Jalustan teko?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Tapio:

Pystytkö laittamaan tuosta "vajaakuution" lecaharkojalustasta kuvat uudelleen..ei ainakaan mulla aukea :? liekö "vanhentuneet"

T. Nimimerkki 250x80 cm pohja suunnitteilla

------------------

Oho..löyty jo [;)]
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
MAMA
Junior Member
Junior Member
Viestit: 145
Liittynyt: 10:24, 29.11.2002
Paikkakunta: Mikkeli

Lekalla Piähän

Viesti Kirjoittaja MAMA »

Kyllä se lekaharkko on vaan niin halpa ja kaunis. Yks vajaa 500l
altaan leka-ratkaisu löytyy:


http://koti.mbnet.fi/oskutvs/galleria.htm
eikkka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 09:51, 11.02.2003
Paikkakunta: Espoo

Lecaharkkojalustasta

Viesti Kirjoittaja eikkka »

Kuten jo aikaisemmissa kuvissa on nähty, voi lecaharjot piillottaa verhoilun taakse.

Paljon moni mutkaisempaa ei myöskään ole ostaa kaupasta kevyttasoitetta ja tasoittaa lecaharkkojen pinnat "sisustuskelpoisiksi elementeiksi". Tämän jälkeen kevyt hionta pinnasta 120-hiomapaperilla ja pölyjen pyyhinnän jälkeen maalia pari kerrosta pintaan, niin pitäisi kelvata ilman verhoiluakin useampaankin kotiin.

Tasoitteiden ja maalien valinnassa apua saa niin rautakaupasta kuin kotimaisten maalifirmojenkin keskukseen soittamalla tai nettisivujenkin kautta.

Onnea ja menestystä rojekteihin!

--- eikkka ---
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1234
Liittynyt: 18:22, 21.06.2001
Paikkakunta: Espoo

verhous

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Verhouksen voi tehdä myös valkoisesta kipsilevystä (jos haluaa valkoista) tai vaikka kauniilla puuviilupintaisella levyllä. Minunkin mielestäni on vaikeampi löytää rumempaa ratkaisua kuin käsittelemättömät lekaharkot.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Tulipa tässä mieleen sellainen kysymys, että pysyvätkö harkot pystyssä, jos leveys on pienempi kuin korkeus? Harkot ovat 20 cm korkeita ja 15 cm leveitä. Ostin ne jo, joten vaikea ostaa isompia. Tarkoitus olisi vaan latoa päällekkäin, ei mitään laastia tms. väliin.
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1040
Liittynyt: 14:48, 02.11.2001
Paikkakunta: Vaasa / OAS

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Blue kirjoitti:Tulipa tässä mieleen sellainen kysymys, että pysyvätkö harkot pystyssä, jos leveys on pienempi kuin korkeus? Harkot ovat 20 cm korkeita ja 15 cm leveitä. Ostin ne jo, joten vaikea ostaa isompia. Tarkoitus olisi vaan latoa päällekkäin, ei mitään laastia tms. väliin.
Pysyy varmasti pystyssä ilman laasteja. Allas painaa kuitenkin sen verran, että se "sitoo" harkot alleen varmasti. Lisäksi kun harkkojen pintä on varsin karhea, niin eipä yksittäiset harkot kovin helposti liu'u mihinkään.

Tietysti jos nyt päätät vaikka ajaa autolla kahdeksaakymppiä jalustan kylkeen, niin sortuuhan se tietysti...
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Tapio:

Mikä sulla siinä isossa altaassa on tuo korkeus ja mitä kaloja siellä polskii? :)

--------------------

Ei tänään ajatus kulje :x ..sehän on tietty 60cm
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1040
Liittynyt: 14:48, 02.11.2001
Paikkakunta: Vaasa / OAS

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

jartzu65 kirjoitti:
... ja mitä kaloja siellä polskii? :)
Ei vieläkään mitään :-(

Alkuvuosi mennyt aivan muissa askareissa, mutta eiköhän tässä piakkoin pääse taas tuonkin projektin kimppuun. Asialistalla on vielä mattosuodattimen laitto takaseinälle ja valaisimen teko. Sitten pääsen altaan "normaaleihin" perustamistoimenpiteisiin. Olen saanut kuitenkin sen verran aikaiseksi, että yläkerran 260-litrainen allas on ollut jo pari kuukautta toiminnassa.

Se, mitä kalastoa siellä sitten lopulta tulee olemaan, on vielä joltisestaankin auki. Sen kuitenkin tiedän, että sinne tulee mieluummin satamäärin pikkukalaa ja paljon kasveja, kuin muutama iso ja kasviallerginen kirjoahven.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Tapio kirjoitti:
Blue kirjoitti:Tulipa tässä mieleen sellainen kysymys, että pysyvätkö harkot pystyssä, jos leveys on pienempi kuin korkeus? Harkot ovat 20 cm korkeita ja 15 cm leveitä. Ostin ne jo, joten vaikea ostaa isompia. Tarkoitus olisi vaan latoa päällekkäin, ei mitään laastia tms. väliin.
Pysyy varmasti pystyssä ilman laasteja. Allas painaa kuitenkin sen verran, että se "sitoo" harkot alleen varmasti. Lisäksi kun harkkojen pintä on varsin karhea, niin eipä yksittäiset harkot kovin helposti liu'u mihinkään.

Tietysti jos nyt päätät vaikka ajaa autolla kahdeksaakymppiä jalustan kylkeen, niin sortuuhan se tietysti...
No hyvä, ihan turhaan siis huolehdin. Tai tuo miehenpuolikas sitä ihmetteli. Eipä taida pikkuisilla rauta-autoilla päästä 80 :mrgreen: Ja ei kun maalaamaan!
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Tapio:

Heh,,just avokille näytin nuita altaasi kuvia ja sanoin " varmaankin laittaa sinne jotakin isoja ahvenia" :mrgreen:

Siinä mielessä kiehtovia kuvia, kun meillä tässä suunniteltiin jos nuille
lammikkokaloille alkas suunnittelemaan isompaa..250x80x70..

Toisaalta itse mietin että kyllähän tuo 60 cm riittäs kyllä korkeudeksi..
mutta miten erikoiselta se livenä näyttäs kun tuo pituus olis tuo 250 cm ja syvyys 80cm..mutta pohjapinta-alahan se kuitenkin tärkein olis..

Ihan mielenkiinnolla tekis mieli kysyä mitä tuo allas maksoi?..jos ei täällä niin privana sitten? :roll:
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-minttu-
Member
Member
Viestit: 255
Liittynyt: 23:55, 09.02.2003
Paikkakunta: Espoo

Re: punaista tiiltä ja lautaa...

Viesti Kirjoittaja -minttu- »

tinka kirjoitti:Me ollaan miehen kanssa väsätty punatiilestä ja petsatusta höylälaudasta tosi hienot pöydät kahdelle akvalle (isompi tosin vaan 120l). Tiilet on ladottu aika leveälti kahdeksi jalaksi (väliin jäätettiin kauniita rakosia) ja sitten niitten varaan laudat, pala solumuovia tai styroksia väliin ja kippo päälle. On kuulkaa nätti ja tukeva. kissatkin pyörii reunoilla (laudat on pitemmät kuin akva), eikä hievahdakaan...
Tinka, olisi kiva nähdä kuva.
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1040
Liittynyt: 14:48, 02.11.2001
Paikkakunta: Vaasa / OAS

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

jartzu65 kirjoitti:Ihan mielenkiinnolla tekis mieli kysyä mitä tuo allas maksoi?..jos ei täällä niin privana sitten?
Eipä se kai mikään salaisuus ole. 720 euroa. Allas on uusi Kuopion Akvaariovalaisimen ja hintaan kuului rahti + kotiinkuljetus. Ilman kuljetuskustannuksia allas maksoi 650 euroa. Muutenkin on tarkoituksenani kirjoitella joskus tuonne Sunpointtiin muutama sana siitä, mitä koko lysti maksoi - kunhan se nyt vain lopulta saadaan perustettua...

Kotiinkuljetus oli vain sikäli puuttellinen, että olin kuvitellut, että se _kannettaisiin_ kotiin siihen paikkaan, mihin parhaaksi katsoisin. Käsitys oli väärä: transpointin heppu toi sen yksin ja allas jäi sitten pihanurmelle siirtoa odottamaan. Onneksi työkaverit ehtivät apuun. Allas oli vielä niin leveä, ettei se mahtunut ulko-ovesta kantajineen "normaaliasennossa" vaan se piti kääntää kyljelleen kantajien sylissä.
hanes
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 16:06, 20.10.2002
Paikkakunta: fin

Viesti Kirjoittaja hanes »

En nyt haluu maalata piruja seinälle vaikkakin Porista olen.
Minulla on kyseisen firman valmistava 540 litran akvaario, jossa on pohjalasi halki .
Purin sitten kyseisen akvaarion ja yhdenkään pysty lasisauman välissä ei ollut silikoonia niinkuin pitäis olla.
kyseisen silikoonittomuuden vuoksi se kuulemma oli hajonnutkin akvaarion kulmasta lähti noi railot keskelle akvaariota.
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1040
Liittynyt: 14:48, 02.11.2001
Paikkakunta: Vaasa / OAS

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

hanes kirjoitti:En nyt haluu maalata piruja seinälle vaikkakin Porista olen.
Minulla on kyseisen firman valmistava 540 litran akvaario, jossa on pohjalasi halki .
Purin sitten kyseisen akvaarion ja yhdenkään pysty lasisauman välissä ei ollut silikoonia niinkuin pitäis olla.
kyseisen silikoonittomuuden vuoksi se kuulemma oli hajonnutkin akvaarion kulmasta lähti noi railot keskelle akvaariota.
Laita reklamaatio valmistajalle. Kuluttajansuoja- ja tuotevastuulaista löydät perustelut valituksellesi.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

hanes kirjoitti:Purin sitten kyseisen akvaarion ja yhdenkään pysty lasisauman välissä ei ollut silikoonia niinkuin pitäis olla.
HUI! Siinäpä olisi ollut kauppiaalla kiva korvausvelvollisuus, jos olisi 500-litraa vettä lattialla ja rakenteissa. Ei olisi taitanut edes kauppiaan oma vakuutuskaan korvata vahinkoa.

Onko muuten kertonut mitään syytä, miksi silikooni puuttuu?
Paula Luotola
Member
Member
Viestit: 276
Liittynyt: 01:23, 31.10.2002
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Paula Luotola »

Meilläkin tuo tyhjä allas samaisesta firmasta kotoisin, ja tämän mukana ainakin tuli valmistajalta ohjeet, miten allas kuuluu perustaa ja kymmenen vuoden takuu, mikäli allas menee rikki, vaikka on ohjeiden mukaan perustettu.
Iiris
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 19:14, 20.01.2003

Viesti Kirjoittaja Iiris »

Olen ostamassa n. 200 litran akvaariota ja tarvisin siihen jalustan. Äiti haluaisi kauniinnäköisen pöydän. Minusta ne ovat liian kalliita ja epäilen, kestävätkö ne varmasti akvaarion painon. Joten, miten on? Voiko "tavallisen" TV pöydän päälle laittaa akvaariota?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Itse en lastulevyn päälle uskaltaisi laittaa kuin maksimissaan tuon 200 litraisen. Kannattaa huomioida, että ne TV-tasot yms. kestävät todellakin vain normaalin telkan painon. Rakennelma ei ole suunniteltu kestämään 200kg:n painoa, koska harva telkkari sellaista painaa :)

Joko ostat ihan kokopuisen kaapin/-ston tai sitten ihan putkijalustan, jonka voit vaikka itse verhoilla kovalevyllä tai kirjahyllyjen taustoihin tarkoitetulla levyllä. Putkijalostoja saa myös valmiiksi verhoiltuna.
miranda
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 20:49, 27.06.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Jalustan teko?

Viesti Kirjoittaja miranda »

Höh, juurikin näin. - Selailen näitä lekaharkkojuttuja, ja kovasti innostais nähdä kuvia, mutta suurin osa linkeistä ei enää toimi.. Harmi, kun kuvat olennaisesti selkeyttäisivät tarinaa.
Myynnissä kasveja ja altaita Ylöjärvellä - pienten tuonti esim Lielahteen onnistuu.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jalustan teko?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Täälläkin kysymyksiä jalustasta, tai lähinnä sellaisen verhoilusta.

Olen siis hankkimassa akvaarioliikkeestä valmiin alumiinijalustan 317-litraiseen pönttöön. Haluan kuitenkin sen verhoilla, esim. vanerilla (vai mikä olisi soveltuva materiaali? Väri saisi olla koivu tms.). Tarkoituksena olisi että on ovet edessä (joko liuku- tai avautuvat), sivut myös verhoiltu ja takaa auki. Laitanko (tai siis miehen isä sen hoitaa :mrgreen: ) jalustaan pohjan ja hyllyjä? Mietin että jos olisi toinen puoli pelkällä pohjalla (johon tulisi siis ulkosuodatin) ja toinen muutamilla hyllyillä. Miten olette itse noita verhoilleet?
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jalustan teko?

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Tuota verhoiluhommaa voi kysellä jo akvaliikkeestä, josta jalustan tilaa. http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ja ... lustat.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse tilasin verhoillun jalustan liukuovilla, takaa auki, ei hyllyjä.

Aiemmin kysyttiin omasta puuvirityksestä, jotan tässä on mun miehen tekemä, koivuvaneria (muistaakseni), joka on lakattu sävyllä vaalea mänty. :mrgreen:
Jalat ja päällilevy taitaa olla 24 mm, hyllyt ja takalevy 10 mm. Runko-osat on liimatapeilla kiinni, hyllytille asetettiin pienet pidikepalat.
Ja se kuva: http://www.petsie.fi/pet.php?petid=63127" onclick="window.open(this.href);return false;
Jalustan korkeus on 60 cm, akvan koko on 112 litraa.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jalustan teko?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Allas ja jalusta hankitaan Akvaario Kurjesta, sanoivat ettei ole mahdollista heidän puolelta verhoilla.. :| Helpointa se olisi ollut niin mutta nyt joutuu itse näpertämään. Tuolla tavalla ajattelinkin sen verhoilla miten Akvaariokeskuksesta ovat verhoilleet, eli takaa auki. Laitetaan koivuvaneri siis korvan taakse. Sitä varmaan saa jostain K-Raudasta tms? (Tiedän, olen täysi ummikko näissä rakennusasioissa :? )

Ajattelin niitä hyllyjä lähinnä sen takia, että voin sitten "piilottaa" kaikki ruuat yms. tilpehöörit sinne, etteivät sitten vaeltele ympäri kämppää. [;)]
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jalustan teko?

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Luultavasti edullisemmin saat koivuvaneria about oikean kokoisina suoraan jostain vaneriverstaasta (vai mikä onkaan), eli jotenkin googlettamalla varmaan löytyy. Meidän jalustan vanerit maksoi kaikkiaan 52 euroa, taisi kokoamisessa olla palat vain hienosäätöä ja hiomista vaille oikean kokoiset. Verhoiluun riittänee ohuempikin vaneri, mitä nyt noihin Akvaariokeskuksen verhoiluihin (noin 3mm, ei taida olla vaneria) en uskaltaisi hyllyjä alkaa virittelemään. Joten nyt kun kyhäät itse verhoilut ja hyllyt, saat ne juuri kuten itse haluat. :)

En tiedä, millainen viritelmä on Kurjen jalusta, mutta tässä meidän verhoillussa on ylä- ja alakehikoissa urat verhoilua varten. Toivottavasti saat verhoilun tehtyä!

Tohon meidän jalustaan on olemassa ovipalat, saranat ja kahvatkin, mutta ei oo miehellä ollut aikaa pykätä sitä loppuun (se haluu koristelistat, ja sopivia on vaikea löytää). :mrgreen:

Onnea
snore
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 16:11, 23.04.2008

Re: Jalustan teko?

Viesti Kirjoittaja snore »

Kuvia minäkin tahtoisin teidän jalustoista. Me aiotaan tehdä uusi jalusta ja tarkoitus olisi se varmasti tehdä puusta. Mulla on ollut mielessä joku kaapin tapanen, johon tulee liukuovet eteen, mutta pitääpi isältä vielä kysyä, että mitä hän ajattelee.. :)
Monniliini
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 16:13, 16.03.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Jalustan teko?

Viesti Kirjoittaja Monniliini »

snore kirjoitti:Kuvia minäkin tahtoisin teidän jalustoista. Me aiotaan tehdä uusi jalusta ja tarkoitus olisi se varmasti tehdä puusta. Mulla on ollut mielessä joku kaapin tapanen, johon tulee liukuovet eteen, mutta pitääpi isältä vielä kysyä, että mitä hän ajattelee.. :)
Tässä isäpapan tekemä jalusta 112-litraiselle akvaariolle, kokonaan "jämätavarasta" tehty. :D
Liitteet
P1060497-1.JPG
P1060499.JPG
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”