Kuka ei pelkää sorapohjaa? Uusi akva kypsymässä
Valvoja: Moderaattorit
Meillä on ollut aina tosi isorakeista soraa (ehkä jotain 50-100 mm raekoko), enkä ole ollut siihen yhtään tyytyväinen. Se vaihtuukin nyt hienojakoiseen hiekkaan, kun akvaarioni vaihdetaan suurempaan. Kasvit eivät ole millään meinanneet pysyä tuossa sorassa kiinni, vaikka kuinka syvälle istuttaa. Pitkillä ja runsailla juurilla varustetut kasvit pysyvät, mutta muut irtoavat leijumaan veden pinnalle. Soraa pitää painella lapolla tosi syvälle, että pahimmat liat saa poistettua. Tämä haittaa kasvien paikallaan pysymistä entisestään. Ehkä tuossa sorassa on hyvät puolensa (on se ainakin nättiä), mutta olen erittäin tyytyväinen että pääsen siitä nyt eroon.
Knirppu kirjoitti:Ai, jääkö siihen hiekan päällekki liat, jos on parttis, ja kierteisiä? Kun jotkut sanoo että ei tarvi koskaan lapota, mutta nyt sitten...? Kun se lappoaminen on ihan jees, mutta kun ei sitä ihan joka viikko jaksais tehdä?
No, mulla kävi näin. Ennen ei ollut kierteisiä ja hieman ylikansoitusta kun kasvatin Lehtikaloja 244litrasessa (oliskos se 60 tai 70 cm korkee). Ulosteet tuppas jäämään hiekan päälle suvanto kohtiin lillumaan ja veden vaihdon aikaan vasta sain niitä vesisuihkun mukana suunnattua kohti suodattimen imusuulaketta.
Nyt Lehtikaloja on enää pariskunta ja parvi selkäuimareita sekä seepraplekoja ja noitamonneja sekä kaksi ukko partista.
Hankin kierteisiä, eikä sen koommin ole paskajätöksiä missään näkynyt.
Virtauskin on tällä hetkellä Lehtikaloille sopivan hiljaisella ja kaikki on oorait. Veden vaihto päivä on lauantaisin eli kohta kun muksut herää päikkäreiltä. Nitraatti on ollut ennen sitä 12 paikkeilla joka kerta joten akva on mielestäni kohtuu balanssissa kaikin puolin.
Pidän myös viikonloppuisin paastoa menoista riippuen pe-su tai la-su mutta annan sunnuntaina iltapäivällä kaloille ruokaa jos on tarvis.
Lehtiset tulee kyllä heti ahnaasti odottelemaan pinnalle jos meen niitä moikkaamaan mutta eivät välttämättä saa mitään ruokaa, ehkä pakaste surviaista. Ilta ruoan annan n. 20-22 välillä pohja kaloille josta Lehtiset käy myös syömässä tarpeeseensa.
Elikkäs multa tuo lappoaminen on jäänyt tyystin sitten vuoden yheksänkeetkaheksa. Sitä ennenkin tein sitä ihan muodon vuoksi turhamaisuuttani.
-
kirjoplaty
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mulla on hiekkapohja ja siihen jää kyllä pinnalle kaikenlaista möhnää. Ei ajaudu mihinkään, paitsi mattosuodattimeen silloin kun piikkisilmät pöllyttävät hiekkaa. Muuten lilluvat siinä hiekan päällä kaikki roskat. En kuitenkaan lappoa, kun en jaksa, ja minusta on ihan hienoa että hiekan päällä on vähän möhnää. Näyttää luonnollisemmalta, ja mun mielestä on kivaa että kun piikkisilmät pöllyttävät pohjaa niin siitä nousee roskaa. Ei kuitenkaan paljoa. Mulla ei ole kierteisiä altaassa, mutta postitorvi- ja kiekkokotiloita altaassa. Levänsyöjiä ei tarvita erikseen, ja kai ne ne kakatkin sieltä hiekalta jonnekin hävittää.
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
Minulla tuli 80-luvulla lahja-akvaarion kanssa sora. Sama sora on vieläkin käytössä, enkä vaihtaisi. Lappoamista se tarvitsee, mutta en pidä sitä ongelmana. Kasvit voivat hyvin ja pysyvät pohjassa.
Huomasin, kun vaihdoin ulkosuodattimeen, että miekkakasvin kasvu meni huonommaksi. Selvisi että ulkosuodatin on sen verran tehokas että se taitaa viedä kasveiltakin ravinnot, joten nykyään on laitettava pohjatabuja silloin tällöin. Tai sitten vanhan korvatun akvaarion viimeiset ruostepalat loppuivat sorassa.
Jos hankin uuden akvaarion voisin kokeilla hiekkaa, mutta tämä nykyinen on ja pysyy soraisena. Ihan hullua olisi lähteä tuhoamaan toimivaa systeemiä.
Huomasin, kun vaihdoin ulkosuodattimeen, että miekkakasvin kasvu meni huonommaksi. Selvisi että ulkosuodatin on sen verran tehokas että se taitaa viedä kasveiltakin ravinnot, joten nykyään on laitettava pohjatabuja silloin tällöin. Tai sitten vanhan korvatun akvaarion viimeiset ruostepalat loppuivat sorassa.
Jos hankin uuden akvaarion voisin kokeilla hiekkaa, mutta tämä nykyinen on ja pysyy soraisena. Ihan hullua olisi lähteä tuhoamaan toimivaa systeemiä.