Mitä mieltä Eheimin Aquaballista?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

frank
Member
Member

Viesti Kirjoittaja frank »

[quote="Teemu Salonen"]Aquaball on tarkoitettu nimenomaan suodattimeksi, ei siis roskan kerääjäksi. Siihen tarkoitukseen eheim myy juuri noita ylihinnoiteltuja powerline sarjan tuotteita.

Kaikki on suhteellista hinnan suhteen. Mun mielestä Powerlinet on lähes parhaita markkinoillaolijoista.

Ymmärrän Eheimin kalliuden sapettavan,muakin sapettaa, mutta olen huomannut niiden joilla ei Eheimejä ole haukkuvan niitä eniten [;)]
Tyhmä saa olla muttei köyhä!
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Vähän yksinkertainen kun olen, niin saanko, jokelamaniac kysymyksen uudestaan?
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Teemu Salonen kirjoitti:Vähän yksinkertainen kun olen, niin saanko, jokelamaniac kysymyksen uudestaan?
Taisi jokelamaniac vitsailla ko.laitteen äänekkyydestä, hymiö olisi selventänyt asiaa :mrgreen: .
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Vitsiä yritin vääntää joo... Hirveetä meteliä piti oma Dolphinini ennenkuin sen seinästä tempasin & roskiin heitin.

Niin vielä tää suodattimen tehokkuus, on usein hieman hämärästi käytetty käsite. VOidaan kuvata ainakin:

- Veden kierrätys (l/t),
- veden ulostulon voima, joka on eri asia, sillä pienikin kierrätys tuntuu isolta jos ahdetaan kapean suuttimen kautta,
- Veden sisääntulon nopeus, joka niin ikään riippuu paitsi kierrätyksestä myös aukojen koosta
- suodatinmassan koko
- suodattimen tuottama hapetus

Että kun nää voi vaihdella kovastikin suodattimittain, on hieman hämärää puhua vaan tehokkuudesta sen enempää tarkentamatta, ajattelisin...
Minä juon nyt kahvia!
Teemu Salonen

Anteeks... Nyt vasta tajusin [:I]

Toi oli itseasiassa aika hyvä joke!

Juuh, näinhän se on. Ei voida määritellä yksinkertaisesti parasta, vaan kaikki seikat tulee ottaa huomioon suodatusta valittaessa.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Täällä on 2Xaquapalleja modattu mattosuodattimeksi. Pyöräytin 3cm matosta suodattimen ympärille "puvun" niin että pumppu jäi ylhäältä näkyviin. Silikoonilla liimasin maton kiinni. Matonpala pohjaksi. Nyt on koreista poistettu patruunat ja tilalla on turvegranulaattia. Näin tuo toimii sekä biologisena suodattimena ja turvesuodatuksena. Mielestäni ei tuosta suotimesta muuhun ole. Mekaaninen puhdistusteho on todella huono.
Teemu Salonen

Ja tossako versiossa se nyt sitte toimii?
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Ainakin vesi on kristallin kirkasta ja vesiarvot vakaat, jos se nyt on jokin merkki suodattimen toimivuudesta :roll:
nukki2
Junior Member
Junior Member

Re:

Viesti Kirjoittaja nukki2 »

Leksi kirjoitti:Palataas tällaseen vanhaan ketjuun, aloin ihmettelemään tuota aquaballin ilmastinkojetta, itsellä siis se malli 2212. Kun tuossa mainittiin, että virtauksen kuristuksen tulee olla täysillä tms, jotta saadaan parempi ilmastus.

Tämä sotii hivenen omia kokemuksiani ja järjen käyttöäni vastaan (minkä järjen?). Eli omasta suodattimesta tulee kuplia huomattavasti enemmän, kun virtausta ei kuristeta. Tämä kuristushan on tässä minun laitteessa siis ennen ilman imemis letkua, joten järkeni sanoo että mitä suurempi on ilmaletkun ohi menevä virtaus, sitä paremmin ilmaa tulee mukaan. Joten suurimmalla virtauksella ilmastin toimisi parhaiten. eli tämä siis päin vastoin mitä annoin itseni ymmärtää tästä ketjusta.

...
Minäkin palaan ko ketjuun. Mulla tuosta akupallosta se ilmastinkoje lakkasi totaalisesti yhtäkkisesti toimimasta. Missähän vika? Missä asennossa kuristimen olisi oltava , jotta siis kuplia muodostuisi? Olen veivannut sitä sivulle ja eteen tuloksetta.
tytsi
HomerXVI
Senior Member
Senior Member

Re: Mitä mieltä Eheimin Aquaballista?

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Rutisee ja rätisee tai anakin mulla teki niin ja luovuin koko pömpelistä suosiolla.
nukki2
Junior Member
Junior Member

Mulla se on kyllä ihan hiljainen mutta kuplia ei vain tule...onko kellään ideoita miksi ja mistä aloittaa ongelman selvittäminen?
tytsi
nukki2
Junior Member
Junior Member

Laitoin tässä ehdotuksia odotellessa erillisen ilmapumpun altaaseen. Mutta ei näytä hyvältä... pienessä altaassa, jossa on kaksi kantoa ja vain vähän kasveja, yksikin lisävehje ei viehätä. Ideaali: mahdollisimman vähän letkuja ja muita härpäkkeitä. Niitä kun ihan mahdoton piilottaa mihinkään. Tuo isoin akupalli on toimittanut virkaansa tyydyttävästi eiliseen asti. Se ilmadiffuusori piti niin mukavasti sen öljymäisen kalvon poissa veden pinnalta.

eli siis miksi ilmastusosa lakkasi toimimasta?
tytsi
Kalamies
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kalamies »

Voisko olla diffuusori vain tukossa? Itselläni limottuu suuttimen yläseinämässä oleva pieni reikä. Huollon yhteydessä rassaan suuttimen sisäpinnat, niin ei ole ongelmia. Itse olen kiinnittänyt siihen diffuusorin paikalle kiljupöntön letkun. Tulee kuplia niinkin.
merleyn
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja merleyn »

Ja Pick Up-suodattimia on taas saatavilla, muutaman vuoden katkon jälkeen... Kun näköjään 2005 on surtu niiden katoamista markkinoilta. En tiedä, onko malli muuttunut (varmasti jonkin verran on), kun en niitä vanhoja pick uppeja tunne, mutta tämä nykyinen on ainakin ihan näpee.
nukki2
Junior Member
Junior Member

Akupallin kuplattomuusongelma jatkuu yhä...En ihan ensimmäiseksi haluaisi uutta suodatinta hankkia jos vaan kotikonstein saisin tuon vanhan pelaamaan, kunhan joku kertoisi miten. Tarkennan siis, että suodatin kyllä pelaa, muttei ilmadiffuusori.

Irroitin Aquaballin kuristimen ja rassasin mini "pulloharjalla". Kuristimen kaulassa on o-rengas, pitäiskö sille tehdä jotain, vaihtaa tai suihkutella silikoonia? Samoin puhdistin hattuosan ja vaihdoin uuden letkupätkän siihen ilmastinosaan, joka on vedenpinnan yläpuolella...tulos ei kuplia. Eli tukos ei kait liene syy toimimattomuuteen?!

Antakaa ideoita tekniikan ihmelapset!
tytsi
NinZe
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Meillä oli aquaball suodatin kans joskus 100L ja olin ihan tyytyväinen.Helppo puhdistaa,koota, ja ei pidä meteliäkään.
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Mulla on aquaball 2210 112-litraisessa, jossa on partiksia neljä, noin 15 neonsateenkaarikalaa ja kuusi helmimonnista. Pelittää hyvin meidän tarpeisiin. Itse olen puhdistanut masiinan ehkä joka toinen kuukausi. Ensimmäisen kerran, kun kuplat lakkasivat tulemasta. Silloin huuhtelin myös roottoripesän huolellisesti ja sörkin vielä vanupuikolla perään, jotta saan lian liikkeelle. Jo toimiii taas. Toimi erinomaisesti myös akvaa perustaessa, kun joka paikassa oli hiekkasamennusta. Yhdessä patruunapesässä oli tavallista vanua hienoimman hitusen poistoon. En valita.
120-litraisessa on 2212. Laari ei ole vielä kunnolla toiminnassa, mutta uskon suotimen hoitavan hommansa. Ja mielestäni aquaball on puolta helpompi palapeli kuin Tetra tec 400.

Pick-upiin verrattuna aquaballissa on se hyvä, että virtauksen tippaussuuntaa pystyy paremmin säätämään, eikä suodattimen pituuskaan täten ole ongelma matalassakaan altaassa (120-litraisen korkeus 30 cm), sama pätee ilmastintikkuun. Toisaalla on 89-litraisessa pickup 2010, enkä siihen ole vielä viitsinyt tapella ilmastintikkua, saattaa tulla kansilasi vastaan.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Täälläkin 2210 käytössä 140 litrasessa ja hyvin on pumpannut. Tosin virtausnopeutta ehkä aavistuksen voisi olla enemmän.. Hiljainen yksilö on tuo, tosin taitaa näissä poikkeuksiakin olla? Kuullut ainakin että osa akvapalloista pitää uransa alusta loppuun jonkintasoista rätinää. Miten usein te substratin käyttäjät muuten vaihdatte nuo materiaalit suodattimeen?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”