Monimetalliasiaa

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Väkitukko kirjoitti:Tarkistin tuossa juuri valaisimieni merkin ja ne ovat siis Tamlan Lival Power 150-TD ja polttimoina 150W Philipsin 940 Master Color.
Ovat ihan fikusn näköiset ja vielä toimivatkin.
Jep, noi on parhaat. :mrgreen:
Meiltä löytyy Lival Power 1 x 150W ja 3 x 70W, joista on poistettu "kiskot", ne laitettiin katosta roikkumaan ketjuilla ja valaisimeen iskettiin tavalliseen pistorasiaan sopiva töpseli. Kätevää.
Kuva heti etusivulla;
http://sv.aqua-web.org/
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Onko kukaan muu törmännyt sellaiseen ongelmaan monimetallivalaisimen kanssa, että se rikkoo ajastimet?
Mulla on nyt useampi ajastin pimahtanut turhan lyhyen ajan kuluessa, sekä niin että monimetalli on ollut suoraan ajastimessa ja niin että se on jatkojohdossa kahden loisteputkilampun kanssa.

Voiko syynä olla syttymisessä syntyvä jännitepiikki ja mitä voisin tehdä että ajastimet ei enää hajoaisi?

(muka tuleva laivasähköasentaja... Ei malta odottaa siihen että alkaa kurssi valaisimien sielunelämästä)
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Väkitukko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Väkitukko »

Juu, tuohon samaan ongelmaan on törmännyt ilmeisesti aika monikin monimetallien omistaja. Muistaisin lukeneeni jossain vaiheessa samasta aiheesta jossain toisessa viestiketjussa. Omien valaisimieni entinen omistaja oli kokenut myös tuon ongelman ja löytänyt sitten vihdoin ajastimen, joka on kestänyt hyvin. Merkkiä tai mallia en muista tähän hätään mutta toimii myös minulla kotona moitteetta. Ja VesiEläin; ovat tosiaan parhaat mahdolliset, itselläni ei ainakaan ole mitään pahaa sanottavaa tuosta merkistä. Alun epäilyn jälkeen en vaihtaisi niitä enää mihinkään :mrgreen:
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Väkitukko kirjoitti:Merkkiä tai mallia en muista tähän hätään mutta toimii myös minulla kotona moitteetta.
Theben-merkkiset ajastimet ovat kestävimpiä, halpikset poksahtelee heti.
tuvu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tuvu »

VesiEläin kirjoitti:Theben-merkkiset ajastimet ovat kestävimpiä, halpikset poksahtelee heti.
Mainostetaanpa täälläkin :)
Menee ne thebenitkin rikki aivan samalla tavalla.

Haulla löytyy ja rattorilla pääsee...

Pitaisi varmaan laittaa kuva miten olen saanut thebenin fiksattua niin, ettei aina jumahda kärjet yhteen. Vajaan vuoden on joka päivä nyt valot sammuneet oikein. Tai en tiedä kehtaanko...vakuutustarkastaja vielä saa päähänpiston tulla yllätysvisiitille :mrgreen:
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Niin kun ottaa kondensaattorin pois, niin eiköhän jo kestä. Ei siinä minun tietääkseni ole mitään turvallisuusriskiä. En kyllä vanno. Jos joku kertoisi mikä sen tehtävä edes on? =)

Pallokala kirjoitti:Onko kukaan muu törmännyt sellaiseen ongelmaan monimetallivalaisimen kanssa, että se rikkoo ajastimet?

Voiko syynä olla syttymisessä syntyvä jännitepiikki ja mitä voisin tehdä että ajastimet ei enää hajoaisi?
Vaihdoin monimetallilamppuun elektronisen sytyttimen ja sitten se rikkoi ajastimen muutamassa päivässä. Toisessa lampussani on vanha sytytin ja se kyllä pelaa. HQI polttimoita käytössä.

Kokeilen vielä auttaako kondensaattorin poistaminen. Siitä olen saanut vain vihiä.
J&S
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja J&S »

Kävi niin onnellisesti, että sain kokeiltavakseni 70W ja 150W monimetallit.

150W tuntuu valaisevan koko olohuoneen niin kirkkaaksi, että voisin myydä muut valot pois ;) Eli tuolla tulee akvaario turhan hallitsevaksi. 70W on selkeästi mukavamman oloinen, mutta yksi ei riitä. Lopputuloksena on siis varmaankin 2kpl 70W hankinta. Polttimoina noissa oli 942 polttimot.

Aiemmassa viestissäni kerroin nykyiset putkeni, mutta niihin nähden (vain 2*36W) ei edes 2*70W HQI tuo mielestäni lisää valoa. Tai oikeastaan määrittely on hankalaa kun valo on niin erilaista. Monimetalleilla akvaan tulee mukavia varjoja ja muutenkin ehkä enemmän eloisuutta, mutta himmeämmältä se näyttää kuin noilla putkilla (putkien värilämpötilat 8000K ja 10000K). Todella vaikea kuvailla efektiä, mutta putkilla kaikki on "steriilimpää".

Monimetallit muuten vaikuttivat hyviltä vasta kun ne laski 15-20cm etäisyydelle pinnasta.

Kommentteja?
AMS
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja AMS »

AMS kirjoitti:Pitääpä munkin osallistua tähän keskusteluun: Altaan pituus 200cm ja korkeus 65cm. Onko 3x150W monimetallit ok vai onko liikaa valotehoa? Tietty ne voi sijoittaa hieman etäämmälle ja hyödyntää valoja huonekasveille samalla, mutta silti... Mitäs raati tuumaa? Pitääkö kulkea aurinkolasit päässä jos laittaa tollaset valaisimet? 2 valaisinta taas jättäis omasta mielestä liikaa pimeitä kohtia.

Sitten loput kysymykset: Miten monimetallien virtakiskot toimivat käytännössä? Töpselin kautta virtaa kiskoon vai miten? Ovatko hankalat asentaa? Onko näitä valaisimia mahdollista muokata sellaisiksi että ei tartte ottaa virtaa kiskosta vaan suoraan töpselistä? Kuinka äänekkäitä valaisimet ovat?
Itse itselleni vastaten: 200cm purkkiin näyttää riittävän 2x150W ihan hyvin. Virtakiskot toimivat haluttaessa töpselin kautta ja ovat todella helpot asentaa. Verrattuna loisteputkiin nämä pitävät jonkin verran ääntä, mutta ainakaan vielä eivät häiritsevästi.
J&S kirjoitti:Aiemmassa viestissäni kerroin nykyiset putkeni, mutta niihin nähden (vain 2*36W) ei edes 2*70W HQI tuo mielestäni lisää valoa. Tai oikeastaan määrittely on hankalaa kun valo on niin erilaista. Monimetalleilla akvaan tulee mukavia varjoja ja muutenkin ehkä enemmän eloisuutta, mutta himmeämmältä se näyttää kuin noilla putkilla (putkien värilämpötilat 8000K ja 10000K). Todella vaikea kuvailla efektiä, mutta putkilla kaikki on "steriilimpää".

Monimetallit muuten vaikuttivat hyviltä vasta kun ne laski 15-20cm etäisyydelle pinnasta.

Kommentteja?
Meillä valaisimet ovat n. 50-70cm (olleet siis jo päivän verran...) päässä akvaariosta ja valoa riittää hyvin sekä akvaarioon että naapurustoon. Kun menee olohuoneeseen tuntuu, että olisi taas kesä kun on niin valoisaa :mrgreen: Aikaisemmin oli 4x58W putket ja niihin verrattuna valoa tulee tältä korkeudelta kutakuinkin saman verran, mutta toki huomattavasti elävämmän näköisenä.
People that are really very weird can get into sensitive positions and have a tremendous impact on history.
-George W. Bush-
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

AMS kirjoitti:Meillä valaisimet ovat n. 50-70cm (olleet siis jo päivän verran...) päässä akvaariosta ja valoa riittää hyvin sekä akvaarioon että naapurustoon.
Jos valoa tulee paljon lattialle altaan sivulasien läpi, auttaa kunnon heijastimet keräämään valon ja suuntaamaan sen akvaarion pohjalle. Mutta juu, hyvinkin suunnattu, kirkkaasti valaistu allas valaisee kyllä koko huoneen oikein nätisti (ja. ulkoäpäin kämppä näyttää laskeutuneelta UFO:lta, etenkin huoneet joissa on merialtaita :mrgreen: ).
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Vastaanpa sitten omaan kysymykseeni juteltuani viisaampien sähkäreiden kanssa: ajastimen eteen täytyy laittaa kontaktori jotta ajastimet ei pimahda.

111na: ei kannata poistaa kondensaattoria. Sillä on oma tärkeä tarkoituksensa siellä, jos poistat sen niin tehonkulutus kasvaa ja kuormitat verkkoa.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Pallokala kirjoitti:Vastaanpa sitten omaan kysymykseeni juteltuani viisaampien sähkäreiden kanssa: ajastimen eteen täytyy laittaa kontaktori jotta ajastimet ei pimahda.
Sähköasioissa tyhmä siis kysyy; mikä ihme on kontaktori? Me kokeiltiin vaikka mitä relesysteemejä ja kaikki poksahtivat... Jos tuollainen vaikka toimisi, meriallas tykkäisi jos saisi vakaan vuorokausirytmin.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Mja
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mja »

Kontaktori on periaatteessa nimitys releelle. Löytyy sen verran isoja teollisuuspuolelta, ettei varmaan poksahda lamppujen kanssa.:D Tavalliselta sähköasentajaltaki pitäs saada tilattua paketti, jossa kello ohjaa kontaktoria ja kontaktori on vaikkapa samaa kokoa kuin sähkökiukaan ohjaukseen käytetään.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Pallokala kirjoitti:111na: ei kannata poistaa kondensaattoria. Sillä on oma tärkeä tarkoituksensa siellä, jos poistat sen niin tehonkulutus kasvaa ja kuormitat verkkoa.
Sytytyshetkellä saattaa saman piuhan päässä oleva toinen sähkölaite saada alentunutta virtaa, luulisin. Muuten et saanut minua vakuuttuneeksi, mutta kiitos neuvosta kumminkin. Minä kokeilen silti. Ei kai monimetalli niin paljoa muista purkauslampuista voi erota... (viimeiset sanat=)
Mja
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mja »

111na kirjoitti:
Pallokala kirjoitti:111na: ei kannata poistaa kondensaattoria. Sillä on oma tärkeä tarkoituksensa siellä, jos poistat sen niin tehonkulutus kasvaa ja kuormitat verkkoa.
Sytytyshetkellä saattaa saman piuhan päässä oleva toinen sähkölaite saada alentunutta virtaa, luulisin. Muuten et saanut minua vakuuttuneeksi, mutta kiitos neuvosta kumminkin. Minä kokeilen silti. Ei kai monimetalli niin paljoa muista purkauslampuista voi erota... (viimeiset sanat=)
Kondensaattorilla kompensoidaan loistehoa, sitä ei ole "suotavaa" poistaa. Katso mm. http://fi.wikipedia.org/wiki/Loisteho
J&S
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja J&S »

Mielenkiintoinen threadi. Itse olen paria loiteputkeani ohjaillut Thebenin peruskellokytkimellä jo useamman vuoden. Nyt monimetallit on jo hankittu, mutta ei vielä asennetttu. Aluksi tuli mieleen, ettei se tuota ongelmaa kun kellokytkinhän kestää väh.10A uset jopa 16A virran eli sen 2300W tai 3680W.

Eksyin kuitenkin tutkimaan asiaa thebenin nettisivuille www.theben.de ja sieltä löytyi mielenkiintoisia virran kestoja eri komponenteille. Sivuilta voi jokainen käydä tsekkaamassa tuotteet ja niistä löytyy vielä pdf-muodossa tarkatkin specsit.

Normaalit kellokytkimet eivät todellakaan kestä kunnolla kuin resistiivistä kuormaa ja täten voi aiheuttaa ongelmia. Peruskellokytkimissä ilmoitetaan vain virran kestot cos y 1,0 ja 0,6 arvoilla ja niistä on vaikea arvioida tilannetta kun ei tiedä monimetallin teknisiä arvoja.

Itse olen käyttänyt talossamme sähköisten lämmönvaraajieni ohjaukseen Thebenin digitaalistakelloa malli TR 610 top, jolle saa ihan siistin pista-asennuskotelon. Tosin sen kytkemiseen tarvii tietää jo jotain sähköstä ja määräyksien mukaan taitanee tarvita sähkömiehen sitä asentamaan.
Sen teknisissä tiedoissa on kuitenkin selkeästi esitetty tehonkestot erilaisissa kohteissa ja muutenkin tuohan on toiminnaltaan jo "kello-ohjattu kontaktori".

http://www.theben.de/english/e_prod_009.htm

Tuo kestää järkeni mukaan laittaa 400W edestä monimetalleja peräänsä.
Piuku
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piuku »

Laitanpas oman kysymykseni tämän ketjun jatkoksi.

Kyse on monimetallipolttimoista. Itselläni on valaisimessa 3 x 70w monimetallit (altaalla kokoa 200 x 50 x 50 ) , polttimoina Sylvanian Metalarc HSI-TD 70w/ D UVS (kirjoitin koko litanian pakkauksen kyljestä :mrgreen: )
Lueskelin tästäkin ketjusta polttimoiden värilämpötiloista, mutta mikä ihme se on näissä minun polttimoissani ? Millaiset nämä ovat esim. paljon kehuttuihin Philipsin Mastercolour 942 - polttimoihin verrattuna, omasta mielestäni kun näiden sävy on jotenkin liian keltainen vai kuvittelenko vain :? ?
jumase
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jumase »

-Alix- kirjoitti:(ja. ulkoäpäin kämppä näyttää laskeutuneelta UFO:lta, etenkin huoneet joissa on merialtaita.
Juu, olen tässä odotellut milloin pamahtaa hämmentyneet naapurit ovelle kolkuttelemaan. Olohuoneessa loistaa tuo 3x250W 10000K + 4x80W 20000K. Kun katselee ikkunariviä sisäpihalta niin naapureiden hehkulamput näyttää lähinnä kynttilänvalolta ja meikäläisen ikkunarivi enemmänkin hitsausverstaalta. Epäluuloisemmat naapurit varmasti kohdistavat jo kiikareita hamppuviljelmiä etsien. Saas nähdä milloin sinivuokot huumekoirineen päätyvät rappukäytävään todistusaineistoa haalimaan.
Johis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Johis »

VesiEläin kirjoitti:
Väkitukko kirjoitti:Tarkistin tuossa juuri valaisimieni merkin ja ne ovat siis Tamlan Lival Power 150-TD ja polttimoina 150W Philipsin 940 Master Color.
Ovat ihan fikusn näköiset ja vielä toimivatkin.
Jep, noi on parhaat. :mrgreen:
Meiltä löytyy Lival Power 1 x 150W ja 3 x 70W, joista on poistettu "kiskot", ne laitettiin katosta roikkumaan ketjuilla ja valaisimeen iskettiin tavalliseen pistorasiaan sopiva töpseli. Kätevää.
No tällaisethan valot (Lival Power 150-TD ) minunkin uuteen 540-litraiseeni tulee. Mitä tuo "joista on poistettu "kiskot" " tarkoittaa käytännössä? Tarvitaanko hommaan sähkömiestä vai riittääkö ihan tavallinen mies :mrgreen: Eli mulla on noissa lampuissa kiinni se kiskoon menevä osa, onko sitä hankala irrottaa (kuva palikasta löytyy http://kuvablogi.com/nayta/243756/)? Ja jos sen saapi irti, on varmaan jotain tuunaussarjakappaleita, joilla se lisäjohto (siis se, jota olis tarpeeksi, että riittäis katosta pistokkeeseen) kiinnitetään tuohon lampusta tulevaan johtoon? Sen verran olen jo saanut selville, että sitä lisäjohtoa, jossa on töpseli toisessa päässä, saa vaikka Anttilasta 8-)

Nokkelimmat jo varmasti huomasivatkin, että sähkötyöt eivät kuulu vahvuuksiini :roll: Lamput pitäisi kuitenkin jollain konstilla saada katosta roikkumaan ja uskon vakaasti, että tältä foorumilta löytyy ammattitaitoa tähän työhön roppakaupalla!

Olen päättänyt tutkia myös tuon toisen tutkintalinjan, eli virtakiskon. Mistähän sellaisia kiskoja saa täällä pääkaupunkiseudulla hankittua? Tamlan sivuilla ei löydy tietoa jälleenmyyjistä enkä löytänyt pks:n alueen puhelinluettelosta merkkiäkään Tamla-nimisestä yrityksestä? Ja jos jostain ihmeen kaupalla saan hankittua metrisen virtakiskon huusholliin, tarvitsenko sähkömiestä (vai riittääkö taas se tavallinen) asentamaan lamput kiskoon ja kiskon paikoilleen?

Saa hämmästyttää minut asiantuntevilla vastauksilla !
40l. tyhjänä ja 40l. viljakäärmeen kotina. Niin se harrastus pikkuhiljaa hiipuu...
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Johis, itse pähkäilen samaisen virtakisko-ongelman kanssa, kaapissa odottelee livalin valaisin myöskin ilman mitään töpseleitä saatika kiskoja. :mrgreen:
Ajattelin mennä paikalliseen asiantuntevaan sähköliikkeeseen valaisin kainalossa, luulisi sieltä löytyvän joku joka osaa auttaa avutonta naisihmistä hädässä :P
Johis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Johis »

lafe kirjoitti:Johis, itse pähkäilen samaisen virtakisko-ongelman kanssa, kaapissa odottelee livalin valaisin myöskin ilman mitään töpseleitä saatika kiskoja. :mrgreen:
Ajattelin mennä paikalliseen asiantuntevaan sähköliikkeeseen valaisin kainalossa, luulisi sieltä löytyvän joku joka osaa auttaa avutonta naisihmistä hädässä :P
Loistavaa! Kun olet käynyt siellä sähköliikkeen miehen luona, voit varmasti jakaa sieltä saamasi tiedon meille muille osaamattomille! Tai ainakin minulle, jos muut jo tietävät :mrgreen:

Itse kävin tänään ihan tavallisessa lamppukaupassa ja siellä puhuttiin asennuspalveluista virtakiskosta kysyessäni. Siitä päättelin, että työ ei ole mitään tavallisen ihmisen tehtäväksi tarkoitettua...
40l. tyhjänä ja 40l. viljakäärmeen kotina. Niin se harrastus pikkuhiljaa hiipuu...
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Johis kirjoitti: Kun olet käynyt siellä sähköliikkeen miehen luona, voit varmasti jakaa sieltä saamasi tiedon meille muille osaamattomille! Tai ainakin minulle, jos muut jo tietävät :mrgreen:
Toki :D pitänee vain odotella seuraavaan palkkapäivään kunnes pääsen sähköliikkeeseen [:I]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”