Kypsytys Tetran Bactozymillä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Yanna kirjoitti:
Betula kirjoitti:Vedenparannusaineet voit säästää siihen, että kalat ovat tulossa. Eivät ole tarpeen kypsytyksessä.
Kloorin johdannaista kloramiiniä käytetään vesijohtovesissä nimenomaan tappamaan (desinfioimaan) kaikki elävä. Minusta olisi johdonmukaista käyttää vedenparannusainetta nimenomaan kypsytyksen yhteydessä neutralisoimaan kloramiiniä jotta elävät bakteerit saisivat rauhassa lisääntyä.

Yanna
Kappas... Näinhän se tietty on. Olisikohan kypsytys mennyt nopeammin, jos olisi tämän tajunnut? Minä noudatin liikkeen neuvoja "parannusaineessa on kaloja suojelevia vitamiineja, se kannattaa laittaa vasta juuri ennen, kun laittaa kalat" Tosin ekan altaani "kypsytin" myös liikkeen ohjeiden mukaan, kyllä ovat kalaparkani melkoisen nitriittipiikin saaneet kestää :| .

Bactozymia hankin nyt ihan vain just-in-case, jos vedelle tapahtuu jotain dramaattista, tauteja+hoitoja tms., niin auttaa kuulemma vettä tasaantumaan (joojoo, olen lukenut mainostekstejä... [;)] )
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Kuvittelisin, että isolla ympillä on enemmän merkitystä kun Bactozymillä. Bakteerithan lisääntyvät jakautumalla eli jos aloitetaan yhdestä, niin sitten tulee 2, 4, 8, 16 jne... Jos bakteereita saa heti alussa ympättyä purkkiinsa "miljoonia" niin kypsyminen voi olla hyvinkin nopeata. Typpikierrossa mukana olevat bakteerit jakautuvat noin kerran vuorokaudessa (tätä ei voi millään nopeuttaa), joten jos haluaa akvaarionsa mahdollisimman nopeasti kypsyttää, niin on hankittava mahdollisimman iso ymppi.

Helpoiten ympin saa toisesta toimivasta akvaariosta (hiekkaa, kasveja, suodattimen "töhnää" jne.), mutta sitten kuvioihin tulee tuo tautiriski. Ja jokaisen on itse mietittävä millaisen riskin haluaa ottaa... Pahimpana peikkona kai pidetään tubia, joka ilmeisesti on piilevänä hyvinkin monessa akvaariossa. Toisaalta: jos tubi ei tule ympin mukana, niin todennäköisesti (valitettavasti) se tulee sitten kalojen ja / tai kasvien mukana...
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tosin kalatuberluloosin tarttumista voidaan välttää.

1) Vaaditaan kaupassa nähtäväksi todistus että kaloissa ei ole tubia.
2) avataan jokunen ostettu kala ja jos niissä on tubipesäkkeitä, puretaan kauppa
jne.
3) viljeltäessä kaloja poikaset siirretään jo kuoriutumisen jälkeen desinfioituun akvaarioon
4) kasveja ostetaan vain sellaisista liikkeistä, joissa kasvit ja kalat myydään erikseen tai kasvit huuhdellaan kunnolla
5) kalojen kierrättäminen lopetetaan.
jne.

Keinoja siis olisi, mutta kun niitä ei jostain syystä haluta käyttää. :roll:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”