Sain perjantaina ensimmäiset kolme kiekkoa...

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Demi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Demi »

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... t=#3546557
Nuo kiekkokalat olisi kyllä aivan fantastisia omaankin akvaarioon muttakun ovat niin tarkkoja niistä vesiarvoista että alottelijana minä vain tappaisin ne
Joskus netissä "riitely" kannattaisi vain lopettaa.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Eli ihan rauhassa poikasia siihen kolmeensataan mutta kasvaessa harvennusta ettei ala näyttää sillipurkilta on minun ohjeeni isoja kaloja ajatellen.

Jos joku halusi ottaa edellisen riidan haastamisena niin en voi sanoa muuta kuin että ihan miten vain. Kirjoitettu teksti tietokoneen näytöllä välittää aina sanoman kuitenkin eritavalla kuin kasvokkain puhuttuna sama asia. Juttu kumminkin oli lähinnä pilke silmäkulmassa vääntäen tikusta asiaa. Pieni väittely virkistää päivää ja mieltä.

Ihmetyttää vain että täällä jaksetaan paasata monesta kalalajista (levänuoliainen, monet plekot, antennimonnit, haimonni, lehtikalat,kultakalat jne) kuinka kasvavat suuriksi ja tarvitsevat niin ja niin ison akvaarion tulevaa aikuiskokoaan ajatellen mutta kiekkoilla monta kertaa unohdetaan tuo tilantarve.

Toki pieniä poikasia, vaikka sitten kultakaloja tai kiekkoja pystyy hyvin laittamaan vaikka 200litraiseen parven 4-10, mutta entäs kun ne ovat täysikasvuisia, tätä ajan takaa.

Kiekkojen kohdalla käytetään usein laskukaavaa ensimmäinen 150L ja sen jälkeen 50L/yksilö ihan paikkaansahan tuo ei pidä mutta tarkottaisi periaatteessa sitä että 200L/2, 250L/3, 300L/4, 350L/5, 400L/6, 450L/7, 500L/8...jne... Tietenkin mukaan on laskettava muun kalastonkin vaatimaa tilaa, tälläinen "mutu" ohje.

Ai niin ja elämääni olen hyvin tyytyväinen, joten eipä ruveta kaivelemaan mitään henkilökohtaisuuksia tähän. Loukkaantua toki saa jos satun sohaisemaan sanoillani muurahaispesää. Minun mielestäni vain ihminen ei ole oikeutettu sijaansa ruokaketjun "yläpäässä" kohdellessaan niin lajitovereitaan kuin muitakin eläviä alhaisella tavalla.

Mutta nyt pesen käteni tästä jutusta, jos joku haluaa jatkaa vääntöä asian tiimoilta niin YV on siihen hyvä keino.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”