Aaaah, siinäpä yksi mahdollisuus. Minulla purppurat menevät tummiksi jos vesi ei ole kohdallaan, mutta joskus muutoinkin näennäisesti syyttä. Kun naiset eivät kiinnosta on väritys myöskin tummempi. Ehkäpä lämpötilan lasku tms. on saaneet ne pois "kutuvalmiudesta". Itselläni kun on niin vähän kokemusta neoneista niin en ole vielä nähnyt ne tummina. Lämpöä minulla on nyt lämmittimessä säädetty 27 asteeseen (tietojen mukaan hieman korkea purppuroille, mutta eivät kuitenkaan ole moksiskaan!) ja kutuleikit edelleen kovasti päällä.Chyental kirjoitti:Mahtasko tuo vaalea hiekkapohja olla joku osuus muutokseen, ennen kun oli tavallinen sora?
------------------------
Enpä varmuudella tiedä mitkä lasketaan ja mitkä ei lasketa Sateenkaarikaloihin, mikään tietelijä kun en ole, mutta esim. tuossa aikaisemmin mainitussa kilpailulinkissä mainitaan Sateenkaarikilpailun alueeseen kuuluviksi Cairnsichthys, Chilatherina, Glossolepis, Iratherina, Melanotaenia, Pseudomugil, ja Rhadinocentrus sekä "ei varsinaisesti Sateenkaaria olevat mutta kilpailuun kepuutettavat" Telmatherina ja Bedotia. Tosin en tiedä nykyisestä tilanteesta, tuollakin sivulla puhutaan edelleen esim. Telmatherinasta eikä Marosatherinasta, eikä häiventäkään mistään julkaisupäivämääristä...Kati kirjoitti:Juu, varsinaisia sattareitahan (Melanotaeniidae-heimo) ovat (ymmärtääkseni ja muistaaksani) vain Melanotaenia-, Chilatherina- ja Glossolepis-suvut. Jos laajennetaan ylöspäin hopeakylkiin, saadaan mukaan mainitsemiesi lisäksi myös "blue-eyet", joista ainakin jokin Pseudomugil-laji on tullut kaupassa vastaan. Niin, ja Iriatherina werneri on joskus sattunut silmään... se taitaa kuulua samaan poppooseen Marosatherinojen kanssa, ei se ainakaan "aito sattari" tai sinisilmä ole (?).
Enkä ole muuten itse nähnyt Iriatherina werneriä IRL, se on kiehtova ja kaunis laji. Olen vain ymmärtänyt että sitä on hieman vaikeahko pitää sillä se ei syö kuin ihan pienijakoista ruokaa (?).
Lista tullee viime kuuleman mukaan ulos talvella... En ainakaan ole kuullut että olisi jo tullut. Sittenpä nähdään onko purppurasateenkaarikala vaikka punakirjokala tms.Kati kirjoitti:Tiedätkö muuten enemmän noista tulevista (tai nykyisistä) suomenkielisistä nimistä? Bedotia geayihan on ainakin vielä revontulikala, M. ladigesi sädekala.
Pitänee käydä katsastamassa, niin laiskasti olen viime aikoina jaksanut liikkeitä kiertää. Jos joku joskus näkee jotain versiota Melanotaenia splendidasta tai Melanotaenia duboulayia missään niin huutakaa ja kovaa!!!Kati kirjoitti:Parkinsoneja oli ainakin vielä hetki sitten ainakin Myyrmannin Faunattaressa ja Kurjessa.