Noista telttapatjoista ja vaahtomuoveista kannattaa kysyä maahantuojalta/valmistajalta niiden koostumuksesta. Joissain on esimerkiksi homeentorjunta-aineita. Tämä selvisi itselleni, kun etolassa kysyin asiaa. Pyysivät soittamaan valmistajalle suoraan. Kun soitin, ne sanoivat, että se mitä he myyvät etolassa ei ole akvaariokelpoista.
Styroksissa on varmaan joo öljyriski, mutta täällä melkolailla monella on styroksia hiekan alla ilman ongelmia. Ei meilläkään ole öljyläikkiä pinnalla juuri näkynyt. Meillä on viritelmänä styroksi, jonka päällä pleksi, jonka päällä hiekka.
Styroksista voi varmaan soittaa sen todennäköiselle kotimaiselle valmistajalle suoraan (Isora) ja kysyä, niin ei tarvitse arvailla. Mä olen jo altaani kasannut, joten mä olin tässä kohtaa sitten uhkarohkea, mutta ei se ainakaan vielä ole näkynyt mitenkään tuolla altaassa.
T:Jarkko
hieno hiekka- vai sorapohja?
Valvoja: Moderaattorit
Samapa kait tuo miten sen mahdollisen pistekuorman jakaa laajemmalle alalle. Styroxilla, retkipatjalla, routapatjalla, silikonikerros+plexiyhdistelmällä tms..paul kirjoitti:Onko niillä styrokseilla väliä?
Olennaisinta kait on, että katsoo, ettei siinä mitä sinne akvaan tunkee ole mitään kaloille myrkyllistä (kuten esimerkiksi saniteettisilikonissa on).
T:Jarkko
Noista styroxin ja telttapatkan myrkyllisistä liukenevist yhdisteistä en nyt hirveästi tiedä, mutta omien kokemusten perusteella näyttäis että näyttö olis aika vahva sille että niistä koituvat haitat kaloille ovat pienet (ei suuria kuolemia/sairasteluja altaissa, joissa on styroxista tehtyjä rakennelmia altaan sisällä) ja hyödyt suuret (mm. kaloille luontaisen mukaisesti paljon kivikkoa ja reviirejä ja altaan särkymisvaaran huomattava pieneneminen).
Mutta puritaanithan eivät laita mitään järven ulkopuolista asiaa altaaseen. Eivät kaiketi sitten edes suodattimia/lämmittimiä
Mutta puritaanithan eivät laita mitään järven ulkopuolista asiaa altaaseen. Eivät kaiketi sitten edes suodattimia/lämmittimiä