa mm. raju olosuhteiden muutos

eli eikö ole mahdollista, että oma kalasi sairastuu karanteenissa joka tapauksessa, kun siirrät sen yhtäkkiä viihtyisästä "kodista" karuun karanteenialtaaseen, jossa ei ole hiekkaa, ei kasveja, ei tuttuja kaloja ja ruokaakiin annetaan niukemmin kuin normaalisti?

tämän jälkeen teet sitten johtopäätöksen, että joku uusista kaloista on tartuttanut kalan?!!

no, ehkä tämän ovat jotkut viisaammat pähkäilleet toisin...

Puolet kaloista kuoli eli aikamoinen kirpaisu jo tuo puhumattakaan siitä, että kaloja olisi ollut paljon.
Niin, onneksi ei ollut pariakymmentä kiekkoa...

Nyt kaikki kalat näyttävät voivan hyvin!

Ilmastuksessa veteen lisätään ilmaa, hapetuksessa happea, jos kirjaimellisesti halutaan ottaa.
Tuo ilmastus/hapetus asian selvittäminen on ollut mielenkiintoista.

Ilmaa veteen ilmapumpulla, eikö?
Ilmapumppua olen kuullut välittä kutsuttavan virheellisesti hapettimeksi. Akvaariokaupastakin minulle tarjottiin ilmapumppua, kun kysyin hapetinta.

Tarkoitetaanko hapettimella sisäsuodattimeen liitettävää letkunpätkää, joka tulee akvaariosta ulos ja aiheuttaa sen, että suodatin pulputtaa akvaarioon veden mukana ilmaa?
Kansilasit päällä, miksi ei?
No, jotkut ovat sitä mieltä, että vähentää veden hapettumista varsinkin öisin, kun veden ja lasien väli täyttyy hiilidioksidista.
ja ajaa MYRKYLLISTÄ hiilidioksidia ulos
Niin, ilmapumppu yöaikaan voisi olla hyvä juttu, se saisi myös veden ja kansien välissä olevaa ilmaa vaihtumaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”