Minulla kävi hassusti viime syksynä 50 litraisen miljoonakala/platy akvaarion kanssa. Siihen aikaan tein opinnäytetyötä ja seurailin akvaariodeni vesiarvoja joka viikko. Olin mittaillut arvoja jo parikuukautta, kun yhtäkkiä ammoniakkia oli 0,6 mg/l ja nitriittiä 1,2 mg/l. En tiedä mistä arvojen nousu johtui. Aikaisemmat arvot olivat olleet tasaisesti
pH 8,3,
GH 10-15 (jouduin lisäilemään kovetusainetta, sillä hanavesi erittäin pehmeää noin 3 dh:ta),
KH 3,
NH 0,
NO2 0,
NO3 10,
PO4 0,2
Akvaario oli ollut tuolloin käynnissä noin puolivuotta, eikä siihen oltu tehty mitään muutoksia perustuksen jälkeen.
Onneksi käyttämääni akvaarioliikkeeseen oli vain parinsadan metrin matka. Juoksin siis kaatosateessa sinne hakemaan Seran nitriveciä ja takaisin kotiin.
Vaihdoin vedestä ensin noin puolet ja täytin uudelleen, sitten uudestaan puolet. Pesin suodattimen (oli pesua vailla) ja lisäsin nitriveciä kypsytys ohjeen mukaan. Seurailin vesiarvoja ja vaihdoin parin päivän päästä taas puolet vedestä. Ammoniakki katosi kahdessa päivässä ja nitriitti laski nollaan viidentenä päivänä. Kalat säilyivät hengissä. Otinpa tästä opikseni ja nykyään lisään pienen lorauksen nitriveciä akvaarioon jos nitriittiä on edes 0,025 mg/l (kyllä minun testilläni mitattavat arvot ovat: 0,025 0,05 0,075 0,1 0,15 0,2 0,3 ja 0,5 mg/l).
Joten suosittelen hankkimaan tuota nitriveciä ja laittamaan sitä sen kymmenen päivän kuurin akvaarioon. Pelkät runsaat vedenvaihdot eivät paljoa auta,jos bakteeritoimintaa ei ole. Muistathan lisätä vedenparannusainetta aina vedenvaihtojen yhteydessä (erityisesti tällaisissä tilanteissa)?
Tiedoksi kaikille, jotka luulevat ettei kaupallisissa ympeissä ole oikeita bakteereita. Ote Sera Nitrivecin käyttöohjeesta:
"Sera nitrivec on erikoisseos kaikista hajottaja-bakteereista, jotka hajotavat ammoniumia ja nitriittiä. Nämä mikro-orgasmit poistavat välittömästi pitkäaikaisella vaikutuksella haitalliset aineosat---"
Toivottavasti edes osa kalasistasi selviää